Het is driewerf hommeles in de Griekse ferrymiddens.
Eerstens is er de al maanden durende onzekerheid voor Golden Star Ferries over de inzet van hun 2 nieuwe - eind vorig jaar aangekocht - hogesnelheid ferry's. Ondanks de goedkeuring van de Raad voor de Kustvaart voor hun route van Piraeus naar Syros via de Westelijke Cycladen, kunnen die nog niet ingezet worden door de protesten van Seajets bij hogere instanties. En die hebben zich nog niet uitgesproken daarover. Pijnlijk voor Golden Star Ferries nu het toeristisch seizoen aanbreekt. Seajets poneert dat Golden Star Ferries de wet op inzet van schepen op (deels) gesubsidieerde lijnen niet toepast zoals het hoort door 2 nieuwe vaartuigen te willen inzetten op quasi identieke routes nadat de gesubsidieerde routes al waren toegewezen.
Ten tweede is er het geschil tussen Kefalonia Lines en Zante Ferries in de Ionische Zee. Even de situatie schetsen: Zante Ferries vormt samen met Levante Ferries en Ionissos Ferries het consortium Ionian Group. Tussen dit consortium en Kefalonian Ferries waren duidelijke afspraken hoeveel afvaarten ieder deed vanaf Kyllini naar respectievelijk Kefalonia en Zakynthos. Maar...Zante Ferries wenst (wegens een financieel probleem volgens enkelen) uit het consortium te stappen. Kefalonian Lines heeft tijdens de winter de Mirtioditissa gekocht, een ferry die de laatste jaren een verbinding verzekerde tussen het vasteland en de Sporaden, om die als 2de vaartuig in te zetten op hun route Patras - Ithaca - Kefalonia - Kyllini. Maar de aanpassingswerken aan deze ferry zijn nog niet klaar en net nu is hun ferry Zakynthos 1 uitgevallen met een kapotte krukas. geen nood echter want Zante Ferries was bereid om de Andre Kalvos te verkopen. Die dus prompt gekocht werd door Kefalonian Lines. Hiervoor werd 6,5 - 7 mlj Euro op een rekening geparkeerd en dit bedrag zou vrijgegeven worden bij de oplevering van de Andrea Kalvos op een contractueel vastgelegde datum (ergens begin April). Maar op de afgesproken datum heeft Zante Ferries de Andrea Kalvos niet opgeleverd zoals afgesproken, dus is Kefalonian Lines naar de rechtbank gestapt. En het lijkt alsof Zante Ferries de verkoop alsnog helemaal wil afblazen gezien ze een andere ferry overgeheveld hebben naar een route van Piraeus naar de Westelijke Cycladen en de Andrea Kalvos ingepast hebben in het zomerschema van Ionian Group.
En ten derde is er natuurlijk de overname van Hellenic Seaways door Attica Group, ook al eigenaar van Blue Star Ferries en Superfast. Eerder deze week werd de overname, na maanden wachten, eindelijk goedgekeurd door de Commissie voor de mededinging. Deze goedkeuring gaat echter gepaard met enkele verplichtingen voor Attica Group:
1. Als andere maatschappijen op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi varen mag Attica Group geen hogesnelheid ferry inzetten op deze routes EN op de route Attica - Paros - Naxos - Ios - Santorini ook geen conventionele ferry die 's namiddags of 's avonds vertrekt vanuit Attica. Er wordt speciaal "Attica" vermeld omdat dit dan inhoudt dat het niet mag vanuit Piraeus, Lavrio en Rafina.
2. Als een (of meerdere) andere maatschappij(en) een conventionele ferry inzetten op de routes Athene - Syros, Athene - Patmos en Athene - Chios en Lesbos, dient Attica Group zijn afvaarten op deze lijnen te reduceren.
3. Als een andere maatschappij een conventionele ferry inzet 's morgens op de route Athene - Paros - Naxos - Santorini met een aanloop in Ios, dient de afvaart van een ferry van Attica Group minimaal 35 minuten later te vertrekken.
4. Als een andere maatschappij op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi vaart, dient Attica Group de ferry Highspeed 4 terug te trekken van de route Attica - Syros en eender welke highspeed én conventionele ferry van de andere routes.
5. De frequentie van routes van/naar Athene naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios en Santorini voor vervoer van passagiers, vrachtwagens, personenwagens mag niet verhoogd worden ten opzichte van de frequentie deze routes voor het seizoen 2017-2018
6. De frequentie van de routes naar Chios, Lesbos en Patmos mogen niet verhoogd of verlaagd worden ten opzichte van de frequentie op deze routes tijdens het seizoen 2017-2018.
7. Attica Group mag de ticket prijzen voor passagiers, personenwagens en vrachtwagens niet verhogen voor een termijn van 3 jaar op de routes van/naar Athens naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios, Santorini en Patmos en voor de komende 5 jaar op de routes naar Chios, Lesbos en Patmos. Uitzondering hierop vormen de duurste tickets (tickets voor kajuit).
8. Attica Group dient minstens een wekelijkse aanloop te voorzien op minimaal 3 routes naar afgelegen eilanden waar geen ferry's komen van een maatschappij behorende tot de Attica Group.
Deze voorwaarden gelden voor 3 jaar voor de Cycladen en Patmos en voor 5 jaar voor de andere eilanden in de Noord-Egeïsche Zee.
Verder werd ook beslist dat een boete van 10.000 Euro/dag dient betaald als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt.
Deze verplichtingen werden door de Commissie opgelegd om een effectieve mededinging tussen diverse maatschappijen te bekomen in de genoemde markten.
Of het efficiënt zal zijn en beter voor de consument/passagier m.b.t. de frequentie van ferry's heb ik echter mijn twijfels. Het enige voordeel lijkt mij dat de andere maatschappijen genoodzaakt zullen zijn om de komende jaren ook hun prijzen niet te verhogen teneinde competitief te blijven op de vermelde routes.
Eerstens is er de al maanden durende onzekerheid voor Golden Star Ferries over de inzet van hun 2 nieuwe - eind vorig jaar aangekocht - hogesnelheid ferry's. Ondanks de goedkeuring van de Raad voor de Kustvaart voor hun route van Piraeus naar Syros via de Westelijke Cycladen, kunnen die nog niet ingezet worden door de protesten van Seajets bij hogere instanties. En die hebben zich nog niet uitgesproken daarover. Pijnlijk voor Golden Star Ferries nu het toeristisch seizoen aanbreekt. Seajets poneert dat Golden Star Ferries de wet op inzet van schepen op (deels) gesubsidieerde lijnen niet toepast zoals het hoort door 2 nieuwe vaartuigen te willen inzetten op quasi identieke routes nadat de gesubsidieerde routes al waren toegewezen.
Ten tweede is er het geschil tussen Kefalonia Lines en Zante Ferries in de Ionische Zee. Even de situatie schetsen: Zante Ferries vormt samen met Levante Ferries en Ionissos Ferries het consortium Ionian Group. Tussen dit consortium en Kefalonian Ferries waren duidelijke afspraken hoeveel afvaarten ieder deed vanaf Kyllini naar respectievelijk Kefalonia en Zakynthos. Maar...Zante Ferries wenst (wegens een financieel probleem volgens enkelen) uit het consortium te stappen. Kefalonian Lines heeft tijdens de winter de Mirtioditissa gekocht, een ferry die de laatste jaren een verbinding verzekerde tussen het vasteland en de Sporaden, om die als 2de vaartuig in te zetten op hun route Patras - Ithaca - Kefalonia - Kyllini. Maar de aanpassingswerken aan deze ferry zijn nog niet klaar en net nu is hun ferry Zakynthos 1 uitgevallen met een kapotte krukas. geen nood echter want Zante Ferries was bereid om de Andre Kalvos te verkopen. Die dus prompt gekocht werd door Kefalonian Lines. Hiervoor werd 6,5 - 7 mlj Euro op een rekening geparkeerd en dit bedrag zou vrijgegeven worden bij de oplevering van de Andrea Kalvos op een contractueel vastgelegde datum (ergens begin April). Maar op de afgesproken datum heeft Zante Ferries de Andrea Kalvos niet opgeleverd zoals afgesproken, dus is Kefalonian Lines naar de rechtbank gestapt. En het lijkt alsof Zante Ferries de verkoop alsnog helemaal wil afblazen gezien ze een andere ferry overgeheveld hebben naar een route van Piraeus naar de Westelijke Cycladen en de Andrea Kalvos ingepast hebben in het zomerschema van Ionian Group.
En ten derde is er natuurlijk de overname van Hellenic Seaways door Attica Group, ook al eigenaar van Blue Star Ferries en Superfast. Eerder deze week werd de overname, na maanden wachten, eindelijk goedgekeurd door de Commissie voor de mededinging. Deze goedkeuring gaat echter gepaard met enkele verplichtingen voor Attica Group:
1. Als andere maatschappijen op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi varen mag Attica Group geen hogesnelheid ferry inzetten op deze routes EN op de route Attica - Paros - Naxos - Ios - Santorini ook geen conventionele ferry die 's namiddags of 's avonds vertrekt vanuit Attica. Er wordt speciaal "Attica" vermeld omdat dit dan inhoudt dat het niet mag vanuit Piraeus, Lavrio en Rafina.
2. Als een (of meerdere) andere maatschappij(en) een conventionele ferry inzetten op de routes Athene - Syros, Athene - Patmos en Athene - Chios en Lesbos, dient Attica Group zijn afvaarten op deze lijnen te reduceren.
3. Als een andere maatschappij een conventionele ferry inzet 's morgens op de route Athene - Paros - Naxos - Santorini met een aanloop in Ios, dient de afvaart van een ferry van Attica Group minimaal 35 minuten later te vertrekken.
4. Als een andere maatschappij op de routes Attica - Syros, Attica - Ios - Santorini en Attica - Paros - Naxos - Amorgos - Koufonissi vaart, dient Attica Group de ferry Highspeed 4 terug te trekken van de route Attica - Syros en eender welke highspeed én conventionele ferry van de andere routes.
5. De frequentie van routes van/naar Athene naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios en Santorini voor vervoer van passagiers, vrachtwagens, personenwagens mag niet verhoogd worden ten opzichte van de frequentie deze routes voor het seizoen 2017-2018
6. De frequentie van de routes naar Chios, Lesbos en Patmos mogen niet verhoogd of verlaagd worden ten opzichte van de frequentie op deze routes tijdens het seizoen 2017-2018.
7. Attica Group mag de ticket prijzen voor passagiers, personenwagens en vrachtwagens niet verhogen voor een termijn van 3 jaar op de routes van/naar Athens naar/van de eilanden Syros, Paros, Naxos, Amorgos, Koufonissi, Ios, Santorini en Patmos en voor de komende 5 jaar op de routes naar Chios, Lesbos en Patmos. Uitzondering hierop vormen de duurste tickets (tickets voor kajuit).
8. Attica Group dient minstens een wekelijkse aanloop te voorzien op minimaal 3 routes naar afgelegen eilanden waar geen ferry's komen van een maatschappij behorende tot de Attica Group.
Deze voorwaarden gelden voor 3 jaar voor de Cycladen en Patmos en voor 5 jaar voor de andere eilanden in de Noord-Egeïsche Zee.
Verder werd ook beslist dat een boete van 10.000 Euro/dag dient betaald als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt.
Deze verplichtingen werden door de Commissie opgelegd om een effectieve mededinging tussen diverse maatschappijen te bekomen in de genoemde markten.
Of het efficiënt zal zijn en beter voor de consument/passagier m.b.t. de frequentie van ferry's heb ik echter mijn twijfels. Het enige voordeel lijkt mij dat de andere maatschappijen genoodzaakt zullen zijn om de komende jaren ook hun prijzen niet te verhogen teneinde competitief te blijven op de vermelde routes.