Duurzaam wonen in Griekenland
#1
We zitten lekker te googlen en te neuzen op alle Funda achtige sites en zien prachtige huisjes langs komen. Maar jullie raden het al er moet vaak nog wat aan gebeuren.

Dus als dat dan toch moet, dan graag duurzaam.  Bijvoorbeeld  als er een nieuw dak op moet of een flinke dakrenovatie plaats vind kunnen we natuurlijk meteen wat zonnepanelen en een zonneboiler plaatsen.  Ik wil graag in plaats van een open haard een milieuvriendelijkere pellet brander, wat doe je met je ketel en hoe kun je makkelijk de boel isoleren.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe vind je een duurzame aannemer? Hoe gaat Griekenland van de fossiele brandstof los?

Graag tips en trics of sites waar ik informatie kan vinden.

Alvast bedankt!

Natalie
Quote
#2
Met alle respect. Maar ik denk dat de Grieken zich nog niet zo gek hebben laten maken als de meeste hier. (En gelijk hebben ze)
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#3
Ik was zelf ook aan het rondkijken. Op deze site wat informatie. Maken prefab houses maar ook energieneutrale huizen...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#4
Het zal wel bestaan maar ik vrees dat de Grieken hiervan niet echt wakker liggen. Er zullen trouwens weinig Grieken zijn die dergelijke constructies kunnen bekostigen. Hierrdoor zal het aanbod niet taltrijk zijn en zal dit een zoektoch vereisen.
Quote
#5
Bedankt Berend, dat is alvast een begin. Markos en Ries, dat valt nogal mee hoor, je ziet al jaren overal zonneboilers en zonnepanelen. Aangezien wij er vooral in de zomer zijn kunnen we ons goedkoop van energie voorzien, lijkt mij een win/win situatie.
Quote
#6
Mag ik zo onbeleefd zijn om naar de kostprijs te vragen. Ik ben ook geïnteresseerd in dergelijke investering in de toekomst. Ik vrees echter dat de prijs sterk kan verschillen van streek tot streek. Heel wat eilandbewoners kopen op het vasteland of via Athene wat de prijs sterk drukt.
Quote
#7
Van het huis? In Pilion kun je het zo gek maken als je wil, maar in Kala Nera betaal je iets meer omdat je aan de kust zit tussen de 70000 en 100000 heb je toch wel al een bijna bewoonbaar huisje (2 kamers). Wat hoger op de berg kun je voor veel minder een pracht huis vinden.
Quote
#8
Gezien de alsmaar hogere kosten voor diesel kunnen opties zoals een heatpump steeds beter uit. Ik ken hier bij ons in de omgeving al mensen die volledig autonoom zijn qua stroom (zonnepanelen + batterijen). Het gaat inmiddels behoorlijk snel. Wat natuurlijk altijd loont is goed isoleren, daar heb je zowel zomer als winter veel voordeel van.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
Natalie66, ik bedoelde niet de prijs voor een huis... dat heb ik al Wink
Ik bedoelde eerder de prijs voor zonnepanelen en zonneboiler.
Quote
#10
Oh HAHAHA als ik meer weet hou ik je op de hoogte!
Quote
#11
Volgens mij betaalden wij een jaar of 5 geleden iets van 1000 euro voor een zonneboiler met die panelen erbij?
Gewoon lokaal op t eiland gekocht met installatie en alles erbij. En dan niet de kleinste maat boiler.
Volgens mij zn geld zeker waard.
Quote
#12
Bedankt Nanny, dat is zeker niet duur
Quote
#13
Dat is de investering dus zeker waard.
Quote
#14
(10 July 2018, 09:27)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt Berend, dat is alvast een begin. Markos en Ries, dat valt nogal mee hoor, je ziet al jaren overal zonneboilers en zonnepanelen. Aangezien wij er vooral in de zomer zijn kunnen we ons goedkoop van energie voorzien, lijkt mij een win/win situatie.

IK bedoelde niet dat er niets DUURzaams is. Doelde meer op dat het de gemiddelde Griek dat DUURzaam gedoe niet zo interessant vindt. Die kijken naar de pleurotjes en het gemak.
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#15
Sorry Ries, maar ik ben dan ook niet de gemiddelde Griek. Eigenlijk ben ik helemaal geen Griek, maar gewoon een Nederlander die als ik in Nederland zonnepanelen op mijn dak heb, ik ze ook graag in Griekenland wil. Uiteindelijk goedkoper en als er toch een nieuw dak op moet ook gemakkelijker. Het zelfde geld voor verwarming (er wil in Pilion nog wel eens een metertje sneeuw vallen).
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wonen en werken op Samos carel 6 4.154 10 August 2018, 18:54
Laatste bericht: metaxa
  Wonen in GR JohannesGR 0 1.509 03 June 2018, 16:57
Laatste bericht: JohannesGR
  wonen Loek 1 2.522 12 May 2016, 08:35
Laatste bericht: Lyonesse
  Wonen in GR na pensionering MartinS 18 9.254 10 May 2016, 15:27
Laatste bericht: Jota
  wonen in de winter in griekenland diana2016 8 5.926 08 February 2016, 19:49
Laatste bericht: Xandrios

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)