Fodelianakis olijfolie                 
Gigandes
#1
Mag ik hier ook een receptje vragen?

Ik heb al dikwijls "gigandes" gemaakt naar verschillende recepten die ik op internet vond maar het resultaat is niet zoals ik het graag zou willen.
De tomatensaus smaakt nooit zoals in Griekenland.
Heeft iemand van jullie "HET" recept en wil het met ons delen?

Alvast bedankt!
Quote
#2
Het is lang geleden dat ik gigantes gemaakt heb. Volgens mij gaat daar uit, knoflook, peterselie, (een beetje dille kan er volgens mij ook wel bij), zout en peper, en natuurlijk tomaat (vers of uit blik) en een beetje olijfolie. Als ik me niet vergis is het handig om (ik neem aan dat je ze in de oven maakt) eerst de ovenschaal af te sluiten met aluminium folie o.i.d. en op het eind als de bonen al gaar zijn, de schaal nog even onbedekt in de oven te zetten.

Ik ben benieuwd naar de andere reacties. Veel succes en kali orexi.

groetjes Marjan
Quote
#3
Het belangrijkste ingredient zijn de Griekse smaakvolle tomatenBig Grin

Ik heb even het recept van mijn eigen pagina geplukt;)


Witte (grote) bonen uit de oven

Ingrediënten (voor 4 personen)

100 gram φασόλια γίγαντες of andere grote gedroogde witte bonen
1/2 kopje olijfolie
1 stengel in dunne plakjes gesneden bleekselderij
3 middelgrote tomaten ontvellen en in stukjes snijden
2 wortels in plakjes snijden
2 middelgrote gesnipperde uien
3 teentjes fijngesneden knoflook
1 theelepeltje oregano
1 theelepeltje tijm
2 eetlepels tomatenpuree mengen met een half kopje water
fijngehakte peterselie
zout en peper

Week de bonen een nacht in voldoende water. Spoel ze af en doe ze in de pan,zorg dat de bonen net onder water staan.Breng ze aan de kook.
laat ze ongeveer een goed halfuur koken. Doe de gekookte bonen in een vergiet en laat ze uitlekken.

Verwarm de oven voor op 180°C.
Verhit de olijfolie in een braadpan. Fruit de uien glazig. Voeg bleekselderij, wortel, knoflook en de gedroogde kruiden toe. Roer alles goed doorelkaar. Voeg nu de gesneden tomaten toe en laat alles even goed-minuut of tien- sudderen.
Roer de tomaten door het mengsel en laat het 10 minuten afgedekt smoren. Doe daarna de tomatenpuree erbij en de gigantes bonen. Voeg als laatste de peterselie en naar smaak peper en zoet toe.

Giet alles over in een ovenschaal en zet het in de oven voor ongeveer 30 minuten. Kijk zo nu en dan of de bonen niet droogkoken!Het gerecht is klaar als de bonen aan de bovenkant goudbruin zijn.



Quote
#4
Bedankt Sylvia!
Ik had nochtans eerst bij de recepten op Grand Café Hellas gecheckt maar er waarschijnlijk over gekekenBlush
Misschien dat de bleekselderij HET ontbrekende element is want dat deed ik er niet in Confused . Ik ga het morgen proberen met jouw recept en weet dan wel te zeggen hoe het was.

De smaakvolle tomaten hebben we hier ook, geen Belgische, ook geen Griekse maar Italiaanse!
Quote
#5
Ik heb de γίγαντες klaargemaakt met het recept van Sylvia en ze waren zo [Afbeelding: sowb9y.gif]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)