Transactiekosten berekend bij pinnen
#81
(26 July 2018, 20:34)40€ kan ook schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Big Grin N.a.v. van deze discussie, heb ik mijn afgeschreven bedrag nagekeken.
Vandaag bij de NBG gepint.
En ja hoor !!!!!! ze hebben € 2,00 van mij gestolen.

Dus we zijn weer terug bij twintig jaar geleden, toen moest je ook transactiekosten betalen.
Dank aan de banken die we met ons belastinggeld overeind hebben gehouden.
Ook de Griekse banken dus !!!!!!!

Voor degene die zegt: het is maar € 2,00, dat is zo.
20 X pinnen bij de bank is € 20,00 !!
Quote
#82
(29 July 2018, 14:27)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 July 2018, 20:34)40€ kan ook schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Big Grin N.a.v. van deze discussie, heb ik mijn afgeschreven bedrag nagekeken.
Vandaag bij de NBG gepint.
En ja hoor !!!!!! ze hebben € 2,00 van mij gestolen.

Dus we zijn weer terug bij twintig jaar geleden, toen moest je ook transactiekosten betalen.
Dank aan de banken die we met ons belastinggeld overeind hebben gehouden.
Ook de Griekse banken dus !!!!!!!

Voor degene die zegt: het is maar € 2,00, dat is zo.
20 X pinnen bij de bank is € 20,00 !!
we hebben onze eigen Europese banken overeind gehouden  Big Grin 
In ieder geval ga je dan wel letten op je pingedrag bij de bank  Tongue ik pin nog geen 20x per jaar bij een bank.
Quote
#83
(29 July 2018, 13:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helemaal  offtopic1 maar zo kom je via pin kosten bij een stel Zeeuws Vlaamse bourgondiërs, de echte bourgondiërs zijn toch de  Limburgers  Cool  ik denk dat Ger het hier wel mee eens is.

de echte Bourgondiers leven in Frankrijk, daarna komen de Belgen in aanmerking voor deze tittel. Big Grin Cool
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#84
ik heb het heden zelf ondervonden - ik pinde met mijn Belgische kaart bij een ATM van de Griekse post en moest 2,50 euro slikken
het is nu op verschillende plaatsen in Attiki en ook Peloponesos en tot 3 euro per transactie!
dit werd onopgemerkt en in alle stilte ingevoerd hier - bij mijn weten zonder officieel voorbericht - puur diefstal - het betreft hier volgens mij een access fee die de ATM operatoren doorbelasten aan de Griekse banken, die het op hun beurt doorbelasten aan de buitenlandse banen en die debiteren deze kosten gewoon van de rekeningen van hun klanten want uiteraard wilt niemand met deze kosten blijven zitten maar wij zijn wel de pineut - volgens mij ook totaal in strijd met EU regels - er circuleren hier maandelijks miljoenen toeristen in GR dus we spreken hier van tientallen miljoenen extra inkomsten en nergens vind ik protesten noch petities - lees ook:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zelf ben ik beheerder van de groep Vlaamse Kring in Griekenland :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ook hier bespreken we dit onderwerp
ik heb tevens mijn walging geuit in volgende facebookgroepen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en ben ook in bespreking over dit onderwerp met Griekipedia
groetjes
Quote
#85
Bob,

Het is nergens mee in strijd en ook niet bedoeld om toeristen geld uit hun zakken te halen. Een Griek (of inwoner van Griekenland) die gaat pinnen bij een ATM van een andere bank dan die van zijn pinpas betaalt dat ook. Dat is trouwens een voorwaarde die Europees geregeld is.
Tot dusver heb ik weet van 2 banken waar geen transactiekosten worden aangerekend: Alpha bank en Pancretan bank.

Bob S schreef:ik heb tevens mijn walging geuit in volgende facebookgroepen:

Nou, nou: walging. Is dat niet wat sterk uitgedrukt?

Bob S schreef:er circuleren hier maandelijks miljoenen toeristen in GR dus we spreken hier van tientallen miljoenen extra inkomsten en nergens vind ik protesten noch petities
Ik denk niet dat een toerist die 2 of 3 maal gaat pinnen zich echt druk gaat maken over die enkele Euro's bij een reis waarvoor hij 100-den (of 1000-den) Euro's betaald heeft.

De eerste link die je plaatst is trouwens niet van toepassing. Dat gaat over betalen en uw bank. Er wordt melding gemaakt van "opnames aan een geldautomaat in EU-landen", maar dat geldt in deze niet. Dat betekent gewoon dat je eigen (Belgische) bank geen transactiekosten mag aanrekenen als ze dat in België ook niet doet. Dus als je bij een automaat van de Griekse post geld gaat afhalen met je Belgische bankkaart, mag de bank die je kaart uitgegeven heeft je geen transactiekosten aanrekenen gezien ze dat in België ook niet doet. Als de Griekse bank dat wel doet is daar niks verkeerd of onwettelijk aan. De Griekse bank moet wel tijdens de transactie aangeven dat er kosten zullen aangerekend worden zodat je die transactie eventueel voortijdig kan afbreken.
Idem dito dus voor de 2de link die in wezen een Griekse vertaling is van de inhoud van de eerste link.

Overigens, sommige Spaanse banken (Bank Santander en Bank Sabadell bijvoorbeeld) deden dit vorig jaar al. Bij de Bank Santander bijvoorbeeld is dat 5 Euro. Dus nog iets meer dan de Griekse banken aanrekenen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#86
Volgens mij heeft dat toch ook tussen Belgische banken geweest in het verleden. Geld afhalen met je ING-kaart bij een KBC-bank/terminal bvb kostte je toen toch ook wat extra.
Quote
#87
Er zijn in Nederland zelfs nog winkels waar pinnen 0,25 cent kost of als je online wilt betalen dat alleen ideaal gratis is maar PayPal of afterpay oid ook extra kost..
Quote
#88
Gisteren in Molyvos gepint bij Alpha bank zonder bijkomende transactiekosten.
Quote
#89
Bij de Piraeus bank in Kaloni betaal je 3 euro transactiekosten, per transactie.
Quote
#90
(19 August 2018, 19:04)Ernst schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij de Piraeus bank in Kaloni betaal je 3 euro transactiekosten, per transactie.


Ernst, hadden wij ook twee weken geleden, nu gepind bij de Alpha bank iets verder aan de zelfde kant (richting Skala Kallonis) en vorige week geen extra kosten.
Quote
#91
Ook in het Cosmos winkelcentrum in Thessaloniki en op Kassandra wordt er 2,95 berekend. Je krijgt wel de keuze de transactie aft e breken als je wilt. Ik vond het opmerkelijk maar op het totale vakantiebudget vond ik het niks om me druk over te maken
Quote
#92
Gisteren gepind bij Pancretan Bank in Kalyves op Kreta zonder extra kosten.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#93
Vandaag weer gepind bij Aplha Bank en...…… géén extra kosten.
Valt wel op dat de Alpha ATM's meer klanten hebben dan andere ATM's, zoals Euronet.
Zal de wal het schip keren?
Quote
#94
(21 August 2018, 20:07)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag weer gepind bij Aplha Bank en...…… géén extra kosten.
Valt wel op dat de Alpha ATM's meer klanten hebben dan andere ATM's, zoals Euronet.
Zal de wal het schip keren?

Euronet is geen Griekse bank, Karel. Er staan wel ATM's van Euronet maar het is een Amerikaans bedrijf. Vooral niet-Euro gebruikers hebben heel wat klachten over de hoge commissies die aangerekend worden door Euronet. Dat zal ook wel 1 van de redenen zijn dat minder klanten gebruik gaan maken van een Euronet ATM.

Van de 4 grote Griekse banken is Alpha wel de enige die (voorlopig?) geen transactiekosten aanrekent. Ook de kleinere PanCretan bank doet dat niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#95
Per 1 augustus 2018 rekenen alle Griekse banken transactiekosten bij de opname van contanten via een geldautomaat. Deze kosten variëren van 2 – 3 euro per transactie.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lees ook de 41 reacties op Geld pinnen in Griekenland (update) van dit artikel
Quote
#96
(24 August 2018, 13:57)Vivari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Per 1 augustus 2018 rekenen alle Griekse banken transactiekosten bij de opname van contanten via een geldautomaat. Deze kosten variëren van 2 – 3 euro per transactie.

Bron:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lees ook de 41 reacties op Geld pinnen in Griekenland (update) van dit artikel

Verkeerde info, de Pancretanbank telt nog altijd geen kosten met pinnen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#97
(24 August 2018, 15:02)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 August 2018, 13:57)Vivari schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Per 1 augustus 2018 rekenen alle Griekse banken transactiekosten bij de opname van contanten via een geldautomaat. Deze kosten variëren van 2 – 3 euro per transactie.

Bron:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lees ook de 41 reacties op Geld pinnen in Griekenland (update) van dit artikel

Verkeerde info, de Pancretanbank telt nog altijd geen kosten met pinnen.

Inderdaad, en ook Alpha bank doet dat (nog?) niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#98
Artikel in het Grieks over het gebruik van buitenlandse bankkaarten in Griekenland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Sterkere kosten worden nu door Griekse banken opgelegd aan degenen die contant geld opnemen met buitenlandse bankkaarten of Fintech vanuit het buitenland.
Volgens informatie van insider.gr uit industriële bronnen zijn de vier systeembanken betrokken bij het tegengaan van internationale spelers die de binnenlandse markt betreden, zoals Revolut , N26 en anderen. en claim een dynamisch deel van de taart.
Europese richtlijn PSD2 die is geïnstitutionaliseerd in ons land, de sector van de financiële bedrijven uitgebreid en moedigde de komst van nieuwe innovatieve bedrijven in paradoasiaka "gesloten" bancaire markt. En als de banken verkondigen dat zij zien als een kans om de sector te liberaliseren, zullen ze niet overhandigen zonder slag of stoot marktaandeel aan buitenlandse "indringers."
Al vanaf begin augustus zijn commissies van 2-3 euro van toepassing op diegenen die geld ophalen van een buitenlandse bankrekening via een Griekse geldautomaat. De directe toegangsvergoeding, zoals deze wordt genoemd, verschilt van bank tot bank en is inbegrepen in de factureringsmappen die ze op hun site publiceren.
Het bankverkeer, dat plaatsvond in augustus, heeft een tweeledig doel:
  • Ten eerste is het een harde reactie op de Fintech die zijn binnengekomen-of bereiden zich eiselthoun- op de Griekse markt. De Revolut telt al 80.000 klanten in Griekenland en Cyprus, terwijl andere digitale "banken", zoals de N26 grote populariteit in de Griekse publiek, mede dankzij de flexibiliteit en directheid aangeboden hebben genoten.

  • Aan de andere kant staan systeembanken onder sterke druk om hun prijsmodel te veranderen om hun winstgevendheid te vergroten. Vooral in de afgelopen jaren, waar vooruitgang wordt geboekt met de ... dropper, staan banken onder sterke druk om op andere manieren levensvatbare winstgevendheid veilig te stellen.
 
Endeitika, als we bedenken dat de helft van de 33 miljoen. Toeristen zullen dit jaar bezoeken ons land zal op zijn minst een terugtrekking uit een geldautomaat, dit vertaalt zich in een omzet van 82,5 mil. Euro alleen voor banken van deze voorziening. Dit bedrag wordt aanzienlijk verhoogd als er ook Grieken zijn die een buitenlandse Fintech-kaart hebben uitgegeven.
Er dient echter te worden opgemerkt dat soortgelijke heffingen van toepassing zijn op het hele Europese grondgebied en vaak meer dan EUR 3 / overnemen of overschrijden. Kasbeheer is de duurste operatie van banken, maar in veel landen, zoals de Verenigde Staten, zijn geldopnames volledig gratis, ongeacht bank en geldautomaat.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#99
in kreta, Bij filiaal van Piraeus Bank OOK kosten aangerekend voor het pinnen !!!!

(25 July 2018, 13:44)Damiaatje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier in Kalyves zijn 5 ATM´s. 3 ervan zijn losstaande machines, en 2 zijn gekoppeld aan een bankfiliaal. Pancretan bank en Piraeus bank. Gisteravond heb ik geprobeerd geld te pinnen in een losstaande ATM van Piraeus bank, waarop nooit kosten in rekening werden gebracht, maar gisteravond kreeg ik dus voor het eerst een melding dat de geldopname mij 3 euro zou kosten. Heb de transactie afgebroken. Vervolgens 50 meter verderop bij het bankfiliaal van Pancretan geprobeerd. Hier kreeg ik zonder extra kosten de hoeveelheid geld die ik nodig had. Zojuist nog even mijn Nederlandse rekening gechecked, en er is niets extra afgeschreven.

idd...gisteren 27 aug deed ik net hetzelfde op dezelfde plaats....is volledig nieuw ...heb er nig geweest in mei en juni dit jaar en toen was er geen probleem....ik denk dat ze een "nieuwe" melkkoe hebben gevonden...hoeveel toeristen in Griekenland(en de rest vd wereld) pinnen er ??
ik denk heel heel veel ...en dan telkens 2 of 3 euro als "administratieve kost om te beginnen...binnen enkele jaren is dit verdubbeld ....kassa kassa kassa;...andermaal voor de banken ....en we betalen al ons blauw ...met de EU zou dit toch allemaal niet meer kunnen ??
Quote
Star 
Een vraag een de forumleden die een Griekse bankrekening met bijbehorende bankpas hebben en geld pinnen, zijn  daar  ook kosten  aan verbonden?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
@Luc Dellaert: Dat heeft niks te maken "met toeristen als melkkoeien te zien". Dit geldt net zo goed voor Grieken die geld bij een ATM afnemen, voor zover het niet bij een ATM is van de bank waar ze hun rekening hebben.
Een Griek die een rekening heeft bij Piraeus Bank en geld afhaalt bij een ATM van NBG moet ook die transactiekosten betalen. Het is 1 van de voorwaarden die door Europa opgelegd worden indien banken transactiekosten aanrekenen voor gebruik van een ATM.

In België heeft ING dat jaren terug ook al willen invoeren maar dat is toen niet doorgegaan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ook wij hebben in juli overal moeten betalen.
Maar daar val je toch niet over, als je al wel op vakantie kunt? Misschien hebben we 4 of 5  keer gepind in al die weken!
Dat de banken er rijker van worden is weer iets anders!
Maar daar laat ik toch zeker mijn vakantie niet van afhangen!
Quote
(29 August 2018, 10:29)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een vraag een de forumleden die een Griekse bankrekening met bijbehorende bankpas hebben en geld pinnen, zijn  daar  ook kosten  aan verbonden?

Ja, alleen bij de eigen bank zonder kosten. Verklaart ook de rijen die je aan het einde van de maand bij de grote banken ziet staan.
Quote
(29 August 2018, 11:40)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hebben in juli overal moeten betalen.
Maar daar val je toch niet over, als je al wel op vakantie kunt? Misschien hebben we 4 of 5  keer gepind in al die weken!
Dat de banken er rijker van worden is weer iets anders!
Maar daar laat ik toch zeker mijn vakantie niet van afhangen!

Precies Margo. Helemaal mee eens. 
Inmiddels ben ik zelfs (door deze topic) helemaal gewend aan deze kosten zonder ook maar één keer gepind te hebben . 
Dus komende maand ga ik er pinnen zonder lang gezicht.  Big Grin
Quote
Nou, ik als zuinige Ollander neem mooi wat extra contant mee en ga pinnen bij winkels/restaurants waar mogelijk. Neem tenminste niet aan dat daar ook kosten aan verbonden zijn?
Quote
Wij pinnen in de zomer geen contant geld dus ik weet t niet 100% zeker, maar volgens mij betalen wij ook die kosten met een
griekse kaart als we pinnen bij een andere bank dan je eigen.

@Vito voor zover ik weet heb ik als winkelier alleen kosten als iemand bij mij met zn pinkaart betaalt.
Quote
(29 August 2018, 13:13)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, ik als zuinige Ollander neem mooi wat extra contant mee en ga pinnen bij winkels/restaurants waar mogelijk. Neem tenminste niet aan dat daar ook kosten aan verbonden zijn?

Voor jou niet, wel voor winkels/restaurants en dergelijke.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
heb vorige week op lesbos 3x geld afgehaald, 2 x alpha bank = gratis , 1 x piraues = 3€ kost, ongeacht bedrag dus voldoende afgehaald en in kluis van hotel gelegd.

ik val niet over die 3€, maar hiermee drink ik liever een ouzo bij een locale griek, dan het aan een bank te geven.
Quote
Zoals eerder al vermeld op dit draadje maakt het niet zoveel verschil op je budget als je hier op vakantie komt. Drink je bijvoorbeeld 1 biertje minder die dag.
Wat wel echter uitmaakt in dit plaatje is wanneer je hier het hele jaar verblijft. Dan kan iedereen wel zeggen "Nou dan gebruik je bij aankoop in een winkel je pinpas toch". Maar dat betekend dat je de lokale middenstand met extra kosten opscheept. Voor hen, zeker in ons dorp, is het beter dat je contant betaald. Mede daarom moeten wij hier elke maand ons budget uit de machine trekken, en dus het liefst zonder extra kosten. Afgelopen week ons budget voor de maand september in 1 keer uit de automaat getrokken in Kalyves bij de Pancretan Bank, en nog steeds zonder extra kosten te betalen. Dus we kunnen weer een maandje vooruit.

Oh ja, vergeet te vermelden dat ik voordat ik ging pinnen, even mijn persoonlijke instellingen bij de bank in NLD had veranderd en de PIN opname limiet had verdubbeld.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
(29 August 2018, 12:33)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2018, 11:40)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hebben in juli overal moeten betalen.
Maar daar val je toch niet over, als je al wel op vakantie kunt? Misschien hebben we 4 of 5  keer gepind in al die weken!
Dat de banken er rijker van worden is weer iets anders!
Maar daar laat ik toch zeker mijn vakantie niet van afhangen!

Precies Margo. Helemaal mee eens. 
Inmiddels ben ik zelfs (door deze topic) helemaal gewend aan deze kosten zonder ook maar één keer gepind te hebben . 
Dus komende maand ga ik er pinnen zonder lang gezicht.  Big Grin

Helemaal mee eens Damiaatje.  duimpie
Als toerist maakt het ook niks uit of je 2, 3 of 4 keer kosten moet betalen met pinnen, maar er zijn ook permanente buitenlandse bewoners op Kreta egaal van welk land ze komen, die zijn het haasje, of ze moeten ineens het hele maandbedrag wat ze nodig hebt pinnen, zit je met een bult geld in je maag en toch nog 36 euro kosten per jaar waar je nog eens lekker van kan gaan uit eten, als het bij die 3 euro blijft, ik weet zeker dat het volgend jaar duurder wordt, de banken hebben makkelijk geld geroken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(29 August 2018, 19:54)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2018, 12:33)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2018, 11:40)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hebben in juli overal moeten betalen.
Maar daar val je toch niet over, als je al wel op vakantie kunt? Misschien hebben we 4 of 5  keer gepind in al die weken!
Dat de banken er rijker van worden is weer iets anders!
Maar daar laat ik toch zeker mijn vakantie niet van afhangen!

Precies Margo. Helemaal mee eens. 
Inmiddels ben ik zelfs (door deze topic) helemaal gewend aan deze kosten zonder ook maar één keer gepind te hebben . 
Dus komende maand ga ik er pinnen zonder lang gezicht.  Big Grin

Helemaal mee eens Damiaatje.  duimpie
Als toerist maakt het ook niks uit of je 2, 3 of 4 keer kosten moet betalen met pinnen, maar er zijn ook permanente buitenlandse bewoners op Kreta egaal van welk land ze komen, die zijn het haasje, of ze moeten ineens het hele maandbedrag wat ze nodig hebt pinnen, zit je met een bult geld in je maag en toch nog 36 euro kosten per jaar waar je nog eens lekker van kan gaan uit eten, als het bij die 3 euro blijft, ik weet zeker dat het volgend jaar duurder wordt, de banken hebben makkelijk geld geroken.
@Arthur, als je een legale buitenlandse permanente bewoner bent, kun je ook gewoon een griekse bankrekening openen  ....... of die heb je dan al ..... Dus ik zie het probleem niet zo.  Angel
Quote
Ik ben een legale niet permanente bewoner, ben nu vaker in NL dan op Kreta, ik heb een Griekse bankrekening, geld overmaken van NL naar GR kost ook weer geld en ik wil niet zoveel ineens overmaken, voor het geval zoals het er nu door omstandigheden voorstaat direct terug moet naar NL.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(30 August 2018, 06:56)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben een legale niet permanente bewoner, ben nu vaker in NL dan op Kreta, ik heb een Griekse bankrekening, geld overmaken van NL naar GR kost ook weer geld en ik wil niet zoveel ineens overmaken, voor het geval zoals het er nu door omstandigheden voorstaat direct terug moet naar NL.  
@Arthur, ik bedoelde jou persoonlijk niet, maar de permanente bewoners waar je op doelt in je eerdere bericht en waar je van zegt dat die het haasje zijn, wat dus niet zo is mijn inziens.
Quote
Geni, Natuurlijk hebben wij een Griekse bankrekening, maar daar moet je wel een saldo opzetten. En dat kan in ons geval alleen maar door een overboeking te maken vanaf onze NLD bankrekening, naar onze Griekse bankrekening. En je snapt het natuurlijk al. Op deze transactie wordt door de Griekse bank direct een percentage afgehouden voor commissie (transferkosten). In dit geval worden wij dus of door de kat, of door de hond gebeten.
Voor ons is het nog het voordeligst om direct geld te pinnen van onze rekening in NLD. Is er iemand met andere ervaringen/oplossingen dan hoor ik dat graag.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
(31 August 2018, 11:50)Damiaatje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geni, Natuurlijk hebben wij een Griekse bankrekening, maar daar moet je wel een saldo opzetten. En dat kan in ons geval alleen maar door een overboeking te maken vanaf onze NLD bankrekening, naar onze Griekse bankrekening. En je snapt het natuurlijk al. Op deze transactie wordt door de Griekse bank direct een percentage afgehouden voor commissie (transferkosten). In dit geval worden wij dus of door de kat, of door de hond gebeten.
Voor ons is het nog het voordeligst om direct geld te pinnen van onze rekening in NLD. Is er iemand met andere ervaringen/oplossingen dan hoor ik dat graag.

Hallo Damiaatje, ik vind 4 euro kosten vanuit de griekse bank (waar wij onze rekening hebben) wel meevallen (ongeacht de hoogte van het bedrag) bij een overboeking vanuit NL. Helemaal omdat de griekse bank helemaal geen vaste kosten berekent zoals de NL banken. Ik boek ca 3x per jaar een wat hoger bedrag over en ik betaal alles met onze griekse rekening. Dat is dus 12 euro aan overboekingskosten. En natuurlijk wat incidentele kosten bij betalingen maar een andere griekse bank. Dat is dan vaak 1,00 euro. In totaal denk iets van 20 euro per jaar. Valt alles mee dacht ik? In NL betaal ik voor mn NL betaalrekening iets van 40 euro per jaar  Confused.
Quote
Bij Alpha zijn de kosten voor een inkomende boeking vanuit het buitenland 3 euro.
Quote
(31 August 2018, 13:39)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 August 2018, 11:50)Damiaatje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geni, Natuurlijk hebben wij een Griekse bankrekening, maar daar moet je wel een saldo opzetten. En dat kan in ons geval alleen maar door een overboeking te maken vanaf onze NLD bankrekening, naar onze Griekse bankrekening. En je snapt het natuurlijk al. Op deze transactie wordt door de Griekse bank direct een percentage afgehouden voor commissie (transferkosten). In dit geval worden wij dus of door de kat, of door de hond gebeten.
Voor ons is het nog het voordeligst om direct geld te pinnen van onze rekening in NLD. Is er iemand met andere ervaringen/oplossingen dan hoor ik dat graag.

Hallo Damiaatje, ik vind 4 euro kosten vanuit de griekse bank (waar wij onze rekening hebben) wel meevallen (ongeacht de hoogte van het bedrag) bij een overboeking vanuit NL. Helemaal omdat de griekse bank helemaal geen vaste kosten berekent zoals de NL banken. Ik boek ca 3x per jaar een wat hoger bedrag over en ik betaal alles met onze griekse rekening. Dat is dus 12 euro aan overboekingskosten. En natuurlijk wat incidentele kosten bij betalingen maar een andere griekse bank. Dat is dan vaak 1,00 euro. In totaal denk iets van 20 euro per jaar. Valt alles mee dacht ik? In NL betaal ik voor mn NL betaalrekening iets van 40 euro per jaar  Confused.

Wacht maar, die vaste kosten bij de Griekse banken worden ook nog wel ingevoerd! Waarom? Gewoon, omdat het kan/mag. Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
Bij Alpha moet je nu ook betalen voor gebruik ATM. Pankriti is nog wel gratis. 

Cors
Quote
(21 February 2019, 19:06)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij Alpha moet je nu ook betalen voor gebruik ATM. Pankriti is nog wel gratis. 

Cors

Dat is echt wel nieuw. Van een vriendin in Athene hoorde ik dat ze een 10-tal dagen terug nog geen transactiekosten moest betalen bij het pinnen bij Alpha Bank. Blijkbaar moeten ook nog geen transactiekosten betaald worden bij de Bank of Chania.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Is inderdaad nieuw. Afgelopen vrijdag was het nog gratis bij Alpha. 

Cors
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pinnen??? dewie 8 4.830 20 March 2016, 12:51
Laatste bericht: TreinopStad
  Pinnen bij de ATM in Griekenland Damiaatje 18 11.368 07 July 2015, 20:17
Laatste bericht: Patrick
  Problemen met pinnen in Griekenland KarenAnna 30 37.941 27 February 2012, 23:00
Laatste bericht: arjankwakkel

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)