Grieksegids nieuws           
Transactiekosten berekend bij pinnen
(26 July 2018, 20:34)40€ kan ook schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Big Grin N.a.v. van deze discussie, heb ik mijn afgeschreven bedrag nagekeken.
Vandaag bij de NBG gepint.
En ja hoor !!!!!! ze hebben € 2,00 van mij gestolen.

Dus we zijn weer terug bij twintig jaar geleden, toen moest je ook transactiekosten betalen.
Dank aan de banken die we met ons belastinggeld overeind hebben gehouden.
Ook de Griekse banken dus !!!!!!!

Voor degene die zegt: het is maar € 2,00, dat is zo.
20 X pinnen bij de bank is € 20,00 !!
(29 July 2018, 14:27)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

(26 July 2018, 20:34)40€ kan ook schreef:

Big Grin N.a.v. van deze discussie, heb ik mijn afgeschreven bedrag nagekeken.
Vandaag bij de NBG gepint.
En ja hoor !!!!!! ze hebben € 2,00 van mij gestolen.

Dus we zijn weer terug bij twintig jaar geleden, toen moest je ook transactiekosten betalen.
Dank aan de banken die we met ons belastinggeld overeind hebben gehouden.
Ook de Griekse banken dus !!!!!!!

Voor degene die zegt: het is maar € 2,00, dat is zo.
20 X pinnen bij de bank is € 20,00 !!
we hebben onze eigen Europese banken overeind gehouden  Big Grin 
In ieder geval ga je dan wel letten op je pingedrag bij de bank  Tongue ik pin nog geen 20x per jaar bij een bank.
(29 July 2018, 13:21)Arthur schreef:

Helemaal  offtopic1 maar zo kom je via pin kosten bij een stel Zeeuws Vlaamse bourgondiërs, de echte bourgondiërs zijn toch de  Limburgers  Cool  ik denk dat Ger het hier wel mee eens is.

de echte Bourgondiers leven in Frankrijk, daarna komen de Belgen in aanmerking voor deze tittel. Big Grin Cool
messara's signature Cool Cool
ik heb het heden zelf ondervonden - ik pinde met mijn Belgische kaart bij een ATM van de Griekse post en moest 2,50 euro slikken
het is nu op verschillende plaatsen in Attiki en ook Peloponesos en tot 3 euro per transactie!
dit werd onopgemerkt en in alle stilte ingevoerd hier - bij mijn weten zonder officieel voorbericht - puur diefstal - het betreft hier volgens mij een access fee die de ATM operatoren doorbelasten aan de Griekse banken, die het op hun beurt doorbelasten aan de buitenlandse banen en die debiteren deze kosten gewoon van de rekeningen van hun klanten want uiteraard wilt niemand met deze kosten blijven zitten maar wij zijn wel de pineut - volgens mij ook totaal in strijd met EU regels - er circuleren hier maandelijks miljoenen toeristen in GR dus we spreken hier van tientallen miljoenen extra inkomsten en nergens vind ik protesten noch petities - lees ook:

Zelf ben ik beheerder van de groep Vlaamse Kring in Griekenland :

ook hier bespreken we dit onderwerp
ik heb tevens mijn walging geuit in volgende facebookgroepen:

en ben ook in bespreking over dit onderwerp met Griekipedia
groetjes
Bob,

Het is nergens mee in strijd en ook niet bedoeld om toeristen geld uit hun zakken te halen. Een Griek (of inwoner van Griekenland) die gaat pinnen bij een ATM van een andere bank dan die van zijn pinpas betaalt dat ook. Dat is trouwens een voorwaarde die Europees geregeld is.
Tot dusver heb ik weet van 2 banken waar geen transactiekosten worden aangerekend: Alpha bank en Pancretan bank.

Bob S schreef:ik heb tevens mijn walging geuit in volgende facebookgroepen:

Nou, nou: walging. Is dat niet wat sterk uitgedrukt?

Bob S schreef:er circuleren hier maandelijks miljoenen toeristen in GR dus we spreken hier van tientallen miljoenen extra inkomsten en nergens vind ik protesten noch petities
Ik denk niet dat een toerist die 2 of 3 maal gaat pinnen zich echt druk gaat maken over die enkele Euro's bij een reis waarvoor hij 100-den (of 1000-den) Euro's betaald heeft.

De eerste link die je plaatst is trouwens niet van toepassing. Dat gaat over betalen en uw bank. Er wordt melding gemaakt van "opnames aan een geldautomaat in EU-landen", maar dat geldt in deze niet. Dat betekent gewoon dat je eigen (Belgische) bank geen transactiekosten mag aanrekenen als ze dat in België ook niet doet. Dus als je bij een automaat van de Griekse post geld gaat afhalen met je Belgische bankkaart, mag de bank die je kaart uitgegeven heeft je geen transactiekosten aanrekenen gezien ze dat in België ook niet doet. Als de Griekse bank dat wel doet is daar niks verkeerd of onwettelijk aan. De Griekse bank moet wel tijdens de transactie aangeven dat er kosten zullen aangerekend worden zodat je die transactie eventueel voortijdig kan afbreken.
Idem dito dus voor de 2de link die in wezen een Griekse vertaling is van de inhoud van de eerste link.

Overigens, sommige Spaanse banken (Bank Santander en Bank Sabadell bijvoorbeeld) deden dit vorig jaar al. Bij de Bank Santander bijvoorbeeld is dat 5 Euro. Dus nog iets meer dan de Griekse banken aanrekenen.
Volgens mij heeft dat toch ook tussen Belgische banken geweest in het verleden. Geld afhalen met je ING-kaart bij een KBC-bank/terminal bvb kostte je toen toch ook wat extra.
Er zijn in Nederland zelfs nog winkels waar pinnen 0,25 cent kost of als je online wilt betalen dat alleen ideaal gratis is maar PayPal of afterpay oid ook extra kost..
Gisteren in Molyvos gepint bij Alpha bank zonder bijkomende transactiekosten.

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pinnen bij de ATM in Griekenland Damiaatje 18 6.433 07 July 2015, 20:17
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies