Mati - 3 kapiteins vertellen hun verhaal
#1
Drie kapiteins van de Griekse ferry's waren betrokken bij het redden van mensen uit de zee waar ze ingesprongen waren om te ontsnappen aan de vurige nachtmerrie van Mati.

Dit is hun verhaal.

Georgios Dimos - Kapitein van de Superrunner - Golden Star Ferries

Ik ben vader van 3 kinderen en ik kan niet uit mijn gedachten krijgen wat ik zag die avond toen we terugkwamen bij Rafina vanuit Tinos. Via de radio hadden we al gehoord van een 10-tal mensen die in het water lagen, maar toen we dicht bij Rafina waren hoorden we vissers over de radio communiceren met de havenautoriteiten: "De zee is vol van mensen."

We minderden vaart, er werden uitkijken geplaatst op de voorplecht, de brug en beide zijden van de ferry. De bootsman hoorde plots een vrouw om hulp roepen. Ik legde de motoren stil en ging met de neus in de wind liggen. Binnen de minuut hadden we een reddingssloep neergelaten en 2 minuten later lokaliseerden we een koppel mensen.  Langzaam bewogen we de ferry met behulp van de boegschroeven en lieten ook de achterklep neer zodat we ze makkelijker aan boord konden nemen. We vroegen hen of er nog anderen in hun nabijheid waren, maar daar hadden ze geen weet van. Omdat we gebruik maken van jetpropulsie konden we niet dichter komen, anders zouden we de kleine vissersbootjes kunnen beschadigen of eventueel mensen die in het water liggen opzuigen. Daarom werd in samenspraak met de havenautoriteiten beslist om af te meren in Rafina.
Het is al dagen leden maar zoiets kan je niet vergeten. Iedere dag als we in de buurt van Rafina komen kijken we nog uit of we geen slachtoffers zien. We hebben daar een echt drama meegemaakt.

Giannis Voutselakos - Kapitein van de Tera Jet - Seajets

We lagen afgemeerd in Rafina toen een directeur van Seajets me belde met de opdracht uit te varen en "search and rescue" te gaan doen. Het was al stikdonker en de atmosfeer was verstikkend door rook en as, maar we zetten onze snelle reddingsboot overboord en werden bij het zoeken geholpen door vissers. Het vreemde was dat we de helikopters hoorden maar er geen lichtfakkels gegooid werden om de zee te verlichten. Als ze dat hadden gedaan zou dat ons veel hebben geholpen.
Vanop een vissersboot werden we gevraagd om in het diepere gedeelte te gaan waar veel mensen waren. Hier vonden we 13 mensen die zo uitgeput waren dat ze met moeite in de reddingsboot geraakten. En we vonden ook een 14-jarig meisje - dood.
Op het strand zagen we honderden mensen in paniek. Politieagenten probeerden hen kalm te houden en met een 6 of 7 vissersbootjes werden talrijke overtochten gemaakt van het strand tot bij ons zodat we in totaal 300 mensen hebben kunnen aan boord nemen en naar de haven van Rafina brengen.
Noch mijn bemanning, noch ikzelf hebben ooit zoiets schokkends meegemaakt. Hopelijk maken we zoiets nooit meer mee.

Athanasios Halas - Kapitein van de Superferry - Golden Star Ferries

We waren vertrokken vanuit Rafina met als eerste bestemming Andros toen we onderweg via de radio gevraagd werden om hulp te bieden bij het zoeken naar mensen in zee. Daarop draaiden we terug en begaven ons naar het gebied dat ons aangewezen werd. Na 20 minuten bemerkten we 7 personen aan bakboord en 2 aan stuurboord. De laatste zagen er heel slecht uit en dus besloten we om eerst hen uit het water te halen met onze snelle reddingsboot. Mijn grootste zorg was eigenlijk om mensen die we niet gezien hadden te overvaren. Door een verandering in de stroming waren we de 7 anderen uit het oog verloren maar na enkele berekeningen hadden we een idee waar we ze zouden terugvinden en dat deden we ook. Ik vroeg een leger helikopter om bij te lichten op die plaats om ons te helpen. Om 23.40 uur hebben we dan die 7 mensen bij ons aan boord kunnen nemen. Ook het fregat Elli was in de buurt en zij hadden een lijk opgevist. Het bleek de echtgenoot van een vrouw die wij gered hadden. 
We hebben dit allemaal kunnen doen omdat we wekelijks met de hele bemanning een training doen voor het redden van mensen uit zee.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Georgios Dimos                                                        Giannis Voutselakos                                     Athanasios Halas


Met heel veel dank aan Simos Michaloglou, beheerder van Arxipelagos.com
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Daar krijg je echt kippenvel van, tranen in de ogen....woorden schieten te kort.
Bedankt Patrick!
Quote
#3
Hulde aan deze redders!
Quote
#4
Wat een helden.. en wat zullen hun ook trauma hebben..
Quote
#5
Ik heb heel veel gelezen over dit drama, steeds met ontzetting en onmacht. Wat een verdriet! En tegelijkertijd geweldig dat toch ook veel mensen gered zijn.
Dank voor delen van deze verhalen.
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het verhaal van de ferry Olympus Patrick 2 1.253 18 January 2023, 21:44
Laatste bericht: El Greco
  Het verhaal van de BRILLANTE VIRTUOSO - Kaping (?) - Moord - Megafraude (?) Patrick 8 3.355 02 March 2018, 15:46
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)