Bekri Meze
#1
Dit "dronkenmansgerechtje" heb ik lang geleden voor het eerst op Karpathos gegeten. Vaak staat het op de kaart als mezze, maar ook als hoofdgerecht. Heb daarna vele varianten geproefd, van hele dunne waar geen tomaat aan te pas kwam tot hele gevulde waar zelfs paddestoelen in zaten. Dit is mijn variant die wij het lekkerst vinden. Zelf eten we het als hoofdgerecht, met kritaraki en brood om de saus lekker te kunnen opeten. Tongue Nemeaatje of Fixje erbij! En, omdat het ook wel "dronkenmansgerecht" genoemd wordt, aan het eind van de maaltijd een raki om het af te leren! Big Grin
Ook lekker als je op je bord er wat feta overheen strooit!
Staat hier voor zondag weer op het menu, mmmm…. Smile

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Heerlijk gerecht, maak t thuis eigenlijk nooit, maar bestel t vaak als meze.
Je brengt me wel op n idee om t thuis eens te proberen.
Quote
#3
Heb het jaren geleden veel gegeten op Leros. Bij Kostas Sfakianos in agia Marina. Die presenteerde het als een stoofpotje afgemaakt met veel gesmolten kaas. Kom nu het uit een taverna en bij het verlaten daarvan zag ik bekri meze op het bord staan..
Quote
#4
Bedankt voor het recept Johan.
Ik heb het vandaag gemaakt, maar met rundstoofvlees. Ik had het vlees al gekocht en pas dan je recept gezien. Het heeft wel iets langer opgestaan, maar het is goed bevonden. Wij hebben nadien een Italiaanse grappa gedronken. Dodgy
Quote
#5
(25 August 2018, 21:30)Els DR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt voor het recept Johan.
Ik heb het vandaag gemaakt, maar met rundstoofvlees. Ik had het vlees al gekocht en pas dan je recept gezien. Het heeft wel iets langer opgestaan, maar het is goed bevonden. Wij hebben nadien een Italiaanse grappa gedronken. Dodgy

Met rundvlees moet het idd wat langer stoven. Italiaanse Grappa of een Trester van de Moezel is ook lekker hoor! Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Ik heb het ook op de kaart zien staan als stoofpotje met wat feta erover.
Bedankt voor het recept...…. dat ga ik zeker eens maken.
Quote
#7
Leuk om te lezen.
Maak het zelf ook geregeld.
Wou het onlangs bestellen bij ''de griek'' in Nederland maar daar kennen ze het helemaal niet.
Quote
#8
(26 August 2018, 22:10)Ed Edje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk om te lezen.
Maak het zelf ook geregeld.
Wou het onlangs bestellen bij ''de griek'' in Nederland maar daar kennen ze het helemaal niet.

Da's jammer Ed. De zaken waar ik geregeld kom in Utrecht, Breda, Maastricht en Middelburg hebben het in ieder geval wel op de kaart staan, dus onbekend is het niet. Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Ik heb liever Bekri Meze met kip.
Quote
#10
Nou Ed die Griek waar jij komt is wel aardig "vernederlandst" lijkt mij. Volgens mij is bekri meze toch wel een
heel bekend grieks gerecht. En ook niet iets wat uit een bepaalde streek komt of zo. Volgende keer n printje
van Johan zn recept meebrengen zou ik zeggen;)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)