Appartement/woning huren voor 1 jaar
#1
Dag iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb wat vragen. Mijn man en ik zouden graag op Kreta komen wonen, alleen de vraag wanneer daar geraken we niet aan uit. 
Doen we dit als we op pensioen zijn of komen we vroeger en zoeken we een job en gaan we hier dus werken en wonen?
We spelen met de gedachten om onze woning in België te verhuren en 1 jaar naar Kreta te komt en hier 1 jaar meedraaien in de beroepswereld. We zijn dan ook aan het kijken om hier een woning te kunnen huren voor 1 jaar, maar buiten vakantiewoningen vinden we op het net niet wat we zoeken. Kan er ons iemand raad geven of zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Alvast bedankt voor de reactie
Quote
#2
Ik weet niet wat voor werk jullie in de gedachten hebben om te gaan doen, maar aangenomen dat dat "iets" in het toerisme is;
Misschien samen voor een groot hotel gaan werken, en dan in/bij dat hotel gaan wonen. Vrij eenvoudige manier om te beginnen,
je kunt op je gemak kijken wat je leuk vind om te doen, waar je zou willen wonen etc.
En je bent nog niet gebonden aan n plaats of zo.
Quote
#3
Hey Nanny,
Wij hebben nu beiden een job in de Sales als Sales Manager maar ook ervaring in de horeca, ik heb dit jaar mijn koksdiploma behaald dus qua job kunnen we alle richtingen uit.
Quote
#4
Met hopelijk n beetje talenkennis erbij een goede basis zou ik zeggen.
Quote
#5
Hay Kate ik zou hier niet heen komen om te gaan werken de salarissen zijn hier niet zo geweldig .
In de winter is er praktisch geen toerisme dus ook geen werk.
Beter in België je centen verdienen en het hier uitgeven.
Eerst een poosje rond kijken dan eventueel een plekje uitzoeken waar jullie je willen vestigen.
Wij zijn zelf na 20 jaar vakantie gevierd te hebben op Kreta met vervroegd pensioen gaan.
Het leven is hier goedkoper dan in Nederland en België
Quote
#6
Hi Kate, beetje moeilijk om voor jullie beslissingen te nemen natuurlijk maar werken in Griekenland of op Kreta is niet zo vanzelfsprekend. Het idee om je woning hier in België te verhuren is wel een goed idee natuurlijk.
Heb je voor jezelf al uitgemaakt waar je je eventueel wil vestigen in Kreta. De kans om werk te vinden zal namelijk in grote lijnen groter zijn tussen Chania & Agios Nicolaos dan tussen Paleochora en Makri Gialos bvb.
Ik zou als ik jullie was ook eens eerst tot daar vliegen en daar een twee á drie-tal weken rond zoeken naar geschikte woningen. Dit kan je al perfect voorbereiden via diverse websites van immobiliën kantoren op Kreta. Mocht je al wat mensen kennen op Kreta kan het misschien nog gemakkelijker door rechtstreeks bij hen achter geschikte woningen te informeren. Appartementen zat die op jaarbasis kunnen gehuurd worden.
Alvast veel succes met jullie zoektocht en hopelijk tot eens op Kreta!
Quote
#7
Het zuiden kennen we heel goed en nu het noorden ook van Kreta.
Vorig jaar hebben we een rondreis gemaakt door het zuiden en nu hebben we rondgetrokken in het noorden.
Wat we echter niet weten is hoe de winters hier zijn. Onze Griekse vrienden zouden ons aanraden indien we nog moeten werken om dat in het zuiden te doen en om te genieten van ons pensioen van iets te zoeken tussen noord en zuid.
We zijn ook echter beiden toe aan een carrière switch vandaar dat we eraan dachten om 1 jaar naar hier te komen en te werken om te kijken of Kreta om 12 maanden kan bekoren. 1 maand Kreta is niet hetzelfde als 1 jaar Kreta.
We hebben ook wat immo kantoren bezocht maar die verkopen enkel huizen of appartementen. Vandaar dat ik graag wat raad/meningen zou hebben van anderen.
Quote
#8
(29 August 2018, 18:37)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hay Kate ik zou hier niet heen komen om te gaan werken de salarissen zijn hier niet zo geweldig .
In de winter is er praktisch geen toerisme dus ook geen werk.
Beter in België je centen verdienen en het hier uitgeven.
Eerst een poosje rond kijken dan eventueel een plekje uitzoeken waar jullie je willen vestigen.
Wij zijn zelf na 20 jaar vakantie gevierd te hebben op Kreta met vervroegd pensioen gaan.
Het leven is hier goedkoper dan in Nederland en België

Uit eten, autoverzekering en belasting voor een auto tot 1400 cc wel ja, maar de levensmiddelen, cosmetica en dergelijke liggen een stuk hoger dan in België en Nederland.
De benzine prijzen liggen in België rond de 1.45 maar in Griekenland rond de 1.70, verklaar jij maar eens waarom het leven hier goedkoper is.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Fruit en groente en vlees, water en stroom zijn goedkoper dan in Nederland
Vis ,alcoholische dranken.en je zorgverzekering .
Wij ervaren het hier op Kreta een stuk goedkoper dan in Nederland
Ook als mensen wat werk voor je doen scheelt dit aanzienlijk.
Quote
#10
(29 August 2018, 20:40)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fruit en groente en vlees, water en stroom zijn goedkoper dan in Nederland
Vis ,alcoholische dranken.en je zorgverzekering .
Wij ervaren het hier op Kreta een stuk goedkoper dan in Nederland
Ook als mensen wat werk voor je doen scheelt dit aanzienlijk.
Je bent waarschijnlijk een aantal jaren niet meer in NL geweest Wink
Om te beginnen alleen al het kuipje boter voor op brood...Het dubbele als in NL.

Wij vonden  dit jaar het fruit-groentes en vlees vergeleken bij/in  Nederland  ontzettend duur! Ook in het verleden op Kreta!!
Vooral het fruit (appels-peren-bananen-aardbeien-ananas ) was vaak  jl. het dubbele als hier!in NL!! Ook vaak verlept.
Alleen de tomaten en komkommers waren evenduur ca. als in NL!!

Vis is daar helemaal overdreven duur... (een ober vertelde dat die vis  ..bevroren,, uit Ijmuiden komt) ook vaak het 3 dubbele als hier in NL... Dan heb ik het niet over supermarkten maar wel  bij de visafslag  bij ons in de buurt in Ijmuiden die dan weer de helft goedkoper zijn als de suppermarkten hier!!
Wij bezoeken allang geen visrestaurants meer in Griekenland! Pffft...Doen we thus wel! Big Grin
BTW We gaan   overigens altijd elke avond uit eten,!Maar omdat   ik al jaren
 in de superbranche werk/te  vind ik het altijd wel leuk om te vergelijken
Quote
#11
Wilma.

Ik snap je redenering niet. De fruitsoorten die je opsomt is fruit dat ze invoeren en dat is normaal dat deze duurder zijn. Ze moeten daar in Griekenland belastingen op betalen en de kosten van transport zijn de laatste jaren enorm gestegen. Wat het normaal maakt dat je voor ingevoerde producten meer betaald dan voor de producten van eigen kweek/vangst dit is idem voor de vis. Dit is trouwens in België en Nederland ook zo. Het enige verschil is dat alle prijzen per kilo staan, dus even de groente/fruit wegen dan zie je dat je voor een komkommer maar 0,30€ betaald.
Quote
#12
Wij kopen ons vlees bij de Krivek en onze groenten en fruit bij de kalimera fruitmarkt dit zijn groothandels voor de horeca maar ook voor de gewone bewoners .
Fruit en groente kopen wij van het seizoen dus wanneer er veel aanbod is.
Ik kan ook eieren op het dorp voor 60 cent per stuk kopen maar dat doen we bij de Lidl.
En aanbiedingen nemen wat extra van mee.
Wat een ober vertelt over de vis op je bord zou ik maar met een korreltje zout nemen.
Ik blijf er bij het leven is hier goed en goedkoop.
Quote
#13
(30 August 2018, 07:12)Kate schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wilma.

Ik snap je redenering niet. De fruitsoorten die je opsomt is fruit dat ze invoeren en dat is normaal dat deze duurder zijn. Ze moeten daar in Griekenland belastingen op betalen en de kosten van transport zijn de laatste jaren enorm gestegen. Wat het normaal maakt dat je voor ingevoerde producten meer betaald dan voor de producten van eigen kweek/vangst dit is idem voor de vis. Dit is trouwens in België en Nederland ook zo. Het enige verschil is dat alle prijzen per kilo staan, dus even de groente/fruit wegen dan zie je dat je voor een komkommer maar 0,30€ betaald.

Laten we het eens over vlees hebben, waarom kost een kilo ingevoerd varkens gehakt uit NL op Kreta zo rond de €5 en Griekse zo rond de €7 terwijl ze er 3000 km mee moeten rijden, en dat is met alle soorten vlees zo, het verschil zie je pas als het in de pan ligt of op de BBQ, het NL vlees verliest net als de vis eerst 30% vocht het Griekse bijna niks, ze zijn overal verplicht om erbij te zetten waar het vandaan komt.
Dan over de vis import, die is veel goedkoper dan de versgevangen Griekse vis, volgende keer toch eens beter opletten met boodschappen doen. .
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(30 August 2018, 07:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 August 2018, 07:12)Kate schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wilma.

Ik snap je redenering niet. De fruitsoorten die je opsomt is fruit dat ze invoeren en dat is normaal dat deze duurder zijn. Ze moeten daar in Griekenland belastingen op betalen en de kosten van transport zijn de laatste jaren enorm gestegen. Wat het normaal maakt dat je voor ingevoerde producten meer betaald dan voor de producten van eigen kweek/vangst dit is idem voor de vis. Dit is trouwens in België en Nederland ook zo. Het enige verschil is dat alle prijzen per kilo staan, dus even de groente/fruit wege

Laten we het eens over vlees hebben, waarom kost een kilo ingevoerd varkens gehakt uit NL op Kreta zo rond de €5 en Griekse zo rond de €7 terwijl ze er 3000 km mee moeten rijden, en dat is met alle soorten vlees zo, het verschil zie je pas als het in de pan ligt of op de BBQ, het NL vlees verliest net als de vis eerst 30% vocht het Griekse bijna niks, ze zijn overal verplicht om erbij te zetten waar het vandaan komt.
Dan over de vis import, die is veel goedkoper dan de versgevangen Griekse vis, volgende keer toch eens beter opletten met boodschappen doen. .
Het Grieks vlees is dan ook in de meeste gevallen Bio, eigen kweek en dat is de reden waarom het duurder is. Ik kan in België geen komkommer kopen die bio is voor 0,30€. Het vlees is een andere discussie. Het gewone varkensvlees dat wordt ingevoerd bestaat voor meer dan 40% uit water, wat markt dat de aankoopprijs verschrikkelijk laag is en daarom kan het hier op Kreta ook zo goedkoop verkocht worden. 
Ik betaal graag meer voor kwaliteit.

Maar laten we verder gaan waar het onderwerp over gaat. Zijn er mensen die de stap gedaan hebben waar wij over twijfelen?
Quote
#15
ik woon sedert 1 Mei op Kreta. Wijn is goedkoop in de supermarkt, water en bier zijn duurder dan in Belgie, lokale kazen en vlees zijn dan weer goedkoper, veel groenten en fruit zijn idd ingevoerd en dit terwijl ze hier er overschotten van hebben ! Over de ganse maand beschouwd komt het op hetzelfde neer. Aardappelen 1ste keus 70 cent/kilo ... Het is maar wat je er zelf van maakt natuurlijk. Vele zaken koop je trouwens niet in de winkel/super maar rechtstreeks bij de boer, niet veel prijsverschil maar de allerbeste kwaliteit, feta 10 euro/kg, Lamsribbetjes 10 euro/kilo ...
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#16
Volgens mij dwalen we in deze topic n beetje te veel af naar de supermarktprijzen, dat t gewone leven in Griekenland,
iets anders is dan t vakantieleven zal Kate zelf ook wel begrijpen. Dat de lonen ivm de prijzen van huur, levensmiddelen etc
laag zijn lijkt me dat ze ook wel weet. Maar misschien gaat t Kate daar helemaal niet om. Misschien wil zij wel n heel minimalistisch
leven in n hutje op de hei met n kip, n koe en n appelboom en n krop sla in dr tuin. Of verhuurt een villa in Belgie voor n bedrag waar
je op Kreta prinsheerlijk van leeft. Ik bedoel maar, t financiele plaatje is zeker belangrijk, maar er zijn ook andere punten.
Ik zou me drukker maken om bijvoorbeeld n ziektekostenverzekering dan de prijs van n zak aardappelen.
Geen idee hoe t "sociale vanget" in Belgie is, maar ik neem aan dat dat iets beter is dan in Griekenland,
ook iets om even bij stil te staan lijkt mij. Wat te doen als je bijvoorbeeld onverhoopt niet kunt werken?
Laat je je bij vertrek uitschrijven in Belgie? Kun je je dan na een jaar als t toch niet bevalt weer inschrijven?
Quote
#17
Kijk eens bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




daar is onder het kopje Rent nog wel wat te vinden, maar de verhuur van woningen wordt in Griekenland vaak zonder makelaar gedaan en zullen via, via jullie het best iets vinden.
Quote
#18
Kate, ik weet niet of je op Facebook zit, maar op deze site vind je allerlei huizen en app te huur.
Grz Arthur


PROPERTIES FOR SALE/RENT IN CRETE
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Dit ziet er wel leuk uit

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
(30 August 2018, 11:31)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit ziet er wel leuk uit

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor een vakantie is die weekprijs wel leuk maar voor long term rent vind ik dat kleine hok te prijzig, als er ook nog tel, water en stroom bij komt helemaal, wil je buitenlandse tv kijken kan dat op internet als je genoeg mb hebt, anders satelliet, ontvanger en abbo, zonder inventaris is het net 300 euro waard.
Ik heb eens wat meer prijzen op die site bekeken, ze denken zeker dat de euro's aan de bomen groeien.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Bekijk deze ook eens:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Helemaal met je eens Arthur.
Quote
#23
Bedankt ik bekijk ze!
Quote
#24
mooi uitzicht

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  appartement beheer Kreta Ed Edje 0 1.806 31 July 2018, 18:42
Laatste bericht: Ed Edje
  Tips gezocht voor appartement in West Kreta martineprest 10 5.617 29 January 2016, 20:00
Laatste bericht: grek
  Appartement gezocht voor 2-3 maanden oude stad Rethymno kalopaidi 3 3.618 03 August 2015, 23:49
Laatste bericht: kalopaidi
  Huis huren voor een maand op Kreta kretalover 2 2.891 28 March 2012, 17:43
Laatste bericht: kretalover

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)