Lesbos vandaag
#1
iemand enig idee hoe het nu is op lesbos?
ik kijk regelmatig naar de live-webcam in molivos, maar daar lijkt het me zo uitermate rustig...ik zie zo weinig mensen wandelen, op de terrasjes.... of misschien kijk ik op de verkeerde momenten...
wij vertrekken eind volgende week nog voor 2 weekjes naar lesbos
is het daar nu zo uitgestorven, of is er nog gezellige bedrijvigheid (anaxos, petra, molivos, mytilini, skala kalloni...?)
we zien ernaar uit!
Quote
#2
wij zijn net 3 dagen terug van lesbos ,
ik vond het er relatief rustig, uiteraard nog wel genoeg gezelligheid, maar bijvoorbijbeeld aan de haven van molivos 's avonds rustig eten .
ik kan moeilijk vergelijken omdat het 17 jaar geleden was dat we er nog waren, maar toen was het mijn inziens veel drukker, ook komen er geen cruise schepen meer langs molivos, vandaar mischien.
je voelt wel dat ze er de laatste jaren lijden onder de (vluchtelingen)crisis, spijtig want het is en blijft een prachtig eiland.
maar zoals gezegd zowel in molivos als petra was er nog genoeg gezellige drukte, uitgestoreven was het niet, voor ons hoeft het niet echt druk liever iets rustig, de uitbaters van resto etc hebben dan ook meer tijd voor je.
ik wens je een prettige vakantie, ik ben ervan overtuigd dat je het er goed zult hebben.
Quote
#3
Wij zij er vorig jaar nog geweest. Ook heel rustig. Toen 2 jaar daarvoor in september toen kwam het door het naseizoen en nu op Thassos en het is veel stiller dan voorgaande jaren. Dit komt omdat veel Turken het laten afweten door de goekope Turkse munt. Hoorde dat er tijdens het slachtfeest wel heel druk was met Turken.
Quote
#4
Wij zijn nu nog op Lesbos, het is niet superdruk maar gezellig. 
Als je overdag op de webcam kijkt dan is het erg rustig in de haven, maar s'avonds zitten de terrasjes toch behoorlijk vol.
Kortom er is nog genoeg te genieten en het is zeker niet uitgestorven. 
Men is op Lesbos redelijk tevreden met het seizoen.
Quote
#5
Dat klinkt heel goed!
Quote
#6
naar waar ga je Piepa?
Quote
#7
wij verblijven in Anaxos, gaan vandaaruit veel wandelen, maar huren ook een scooter voor de dichte uitstapjes en een auto op andere dagen voor de verdere uitstapjes
Quote
#8
ga zeker eens eten bij the caravan by the sea tussen anaxos en petra.
heb er hier ergens een topic van
Quote
#9
roefke, ja, ik had jouw item al gelezen! Gaan we zeker doen!
Quote
#10
Ondraaglijke situatie: opvangcentrum op Lesbos kan binnenkort sluiten.
Dinsdag 11 september 2018 14:22 geschreven door Elisa Hübel

Het opvang- en identificatiecentrum voor asielzoekers op het eiland Lesbos in de Egeïsche Zee zou binnenkort kunnen sluiten. De regionale raad van de Noord-Egeïsche Zee heeft het kamp aangemerkt als "ongeschikt en gevaarlijk voor de volksgezondheid en het milieu", volgens een gezondheidsinspectie. Als er niets verandert in de situatie, zal het binnen 30 dagen worden gesloten. Specifiek behandeld waren talrijke tekortkomingen. Afvalwater zou worden geloosd in een nabijgelegen winterrivier, hetzelfde zou gelden voor de afvoer van toiletten en sanitaire voorzieningen. De eetkamer was ook ongepast en schond de relevante wetgeving.


Bovendien werden meer mensen dan verwacht ondergebracht in de kampen die in het kamp waren opgezet. Er is een risico op overdracht van pathogenen. In Moria tot zondag werden 8.776 asielzoekers ondergebracht. De geplande capaciteit is slechts 3.100 mensen.
Volgens minister van Immigratie Dimitris Vitsas zijn tussen mei en augustus bijna 4000 vluchtelingen verplaatst van Lesbos naar het vasteland van Griekenland. Ze kregen asiel of de proefpersonen werden als bijzonder kwetsbaar geclassificeerd. Slechts 34 mensen zijn in dezelfde periode en onder het EU-Turkije-pact naar Turkije teruggebracht. Tegelijkertijd zijn 5.450 mensen op het eiland in de oostelijke Egeïsche Zee aangekomen en hebben daar asiel aangevraagd. Om aan een wettelijke vereiste te voldoen, moeten ze daar blijven totdat hun aanvraag is beslist. Dit kan echter meestal enkele maanden duren. In de eerste helft van 2018 kwamen 42.371 mensen zonder geldige reisdocumenten naar Griekenland; In dezelfde periode van 2017 waren er 24.984.
Vitsas merkte ook op dat de vluchtelingenproblematiek een van de belangrijkste uitdagingen voor de samenleving was. Hij benadrukte: "Zolang er oorlogen en extreme armoede zijn, zullen er vluchtelingen zijn." Griekenland draagt in deze situatie een onevenredige last in vergelijking met zijn potentieel.
Onder de asielzoekers bevinden zich veel kinderen en minderjarigen. Ter gelegenheid van het begin van dit jaar van school - de eerste schooldag op dinsdag (11.9.) - waren 7.316 vluchtelingenkinderen ingeschreven op openbare scholen in Griekenland. Niet inbegrepen zijn studenten die zijn toegelaten tot multiculturele scholen.

Bron Griechenland Zeitung, vertaald met google.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)