Hoe heet dit Pilion-gerecht?
#1
We hebben tijdens onze vakantie in Pilion een heerlijk gerecht gegeten. Ik heb geen idee hoe het heet maar het was volgens de taverne op het dorpsplein van Áfissos en Pagasitikos in Kala Nera (wat ons betreft dé beste taverne van het dorp maar dat terzijde) een typisch gerecht uit de Magnesia-streek.
Het waren een soort gebraden dunne sausijsjes (zoals we die hier ook kennen) flink doorgebraden en geserveerd in een soort goulash / stoofvlees-achtige saus. Het geheel werd geserveerd met chorta dat wel wat weg had van zeewier.

Ik moet eerlijk bekennen dat het er eenmaal geserveerd nou niet bijzonder appetijtelijk uitzag maar het wás me toch een partij van lekker Tongue

Nu zijn we op zoek naar het recept zodat we het zelf ook eens kunnen -proberen- te maken maar het zoekt lastig als je niet eens weet wát je zoekt.

Kent iemand dit gerecht en, beter nog, de naam ervan? Het recept vinden zal dan vast wel lukken lijkt me.

Alvast bedankt,
Ger

Quote
#2
Dat is spetsofai (pilioritiko), een stoofgerecht met pittige (streek-)worstjes en o.m. paprika en tomaat. Ik maak het altijd met merquezworstjes. Ik heb een heerlijk recept maar moet het even overtypen. Is geen probleem, alleen niet meer dit weekend. Ik ben het hele weekend aan het koken (Grieks) voor een groep van 10 die zondagmiddag komt eten ;)

Dus, als ik het ma/di nog niet zie hier op het forum zal ik het overtypen en plaatsen.
Quote
#3
Ja Corry, spetsofai, nu je het zegt, zo heette het gerecht inderdaad. Ik ben meteen aan het googelen geslagen en heb al enkele recepten gevonden. Ik ben benieuwd naar het jouwe. Doe maar rustig aan, we hebben tijd hoor ;)

Alvast efxaristo , Ger
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe heet dit gerecht? Daantje 33 13.514 07 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Mijn favoriete gerecht Ger 35 19.551 20 April 2015, 12:05
Laatste bericht: janos54
  Hoe heet deze peper? Xandrios 9 7.326 19 September 2013, 15:36
Laatste bericht: Andrebeek
  Hoe heet dit gerecht? Ger 5 5.328 22 September 2011, 14:29
Laatste bericht: ElsR
  Gerecht met rode bietjes KarenAnna 8 6.373 27 February 2011, 20:56
Laatste bericht: Martje

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)