Hotbird en HellasSat op één schotel?
#1
@ Ger, als we Hotbird willen hebben moeten we dan nog een schotel laten bijplaatsen?
Er hangen er nu al twee, 1 voor TV Vlaanderen (ovaal ong. 80cm - voor HDMI) en 1 voor Hellas-Sat. (rond 80 cm), ze zijn wel met mekaar verbonden.
Quote
#2
(06 October 2010, 15:31)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Ger, als we Hotbird willen hebben moeten we dan nog een schotel laten bijplaatsen?

Nee hoor Prasoudi, dat hoeft absoluut niet. Daarvoor heb je speciale monoblocs, die zien er zó uit:
[Afbeelding: 4d7089d822e2754057a55ed51812ea68.gif]
Je hebt ze van verschillende fabrikaten en in diverse kleuren dus de foto is bedoeld om een idee te krijgen.

Een dergelijke monoblock monteer je op de schotel waar je nu de Astra-1 op ontvangt, de kosten zijn ergens tussen de € 25 en € 35.

Deze duo-lnb heeft zoals je ziet 2 "koppen", één voor de Astra-1 en één voor de Hotbird. De Astra-kop monteer je gewoon op de plek van je huidige LNB, de andere staat nu automatisch goed op de Hotbird gericht. Je hoeft je schotel dus NIET opnieuw te richten. Er hoeft ook geen nieuwe kabel getrokken te worden.
Het eige dat je na mopmtage moet doen is in je receiver-instellingen de Astra-1 op Diseqc "B" (of "2") te zetten (die staat nu zo goed als zeker op "uit" of op "A" (of "1")) en de Hotbird op Diseqc "A" (of "1").
Daarna even een scan doen en alle Hotbrid-zenders komen automatisch binnen.
Let wel: als je een dergelijke monoblock koopt zeg er dan expliciet bij dat het om Astra-1 /Hotbird gaat en niet om Astra-1/Astra-3. Die laatste is momenteel nogal actueel in verband met de zenderwijzigingen van Canal Digitaal cq TV-Vlaanderen.

Mocht je er ook over denken om die Astra-3 binnenkort te willen kan je beter van de monobloc afzien en in plaats daarvan een losse extra LNB te plaatsen. Dat kan, afhankelijk van jouw merk schotel, met een multihouder, een beugeltje waar meerdere "koppen" in gemonteerd kunnen worden.

Het is een heel verhaal maar zelfs voor een leek op satgebied erg goed te doen hoor. Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten.
Quote
#3
Op de ene schotel staan al 2 van die ronde dingen en op die van Hellas-Sat staat maar 1. Astra 1 en Astra 1/3 hebben we al.
Quote
#4
Dan wordt het iets lastiger, je kunt namelijk niet 2 monobloks op één schotel aansluiten. En de Hotbird-LNB moet op de Astra-schotel, op de Hellas-schotel gaat het niet werken omdat de afstand tussen Hotbird (19 oost) en HellasSat ( 39 oost) véél te groot is.

Toch kan het gewoon op één schotel maar dan moet je drie afzonderlijke LNB's op een multifeed-houder monteren. Je krijgt dan zoiets als bij mij (maar dan met 3 LNB's) op een Visiosat schotel:

[Afbeelding: 10klein.jpg]

Of bijvoorbeeld op een Triax:

[Afbeelding: 2vvommp.jpg]

Voor de meest gangbare merken schotel is er wel zoiets te krijgen of zelf te maken. Je plaatselijke satellietzaak heeft zoiets altijd in voorraad.

NB:
Weet je zeker dat je de HellasSat wilt blijven ontvangen? Zo niet kan je 'm ook naar de Hotbird draaien, dan heb je het probleem in één keer opgelost (maar natuurlijk ook geen HellasSat meer)

Quote
#5
Dus ik kan aan de technieker vragen om Hellas-Sat er af te doen en op Hotbird te zetten? Met dezelfde schotel en LNB?
Quote
#6
(06 October 2010, 16:38)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus ik kan aan de technieker vragen om Hellas-Sat er af te doen en op Hotbird te zetten? Met dezelfde schotel en LNB?

Het is gewoon een kwestie van de Hellas-schotel een stukje naar het westen te draaien (van 39 naar 13 graden oost) en je receiver een nieuwe scan op de Hotbird te laten uitvoeren. Is zó gebeurd.
Let erop dat de Diseqc poort van de Hotbird dezelfde is als nu de Hellas.
M.a.w. zit de Hellas nu op "C" zet je de Hotbird ook op "C".

In ieder geval heb je bij deze optie geen extra materialen nodig. Zit er niet ergens een sat-hobbyist bij jou in de buurt? Het is gebruikelijk dat die elkaar even helpen als ze bij elkaar in de buurt wonen. Ik doe dat regelmatig in mijn regio NL-Zuid-Limburg.


Quote
#7
Sorry dat ik gisteren niet meer geantwoord heb Ger, maar woensdagavond is Griekse les avond!
Wij wonen erg afgelegen en de weinige mensen die hier in de buurt wonen zijn zeker geen sat-kijkers! Dus hulp langs die kant is onbestaande.
Als het op satelliet - schotels aan komt zijn wij afhankelijk van de installateur waar we alles gekocht hebben en die bij problemen ook alles komt oplossen. Wij, mijn man zowel als ik, zijn echt niet op de hoogte van al die "dingen".
Ik zal de winkel bellen en een afspraak maken om de schotel te draaien naar Hotbird.
Bedankt voor de uitleg ! efxaristo
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opnemen programma Hellassat Yiannakis 1 1.400 20 December 2021, 17:19
Laatste bericht: Ger
Information Actuele zenderlijst HellasSat-2 (Pay-TV en FTA) oriste 23 18.842 26 December 2020, 14:27
Laatste bericht: Yiannakis
  Vraag Griekse zenders via schotel Bouboulina 2 6.411 09 November 2015, 15:37
Laatste bericht: Bouboulina
  Schotel met motor uitrichten Yiannakis 13 11.586 15 December 2013, 00:05
Laatste bericht: Yiannakis
  Rik op Hellassat Yiannakis 2 5.008 12 December 2013, 00:04
Laatste bericht: Yiannakis
  Rare schotel?? Yiannakis 3 3.960 24 June 2013, 12:04
Laatste bericht: Yiannakis
  OTE-pakket op HellasSat-2 en Eurobird-9 Ger 13 10.452 09 July 2012, 18:25
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  ANT-1 ongecodeerd op HellasSat Ger 8 7.542 10 July 2011, 16:04
Laatste bericht: Ger
  Motor voor schotel Yiannakis 2 5.411 31 October 2010, 12:36
Laatste bericht: Yiannakis
  Nieuwe frequentie ERT-World op Hotbird Ger 28 29.850 18 October 2010, 12:29
Laatste bericht: teixo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)