Dag 1 2018
#1
September en terwijl iedereen weer uitgerust terugkeert van zijn welverdiende vakantie zijn wij bevoorrecht om juist nu in deze tijd even de rust op te zoeken voor onze vakantie.
 “Ga je weer naar klietiera?”
Ja  inderdaad we gaan weer naar Kythira, een plek waarvan geen sterveling de kennis heeft hoe het heet laat staan dat enig individu weet waar het überhaupt gelegen is.
Het zal langzamerhand tegen de 30 keer aan gaan leunen dat we er zijn.
Waarom? Tijdens onze eerdere vakanties in Griekenland zijn we ooit op het kleine eiland blijven hangen.
Vakanties voor ons vroeger waren hoofdzakelijk het zwembad of een strand in de omgeving en ik ben geen vroege handdoeken legger en ook op het strand zit ik constant te kijken of de dag al voorbij gaat.
Veelal dode ik de tijd met het lezen van boeken van Appie Baantjer en ik denk dat hij er ook schuld aan is dat ik ook een beetje ben gaan schrijven, niet om de tijd te doden want tijd kom ik op vakantie eigenlijk te kort.
Anders was dit de eerste keer op Kythira.
We vlogen toen nog met een reisoperator,  een pakketreis een vlucht en hotel.
Ik geloof dat de eerste keer de 9 muses was met de vriendelijke eigenaresse Maria.
Host was toen een keurig gekleed mannetje, rode broek en blauw overhemd.
Van welkomsbezoeken had ik nooit een hoge pet op, als ik maar wist waar de bakker en t strand was dan had ik het al gehad.
“Ja nee ik zou het toch wel zeer op prijs stellen als u aanwezig zou willen zijn bij het welkomsgesprek”. Drukte de reisleider ons op het hart en ik dacht ach dat kwartiertje wat maakt het uit.
 Maar dat kwartiertje werd bijna een dik uur.
 De uiterst vriendelijke host bleek geen jukebox waar je een kwartje ingooide en waarna het plaatje ging draaien.
De man vertelde met veel liefde over het eiland, de geschiedenis, de cultuur en wat er allemaal te doen was, geen detail bleef onbesproken en op elke vraag wist hij een antwoord.
Ten slotte liet hij een iets gelig boekje zien, voor de wandelaars vertelde hij erbij, zelf gemaakt, zelf gelopen, zelf geschreven.
Ik dacht t zal wel.
In die tijd en dan spreek ik over 2004 was de wandel gps pas in opmars, het was een zwaar apparaat met dikke batterijen, na het aanzetten kon het wel een kwartier duren voordat het toestel contact had met de satellieten boven ons. 
Kythira was toen nog onbekender dan nu, een geografische kaart voor in het toestel bestond er nog niet, je wandelde echt op een zelf gemaakt spoor.
Dit was natuurlijk heel avontuurlijk maar soms een beetje te avontuurlijke zo zijn we een keer goed verdwaald tussen de bamboestokken op het eiland en waren we na een stevige klouterpartij zwart van de aarde en onder de schrammen van de struiken.
Dus bij een van de latere bezoeken van diezelfde host toch maar zo een wandelboekje aangeschaft, het zijn er inmiddels ongeveer 14.
De rust en de gemoedelijkheid van dit eiland maar zeker ook dat eerste met zweet doordrenkte wandelboekje heeft ons doen besluiten elke keer weer terug te keren naar ons vakantie paradijs.
Die host van toen die is niet meer, Frank van Weerde heeft nu zijn eigen reisorganisatie op het eiland en is mag ik toch wel zeggen wereldberoemd.
Duik maar eens het internet op en Google op Kythira ..... je komt hem zeker tegen.
Zo dat was een stukje tijdverdrijf, nog een klein uurtje te gaan voordat we landen op het vliegveld van Athene.
Vliegen is niet mijn ding, het duurt mij allemaal te lang en het schrijven van enig leesvoer verzet een beetje mijn zinnen en doet mijn verlangen groeien.
Ik denk alvast aan het eiland, de geuren en kleuren en aan de fles ouzo die in de koelkast staat want daar heeft onze reisorganisator zeker voor gezorgd.........
Athene is druk.....drukker dan normaal om deze tijd, drommen met toeristen sjokken door de aankomst en vertrekhal. Het is een bond gezelschap, cowboys met een nieuw wapen, de mobiel.
Kijkend op het digitale scherm wanen ze zich een baan tussen andere robotjes met de verlichte schermpjes.
De restaurants doen goede zaken ook zijn zij gevuld met dezelfde robotjes met de verlichte schermpjes.... het digitale tijdperk.
Wij zoeken een weg naar een incheckbalie, de robotjes ontwijkend, het lijkt wel een computerspelletje om ze te ontwijken, ze kijken niet op of om.
Koffers afgooien bij een van de balies gaat vlot, al kijkt de medewerkster ietwat vreemd op, we zijn ruim 6 uur te vroeg.... maar wel lekker om vast de koffers te droppen.
We gaan op zoek naar een koffie en nog een verdieping hoger is er plek.
De bediening is er traag of zal ik zeggen gewoon Grieks, ik bestel en 20 minuten later vult de cafeïne het lichaam.
Grappiger is het Amerikaanse stel achter ons, die gaan zitten, lopen na 15 minuten na de balie of ze geholpen kunnen worden, de medewerkster maant hun weer te gaan zitten.
Na nog eens een kwartier beginnen ze uitbundig te zwaaien en eindelijk worden ze geholpen.
Ook hun koffie duurt 20 minuten.
Al met al hebben ze na 40 minuten koffie.
Na de koffie en de omelet die diende als ontbijt stappen we even naar buiten om wat “frisse” lucht te scheppen, Okee het is warm maar niet de benauwde temperaturen van eerder dit jaar in Juni.
Ook buiten is het druk, een grote groep Chinezen zit op te grond te genieten van hun leftovers van de dag ervoor of misschien wel daarvoor, tientallen plastic bakjes staan op de grond uitgestalt en ieder prikt zijn stokje mee, niet echt smakelijk om te zien en even heb ik de stille hoop  dat er wat honden of katten ten tonele verschijnen maar helaas.
Het grote groene grasveld naast het luchthaven gebouw is verdwenen en men is druk bezig met de uitbreidingen van het gebouw, getuige het diep gegraven gat ernaast.
Het uitzicht tovert diverse mooie wolken gezichten die spelen met de zon of eigenlijk vice versa.
Verderop in het westen hangt een dikke donkere blauwe bewolking, dreigend boven het land, de kans dat het onze richting op komt is groot.
Die kans wordt een uurtje later omgezet in lichtflitsen met opvolgende donder.
Dikke druppels laten de bestrating glimmen en als ik begin te tellen tussen de lichtflitsen en de donder wordt het tijd om naar binnen te gaan.
Het regent, nee het giet dikke druppels uit de hemel, de omgeving van het vliegveld ziet asgrauw, de natuur op zijn mooist!
Wachten duurt lang dus we drinken en eten nog wat, en kijken, observeren, de mens in allerlei vormen, kleuren en formaten en zo tikt de klok langzaam voorbij.
Gate B22 althans dat krijg ik door via de app op mijn telefoon verdere informatie via de luchthaven ontbreekt van alle kanten.
Lichte paniek want iedereen loopt heen en weer tussen zitplaats en Informatie scherm.
De bus........iedereen springt op, bang dat t vliegtuig vertrek zonder hen.
De regen klettert nog steeds op het asfalt als we het vliegtuig ingaan, het zit vol, alles bezet.
Na een kleine vertraging gaan de propellers van het toestel op vol vermogen en verdwijnen wij in de dichte bewolking die nog steeds hangt.
Het toestel protesteert heftig tegen dit gegeven, het lijkt op een slecht afgeveerde bus op een van de onverharde wandelpaden van Kythira.
Van links naar rechts, van boven naar beneden, we zitten een kleine tien minuten even op de kermis waarna de hemel open trekt en het toestel verder glijdt als een warm mes door de boter.
18.30 uur Het liefelijke eilandje ligt beneden ons, gehuld in de bijna altijd aanwezige lichte mist......... de vakantie kan beginnen........



- [ ]
Quote
#2
Wat schrijf je het weer mooi, ik wil meteen naar deel 2 !
Quote
#3
Dankjewel voor dit mooie verslag! Zo leuk om te lezen iedere keer!
Quote
#4
Altijd weer leuk om te lezen Japio!
Zie het alweer helemaal gebeuren!
Quote
#5
Heerlijk dat je weer op "je eiland" bent, veel plezier!!
En ik volg graag je epistels.
Quote
#6
O, ik wil weer terug!

In Juli waren we op Khytira 2 weken. Voor de 2e en niet de laatste keer.....
idd een fantastisch eiland.
Heel veel plezier!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dag 12 2018 Japio 2 1.554 27 September 2018, 19:36
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 11 2018 Japio 0 1.253 25 September 2018, 08:35
Laatste bericht: Japio
  Dag 8 2018 Japio 1 1.368 23 September 2018, 23:41
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 9 2018 Japio 1 1.331 23 September 2018, 23:38
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 10 2018 Japio 1 1.345 23 September 2018, 23:36
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 7 2018 Japio 1 1.405 21 September 2018, 10:44
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 6 2018 Japio 1 1.352 17 September 2018, 11:13
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 5 2018 Japio 3 1.741 15 September 2018, 21:02
Laatste bericht: Kosta
  Dag 3 2018 Japio 2 1.540 13 September 2018, 18:18
Laatste bericht: WillemP
  Dag 2 2018 Japio 3 1.789 13 September 2018, 08:13
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)