Dag 8 2018
#1
Je hebt wel eens van die dagen dat alles tegen zit, vandaag heeft onze lieve heer besloten mij zo een dag toe te bedelen.

De dinsdag was weer eens een rustig aan dagje, kalm uit het bedje stappen, ontbijten, beetje lezen etc etc.
Daarna naar het strand van Kalami.
Via de hoofdweg richting het zuiden en bij de afslag Mylopotamos rechts.
Afdalend over de inmiddels verschroeide aarde, de mooie bomen die er ooit stonden zijn verdwenen, de laatste alles verwoestende brand heeft het landschap een ander aanzien gegeven.
In het dorpje van de watervallen en de watermolens is het druk.
Een bus Griekse toeristen is er los gelaten en loopt breed uit over de weg.
Ik kan er gewoon niet door, de toeristen hebben het onderling veel te druk.
Nu kan ik de claxon van het huurautootje even flink indrukken maar ik denk dat het hospitaal nabij Aroniadika het aanbod dan niet aankan.
Gelukkig loopt er een geestelijke tussen, ik wens de papas een goede morgen en de goede herder drijft zijn kudde uiteen zodat wij erdoor kunnen.
Ik plant de auto op de parkeer plaats bij het klooster, we hangen de spullen om en gaan te voet verder.
Het onverharde pad is hier slecht, al jaren en nu lijkt het nog erger, er is geen doorkomen aan getuige de half afgereden bumper die langs de zijkant ligt.
Wat zal het zijn 500 meter? We lopen rustig door en ik bekijk de diepe mooie kloof die links van ons in de diepte loopt.
Dit gedeelte van de kloof heb ik nog niet gelopen maar het gaat er echt ooit van komen.
Onderlangs het klooster lijkt me een schitterende foto.
Hindernis is aan de ene kant een enorme afgrond en vanaf de zeezijde een vies meertje maar daar heb ik deze winter wel een oplossing voor, nee ik ga niet wachten tot het gaat vriezen!
De afdaling tot op het strand is elke keer weer een uitdaging, de hoogte en het pad maar gelukkig hangt het touw er nog en dat maakt het iets makkelijker.
We duiken in de schaduw van het strand, de ene gaat lezen en ik geniet van de muziek uit mijn koptelefoontje.
Het blijft een mooie plek..........al heeft het heel wat angstzweet gekost om hier voor de eerste keer te komen.
Als we weer vertrekken is een stel al een kwartier bezig om beneden te geraken, schoenen aan, schoenen uit, de vrouw staat vast en wil terug.
We helpen een handje en gaan naar huis, op tijd want het is dinsdag......en dinsdag is er dansles van 17.30 uur tot 19.30 uur.
“Kom jij mij effe wat eerder halen, dan kun je nog een filmpje maken!”
Dus ik sta rond de klok van 19.00 uur met statiefje en cameraatje 6 Hollandse en een Australische dame te filmen.
Op de aussie na ging het perfect en ik durf bijna te zeggen, nog beter dan de plaatselijke dansgroep......wat een timing, wat een ritme.
Dames met aanleg.....zonder meer.
De woensdag gaan we weer aan de wandel, althans dat is de bedoeling.
Als u de begin tekst heeft gelezen zal het bewegen tegen vallen.
Ooit, lang geleden en dat is geen sprookje hebben we rond het doodlopende dorpje Alexandrades lopen dolen, eerst een kloof in waar we niet door konden toen helemaal om de kloof heen en aan de andere kant proberen om erin te komen.
Dat lukte om daar de kloof in te komen, we liepen toen een tijd stroomopwaarts maar moesten de poging staken door te dichte begroeiing maar de natuur in die droge beek was wel heel mooi.
Door tijdgebrek zijn we toen weer uit de kloof omhoog geklommen en via de asfaltweg doorgegaan naar Alexandrades.
Ik had thuis verzonnen de we misschien dit keer wel diezelfde kloof in konden gaan en dan stroomafwaarts de beek volgen.
Zo gezegd......maar niet zo gedaan........
We rijden de slinger weg af die voert naar het brede keienstrand van Komponada.
Net voordat de weg naar beneden gaat parkeer ik het autootje in de berm, gps aan en gaan.
We lopen eerst een verkeerd pad dus ik pak de telefoon erbij waar de route opstaat.
We moeten nog iets verder de asfaltweg volgen om verderop links het pad in te slaan.
Dat pad daalt vrolijk naar beneden in de richting van de kloof, ik kijk even op mijn horloge hoe laat het is maar het ding is pikzwart.......en dat betekend dat ook de gps weigert, de batterij was vanmorgen toch nog volledig geladen of heb ik niet goed gekeken?
Dan maar verder op de iphone, simpelweg de track volgen.
Het ziet er anders uit, goed het zal iets van 8 jaar geleden zijn maar ik herken het nauwelijks, het is dichtbegroeid en uit de grond steken duivels scherpe struiken op het pad wat naar een olijfboomgaard gaat.
Links staat een vervallen huisje wat ik herken dus dit moet het goede pad zijn en ook lopen we op de track maar waarom herken ik dit niet.
De olijfboomgaard wordt niet meer onderhouden, verderop zie ik duidelijk de kloof maar weet, we komen er echt niet en dat is jammer want van bovenaf lijkt hij wel toegankelijk.
Terug dan maar en het eerdere vrolijk naar beneden wordt een droevige terugweg.
Er is nog een ander pad, dat links gaat en ook in de richting van diezelfde kloof loopt, verwachtingsvol lopen we weer vrolijk naar beneden, eindigen een anderhalve kilometer verderop in een prachtige olijfboomgaaard met goed verzorgde bomen en kijken we uit op de vallei onder ons.
In de diepte het witte kerkje van de Agios Grigorios.
Enigsinds moedeloos geworden rusten we even wat uit en nemen genoeg vocht tot ons voor de terugweg.
Een terugweg die in de verte zichtbaar is als een rode streep die ten hemel gaat.
We doen nog een zijweg maar ook die levert niets op, terug naar boven dan maar.
Bij de auto moeten we even op adem komen, ik kijk op de telefoon en vindt nog een andere route.
Die gaat vanuit het eerder besproken dal via een kleine kloof richting het strand van Vlychada.
Een vrij onbekend en ook verlaten strand tussen Kaladi en Komponada in.
Vanuit Kaladi zwemmend te bereiken, tenminste als je weet dat het er ligt, anderzijds vanuit Komponada zou ik het niet wagen.
We planten de auto een aantal kilometers verder in de berm, lopen naar beneden en stappen de kleine dichtbegroeide kloof in.
Bekend terrein, al is het ook hier alweer wat jaartjes geleden, dus of dit kans van slagen heeft.
Het begin is moeilijk, dichte begroeing in de vorm van hoog gras, scherpe struiken en niet meegevend bamboe leveren veel tijdsverlies op.
Ook de warmte in de kloof is vermoeiend en daar waar de kloof breder wordt nemen we rust en schat ik de afstand tot de zee.
Een anderhalve kilometer hemelsbreed, de kloof slingert echter dus dat zal langer gaan duren dan over de normale weg.
De iphone geeft 15.15 uur aan en dat doet ons besluiten terug te keren naar het huurautootje, dit doen we een andere keer.
We gaan terug naar de Pyrgos, duiken het cafenion in Aroniadika nog even in voor een ouzo mezze en een koud glas bier en gaan dan richting de douche.
Die avond maar weer een keertje naar Kaleris in Pelaghia.
Via grote schermen is er voetbal......Ajax speelt tegen AEK Athene en de grieken in de cafés juichen enthousiast mee.
In een cafe staan zelfs twee levensgrote schermen.
Kaleris zit vol met Hollanders, het laatste avondmaal, morgen gaat er een gedeelte terug richting Nederland.
Tijdens het eten hoor ik verderop het gejuich verstommen en dat betekend winst voor de tegenstander.......de Griekse god AJAX!
We betalen en willen richting de pier lopen waar onze auto staat maar we stuiten op Mieke en Harry.
Kythiragangers van het eerste uur.
Ze gaan morgen weer naar huus, Limburgers.
In een van de cafés nemen we afscheid onder het genot van nog een laatste ouzo, de lichten gaan uit en wij gaan naar huis..........
Quote
#2
Ondanks dat je het tegen vond zitten vind ik het weer een heerlijk verhaal!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dag 12 2018 Japio 2 1.554 27 September 2018, 19:36
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 11 2018 Japio 0 1.253 25 September 2018, 08:35
Laatste bericht: Japio
  Dag 9 2018 Japio 1 1.331 23 September 2018, 23:38
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 10 2018 Japio 1 1.344 23 September 2018, 23:36
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 7 2018 Japio 1 1.405 21 September 2018, 10:44
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 6 2018 Japio 1 1.352 17 September 2018, 11:13
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 5 2018 Japio 3 1.741 15 September 2018, 21:02
Laatste bericht: Kosta
  Dag 3 2018 Japio 2 1.540 13 September 2018, 18:18
Laatste bericht: WillemP
  Dag 2 2018 Japio 3 1.789 13 September 2018, 08:13
Laatste bericht: Japio
  Dag 1 2018 Japio 5 1.950 12 September 2018, 21:59
Laatste bericht: WillemP

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)