Grieksegids nieuws     
Dag 12 2018
#1
Hoor de wind waait door de bomen, hier in huis zelfs waait de wind.

Het is dinsdagmorgen als we lui het bed zijn uitgekomen en na het ontbijt de vraag wordt gesteld “wat gaan we vandaag doen?”
O ik weet nog wel een klein wandelingetje, vlakbij en niet te lang, naar een kerkje, kunnen we daarna aan de koffie in Pelaghia.
De wandeling van Trachilos zit nog in de benen dus rustig aan maar weer vandaag.
We rijden richting Pelaghia en net voordat de weg tussen de uithakte rotsen doorgaat sla ik rechts de oude oorspronkelijke weg in die naar Pelaghia leidde.
Links en rechts van deze weg is of was de vuilnisstort.
We gaan rechts en even verderop zet ik het huurautootje stil, het stinkt hier.
Vuilnis, ik weet niet wat maar het ruikt niet aangenaam, gelukkig staat er een stevige bries, nog wel want volgens de diverse angstaanjagende berichten op allerlei sociale media krijgen we storm, zware storm met neiging naar orkaankracht.
Nu is Griekenland wereldkampioen in het overdrijven dus dat zal wel weer meevallen.
Wij gaan op pad, wind in de rug de weg af.
De koelkastenroute.......
Het stikt onderweg namelijk van de gedumpte koelkasten, niet echt een fraai gezicht maar gelukkig heeft de gemeente tegenwoordig overal vuilstortbakken neergezet om herhaling te voorkomen.
De omgeving is evenwel prachtig en gaat evenwijdig aan de kust.
We gaan op zoek naar een kerkje waarvan ik in mijn gedachten  heb dat we er eerder zijn geweest, aan het einde van het verhaal zult u merken dat er enige twijfel zal ontstaan over dit gegeven.
Ik heb even snel thuis op de kaart gekeken en er was maar een “grote” weg die doodliep, er waren wel zijwegen maar die ondervonden hetzelfde lot.
De koelkasten raken inmiddels uitgestorven en maken plaats voor oude uit elkaar gevallen bijenkasten.
Bij een laatste koelkast staat een mooi groene fles, ik maak een foto voor later zodat ik aan belangstellende kan vragen of het wat is.
O nee wacht ik stuur wel even een berichtje, nog net op tijd breek ik het af.
Dinsdag....kookcursus, dus doe maar niet, diegene die ik wilde smsen is druk bezig.
We gaan door en langzaam wordt de kloof van Paleochora voor ons zichtbaar en ook het gebied waarop wij lopen wordt nu gevormd door een smalle bergrug die op zijn einde loopt.
Van een kerk.....niets te zien.
“Hee hier was toch wel een kerkje?” Helaas krijg ik geen positief bericht terug.
Ik zoek en speur de omgeving af maar helaas.....even breekt mij het zweet uit als ik te dicht bij een afgrond kom.......pfffff.
Met de wind in de rug kijk ik in de diepte, de kloof en ook in diezelfde diepte de oude hoofdstad.
Nou u kunt zich wel voorstellen dat als ik in de ruinestad al hoogtevrees krijg, hoe de uitdrukking nu op mijn gezicht eruit moet zien.
Ik zet me stevig schrap en maak wat foto’s.
Verderop zie ik wel een gebouwtje maar dat is meer een stal dan een kerkje.
Omkeren en terug, later gaan we nog diverse zijpaden in maar helaas geen heiligdom te vinden.
Koffie dan maar.
De kustlijn bij het vissersdorp kenmerkt zich door mooi blauw water gecompleteerd met grote golven die omslaan.
De wind is duidelijk in kracht toegenomen en van een strand is bijna geen sprake meer.
Gehaast worden de strandbedjes verwijdert en alles wat weg kan waaien wordt vastgezet, zou het dan toch?
Bij het Restaurant Agricoli zitten twee bekenden, Femke en Nico.
“Hallo moeten jullie niet koken bij Chrisoula” vraag ik het vriendelijke stel, het was per slot van rekening dinsdag en dat is kookcursus dag.
Nee legt Femke uit dat ze dat al twee keer gedaan hadden, nu was hun zoon met kennissen aan het koken.
We schuiven aan en bestellen geen koffie meer, het is inmiddels tijd voor een biertje, al waait het behoorlijk, de zon schijnt nog fel dus er komt ook nog een tweede aangevuld met twee kleine stukjes galaktoboureko. 
Als ik die avond mijn vriendin afzet in Pelaghia voor de dansles, slaat het water nog verder het strand op.
Het waait nu behoorlijk en de golven slaan over de pier.
Als ik haar later die avond weer ophaal loop ik de pier even af om naar de golven te kijken die op de kopse kant van de pier beuken.
De natuur tovert een prachtig beeld, ik draai me om en loop terug.
Op datzelfde moment gooit er iemand een bak water in mijn nek.
Een grote golf slaat zich stuk op de rotsblokken van de pier en het effect krijg ik in mijn nek en rug.
Drijfnat loop ik verder.
Nog even kijken bij de dansles die ten einde loopt, Vangelis de leraar neemt afscheid van de dames die de laatste dansles hebben meegemaakt en binnenkort vertrekken naar Nederland.
Voordat ik terug rij naar Potamos krijgt de auto nog een gratis wasbeurtje bij de pier.
Het strand van Neo Kosmos is verdwenen en het water slaat de weg op.
Ik moet t stuur van de huurauto stevig in mijn handen klemmen.

Woensdagmorgen giert de wind om de hooguitstekende Pyrgos woning.
Uit voorzorg had ik de grote parasol van het achterbalkon maar vast naar binnengehaald die nacht en alles wat kon gaan vliegen veilig gesteld.
We moeten deze morgen naar Kalamos want we gaan mee met een wandeling van Pyrgos House.
Steno Avlaki, een klein strand in het zuiden.
Thee en een bakje cornflakes met melk, daarna de tassen pakken en nog even snel naar de bakker.
De windkracht van gisteren is omgeslagen naar ik denk 7 of 8, dat wordt een plesant wandelingetje.
De heenweg wordt gekaraktiriseert door leeggewaaide vuilcontainers, omgewaaide vuilnisbakken, vliegende plastic flessen etc etc.
Grieken die zich ineens heel voorzichtig in hun vervoersmiddeltjes bewegen.
Goed, Kalamos, we waren er al eerder geweest en ik had al een beschrijving gegeven van het gebied,  de wind die er nu waait is echter heel krachtig.
Wij zoeken een plek uit de wind nabij het dorpspleintje en wachten tot de groep compleet is.
12 Personen, 2 duitsers, 2 engelsen, 7 nederlanders en de gids. Klopt dat?
We stellen ons voor en de voertaal stellen we in op het Engels.
De gids wil uitleg geven over de wandeling en het gebied maar besluit in al zijn wijsheid  dit nog even uit te stellen totdat we bij een eerste kerkje zijn aangekomen.
Het oude byzantijnse koepelkerkje ligt prachtig in het landschap, er pal achter het kleine kerkhofje wat keurig is schoongeblazen.
De kerk is op slot, het avontuur om de sleutel gaat beginnen, stenen worden opgetild, nisjes onderzocht maar geen sleutel.
Hij blijkt domweg ergens anders te liggen.
Het interieur van het kerkje is sober, de muurschilderingen zijn overkalkt.
De gids legt het een en ander uit over de streek, de route en de kerk.
We sluiten af en gaan nu via het dorp richting de vallei, waar een stevige wind waait, zo hard dat een van de twee deutsche damen een halve meter opzij vliegt.
We doorkruisen de vallei met de bomen, druivenranken en tarwevelden.
De wind speelt mooi met het gouden gewas. 
Na een russtop in het olijvenveld gaat de route verder naar de kust, Steno  Avlaki.
Vanuit de hoogte kijken we uit over de vallei met het vele riet of bamboe waaraan de naan Kalamos is ontleent.
Steno Avlaki, of “Smalle groef” en dat klopt overduidelijk als we het begin van de kloof oversteken, een enge diepte met een kloof die eindigd in een blauwe zee.
Hier is het vanwege het pad en de rukwinden even uitkijken en dat merk ik zelf tijdens de afdeling als ik ineens op me kont zit.
“Hee Jaap help jij Gaby eens” de furher spreekt mij aan en ik denk jawohl.
Gaby is dat kleine Duitse vrouwtje dat eerder met de wind werd meegevoerd dus de kans dat ze hier tijdens de stijle afdaling en de felle rukwinden eerder benden zou zijn dan de bedoeling was, was groot.
Ik pak haar hand en geleid de freules tot op het strand.
De wind speelt hier prachtig met de zee, grote golven beuken op de zwarte rotsen.
Ik struin het strand af en vind ook deze keer een bijzondere puimsteen, een vierkante, ik doe er niets mee maar een van de andere wandelaars wil hem wel meenemen, hij heeft de vorm van een baksteen maar is niet echt zwaar.
Na de lunch op het strand die bestaat uit diverse Griekse heerlijkheden beginnen we aan de terugtocht.
Die zal niet lang zijn, iets van 3 kilometer we hebben er al 10 op staan dus dat moet lukken.
De terugweg is echter omhoog en vergt de nodige inspanning, zeker ook door de nog steeds aanwezige krachtige wind die je uit je evenwicht trekt.
Onderweg zetten we nog wat vuilnisbakken recht die gevaarlijk op de weg liggen.
Op het dorpspleintje nemen we afscheid, terug naar de Pyrgos waarna ik vrees dat het wel eens de laatste wandeling was van deze vakantie.
Als ik het dorp in wil rijden gaat dat niet, een auto staat dwars op de weg.
Dan maar via de rondweg en zo via de andere kant het dorp in, tegen het verkeer in de parkeerplaats op.
Voor het grote cafe het astikon staat een grote vrachtwagen met een kraan erop, ze zijn bezig met de eeuwenoude boom die op de hoek staat.
De man boven in de kraan krijgt van de omstanders deskundig commentaar wat te doen.
Ik schiet een fotootje en we lopen door.
Later die avond merk ik dat de oude boom die op vele oude fotoos te zien is, is verdwenen, ik neem aan vanwege de storm.
Helaas dit deel van het dorp krijgt een ander aangezicht.........

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Stuk voor stuk weer boeiende verslagen!
Quote
#3
Mooi verslag ook weer, leuke foto's ook, prachtig die schuimende golven tegen de rotsen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dag 11 2018 Japio 0 1.253 25 September 2018, 08:35
Laatste bericht: Japio
  Dag 8 2018 Japio 1 1.367 23 September 2018, 23:41
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 9 2018 Japio 1 1.331 23 September 2018, 23:38
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 10 2018 Japio 1 1.344 23 September 2018, 23:36
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 7 2018 Japio 1 1.405 21 September 2018, 10:44
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 6 2018 Japio 1 1.352 17 September 2018, 11:13
Laatste bericht: jacq1970
  Dag 5 2018 Japio 3 1.741 15 September 2018, 21:02
Laatste bericht: Kosta
  Dag 3 2018 Japio 2 1.540 13 September 2018, 18:18
Laatste bericht: WillemP
  Dag 2 2018 Japio 3 1.789 13 September 2018, 08:13
Laatste bericht: Japio
  Dag 1 2018 Japio 5 1.950 12 September 2018, 21:59
Laatste bericht: WillemP

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)