Fodelianakis olijfolie                 
Nog effe niet naar huis
#1
Als de dingen niet zo lopen als jij wilt.......

Als je op vrijdagmorgen vroeg vertrekt dan doe je de dag ervoor eigenlijk niet zoveel meer, je plant wat tijd in voor het inpakken van de koffer en je doet misschien nog een kleine wandeling.
Dat laatste is wegens de huidige weersomstandigheden echter niet zo een goed plan.
Overal op de digitale media zie ik draaikolkjes, de bekende cycloon of tornado die over het zuiden van de Peloponnesos zal draaien.
“Zorbas” is de toepasselijke naam voor dit fenomeen dat het eiland in diepe angst houd.
Zoals het er nu naar uit ziet zal hij ten zuiden van de Peloponessos en ten noorden van Kythira gaan huishouden.
In simpel Nederlands komt dat er op neer dat de luiken dicht gaan en de straten automatisch gevuld gaan worden met takken, bloempotten, dakpannen en meer rondvliegend materiaal.
Zaterdag zal de grote dag gaan worden, een dag waarop wij uitgeslapen en wakker worden in ons bedje in Nederland.
Die donderdag dus rustig aan, in de morgen een koffer en in de middag de tweede.
Tussendoor even met de auto naar O Platanos voor de lunch.
Het plein onder de plataan is leeg, niemand waagt zich buiten.
Vanuit de keuken lacht kale Jopie mij toe door het raam.
We gaan naar binnen waar het gezellig druk is, buiten is de herft begonnen en giert de wind over het pleintje.
De tafels zijn allemaal bezet maar voor ons wordt de stamtafel leeggemaakt en kunnen wij daar plaatsnemen.
Binnen zitten is eigenlijk nog mooier als buiten, het interieur ziet er prachtig uit.
We bestellen en genieten van het tafereeltje van die middag, het zal ons laatste maal zijn deze vakantie.
Als we willen gaan betalen wordt er nee geschut, no pay no pay.
Ik denk wat nu weer?
Kaleopi pays!
Okee maar waarom in godsnaam, zo vaak hebben we er niet gegeten deze vakantie, zo maar even verhaal halen.
We gaan weer en even loop ik de keuken in naar de Griekse schone met een blik van waarom.
“Thank you so much for everything, for everything what you have done”.
Het enige wat ik kan bedenken is een beetje reclame maken voor het restaurant en het eiland, wat foto’s plaatsen en wat verhalen schrijven.....zou dat het zijn?
We gaan terug richting de Pyrgos, kalm aan want het regent en dan zijn de wegen glad.
Zo koffers gepakt, kleding klaar gelegd voor de overtocht van morgen, wij zijn er klaar voor, vroeg naar bed?
Ik wil er vroeg in omdat we de volgende morgen vroeg weg moeten.
“Gaan we nog ergens eten?” , een sms van Pyrgos House.
Ik meld terug dat we vanmiddag al gegeten hebben en er vroeg in willen.
Daar wordt geen genoegen mee genomen en tegen de klok van 20.00 uur die avond zitten we bij de buren aan tafel, binnen natuurlijk.
Het gesprek is de storm en het vertrek van morgen.
Gaan we wel of gaan we niet.......
Nou wat ouzootjes en een kleine hap van de verrukkelijke tagliatelle keren we terug naar de Pyrgos.
Ik kijk nog even het internet af voor het geval dat..........
De volgende (vrijdag)morgen is het als we eruit moeten nog donker, 6.45 uur.
Is het weerbeeld onveranderd of zelfs nog iets eger geworden.
We zien het wel, rollen de koffers vast naar de auto en wachten op de buren voor het afscheid.
Het afscheid komt, meestal valt dat zwaar, deze keer echter niet omdat we er rond de jaarwisseling weer zijn.
We gaan op naar het vliegveld waar de vertrekhal zich langzaam vult met passagiers, we checken in en geven onze koffers af.
Nemen afscheid van Panayotis, het autoverhuurbedrijf en wachten op wat komen gaat.
Vliegen gaan we zowieso, op mijn telefoon zie ik dat het toestel wat ons komt halen reeds vertrokken is uit Athene.
We kunnen door de security check en nemen plaats in de vertrekruimte.
Dat duurt 10 minuten als we te horen krijgen dat we er weer uit moeten.
Het vliegtuig komt niet, komt niet het is vertrokken dat heb ik toch duidelijk gezien.
Onduidelijkheid alom, komt het wel of komt het later?
Als je wachten moet dan duurt dat lang.
Bovendien gaat onze aanvullende vlucht in Athene om 11.45 uur de lucht ingaan.
Als de tijd verstrijkt begin ik te rekenen, ik kan de vlucht van Transavia nog omboeken maar dit moet ik doen maximaal twee uur voor vertrek.
De tijd dringt, ik stuur Pyrgos House een sms voor advies.
Even later de melding van een luchthavenpersoon dat de vlucht voor vandaag definitief niet doorgaat.......gelukkig.
Nu kan ik actie ondernemen.
De vlucht omboeken en dan terug naar Potamos.
Als ik ga omboeken zie ik dat we pas maandag terecht kunnen voor de vlucht van Athene naar Amsterdam.
Nou wat moet dat moet, ik kan echter de vlucht niet wijzigen omdat we een aangepaste vlucht hebben geboekt, stoelen met extra beenruimte.
Ik slaag een diepe zucht en vraag mijn vriendin om vast een huurauto te regelen.
Ik bel Transavia via de hulplijn en wordt uiterst correct en vriendelijk te woord gestaan, ze halen de stoelen uit mijn eerdere boeking en via de app kan ik opnieuw een poging wagen.
Dat lukt maar helaas niet meer op de zondag.......het wordt de maandagavond.
De huurauto is ook geregelt dus terug naar Potamos.......terug in de Pyrgos kunnen we niet, dat wisten we. Dan maar een andere locatie.
We hebben weer onderdak en zitten voorlopig droog want het begint hard te regenen Het water stroomt weer als riviertjes door de steeg.
Op naar Pelaghia voor een laat ontbijt.
In het dorp staat de pink Panther, het autootje van Rolf en Loes, van de beide eigenaren geen spoor.
Als we Sempreviva in stappen en George vragen voor ontbijt schud hij nee, ovens zijn uit dus helaas.
Op zoek dan maar naar Rolf en Loes’, zitten vast ergens aan de koffie, het is even zoeken maar inderdaad bij Porto Bello zit het stel gezellig beschut achter het plastic.
We gaan erbij zitten en vertellen ons avontuur.
Buiten beukt de zee op de kust en spoelen de hoge golven ver het strand op.
Het is sneu voor de mensen die gisteren zijn aangekomen met het vliegtuig, regen en storm.....en wat nog komen gaat.......
We rijden langs de bakker in Karavas voor wat lekkere broodje voor in ons nieuwe thuis
Rond de klok van 4 uur die middag breekt de hel los, hevige regenval teistert het eiland.
Potamos.....het dorp aan de rivier, de straten zijn veranderd in stromen water, het dorp doet zijn naam eer aan.
Rolf en Loes......bedankt voor de koffie!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Oh jee wel spannend.
Gelukkig hebben jullie onderdak en vervoer.
Wat een water!
Vlgs weeronline zondag een 7, maandag een 8 en morgen een 1. Maar jullie vermaken jullie je vast!
Geniet nog vd laatste extra dagen!
En hopelijk toch die extra beenruimte?
Quote
#3
Spannend allemaal, hopelijk zorgt de orkaan voor weinig tot geen schade.. succes!
Quote
#4
Spannend! Gelukkig hebben jullie weer onderdak en de vlucht kunnen omboeken. Hopelijk doorstaan jullie en alle anderen daar de storm zonder al te veel problemen. Succes!
Quote
#5
Nou zeg, wat een prachtige streekroman weer en zo spannend op het laatst...hopelijk komt er nog een happy end. Sterkte voor nu en alvast een veilige terugreis.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Effe niks Japio 1 2.412 07 July 2015, 21:01
Laatste bericht: Petra

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)