Strijd om de Aegean
#1
De ferryroutes in de Aegean moeten toch wel wel veel opbrengen gezien de strijd die woedt om de heerschappij.

Nadat er eerder dit jaar al disputen waren tussen o.a. Golden Star Ferries en Seajets over de inzet van nieuw aangekochte ferry's en er, door opgelegde voorwaarden van de Griekse monopoliecommissie, ferryroutes gewijzigd werden na de verkoop van Hellenic Seaways aan de Attica Groep (Superferry & Blue Star Ferries), komt er nu een kaper op de kust. En ditmaal geen Griek maar wel een Italiaan, Emmanuele Grimaldi met naam.
Nadat een andere Italiaanse reder enkele jaren terug Grimaldi er al van beschuldigde de "heerser van de Middelandse Zee" te willen worden, heeft Grimaldi zelf zich vorige week laten ontvallen dat hij erover denkt een bod te willen doen op de Attica Group. Daarvoor zou hij zelfs bereid zijn Minoan Lines te verkopen. Ondertussen loopt er op de Chinese scheepswerf van Jinling ook al een order voor de bouw van liefst 9 nieuwe roll on/roll off vaartuigen voor Grimaldi Lines. Bij de Fincantieri scheepswerf in Palermo heeft Grimaldi Lines ook nog een order geplaatst voor het verlengen van de Cruise Barcelona en de Cruise Europa.

Benieuwd hoe de Griekse ferrymaatschappijen hier gaan op reageren.

Seajets heeft ondertussen wel al een nieuwe highspeed ferry aangekocht die vanaf volgende zomer zal ingezet worden. De 'VILLUM CLAUSEN' zal de 'WORLDCHAMPION JET' worden.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook Golden Star Ferries heeft een nieuwe highspeed aangekocht met het oog op volgend jaar. Dat is de 'EXPRESS' die momenteel nog tussen de Canarische eilanden aan het rondtoeren is. De nieuwe naam wordt 'GOLDEN EXPRESS'


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Net als vorig jaar is het weer hommeles bij de goedkeuring van de aanvragen voor de ferryroutes in de Cycladen. En wie daar (natuurlijk) een hoofdrol in speelt is Marios Illiopoulos, eigenaar van Seajets.

Het begint eigenlijk bij de Griekse wetgeving. Er is namelijk een wet die zegt dat een rederij die een nieuw aangekochte ferry wil inzetten pas een route kan voorstellen 1 jaar na aankomst van de ferry in Griekenland.
Vorig jaar na de zomer kocht Fast Ferries in Turkije de TURGUT OZAL, een catamaran van dezelfde grootte als de Champion Jet 1 & 2 van Seajets of de Superexpress van Golden Star Ferries.
Na aankomst in Piraeus werd de naam veranderd in "THUNDER".
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Volgens de wetgeving kan Fast Ferries dus pas in 2020 een route voorstellen voor het seizoen 2021. Maar een scheepseigenaar kan het zich moeilijk veroorloven om een schip bijna 1,5 jaar aan de kant te laten liggen. Nu, een (zelfs krakkemikkige) wet zou geen wet zijn als er geen uitzondering op die wet is. En die uitzondering heeft Fast Ferries aangegrepen om een vaarschema in te dienen voor 2020. De uitzondering op die bepaalde wet is immers dat er geen jaar moet gewacht worden als "het nood- of dringende vervoersbehoeften dekt die niet tijdig kunnen worden afgehandeld door schepen die al actief zijn".
Op basis daarvan diende Fast Ferries dus een vaarschema in voor de periode 1 juni tot 30 september voor een route  Santorini (7.30) > Naxos > Mykonos > Piraeus en terug. Vertrek in Santorini om 7.30 's morgens en vertrek vanuit Piraeus 's namiddags om 15.50. Als argumenten gebruikte Fast Ferries hiervoor:
a) Op die route is er geen ferry die 's morgens vertrekt uit Santorini en
b) Er is op die route ook geen enkele ferry die in de namiddag vertrekt vanuit Piraeus
Verder verwezen zij ook naar gelijkaardige aanvragen van anderen de afgelopen jaren die allemaal gunstig beoordeeld werden. En als teken van goodwill werd aangegeven dat 3 maal per week vanuit Santorini doorgevaren naar Anafi en ook 1 maal per week wordt gestopt in Thirassia.

Maar dit was echter buiten de waard (Marios Illiopoulos dus) gerekend.
Op een vergadering van de Commissie voor de Kustvaart op 13 december werden 16 aanvragen voor wijzigingen in eerder aangevraagde routes en nieuwe routes besproken. Zodoende dus ook de route die Fast Ferries aanvroeg voor hun nieuwe vaartuig "THUNDER".
Alle 16 voorstellen werden unaniem goedgekeurd en de goedkeuring werd, voor bekrachtiging door de Minister, overgemaakt aan het Ministerie voor Scheepvaart en Eilanden beleid. Volgens de wet dient de Minister de goedkeuring (of afkeuring) van de voorstellen te geven binnen 30 dagen na bijeenkomst van de Commissie. En in 99,9% van de gevallen volgt de goedkeuring van de Minister als de Commissie een unaniem positief advies geven heeft. Alleen was die goedkeuring voor het voorstel van Fast Ferries er niet na de wettelijke termijn van 30 dagen en zou, als gevolg hiervan, opnieuw naar de commissie moeten voor een nieuwe beoordeling.

Blijkbaar had een "gunstige wind" de planning van Fast Ferries bezorgd aan Illiopoulos en "wat een toeval", tussen de 16 voorstellen voorgelegd aan de commissie op 13 december zat ook een aanvraag van Seajets voor een identieke route van Santorini naar Pireaus via Naxos en Mykonos en die kreeg ook een unaniem gunstig advies en was op 13 januari ook al goedgekeurd door de Minister.
Het feit echter dat er eveneens een unaniem gunstig advies was gegeven op 13 december aan de route van Fast Ferries schoot Illiopoulos echter wel in het verkeerde keelgat. En dus had hij al aangegeven dat dit advies niet wettelijk was.

Nadat op 13 januari bekend was dat het voorstel van Fast Ferries niet goedgekeurd was doordat de termijn overschreden was waarin de minister het advies van de commissie diende te bekrachtigen, schoot op 14 januari de burgemeester van Anafi in zijn pen en schreef een brief aan de minister. Daarin legde hij haarfijn uit dat Anafi genoeg had van "de fratsen" van Illiopoulos en Seajets waardoor Anafi de afgelopen 2 jaren diverse malen onbereikbaar werd voor toeristen en ook de eigen bevolking geen inter-cycladische verbindingen meer had. Waardoor de bevolking dus problemen had om bijvoorbeeld in Santorini te geraken voor medische of administratieve bezoeken.
Vorig jaar stonden namelijk enkele tientallen passagiers en voertuigen in Anafi te wachten op de Aqua Jewel en die daagde niet op. De Aqua Jewel was namelijk verhuurd en was op weg naar de Azoren. Maar niemand die daarvan op de hoogte gebracht was en een vervangschip was niet voorzien door Seajets. Naa een week werd dan wel de Andros Jet ingezet maar die verdween ook weer voor enkele weken naar Alexandroupoli.
Heel deze situatie was identiek aan het jaar ervoor toen Seajets de Aqua Spirit verkocht en die naar Canada vertrok.
Gegronde redenen dus voor de burgemeester van Anafi om verheugd te zijn met het voorstel van Fast Ferries, zijn ongenoegen te uiten bij de Minister wegens het niet tekenen van het gunstig advies en om te vragen aan de Minister om alsnog zijn mening te herzien.
Maar daar was weer "een gunstige wind" die de brief van de burgemeester ook in de brievenbus van Illiopoulos deed belanden. En gisteren verscheen dan ook een brief van Seajets aan de burgemeester van Anafi waarin die aangemaand wordt zich niet te mengen met de zaken van Seajets of dit te gebruiken voor zijn schijnbaar eigen agenda.
Als slot werd gisterenavond meegedeeld door het Ministerie dat de route van Fast Ferries goedgekeurd wordt mits men Mykonos uit de route schrapt. Fast Ferries heeft verklaard zich te beraden hierover gezien zij eerst willen nagaan of de route niet verlieslatend wordt als Mykonos dient te worden geschrapt.

Overigens werd door het ministerie ook goedgekeurd dat een ferry van Seajets 20 minuten voor die van Fast Ferries zal vertrekken 's namiddags uit Piraeus richting Santorini.

En dit is niet het enige dat gisteren voor beroering zorgde in het Griekse ferry wereldje.

Gisterenmorgen kwam ook het nieuws dat de Minister geen goedkeuring gaf aan het voorstel van Golden Star Ferries om hun route Rafina-Heraklion op te splitsen in Rafina-Naxos (via Andros, Tinos, Mykonos & Paros) met de Superferry II en Heraklion-Mykonos (via Santorini, Naxos & Paros) met de Superexpress. Geen goedkeuring dus alhoewel ook hier de Commissie een unaniem gunstig advies gaf. Natuurlijk had Seajets/Illiopoulos ook hier bezwaar aangetekend. Seajets heeft namelijk ook op deze routes ferry's varen.
De broers Stephanou (Giorgos & Dimitris), eigenaars van Golden Star Ferries waren als door een wesp gestoken en schreven dan ook een 2,5 pagina lange brief aan de Minister die ze gisteren ook lieten publiceren in de media.
Daarin verwijten ze de Minister dat hij zich voor de kar laat spannen en meehelpt aan het vormen van een monopolie van een concurrerende ferrymaatschappij. En verder laten ze weten dat volgende maandag een vergadering zal gehouden worden waarop de Rad van bestuur van Golden Star Ferries, samen met de aandeelhouders, zal beslissen of Golden Star Ferries zich volledig uit de Griekse markt terugtrekt. Heel fijntjes laten ze de Minister dan ook weten dat hij verantwoordelijk zal zijn voor 400 personen die daardoor werkeloos worden.
Blijkbaar had dit schrijven succes want gisterenavond kwam een mededeling van het Ministerie dat men akkoord is met de wijziging van de routes. Maar blijkbaar was men "vergeten" ook in te stemmen met het voorgestelde uurschema van de betreffende ferry's.
Waardoor Golden Star Ferries aangaf dat ondanks de goedkeuring van de routes men toch doorgaat met de vergadering aanstaande maandag.

Wordt zonder twijfel vervolgd. Net een soapserie met (vooral) intriges, drama en soms ook wel een vleugje humor.
Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Dit is Griekenland ten top, wat je schrijft Patrick, intriges, drama maar vooral veel envelopjes (koffers in dit geval) met inhoud.
Arthur's signature Almost all old truckers survive cancer, I am fighting again with it.
Quote
#4
Wanneer wordt dit allemaal verfilmt?  Big Grin
Quote
#5
Nieuwe episode: Golden Star Ferries is zinnens om de Minister van Scheepvaart voor de rechtbank te dagen wegen niet-naleving van de wet.

Wet 2932 (Scheepvaartwet) bepaalt namelijk: Elke reder heeft het recht om zijn diensten te wijzigen, op voorwaarde dat hij het tijdstip van vertrek uit de haven van vertrek niet wijzigt en mag ook zijn schepen vervangen, op voorwaarde dat het vervangende schip van hetzelfde type is (passagiers ferry of car-ferry)."

Op basis van deze wet wilde Golden Star Ferries dit jaar een hogesnelheid catamaran inzetten op de route vanuit Heraklion i.p.v. hun conventionele ferry's Superferry en Superferry II. Vertrek net zoals de vorige 3 jaar om 08.00 uur.

De minister heeft echter beslist dat indien zij de catamaran inzetten het vertrekuur 09.30 uur moet worden i.p.v. 08.00 uur. Waardoor hij volgens Golden Star Ferries de wet niet naleeft.

Volgens Golden Star Ferries worden zij gestraft omdat het een doorn in het oog was van een concurrent (Seajets om de naam niet te noemen) dat zij om 08.00 uur vertrokken, dus voor de Seajets ferry.
Ze zeggen het niet luidop maar laten tussen de regels verstaan dat ND (en de betreffende minister) zich laat omkopen door Marios Illiopoulos van Seajets.
Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.