Goed stuk in Volkskrant over vluchtelingenopvang Lesbos
#1
Dit stuk over de aanpak van de vluchtelingencrisis op Lesbos vind ik persoonlijk erg goed geschreven:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Respect ??
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#3
(20 October 2018, 11:24)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit stuk over de aanpak van de vluchtelingencrisis op Lesbos vind ik persoonlijk erg goed geschreven:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Je was me net voor Ger up. Een, in meerdere opzichten, indrukwekkend artikel!
Quote
#4
De werkelijke reden waarom bekende hulporganisaties (zoals o.a. Artsen zonder grenzen) zich teruggetrokken hebben wordt wel niet vermeld. Net zoals niet vermeld wordt wie in werkelijkheid de dienst uitmaakt in het kamp van Moria. 

Ik was er in mei dit jaar en verbleef in een studio in Panagoudia. Toevallig was dat ook de hoofdverblijfplaats van een groot aantal mensen van de ngo EuroRelief. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoewel die zich presenteert als een Griekse non-profit ngo is niks minder waar. EuroRelief is een christelijk evangelische ngo waarvan de leiding berust bij Amerikanen uit de (zogenaamde) Bible Belt staten zoals Utah, Arkansas en andere.   En geheel toevallig verbleven die in hetzelfde appartementen complex waar ik verbleef. Degene die de leiding had was duidelijk een manager.
Zij hebben in wezen de leiding over het kamp en zijn ook de enige "officiële" verstrekkers van tenten en kledij in het kamp. Zij controleren de ingang en staan in voor de veiligheid.

In diverse publicaties zijn ook al getuigenissen verschenen van vluchtelingen die aanklagen dat EuroRelief discriminerend te werk gaat. Wie van de vluchtelingen zich tot het christelijk geloof wil laten bekeren door de vrijwilligers van EuroRelief wordt bevoordeligd op anderen.
Enkele voorbeelden:
- Bekeerlingen mogen mee met een gratis bus naar Mytilini, anderen moeten de 8Km te voet af leggen
- Als de autoriteiten vluchtelingen wiens asielaanvraag verworpen is komen ophalen worden enkel de niet-bekeerlingen door EuroRelief overgedragen. Als het om bekeerlingen gaat weten ze "zogezegd" niet waar ze op dat ogenblik verblijven.

Amerikanen hebben soms (meestal) de neiging om luid te spreken tegen elkaar en zo hoorden we regelmatig wel wat uitspraken toen we op ons balkonnetje zaten.
- 2 leden die 's morgens terugkwamen vonden dat het een vervelende nacht geweest was omdat er geen enkele vluchteling aangekomen was die nacht.
- De leider hoorden we bijvoorbeeld zeggen dat hij die middag een bespreking had met ???? Zijn letterlijke woorden daarna waren: "Of course the main thing is that we get as much money as possible from them." Het was mij duidelijk dat het om een meeting ging met mogelijke donateurs.


En EuroRelief is niet enkel in Moria aanwezig. Dit jaar bijvoorbeeld werden ook 100.000 bijbels uitgedeeld in Noord-Griekenland. Daarvoor had EuroRelief een budget (uit donaties) van zo'n 400.000 Euro. Dit initiatief had de naam "Operation Joshua". Dit klink zowaar als een militaire operatie.

Nergens op de website van EuroRelief (zie link hoger) zal je ook gegevens terugvinden met een adres of contactgegevens.

De wijze waarop EuroRelief te werk gaat is de reden (of toch minstens 1 van de redenen) waarom andere hulporganisaties in Moria vertrokken zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Schandalig!  Bedankt voor de info Patrick.
Viviane
Quote
#6
(20 October 2018, 18:14)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De werkelijke reden waarom bekende hulporganisaties (zoals o.a. Artsen zonder grenzen) zich teruggetrokken hebben wordt wel niet vermeld. Net zoals niet vermeld wordt wie in werkelijkheid de dienst uitmaakt in het kamp van Moria. 
[Knip]
Wellicht de moeite waard om de Volkskrant over in te lichten Patrick?
Ik heb het stuk niet herlezen, dus ik ga blindelings af op je info.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekse comeback (Uit de Volkskrant van vandaag.) Buurman 6 2.042 02 January 2020, 17:27
Laatste bericht: Ernst

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)