Nieuw hier :-)
#1
Hallo,

Ik zag deze uitgebreide site met z’n vele rubrieken en werd meteen enthousiast!
Ik ben nieuw hier en wil me graag even voorstellen.


Ik kom sinds n paar jaar op Kreta en vind t daar heerlijk!
Lieve, vriendelijke en gastvrije mensen, mooie plekjes en lekker eten!


Sinds n paar jaar ( ik ben nu 51) is bij mij RA en artrose geconstateerd, waardoor ik in de ( nabije) toekomst graag de koude ( natte ) maanden in Nederland zou willen verruilen met n verblijf in Kreta, in de omgeving van Rethymon. 

Ik ben me aan het oriënteren en ben op zoek naar n kleine betaalbare huurwoning.. 
Hoe pak ik dit aan? 
Wie heeft hier ervaring mee? Of tips?

Daarnaast zou ik me daar ook erg graag nuttig willen maken dmv vrijwilligerswerk. 
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Alvast dank!

Gr. Juul
Quote
#2
Dag Juul,

Welkom op Oríste; leuk dat je ons gevonden hebt. En fijn dat je je even voorstelde.
Ik wens je héél veel lees- en schrijfplezier op ons informatieve en gezellige Griekenlandforum.



Op je vragen kan ikzelf je helaas geen antwoord geven, maar er zijn vast wel forumleden die je een stuk op weg kunnen en willen helpen. Komt vast helemaal goed!
Quote
#3
welkom Juul
Quote
#4
Ook ik heet je welkom hier op het forum Juul.

Heb 13 jaar in Roumeli gewoond, vlakbij Panormo en Bali.
Je zou van de zomer daar eens rond moeten gaan kijken en dan contact opnemen met Manolis van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Die kent die streek zeer goed en héél véél mensen. Big Grin
In Seafront Panormo is best wel wat te vinden voor de winter, er wonen er meer heel  het jaar.
RolleyesAlleen het dorpje is echt uitgestorven in de winter Huh , er is WEL 2 x per uur een bus verbinding met Rethymon. Hypocrite
Ook zal er best wat in Pigi paradise te vinden zijn, en dat is te fietsen. Idea
Afijn, gewoon gaan rondkijken van de zomer
veel succes ermee
Quote
#5
Welkom hier Juul.
Maar vooraf een heel belangrijk ding zeker met je artrose dat je een woning krijgt die droog is.
De meeste appartementen en huizen zijn helemaal niet geschikt voor de winter, ook al wil de eigenaar die graag verhuren.
In de zomer is alles warm en droog en denk je niet aan vocht of kou, maar in de winter en die kunnen op Kreta ook nat en koud zijn moet je zorgen voor een goed verwarming, en niet opgewarmd door een lullig aircootje maar een CV of tenminste een goede hout of pellet kachel.
Ik heb al woningen gezien waar de muren en plafonds zwart waren van de schimmel, wat doet een eigenaar dan als hij zijn toko wil verhuren, snel wit verven, en jij zit dan in een ongezonde woning, natuurlijk is goed luchten ook heel belangrijk.
Geloof niemand op zijn blauwe ogen en zet je rose bril af anders ga je na 1 maand stijf van de pijn terug naar een lekker verwarmde woning in NL.
Misschien dat forum leden die hier permanent wonen er ook nog een zinnig woord over kunnen zeggen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
(04 November 2018, 16:41)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Welkom hier Juul.
Maar vooraf een heel belangrijk ding zeker met je artrose dat je een woning krijgt die droog is.
De meeste appartementen en huizen zijn helemaal niet geschikt voor de winter, ook al wil de eigenaar die graag verhuren.
In de zomer is alles warm en droog en denk je niet aan vocht of kou, maar in de winter en die kunnen op Kreta ook nat en koud zijn moet je zorgen voor een goed verwarming, en niet opgewarmd door een lullig aircootje maar een CV of tenminste een goede hout of pellet kachel.
Ik heb al woningen gezien waar de muren en plafonds zwart waren van de schimmel, wat doet een eigenaar dan als hij zijn toko wil verhuren, snel wit verven, en jij zit dan in een ongezonde woning, natuurlijk is goed luchten ook heel belangrijk.
Geloof niemand op zijn blauwe ogen en zet je rose bril af anders ga je na 1 maand stijf van de pijn terug naar een lekker verwarmde woning in NL.
Misschien dat forum leden die hier permanent wonen er ook nog een zinnig woord over kunnen zeggen.
Dat kan ik zeker, dat je niemand op zijn blauwe ogen moet geloven geld is overal in de wereld zeker ook niet in Nederland.
Dan naar de vraag, als je de illusie hebt dat je qua een woning vind op Kreta die vergelijkbaar is met een Nederlandse woning zeker qua isolatie en verwarmingskosten is er maar een advies in Nederland blijven want die vind je niet.
Ik woon hier nu alles bij elkaar ruim dertien jaar dit is een onmogelijke opgave.
De kwaliteit van isolatie en kwaliteit van een woning loopt ver achter bij Nederland.
Verschilt ook nog per regio in het westen van Kreta zijn de winters stukken kouder dan in het midden en oosten van Kreta.
Dan de soorten van woningen.
1 blijf ver weg van appartementencomplexen die ooit gebouwd zijn als vakantiewoniningen, niets als ellende maar erg snel te herkennen, geen isolatie geen eigen verwarming vaak geen eigen electrometer enz.
2 Maar ook woningen die er erg oud uitzien uitzien doorlopen.
3 dan de makelaars op Kreta mijn advies mijden die verhuren je een varkensstal voor een woning enkel en alleen voor de provisie en bij klachten niet thuis.

Maar wat dan.
Eerst weten wat wonen op Kreta in de winter inhoud dan praat je over ongeveer drie maanden kouder weer namelijk December, Januari. Februari en een stukje maart.
Afhankelijk waar je woont erg verschillend het westen is een stuk kouder aan de noordkust dan het midden waar ik bv woon ook is het veel natter.
Hoe vind je een leuke woning!
Navragen bij de lokale bevolking is de beste manier, vaak vind je dan erg leuke woningen.
zo heb ik mijn huidige woning gevonden een begane grond appartement 700 meter van de kust ruim 100 m2 meters met drie slaapkamers volledig geisoleerd met dubbele beglazing centrale verwarming en een openhaard.
Het is zo gebouwd dat er in de zomermaanden van maart tot oktober weinig zon binnen komt erg fijn en koel in de zomer maar het nadeel is dat het van eind november tot medio maart vaak vrij kil is in de woning.
De Grieken trekken extra kleding aan wij Hollanders beginnen extra te stoken, fout erg duur
Centrale verwarming in je hele huis is fijn maar als je het gebruikt zoals in Nederland onbetaalbaar.
Openhaard is erg leuk maar is nog duurder 1000 kilo hout a 150 a 170 euro  ben je in no time kwijt en je verwarmt er never je hele huis mee wil je dat doen moet je een bos kopen.
Ik ben reuma patient daarom ben ik op Kreta gaan wonen maar in de drie koudste wintermaanden moet ik me toch wat warmer kleden of veel geld uitgeven.
Succes met je keuze maar het westen van kreta is niet echt de juiste plek met je ziekte om te gaan wonen wil je meer info stuur me maar een pm




D
Quote
#7
Elk woord hierboven geschreven over de vochtigheid is helemaal juist....
De Igrasia ( griekse woord voor vochtigheid) is een groot probleem in vele griekse huishoudens in de winter.
Quote
#8
Een aanrader is ook om en dehuminifier / ontvochtiger aan te schaffen. Die zijn hier volop te koop bij de witgoedwinkels. Elke avond even een half uurtje aan, dan hou je de vochtigheid goed onder controle. Daarnaast e.v.t. een CV en/of een gaskacheltje bijzetten, en het wordt al snel aangenaam in huis. Althans hier in Kalyves.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#9
Met een (bijzet)gaskacheltje jaag je enorm veel vocht in de kamer..... Goede hout of pelletkachel is beter.
Quote
#10
Dat is zeker waar maar als je zoals wij in een huurhuis wonen en de huisbaas wil absoluut geen houtkachel of pelletkachel en er is ook geen schoorsteen voor zul je toch aan een gaskachel of straalkacheltje moeten. Vaak is de cv voldoende maar  als je die niet hebt. Voor de rest is het hier in westen prima wonen hoor. Winter is niet echt lang.
Big Grin Tongue
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#11
Welkom hier Juul!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw hier Ringo 1 1.432 11 November 2021, 16:40
Laatste bericht: johwjagt
  nieuw hier... robienne78 9 5.507 15 August 2012, 08:46
Laatste bericht: robienne78
  Nieuw hier Choreftis 5 6.646 02 August 2009, 14:47
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)