Grieksegids nieuws
scheiding staat en kerk
#1
Vertaald uit het Duits door google uit de Griechenland zeitung.

Groen licht voor scheiding tussen kerk en staat.
Woensdag 7 november, 2018 14:50 geschreven door  Elisa Hübel.

Kerk en staat, aartsbisschop Hieronymus, aartsbisschop van Athene en heel Griekenland, en Alexis Tsipras, premier van Griekenland.

Premier Tsipras kwam dinsdag bijeen met de aartsbisschop van Athene en heel Griekenland, Jerome. Ze waren het eens over een scheiding tussen kerk en staat, die zou moeten worden gecodificeerd in een grondwetswijziging. Critici spreken van een halfslachtige overeenkomst.

Een overeenkomst "ten voordele van iedereen" - volgens premier Tsipras is dit het resultaat van een recente ontmoeting met de aartsbisschop van Athene en heel Griekenland, Jerome. Het hoofdthema was het grondwetswijziging, dat door de regering wordt beoogd. Tsipras benadrukte toen dat het "het hoofddoel" of "de gemeenschappelijke wil" was geweest om "historische omstandigheden die nog in balans zijn te rationaliseren". Dientengevolge is "in veel gevallen een klimaat van rivaliteit en wederzijds wantrouwen opgebouwd". Je zult dat nu veranderen. Eerst en vooral wilde het de religieuze vrijheid van het Griekse volk en de burgers in de toekomst garanderen. De basis hiervoor is de religieuze neutraliteit, die moet worden weerspiegeld in een verandering in de Griekse grondwet.

"Historische stap"
Daarnaast heeft de minister-president zei: "We proberen een historische stap voorwaarts doen voor het welzijn van de kerk en de staat." Het gewenste resultaat is een "moderne, onafhankelijke kerk, in een moderne Griekse staat." Last but not least, erkent de staat de bijdrage van de Kerk aan "de geboorte en vorming van de identiteit van de Griekse staat". Tsipras ontkende sterk de geruchten dat het christelijke kruis van de Griekse vlag of 'nationale symbolen' was geschrapt: dat was niet het doel.

Salarissen van geestelijken
Onder andere erkent de Griekse staat dat hij in 1939 het kerkbezit tegen een lage prijs heeft overgenomen. In ruil daarvoor heeft de Griekse staat echter de betaling van de geestelijkheid overgenomen. Nu is het de bedoeling dat de geestelijken niet langer als dienaren van de staat worden beschouwd. Van compensatie, zal de kerk een jaarlijkse toelage ontvangen gelijk aan de uitgaven voor de salarissen van de geestelijkheid. In de toekomst zal de kerk zelf verantwoordelijk zijn voor het betalen van de geestelijkheid. Tegelijkertijd zal de kerk afstand doen van elke aanspraak op eigendom overgedragen aan de staat.

Gezamenlijk fonds
De Griekse staat en de kerk willen ook een gemeenschappelijk fonds opzetten voor de exploitatie van goederen die al sinds 1952 met de staat of de kerk in onmin zijn. Dit is ook om eigendommen te beheren, die de kerk vrijwillig aan de staat moet afstaan. Deze instelling wordt geleid door een vijfkoppige raad: twee leden worden benoemd door de kerk, twee door de staat; de vijfde persoon zou een neutrale positie moeten vertegenwoordigen.
Tot zover goed. Critici zijn echter van mening dat de aanvaarding van deze overeenkomst door Tsipras het oorspronkelijke plan voor een duidelijke scheiding tussen staat en kerk heeft weggenomen in het door hem beoogde grondwetswijziging.
Van zijn kant verklaarde aartsbisschop Hyeronimos dat de vermeende 'onmetelijke rijkdom van de kerk' een fabel was. Hij merkt ook op dat hij door de Permanente Synode geautoriseerd is om een overeenkomst met de Staat te bereiken.

Elisa Hübel


En meteen al een mooie cartoon in de Ekathimerini.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Zou best nog eens kunnen uitlopen op een "vechtscheiding".
Quote
#3
Ik denk dat veel  geestelijken  niet veel nodig hebben ,ik zie zo overal aanschuiven
bij Grieken , mee eten en drinken ,maar of ze iets betalen daar heb ik toch zo mijn
twijfels over
Quote
#4
De meeste geestelijken hebben gewoon een gezin te onderhouden.
Quote
#5
(09 November 2018, 10:55)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat veel  geestelijken  niet veel nodig hebben ,ik zie zo overal aanschuiven
bij Grieken , mee eten en drinken ,maar of ze iets betalen daar heb ik toch zo mijn
twijfels over

Natuurlijk hebben ze een inkomen nodig, ik kom de plaatselijke papas regelmatig tegen in het dorp bij de lokale gelegenheden zoals het kafenion en de kantina enz.
Zeer vriendelijke en medelevende man altijd in voor een praatje en een geintje hij nuttigt regelmatig iets zoals een koffie, wijntje of wat simpel eten zoals een souflaki biftaki of een salade.
Geeft ook wel eens een drankje weg en hij betaald altijd netjes zijn rekening.
Dus dat ze leven op de gemeenschap is een vooroordeel.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)