te gek voor woorden
#1
Vertaald door google uit het Grieks.

Bloomberg: Griekse gepensioneerden emigreren naar het armste land van Europa om in een fatsoenlijk leven te leven

Griekse gepensioneerden hebben hun pensioenen zo zien zinderen dat sommigen van hen besluiten te emigreren naar het armste land van Europa.

Bloomberg meldt dat, bijvoorbeeld, de heer George, 75 jaar oud. Nadat hij zijn vrouw stierf vijf jaar geleden, huurt het appartement in Thessaloniki, de tweede grootste stad van het land, verpakt zijn spullen en verhuisde naar Sofia, de Bulgaarse hoofdstad, waar hij zegt dat de maandelijkse pensioen ter waarde van 800 € ($ 905) leeft "als een koning".

"Natuurlijk zijn er vrienden aanpassing en problemen bij het vinden," zei de heer George, die niet wilde zijn achternaam te geven, uit angst dat hij vervolgd door de Griekse belastingdienst. "Maar met het geld dat ik heb, kan ik vaak terugkeren naar Griekenland en heb ik ook de mogelijkheid om te reizen."

Griekenland, dat is een van de bestemmingen voor andere Europeanen met pensioen gaat, ziet zijn eigen burgers - zoals de heer George - nu proberen te leven van hun laatste jaar in het goedkoopste land in de Europese Unie, grenzend aan het noorden naar Griekenland , na het zien van hun pensioenen dalen minstens 20 keer tijdens de langdurige schuldencrisis.

Ze zijn misschien blij om deze stap te zetten, want gepensioneerden vormen de kern van een mogelijk nieuw Grieks conflict met schuldeisers, haar eerste sinds ze in augustus haar redding verliet. Premier Alexis Tsipras dreigt de indruk te wekken van een halt toe te roepen aan hervormingen, aangezien hij probeert de pensioenkortingen die naar verwachting volgend jaar van kracht worden, niet toe te passen.

De Griekse begroting, die op 15 oktober aan de Europese Commissie is voorgelegd, bevat een scenario zonder pensioensparen overeengekomen en voorbereid in 2017 na maandenlange onderhandelingen. De regering is van mening dat het land zijn streefdoel van een begrotingsoverschot kan halen voordat de schuld van 3,5% van het bruto binnenlands product zonder dergelijke bezuinigingen wordt nagekomen. Eind november zal volgens een Europese ambtenaar een beslissing hierover worden genomen.

Bulgaars kunstaas

Ondertussen maken Griekse gepensioneerden een rationele keuze door naar Bulgarije te verhuizen. Volgens Eurostat lagen de kosten van levensonderhoud in Griekenland in 2017 bijna tweemaal zo hoog als in Bulgarije - de laagste in de EU.

Hoewel er weinig bewijs is om te laten zien hoe wijdverspreid het verschijnsel van gepensioneerden naar het noorden verschuift, suggereert onbevestigd bewijs dat dit het geval is. Benzine kost 1,15 euro per liter in Sofia, tegenover 1,60 euro in Athene. Een espresso in Bulgarije kost 2,30 euro, terwijl hetzelfde product in Griekenland een prijs heeft van 4,70 euro. een metrokaart kost 80 cent versus 1,40 euro. Mobiele telefoonkosten zijn de helft van hen in Griekenland.

"Over het algemeen is het leven 30% goedkoper dan in Griekenland, en als je ervoor kiest om in Sofia, Bourgas of Plovdiv te verblijven," zei de heer Giorgos. "In kleinere steden of dorpen is het leven zelfs goedkoper."
Bron CNA web
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Niets nieuws onder de zon, en het zijn niet alleen Griekse gepensioneerden die deze stap zetten. Verleden jaar nog op TV een documentaire gezien van Duitse gepensioneerden die evenmin met hun pensioen rondkwamen in Duitsland en 'royaal' gingen gaan leven in Bulgarije. Ik ken eveneens Vlaamse gepensioneerden die net hetzelfde overwegen. Dus helemaal niet te gek voor woorden.
Quote
#3
(09 November 2018, 14:37)9930zomergem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niets nieuws onder de zon, en het zijn niet alleen Griekse gepensioneerden die deze stap zetten. Verleden jaar nog op TV een documentaire gezien van Duitse gepensioneerden die evenmin met hun pensioen rondkwamen in Duitsland en 'royaal' gingen gaan leven in Bulgarije. Ik ken eveneens Vlaamse gepensioneerden die net hetzelfde overwegen. Dus helemaal niet te gek voor woorden.

Met te gek voor woorden bedoel ik dat je bijna gedwongen wordt om je vaderland te verlaten en je laatste jaren in een vreemd land moet verblijven.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Verschuivingen zie je in heel Europa/wereld en niet alleen voor gepensioneerden. Ook voor werkzoekende verschuift de arbeidsmarkt.
Bij onze naaste buren in ons dorp op Kreta werkt een Bulgaarse hospita (denk ondertussen al 5 jaar) bij een Griekse familie waarvan de moeder ziek was en ondertussen nu 2j. geleden gestorven is en een gehandicapte dochter verzorgt in huis.
Volgens haar eigen zeggen krijgt ze van de familie daarvoor €600 + kost & inwoon. Wij schatten ze zo tussen de 50 & 55j.

Dat bijna gedwongen worden is hier in België ook al bijna een "must" geworden. Met een gemiddelde doorsnee pensioen red je het hier al lang niet meer. Mijn vader zaliger, die dan nog een ruim pensioen had van vadertje staat, zei altijd, wij moeten naar Spanje verhuizen om te kunnen sparen. Dat was dus al zo in de jaren '90. Zij verbleven dan ook meestal 4 á 5 maanden per jaar in Spanje en hebben dat jaren gedaan.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)