Nederlands rijbewijs omzetten naar een Grieks rijbewijs.
#1
Ik heb half maart van dit jaar dit via de KEP aangevraagd, ben onderzocht door een internist en bij de oogarts geweest en in totaal 110 euro betaald bij de nationale bank.
Alles ingeleverd bij de KEP en een formulier gekregen dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan heb betaald en mijn rijbewijs heb ingeleverd.
Dit is over een week acht maanden geleden.
Ben vanmorgen maar eens gaan informeren bij de KEP en de vriendelijke dame gaf na raadpleging haar computer mij het antwoord dat het nog niet gereed was.
Op zich geen probleem want op Kreta en verder in Griekenland mag ik gewoon autorijden.
Op mijn vraag wanneer wel kon ze geen antwoord geven, toen ik aangaf dat ik over een week naar Nederland wilde gaan en ik dan een origineel rijbewijs nodig heb om een auto te huren keek ze me vrij schuldig aan en antwoorde ze sorry mijnheer maar ik kan het niet versnellen.
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt op andere plekken in Griekenland want ik weet ondertussen dat er grote verschillen zijn qua dit soort dingen in Griekenland.
Quote
#2
ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#3
(09 November 2018, 17:54)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?

In Nederland moet je iedere 10 jaar je rijbewijs verlengen.
die datum staat op je rijbewijs.
Ik ben uitgeschreven in Nederland en woon officieel in Griekenland.
Dan moet je het hier laten verlengen en krijg je een officieel een Grieks rijbewijs.
Ik weet niet hoe vaak je in Belgie je rijbewijs moet verlengen, wat ik wel weet als je in Griekenland rond rijd met een verlopen buitenlands rijbewijs je strafbaar bent en ook nog eens onverzekerd bent.
Ik kan het niet meer in Nederland doen en moet het hier dus doen, dat is geen probleem maar duurt erg lang.
Quote
#4
(09 November 2018, 17:54)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?

Beste Messara dit is afhankelijk van hoelang je Belgische rijbewijs nog geldig is, een NL rijbewijs is 10 jaar geldig en dient dan vervangen te worden door een van het land waar je dan woont. Ook afhankelijk van het land moet je gekeurd worden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd om je rijbewijs verlengd te krijgen.

Ik heb mijn rijbewijs vorig jaar voor dat wij vertrokken uit Duitsland omgewisseld en kan 15 jaar verder want ik zag de bui al hangen in Griekenland. Ook hier regeren is vooruit zien Big Grin

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#5
(09 November 2018, 18:07)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 17:54)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?

Beste Messara dit is afhankelijk van hoelang je Belgische rijbewijs nog geldig is, een NL rijbewijs is 10 jaar geldig en dient dan vervangen te worden door een van het land waar je dan woont. Ook afhankelijk van het land moet je gekeurd worden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd om je rijbewijs verlengd te krijgen.


Kalo Vradi,

Dick

Dit is onzin de wettelijke regels voor Grieken als voor buitenlanders uit de EU zijn allemaal gelijk en zijn voor de EU landen dus niet verschillend.
Quote
#6
(09 November 2018, 18:44)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 18:07)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 17:54)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?

Beste Messara dit is afhankelijk van hoelang je Belgische rijbewijs nog geldig is, een NL rijbewijs is 10 jaar geldig en dient dan vervangen te worden door een van het land waar je dan woont. Ook afhankelijk van het land moet je gekeurd worden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd om je rijbewijs verlengd te krijgen.


Kalo Vradi,

Dick

Dit is onzin de wettelijke regels voor Grieken als voor buitenlanders uit de EU zijn allemaal gelijk en zijn voor de EU landen dus niet verschillend.

Wel Cornelius, er is al een verschil in geldigheidsduur. Dus zijn de wettelijke regels niet gelijk.

Validity in different EU countries

When your driving licence expires, you must renew it in the country where you have your
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

Your new licence may have a different validity period and will be subject to any restrictions or conditions that apply in your new country.

10 years: Belgium, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Italy, Spain, Hungary, Ireland, Lithuania, Latvia, Luxembourg, Malta, Netherlands, Portugal, Romania, Slovenia, Sweden, United Kingdom

15 years: Austria, Cyprus, Germany, Denmark, Finland, France, Greece, Poland, Slovakia

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik heb echter nog het oude model Belgisch rijbewijs en dat is onbeperkt geldig. Als ik het nu laat omwisselen in het gemeentehuis evenwel krijg ik een nieuw rijbewijs (bankkaartmodel) dat slechts 10 jaar geldig is. Er staat ook geen leeftijdsgrens op (mijn vader reed met zijn auto tot hij 91 was). In Nederland bijvoorbeeld is de geldigheidsduur na je 75ste slechts 5 jaar meer ipv 10 jaar en die 5 jaar kan worden verkort als een medische keuring noodzakelijk is.

Op de link hierboven kan je ook een overzicht zien van de Europese landen. Griekenland is evenwel (hoe kan het ook anders) bij het klein aantal landen dat (nog) geen gegevens hieromtrent doorgegeven hebben aan de EU.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
[quote pid='68760' dateline='1541788077']


Ik heb echter nog het oude model Belgisch rijbewijs en dat is onbeperkt geldig
[/quote]
Hehe, dat had mijn vorige baas ook, was een Belg en had op zijn rijbewijs een foto staan van toen hij 18 was Big Grin Big Grin  Dat was al heeeel lang geleden!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
(09 November 2018, 20:27)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 18:44)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 18:07)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Messara dit is afhankelijk van hoelang je Belgische rijbewijs nog geldig is, een NL rijbewijs is 10 jaar geldig en dient dan vervangen te worden door een van het land waar je dan woont. Ook afhankelijk van het land moet je gekeurd worden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd om je rijbewijs verlengd te krijgen.


Kalo Vradi,

Dick

Dit is onzin de wettelijke regels voor Grieken als voor buitenlanders uit de EU zijn allemaal gelijk en zijn voor de EU landen dus niet verschillend.

Wel Cornelius, er is al een verschil in geldigheidsduur. Dus zijn de wettelijke regels niet gelijk.

Validity in different EU countries

When your driving licence expires, you must renew it in the country where you have your
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

Your new licence may have a different validity period and will be subject to any restrictions or conditions that apply in your new country.

10 years: Belgium, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Italy, Spain, Hungary, Ireland, Lithuania, Latvia, Luxembourg, Malta, Netherlands, Portugal, Romania, Slovenia, Sweden, United Kingdom

15 years: Austria, Cyprus, Germany, Denmark, Finland, France, Greece, Poland, Slovakia

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik heb echter nog het oude model Belgisch rijbewijs en dat is onbeperkt geldig. Als ik het nu laat omwisselen in het gemeentehuis evenwel krijg ik een nieuw rijbewijs (bankkaartmodel) dat slechts 10 jaar geldig is. Er staat ook geen leeftijdsgrens op (mijn vader reed met zijn auto tot hij 91 was). In Nederland bijvoorbeeld is de geldigheidsduur na je 75ste slechts 5 jaar meer ipv 10 jaar en die 5 jaar kan worden verkort als een medische keuring noodzakelijk is.

Op de link hierboven kan je ook een overzicht zien van de Europese landen. Griekenland is evenwel (hoe kan het ook anders) bij het klein aantal landen dat (nog) geen gegevens hieromtrent doorgegeven hebben aan de EU.
Volgens mijn informatie is het Griekse rijbewijs geld tot je 65 jaar bent, daarna moet je medisch gekeurd worden en krijg je een rijbewijs voor 5 jaar mijn Nederlandse rijbewijs verliep half maart dit jaar en omdat ik volgens de wet me heb uit lasten schrijven in Nederland iets wat je bij wet verplicht bent moet ik het laten verlengen in Griekenland.
Daarover gaan vele vreemde verhalen in de rondte maar ik heb het uit laten zoeken door een advocaat en ik weet ondertussen de juiste weg.
Alleen de tijdsduur verschilt enorm in Griekenland en zoals zoveel hier in Griekenland velen weten veel maar nog meer mensen weten absoluut niet de juiste weg.
Hetzelfde geld als je zoals ik te maken krijg met het erfrecht.
Toen midden vorig jaar mijn vrouw overleed had ik er totaal niet over nagedacht dat haar auto op haar naam stond.
Dat is in Nederland is dat geen enkel probleem maar hier ben ik bijna een jaar bezig geweest om de juiste weg te vinden en je wil niet weten hoeveel onzin verhalen en adviezen ik heb gehad.
Totdat ik samen met een hele goede advocaat de juiste weg heb gevonden om het op te lossen.
Quote
#9
(09 November 2018, 18:44)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 18:07)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2018, 17:54)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik woon al 6 maand op Kreta en rij rond met mijn belgisch rijbewijs. Waarom dien je dat om te zetten naar een grieks rijbewijs ? , heb navraag gedaan hier in Mires bij de politie en die zegden dat ik mijn belgisch niet diende te veranderen , of is er een verschil in NL dan ?

Beste Messara dit is afhankelijk van hoelang je Belgische rijbewijs nog geldig is, een NL rijbewijs is 10 jaar geldig en dient dan vervangen te worden door een van het land waar je dan woont. Ook afhankelijk van het land moet je gekeurd worden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd om je rijbewijs verlengd te krijgen.


Kalo Vradi,

Dick

Dit is onzin de wettelijke regels voor Grieken als voor buitenlanders uit de EU zijn allemaal gelijk en zijn voor de EU landen dus niet verschillend.
Beste Cornelis je ogen zijn dan misschien goedgekeurd maar dat betekend nog niet dat je kunt lezen dat blijkt wel uit je reactie op mijn bericht.

Kalo Vradi

Dick
Quote
#10
Kalo Vradi

Dick

Beste Dick ik lees verdomde goed hoor als ik jou was zou ik toch maar me goed laten informeren.
Ik heb de laatste 1,5 jaar ondanks dat ik al 14 jaar hier woon zoveel idiote adviezen gekregen over verlengen van rijbewijzen het en het afhandelen van een laatste wil van je overleden partner dat ik er achter ben gekomen dat zelfs accountants, advocaten en zelfs rechters (waar ik mee heb gesproken) niet weten hoe het precies in elkaar steekt.
Doe er mee wat je wil ik heb mijn weg gevonden en mijn lessen geleerd het kan verschillen per gemeente en per persoon.
Fijn weekend verder

Kalo Vradi

Dick

Beste Dick ik lees verdomde goed hoor als ik jou was zou ik toch maar me goed laten informeren.
Ik heb de laatste 1,5 jaar ondanks dat ik al 14 jaar hier woon zoveel idiote adviezen gekregen over verlengen van rijbewijzen het en het afhandelen van een laatste wil van je overleden partner dat ik er achter ben gekomen dat zelfs accountants, advocaten en zelfs rechters (waar ik mee heb gesproken) niet weten hoe het precies in elkaar steekt.
Doe er mee wat je wil ik heb mijn weg gevonden en mijn lessen geleerd het kan verschillen per gemeente en per persoon.
Fijn weekend verder
Quote
#11
Zo zithet precies.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(09 November 2018, 21:38)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo zithet precies.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dat was mij al jaren bekend Chris het ging mij alleen om de extreme verschillen die er blijkbaar zijn in de tijdsduur ik wacht nu bijna 8 maanden ga volgende week naar Nederland en kan daar geen auto huren.
Ik kan in Griekenland gewoon rijden omdat ik een verklaring heb dat ik mijn rijbewijs heb ingeleverd volgens de Griekse voorwaarden maar die kan ik niet gebruiken om in Nederland een auto te huren.
Quote
#13
Hallo Cornelius

Ik meen dat er in het verleden ook al iets geschreven was over het verlengen van paspoorten en rijbewijzen.
Door de crises was er geen geld om het juiste papier te kopen en alles zou op één punt in Athene gemaakt worden.
Maar dat is Griekenland, hier in Nederland is als je pech heb zoals ik OOK een RAMP.

Heb 3 jaar geleden al in December alle doktoren bezocht en papieren klaar gemaakt.
In januari alles rechtstreeks ingediend bij het buro... zeg maar Rijksdienst voor het weg verkeer, in Rethymon, toen kon dat nog
Toen kwam de scheiding eraan, en tot  1  week, in maart voor mijn vertrek kwamen zij erachter dat het nog steeds, toen al 6 weken
ergens op een buro lag, terwijl mensen die 3 weken later het ingediend hadden het al in hun bezit hadden.
Moet toe geven, zij hebben er alles aangedaan , met koerier overlaten komen zodat ik het op tijd in mijn bezit had.

NU NEDERLAND.  
hier aangekomen, kon ik direct weer aan het werk, chauffeurs tekort, maar... code 95 moest ik nog halen.
Dus allerlei cursussen gedaan om aan de punten te komen. omwisseling van rijbewijs aangevraagd..... nou dat gaat dus NIET
Griekenland is dan wel een Europees land, het rijbewijs is exact het zelfde.... maar omwisselen.... neen, ik heb heel het circuit
opnieuw moeten doen. dus alles met spoed, want mijn examen LZV rijden stond al vast.
Dan komt de bureaucratie om de hoek kijken, ik elke dag bellen, krijg je steeds weer een of andere persoon aan de telefoon die
van een beeldscherm ergens anders in Nederland een verhaaltje verteld, neen meneer het komt goed.
Nou dus niet, moest ik weer naar een oogarts, want...... de dokter had ingevuld dat ik een bril draag.
In het oogziekenhuis werd men kwaad, wéér eentje... of wij niks te doen hebben.
Die kijken in het systeem, nou in november  1978 is mijn rijbewijs al afgegeven met die code voor brildragend.
weer wachten op schrijven, geen bezwaar maken, en ja hoor  daar komt het eraan.....  8  weken heeft het geduurd.
De examinator wilde NIET bij mij in de auto stappen, want ik had het rijbewijs NIET in mijn hand, hij kon bij zijn
eigen organisatie  CBR  zien dat alles in orde is, alleen nog niet verstuurd,  weg € 1.000,--
Heb al die tijd dan maar gewoon zonder gereden, en bij het afhalen van het nieuwe kwam ik te weten dat zijn
collega bij de gemeente mijn oude Griekse NOOIT hadden mogen innemen.
Nog brieven geschreven naar het CBR, RDW,,  maar niemand weet zich iets te herinneren.
De rijschoolhouder heeft ook nog verschillende malen contact gehad met de instantie's, en kwam er achter
dat er niet ÉÉN het zelfde verhaaltje vertelde.

O ja,  in mijn tijd daar op het eiland, ben ik OOK bij verschillende verhuurders op rare dingen gestoten.
Ja kan met een Grieks rijbewijs NIET een auto huren bij hun, en zelfs OOK zo als je als Griekenland als thuisbasis
invult, is het goedkoper dan bv. Nederlander of Duitser ... rararara... of het nu nog zo is, weet ik niet.

Ja jammer voor jou.....hopelijk heb je nog een kopie, gebruik je dat gewoon.
Succes ermee
Quote
#14
om mijn IKA/AMKA in orde te krijgen heb ik 3x van Pitsidia naar Heraklion dienen te rijden, samen heen en terug goed voor 500 km. De eerste keer stuurden ze mij wandelen, de tweede keer kwamen ze er achter dat er te veel voornamen op de AFM stonden en die konden niet allemaal de computer in en diende dus eerst gewijzigd te worden vooraleer de vriendelijke dames in de IKA in Heraklion opnieuw aan de slag konden gaan.
Sedert Woensdag heb ik het fameuze groene boekje en kon dus op tijd naar de dokter en de apotheek. Doktersbezoek was gratis, mijn medikamenten ongeveer zelfde lage prijs als in Belgie. Heb ook een antigriepinjectie gaan halen en dit was wel iets duurder dan in Belgie, 14 euro ipv in Belgie, na terugbetaling ziekteverzekering 5 euro.
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nederlands vaartuig afgeleid naar haven nabij Volos Patrick 0 977 11 November 2022, 18:52
Laatste bericht: Patrick
  Rijbewijs in je wallet Nanny 5 1.790 09 August 2022, 11:09
Laatste bericht: Nanny
  Nederlands/Grieks johan 0 381 23 October 2021, 12:32
Laatste bericht: johan
  Brommer/motor rijden Met rijbewijs B chris 15 2.026 27 September 2020, 18:17
Laatste bericht: El Greco
Wink Rijbewijs omzetten naar Grieks rijbewijs Cornelius 20 5.130 07 December 2018, 22:29
Laatste bericht: Cornelius
  Grieks rijbewijs verlengen Arthur 2 1.494 12 September 2018, 08:49
Laatste bericht: Nanny
  15 maart 2019: Tweede Grieks-Nederlands Expo-festival Ger 0 1.048 25 May 2018, 18:24
Laatste bericht: Ger
  welk rijbewijs voor scooterverhuur Els Cuijpers 20 14.658 19 July 2014, 11:14
Laatste bericht: Cornelius
  Rijbewijs Chrisn 19 11.138 19 October 2012, 09:22
Laatste bericht: Wick
Lightbulb Vertalen Nederlands-Grieks Ger 1 3.381 09 August 2010, 18:10
Laatste bericht: djdakman

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)