Nalatenschap
#1
Beste mensen ik wil jullie even iets onder de aandacht brengen en dat is het volgende:
Zorg als je permanent in Griekenland woont u uw zaken goed op orde heeft qua nalatenschap.
Ik samen met mijn vrouw (die 1,5 jaar geleden zeer plotseling is overleden) hadden dat niet gedaan.
we woonden alles bij elkaar ruim dertien jaar op Kreta en hadden geen enorme bezittingen maar hadden wel een goed leven en hoefden ons nergens zorgen over te maken.
Nu komt het als je niets geregeld hebt in Griekenland qua nalatenschap zijn er verdomd weinig mensen die weten hoe het afgehandeld moet worden.
Mijn overleden vrouw had een auto op haar naam staan die ik wilde verkopen nu vergeet het maar om dat snel te doen.
Ik ben ruim 10 maanden bezig geweest met vele bezoeken overal tot zes maal op de rechtbank aan toe en nu eindelijk heb ik voor elkaar.
Ik heb geloof ik een twintigtal adviezen gehad en geloof me of niet zelfs de rechter weet het niet precies.
Dus mensen regel het voor de toekomst goed af als je nog samen in leven bent als een van de twee is overleden heb je een massa problemen te overwinnen.
Ik wilde dit toch even kwijt niet om een elle lange discussie te voeren maar om mensen te waarschuwen.

Ik praat vanuit de situatie dat je beide uit het buitenland komt en niet over een gemengde relatie.
Het grootste misverstand is dat als je beide Nederlands bent dus geen dubbel paspoort dat het dan volgens het Nederlandse erfrecht afgehandeld word dat is absoluut niet het geval.
een ieder is welkom voor advies, de laatste 1,5 jaar enorm veel ervaring opgedaan over dit onderwerp.
Quote
#2
Klopt helemaal Cornelius. Een vriendin van ons,Brits, verloor ook haar partner. Na jaren bleek dat haar auto helemaal niet van haar was en ze kon hem ook niet op haar naam krijgen. De Griekse staat eiste dat de auto staatseigendom moest worden en dat de auto vervolgens vernietigd moest worden.
Quote
#3
(17 November 2018, 18:23)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klopt helemaal Cornelius. Een vriendin van ons,Brits, verloor ook haar partner. Na jaren bleek dat haar auto helemaal niet van haar was en ze kon hem ook niet op haar naam krijgen. De Griekse staat eiste dat de auto staatseigendom moest worden en dat de auto vervolgens vernietigd moest worden.
Ik heb het na een ellen lang gevecht van ruim 10 maanden voor elkaar gekregen dat de auto volgende week op mijn naam wordt gezet maar alleen omdat ik wat juiste mensen ken in de advocatuur en de rechtbank, ik mag dit niet schrijven maar zo zit het nog steeds in elkaar in Griekenland anders had ik hem in de fik kunnen steken.
Het leven op Kreta is geweldig zou niet anders willen maar je leeft niet op een rose wolk zoals vele hier vinden als ze twee a drie weken hier verblijven of elders in Griekenland maar zou voor geen goud meer terug willen naar het bekrompen Nederland.
Quote
#4
Maar hoe zou je dit probleem kunnen voorkomen dan. Kan een auto op twee namen geschreven zijn? Dat erfrecht niet volgens de nl regels verloopt vind ik normaal als je in gr woont. Maar bij 'gewone" inwoners wordt de auto toch ook niet vernietigd als de eigenaar komt te overlijden?
Quote
#5
Kan mij zo voorstellen, wanneer je in Nederland gehuwd bent en niet in gemeenschap van goederen, de Griekse wet dit erkent.
Quote
#6
In gevallen zoals deze is niet het anders als overal in de wereld, in het ene land nog erger als het andere, in veel gevallen komt er nog dat beroemde envelopje bij kijken.
Je moet de juiste mensen kennen en aan de juiste touwtjes trekken.
In NL is het niet anders, als een ambtenaar niet meewerkt, bijv. bij een vergunning sta je ook 6 maanden in de rij.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Als je een bepaalde tijd in Griekenland woont, sorry ik weet de termijn niet, val je, ook als Nederlands getrouwd paar, onder de Griekse wetgeving. Het grote verschil is dat er niet automatisch een langslevende clausule is. Dat kan betekenen dat je behalve je partner, ook een groot deel van je bezittingen kwijt bent. een deel gaat per direct naar de erfgenamen. Dat kunnen kinderen zijn, maar ook andere familieleden als er geen kinderen zijn. Het is goed dat Cornelius hier op wijst.
Quote
#8
Ja toen wij ons huis kochten werd er gezegd dat als we langer dan 9 maanden per jaar in Griekenland zouden verblijven we het best een Grieks testament met langst levende clausule zouden maken.
Quote
#9
Niets is zeker heb ik geleerd de laatste 1,5 jaar, als je een combo vormt met een Griekse partner valt het nog wel mee maar zodra je beide van buitenlandse komaf bent en geen Grieks paspoort bezit maar bv een Nederlands paspoort weet bijna niemand de juiste weg zelfs de advocaat. Notaris of de rechter niet.
Maar ook in Nederland loop je dan tegen muren aan en helpen ze je niet.
wij waren/zijn beide officieel uitgeschreven in Nederland en dus geen enkele officiele instantie weet dat je overleden bent behalve de S.V.B maar die doet er verder niets mee die zet alleen de A.O.W stop.
Na het afgelopen jaar en alle ervaringen ben ik nu druk bezig om alles voor de toekomst op een rijtje te zetten en wederom krijg ik talloze adviezen die weer door vele tegen gesproken worden op elk niveau.
En langzamerhand neemt het gevoel bij me toe dat het me een worst zal zijn na mijn overlijden ik hoop nog erg lang te leven en hoe het allemaal opgelost gaat worden dan ze zien maar.
Het enige wat ik met zekerheid kan doen is er goed van leven op mijn geliefde Kreta en dat is iets wat ik zeker zal doen.
Quote
#10
Maar als je uitgeschreven bent in Nederland ben je ingeschreven in Griekenland lijkt me?
Dan wordt toch alles volgens de Griekse wet geregeld? Of is dat juist het probleem in jouw geval?
Quote
#11
(21 November 2018, 18:13)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar als je uitgeschreven bent in Nederland ben je ingeschreven in Griekenland lijkt me?
Dan wordt toch alles volgens de Griekse wet geregeld? Of is dat juist het probleem in jouw geval?
Als de Griekse overheid zou weten hoe te handelen in dit soort situaties zou het makkelijk zijn maar ze weten het gewoon niet, zoals gezegt als ik ooit de ogen sluit is het mijn probleem niet meer wil het netjes op papier laten zetten maar ik kom er achter wat de ene advocaat zegt klinkt weer anders als dan de andere uitlegt enz., enz
ik kom langzaam aan naar het punt zet zal allemaal wel waar maak ik me druk om als er nergens een eensluidend antwoord te verkrijgen is.
Ik val nog steeds onder het Nederlandse recht en erfrecht maar ben er achter gekomen omdat mijn vrouw hier begraven is behalve de S.V.B (die alleen de A.O.W) stop zet niemand op de hoogte is dat ze overleden is dus val je zowel hier als in Nederland tussen wal en schip.
Hoezo Europa is een eenheid laat me niet lachen.
Quote
#12
10 jaar na uitgeschreven te zijn in NL val je niet meer onder de NL wet maar volledig onder GR wet. Overigens voor griekse bezittingen zul je altijd aangeslagen worden door Griekenland (of je nu wel of geen resident bent en ongeacht de termijn). Met een nederlands en grieks testament zou je het voor de langstlevende partner zonder kinderen goed geregeld moeten hebben (en na 10 jaar.alleen met een grieks testament). In GR idd met nog een handgeschreven verklaring erbij. Dit is de theorie. Heb (gelukkig) geen praktijkervaring.
Quote
#13
Ik dacht klaar te zijn maar vandaag weer 6 uur bezig ge weest.
Op het belastingkantoor waar ik mijn laatste formuliertje moest halen stuurden ze me terug naar de Rechtbank ik moest bewijzen dat niemand anders de nalatenschap kon op eisen, terug bij de rechtbank kreeg ik een formulier waarop ik zelfs de namen van en overlijdensdatums moest invullen van mijn overgrootouders, te gek voor woorden.
Daarnaast moest ik een officiele vertaling van mijn trouwboekje overhandigen iets wat ik alreeds had gedaan maar om de een of andere reden was hij niet vindbaar dus moet ik volgende week een nieuwe invullen.
Als ik dat heb gedaan terug naar het belastingkantoor voor waarschijnlijk tientallen stempels en hopelijk het laatste formulier  om de auto op mijn naam te zetten.
We zullen het zien wie weet lukt het me dit jaar nog.
MAAR IK WIL KRETA ONDER GEEN BEDING RUILEN VOOR NEDERLAND ABSOLUUT NIET.
Quote
#14
Wanneer je lekker zit.... lekker blijven zitten. Hier is het ook geen paradijs.
Quote
#15
(30 November 2018, 18:47)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wanneer je lekker zit.... lekker blijven zitten. Hier is het ook geen paradijs.
Als ik het momenteel vanuit hier volg wat er allemaal gebeurd in Nederland no way dat ik terug ga alle domme regeltjes vanhier neem ik graag op de koop toe.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)