Minder leuke foto's van Samos
#1
Afgelopen maandag zijn wij naar het gebied gereden waar de grote brand van begin augustus was begonnen. De brand is gestart bij het dorpje Kosmadei. Van daaruit zijn wij via Kakaperato (wat betekend slechte weg) naar het kapelletje gereden via de nu goed begane weg.

De brand is ontstaan door onvoorzichtigheid van een imker die bezig was met het uitroken van zijn korven.
Het was een triest gezicht hoeveel er is vernield door die onvoorzichtigheid. De bomen (duizenden) die vernield zijn dienen afgezaagd te worden en dan zal de natuur de rest doen. Maar wie gaat dat doen, hier zou hulp van het buitenland op zijn plaats zijn met geavanceerd materiaal waar de Samosa niet over beschikken.

Bij deze enkele foto's van de vernielde natuur.

[Afbeelding: 2vmxef7.jpg]

[Afbeelding: 2hs5121.jpg]

[Afbeelding: 34yo8t4.jpg]

[Afbeelding: smewz9.jpg]
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Aj, dat uitroken van de korven is zo te zien wel érg goed gelukt...

Maar serieus, wat een trieste aanblik. Dank je wel voor je toelichting op deze pagina's. Het verhaal over de donatie van 100.000 euro voor de aanplant van nieuwe bomen, waar nooit wat mee gedaan werd, stemt tot cynisme. Het zal in deze tijd überhaupt moeilijk zijn de geesten rijp te maken voor verdere hulp aan Griekenland. Gisteren in de trein zat ik me zachtjes te schamen toen ik dit
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




las in Dagblad de Pers. Oei. Leg dat maar eens uit aan je Nederlandse buurvrouw: 4,7 miljard Nederlands geld naar Griekenland, terwijl rijke Grieken in eigen land voor 30 miljard te belasting om de tuin (of het zwembad) leiden.

Ik kende de verhalen als Griekenlandliefhebber al uit verschillende bronnen, maar zo op een rij in een Nederlands dagblad bezorgden ze me toch ineens plaatsvervangende schaamte.

Hoe beter ik Griekenland leer kennen, hoe minder ik het begrijp. Soms denk ik wel eens dat er twee soorten Grieken zijn. De ene doneert honderdduizend euro, de andere steekt het schaamteloos in zijn zak. De goedwillenden en de kwaadwillenden, kortom. Ik zag het voor het eerst toen ik tijdens een vakantie in het Samosser hospitaal belandde. De arrogante van de 'verpleging', die er geen moeite mee had de negentig jaar oude giagia in het bed naast mij te laten uitdrogen door verwaarlozing, tegenover de warme compassie en hartelijke zorg van medepatiënten en hun Griekse familie.

Een vreemde tweedeling. En ik zie hem steeds terug....

Ondanks alles blijf ik Griekenland, en vooral Samos, een heel warm hart toedragen. De mantel der liefde is groot.

Groetjes,
Tina

Quote
#3
Heb je Captain Corelli's Mandoline gelezen? Daarin staat de verklaring; zie topic over dit boek die ik zo ga plaatsen.
Quote
#4
Niet op Samos, maar op Cyprus heb ik een grote buitenbrand meegemaakt.

We waren met onze huur Jeep op Cypres aan het rondrijden en ik zag een behoorlijke rook op afstand. Kort voor we de rook zagen, stond er een brandweerwagen te wachten op brand. Toch maar even terug gereden naar de rode wagen en na een paar keer ropen kwam er beweging in de cabine. Een slaperig hoofd kwam via het raampje naar buiten en vroeg wat er was. ik vertelde hem dat ik (toen nog brandweerman) een grote rookontwikkeling had gezien en wees in de richting. Nou dat wisten ze al, maar hun hoefden er niet naar toe.

Voelde mij aan mijn plicht voldaan en we gingen verder. Regelmatig op onze verdere tocht zagen we de rook en we zagen die ook groter worden. 's-Avonds keken we naar het journaal en daar waren beelden van de bosbrand. Het bleek om een gebied te gaan van 10 km2.


De volgende dag zijn we door het bosbrandgebied gereden en het was echt luguber. Zwart verbrand en nog steeds kleine oplaaiende vuurhaarden. Blusheli's vlogen af en aan met grote waterzakken onder hun. Na een tijdje gereden te hebben kwamen we bij een klein dorpje waar de vlammen zo ongeveer tegen aan hadden gezeten. Het plaatsnaambord was äangevreten door de vlammen en dus redelijk zwart. De inderhaast door bulldozers opgeworpen aarden wal rond het dorp had het vuur weten tegen te houden.

We spraken met een inwoner en die vertelde ons dat er een hoop olijfboomgaarden verbrand waren en er dus dit jaar en komende jaren een veel mindere olijfoogst zou zijn. Vele mensen hadden door de brand hun hele familiebezit verloren. Olijfboomgaarden zijn vaak erfstukken die van vader op zoon gaan en zorgen vaak voor een groot gedeelte van de inkomsten van de families.

Nog dagenlang vlogen de blusheli's aan en af om de laatste vuurhaarden te bestrijden.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Fourni - minder goede ervaring nofx-fan 2 3.038 19 August 2013, 09:58
Laatste bericht: Dirk
  minder leuke youtube Ireon .... Dirk 11 7.133 24 March 2013, 23:04
Laatste bericht: ElsR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)