Moria, het vagevuur van Europa
#1
Moria, het vagevuur van Europa
Joël Wouda klaagt de mensonterende omstandigheden in een chronisch over­bevolkt vluchtelingenkamp op Lesbos aan. Als arts zag hij er schrijnende toestanden.

JOËL WOUDA
Wie? Huisarts in Antwerpen.
Wat? De vluchtelingen op Moria moeten nu langer dan een jaar wachten op hun eerste asiel­gesprek. De wacht­tijden zouden tot een minimum moeten worden beperkt.

In september en oktober heb ik als arts met de stichting Bootvluchteling gewerkt in het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos. Dat eiland ligt vlak bij de Turkse kust en maakt deel uit van de Egeïsche ­eilandengroep. Elke dag nog komen er bootjes met mensen aan vanuit Turkije.
De internationale vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties (UNHCR) houdt daarover cijfers bij die eenvoudig online terug te vinden zijn. In oktober betrof het 4.000 mensen voor de hele eilandengroep, van wie de helft naar Lesbos kwam. In vergelijking met oktober 2015, toen er dagelijks 3.700 mensen aankwamen, lijkt dat peanuts. De reden voor het grote verschil is de Turkijedeal van maart 2016. De EU en de ­regering-Erdogan kwamen overeen dat Turkije zo veel mogelijk migranten zou opnemen in ruil voor grof geld en de heropstart van de toelatingsgesprekken tot de EU. Toen de deal van kracht werd, zijn er tegelijk strenge reisrestricties ingevoerd voor de mensen die bleven aan­komen op Europese bodem om daar asiel aan te vragen. Ze mochten niet meer zomaar doorreizen en moesten op de plaats van aankomst nader bericht afwachten.
Het gevolg? Het aantal asiel­aanvragen van mensen die Griekenland via de Turkijeroute waren ­binnengekomen, daalde fors. Opzet geslaagd, zou je denken. Maar de keerzijde is dat de kampen op de Egeïsche eilanden uit hun voegen barsten. Dat is zeker het geval voor ­Moria, een voormalige legerbarak waar 10.000 mensen verblijven, terwijl er maar plaats en faciliteiten zijn voor 3.000. Concreet betekent dit: 90 mensen per toilet, 100 mensen per doucheruimte, 4 uur wachttijd per maaltijd en onvoldoende gezondheidszorgvoorzieningen op het eiland (dat 87.000 inwoners heeft). Ook is er onvoldoende toezicht, wat leidt tot onveilige situaties, zoals seksueel misbruik en andere vormen van geweld. De VN-normen voor een leefbare kampsituatie worden op alle vlakken geschonden. De ruimhartige Griekse eilandbewoners onder­vinden veel overlast door criminaliteit. En het ergste: de wachttijd voor een eerste asielgesprek bedraagt meer dan één jaar. Kamp Moria is het vagevuur van Europa.
Paniekaanvallen

Multiquote:Ik zag gezinnen met vier kinderen die in één tentje sliepen en minderjarige jongens die zich bijna dagelijks verminkten

Als arts werd ik aan de lopende band geconfronteerd met hemel­tergende toestanden. Ik zag mannen en vrouwen van Afrikaanse afkomst die ’s nachts in het kamp getraumatiseerd en psychotisch ronddwaalden – ze waren met het vliegtuig naar Turkije gevlogen, waren daar gevangengenomen en werden verkracht en geslagen, waarna ze de oversteek naar Lesbos maakten. Gezinnen uit Irak met drie of vier kinderen, die in een Quechua-tentje sliepen. Ouders die kinderen verloren tijdens hun tocht naar Europa. Minderjarige Afghaanse jongens die zich bijna ­dagelijks verminkten met scherpe voorwerpen en sigaretten. Alleenstaande ouders, zwangere vrouwen, ouderen of verlamden in rolstoelen, mensen met chronische ziekten als diabetes type 1 of schizofrenie, die ­allemaal nood hadden aan medicatie of ondersteuning. Mensen met chronische pijn als gevolg van oorlogswonden, op zoek naar meer verlichting dan de paracetamol die ik ze kon geven.
Elke avond werd iemand met een paniekaanval binnengebracht, die pas aanspreekbaar was nadat hij tot rust was gekomen in een van de twee dokterskabinetten. Geregeld was er sprake van ernstig geweld als gevolg van de spanningen en frustraties in het kamp. Soms waren er bizarre situaties. Zo ontmoette ik een jongen die van zijn derde tot zijn 25ste levensjaar in Nederland had gewoond en daarna naar Congo was uitgezet door de Nederlandse immigratie- en naturalisatiedienst. Hij wilde teruggaan naar zijn familie, die in België woont. We hadden een heel gewoon en fijn gesprek in het Nederlands.
Schandvlek
Al die mensen hebben stuk voor stuk goede redenen om op zoek te gaan naar een beter bestaan. Je kunt eindeloos discussiëren over of ze recht hebben op asiel in Europa. Of we de grenzen en de ogen niet beter zouden sluiten voor al dat leed in andere delen van de wereld. Of we meer zouden kunnen doen om het leed in andere delen van de wereld te voorkomen of verzachten, zoals niet langer wapens leveren aan Saudi-Arabië of stoppen met ruwe grondstoffen in te voeren uit conflictgebieden in Congo.
Dat laatste is lastig, want er ­spelen ook zakelijke belangen mee en we willen onszelf niet economisch in de voet schieten door vanuit een al te moralistisch kader te handelen. Ondertussen heeft Europa deels dankzij een winstgevend koloniaal verleden een vinger in de zakelijke pap in grote delen van de wereld, en profiteren we direct en indirect van conflicten en onrust, die op hun beurt een oorzaak zijn van migratie.
Ik heb geen antwoord op het migratievraagstuk, maar wat ik wel weet, is dat kamp Moria een Europese schandvlek is. Als arts geloof ik in het basisprincipe primum non nocere, vrij vertaald: berokken geen kwaad door de acties die je onderneemt. Daar houd ik mij aan. Vanuit wat er nog over is van onze christelijk-humanistische tradities zouden we bescheiden kunnen beginnen door de mensen die op zoek zijn naar een beter leven en bij ons in Europa aankloppen een menswaardige ontvangst te schenken. Door de wachttijden voor asielgesprekken in vluchtelingenkampen zoals Moria tot een absoluut minimum te beperken en door erop toe te zien dat de leef­omstandigheden acceptabel zijn voor mensen zoals u en ik.
Quote
#2
Het is inderdaad een schandvlek! Ik begrijp nog steeds niet dat ze 10.000 mensen niet fatsoenlijk kunnen opvangen. Elke zomer zijn er in Nederland (ook Belgie en Duitsland etc) vele pop festivals waar wel 80.000 mensen komen (denk aan bv Pinkpop). In iets meer dan weekje is daar alles opgebouwd, toiletten, mensen kunnen overal eten en drinken, vele overnachten daar, etc etc. Kunnen we dan niet voor die 10.000 mensen tenminste een behoorlijke opvang regelen? Fatsoenlijke en voldoende toiletten/douches, normaal eten, een plek waar kinderen kunnen spelen, etc etc? Natuurlijk kan dat! Politieke onwil is het! Naar mijn mening is het niet alleen vanuit Europa een schandvlek maar ook vanuit Griekenland zelf! Griekenland heeft een enorm leger, doet nooit een buitenland missie maar laat ze dan een fatsoenlijk tentenkamp opbouwen, kunnen ze best! Wat er verder met die mensen gebeuren moet is een andere discussie maar een beetje fatsoenlijke opvang lijkt mij echt wel haalbaar!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#3
Enige nuances:

- Er zitten geen 10.000 mensen in Moria, maar 'slechts' 6.800.
- Natuurlijk treft de politiek in Griekenland ook blaam maar de grootste blaam treft vooral de EU die (zoals dikwijls) veel beloftes gedaan heeft maar die nooit (of zeker niet volledig) uitgevoerd heeft. Zoals daar voornamelijk zijn:

1. Personeel. Vanuit alle EU landen zou personeel komen om te helpen met de behandeling van de visumaanvragen, de administratie en de gevolgen daarvan. Er zijn mensen uit diverse landen naar Griekenland gezonden maar (vooral) voormalige Oost-Europese landen hebben dat gewoon naast zich neergelegd.
Toen kwamen ook nog een paar apen uit de mouw. Vooreerst zijn er velen terug vertrokken omdat ze enkel wilden werken op de uren zoals ze die in hun thuisland gewoon waren. In de regel dus van 9 to 16. En dat was niet de bedoeling in Griekenland. De 2de aap die uit de mouw kwam was dat uit een aantal landen leidinggevenden kwamen en niet 'gewone' administratieve medewerkers. Zo weet ik van een kennis die ook wilde gaan (als werknemer bij de Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel) dat zijn aanvraag door het Belgische Ministerie van Binnenlandse Zaken (waar de Dienst Vreemdelingenzaken onder ressorteert) geweigerd werd. Reden was dat hij "niet het juiste profiel had". Terwijl hij dus in Brussel net hetzelfde werk doet als hij in Griekenland zou moeten doen. De ECHTE reden was evenwel dat hogergeplaatsten wilden gaan. En daar moet niet veel achter gezocht worden, het gaat hen enkel om de vergoeding(en) die op te strijken valt bij dergelijke missies.

2. Middelen.

Tot heden, jaren na datum, is nog niet de helft van het beloofde materieel zoals PC's, elektronische vingerafdrukken machines, enzovoort geleverd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Serieus plan of kansloze missie?

 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(30 November 2018, 14:33)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Serieus plan of kansloze missie?

 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een beetjes simplistisch naar mijn mening en volledig kansloos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
En dan zijn ze in Athene op het Syntagma plein als ze ooit zover komen, en dan?
Besteed dat geld wat die reis kost direct aan de vluchtelingen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Kan uiteraard ook een actie zijn om stemmen te trekken voor Groen links ,het plan
staat onder leiding van Carel Bruring Fractievoorzitter Groen Links In  GOES Big Grin
Quote
#8
Actie zal zeker aandacht krijgen in de media, daar twijfel ik niet aan. '
Maar denken ze maar ze echt in de trend van "inpakken en wegwezen met de vluchtelingen" ?????
Quote
#9
De situatie van de schandvlek van Moria wordt ook zeer frekwent, zowat bijna dagelijks, gevolgd door Bruno Tersago, de Belgische reporter die in Piraeus woont en werkt. Bruno plaatst op Facebook regelmatig een stand van zaken, comments, artikels over het vluchtelingenkamp.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
(30 November 2018, 14:33)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Serieus plan of kansloze missie?

 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Al (voorlopig) gestrand na 120 Km

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Buitengewone financiering van de  EU 289 miljoen euro voor de vluchtelingen
in Griekenland goedgekeurd

bron Efsyn .gr
Quote
#12
Wegaanzehalen mislukt ,de griekse regering lijkt niet te willen reageren zegt de voorman
Voorburg in gesprek met radio 1
Quote
#13
(26 December 2018, 12:02)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wegaanzehalen mislukt ,de griekse regering lijkt niet te willen reageren zegt de voorman
Voorburg in gesprek met radio 1

Ik had ook niks anders verwacht, ze zijn nog te stom om een touringcar te charteren die het langer dan 50 km uithoud.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Nu maar hopen dat de 54.000 euro die ze opgehaald hebben door middel van een
crowdfunding actie ook bij de vluchtelingen terecht komt ,en niet in verkeerde zakken
verdwijnt ,zo als in het verleden dikwijls is gebeurt met zulk soort acties
Quote
#15
Metaxa, ik help het je hopen! Nu woon ik in een buurtje, waar het beste van mensen niet boven komt drijven.
Stelletje uitvreters, beneden mij woont een vrouw uit Nigeria. Politiek vluchteling, illegaal in Nederland. Krijgen een huis en een paspoort nadat ze een vliegtuig op hun kop gekregen hadden en..... je raadt het al, een uitkering. Het ergste is, dat ze regelmatig naar Nigeria op vakantie gaat! Dat moet je eens aan een Joods gezin uitleggen, dat in 1936 uit Duitsland gevlucht is.
Niet echt een Kerst gedachte, maar het lucht wel ff op.
Quote
#16
Actiegroep We Gaan Ze Halen gaat zonder vluchtelingen naar huis -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Stelletje sneuneuzen.
Quote
#17
(26 December 2018, 16:02)Ernst schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Actiegroep We Gaan Ze Halen gaat zonder vluchtelingen naar huis -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Stelletje sneuneuzen.

Wat hadden ze dan verwacht? Dat men zo maar zou zeggen: "Neem ze maar mee?" Lijkt me wel een heel naïef groepje.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Nou Wim, ik ken deze mensen van de stichting niet ,ik weet wel dat er een zichzelf benoemende
kunstenares  bij zit, die alles doet om aan geld te komen , in het verleden zelfs haar kat vermoorde
om er daarna een handtas van te maken,en  meerdere wreedheden tegen dieren op haar naam staan.
Daarom heb ik grote twijfels  met Wegaanzehalen en met het geld wat ze opgehaald hebben
Quote
#19
(26 December 2018, 16:17)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Wim, ik ken deze mensen van de stichting niet ,ik weet wel dat er een zichzelf benoemende
kunstenares  bij zit, die alles doet om aan geld te komen , in het verleden zelfs haar kat vermoorde
om er daarna een handtas van te maken,en  meerdere wreedheden tegen dieren op haar naam staan.
Daarom heb ik grote twijfels  met Wegaanzehalen en met het geld wat ze opgehaald hebben

Het is een zielig clubje interesantdoeners, met een hoog kijk mij nou gehalte en kijk ons toch eens goed zijn. 
Dit echter over de rug van de vluchtelingen, waar ze zich zo begaan mee voelen. 
Doet me ook een beetje aan een oudere discussie denken, de waku waku lampjes van Simon. 
Na enige bedenkingen en kritische vragen van meerdere forumleden, niets meer van dit initiatief of van Simon gehoord.
Quote
#20
Overal heb je toch zo van die "believers" zitten.  Rolleyes
Quote
#21
Van mij hoeft het ook niet persé deze actie van We halen ze terug.

Maar ik ben ook erg verontwaardigd over wat sommigen hierboven schrijven over andere mensen. Bah bah en nog eens bah. Volledig off-topic en respectloos over vluchtelingen. Ik zou een aantal van jullie willen vragen om soms even op je handen te gaan zitten en niet alles wat je denkt hier te uiten.
Quote
#22
(27 December 2018, 13:57)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van mij hoeft het ook niet persé deze actie van We halen ze terug.

Maar ik ben ook erg verontwaardigd over wat sommigen hierboven schrijven over andere mensen. Bah bah en nog eens bah. Volledig off-topic en respectloos over vluchtelingen. Ik zou een aantal van jullie willen vragen om soms even op je handen te gaan zitten en niet alles wat je denkt hier te uiten.

Als je uit je land "vlucht" en dan, zodra je een paspoort en een uitkering hier krijgt, naar dat zelfde land waar je "gevlucht" bent op vakantie gaat ben je volgens mij geen "vluchteling" meer en heb je ook geen recht meer op de voor 'echte' vluchtelingen voorziene tegemoetkomingen.
Het afgelopen jaar werden er in België zo'n paar honderden betrapt en die werden hun, voor vluchtelingen voorziene, voordelen afgenomen. En terecht zou ik zeggen want dat zijn profiteurs van een systeem dat er is, volledig terecht, om "vluchtelingen" te helpen. En dat systeem is er niet om dergelijke lui te helpen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
(27 December 2018, 15:51)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 December 2018, 13:57)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van mij hoeft het ook niet persé deze actie van We halen ze terug.

Maar ik ben ook erg verontwaardigd over wat sommigen hierboven schrijven over andere mensen. Bah bah en nog eens bah. Volledig off-topic en respectloos over vluchtelingen. Ik zou een aantal van jullie willen vragen om soms even op je handen te gaan zitten en niet alles wat je denkt hier te uiten.

Als je uit je land "vlucht" en dan, zodra je een paspoort en een uitkering hier krijgt, naar dat zelfde land waar je "gevlucht" bent op vakantie gaat ben je volgens mij geen "vluchteling" meer en heb je ook geen recht meer op de voor 'echte' vluchtelingen voorziene tegemoetkomingen.
Het afgelopen jaar werden er in België zo'n paar honderden betrapt en die werden hun, voor vluchtelingen voorziene, voordelen afgenomen. En terecht zou ik zeggen want dat zijn profiteurs van een systeem dat er is, volledig terecht, om "vluchtelingen" te helpen. En dat systeem is er niet om dergelijke lui te helpen.
Ik ben het volledig met je eens Patrick, echte vluchtelingen helpen, geen probleem, profiteurs helpen een systeem om zeep ten koste van de echte vluchteling. 
Het zou bovendien beter zijn de vluchtelingen in de eigen regio hulp te geven.
Quote
#24
Als dit plan gelukt was, dan hadden de mensensmokkelaars  uiteraard ook vrij spel,
om voor veel geld mensen naar hier te brengen
Quote
#25
Oh,wat hebben we allemaal een mening. Overal verstand van en lekker even afgeven op allerlei mensen . Ik krijg een beetje plaatsvervangende schaamte.
Quote
#26
Mag je geen mening meer hebben in een democratie, Chris?
Dat is nieuw voor mij.
Daar gaat het hier ook mis. Tegenwoordig moet alles met 5 lagen dikke fluwelen handschoentjes omkleed worden, want o jee, je zult toch iemand beledigen.
Quote
#27
Natuurlijk mag je een mening hebben Echter,wanneer die mening bestaat uit het toedichten van allerlei kwalificaties aan mensen en dan ook nog eens in akelige bewoordingen? Ik vind dat te ver gaan op dit forum. Off topic,onnodig grievend en het levert geen enkele bijdrage aan wat dan ook.
Quote
#28
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een kort verslag van één van de Artsen zonder Grenzen. Om het even wiens "schuld" dit is, maar dit is Europa en ik heb toch het idee dat dit niet mag gebeuren. Er wonen hier ook kinderen, soms meer dan een jaar. Verschrikkelijk.
Quote
#29
Het is natuurlijk een mooie gelegenheid voor de leden van wegaanzehalen, om toch nog iets moois

te doen voor de vluchtelingen ,door het opgehaalde geld te schenken aan artsen zonder grenzen
Quote
#30
Is het de grote organisator van deze kansloze missie, de heer Rikko Voorberg, misschien alleen te doen om in de belangstelling te komen net zoals hij deed met zijn respectloze 4 mei dodenherdenkingsplannen van het afgelopen jaar in Amsterdam?
Het zou hem inderdaad sieren wanneer de opbrengst van de crowdfunding volledig wordt overhandigd naar de vrijwilligers die hun goede werk doen in de modder van Moria.
Quote
#31
En ik ga dwars doen want ga niet georganiseerd naar Lesbos van 8 tot 22 mei en ga op 3 verschillende plaatsjes logeren. Het zal mijn 85e eiland zijn. Ik wil dit eiland zeker niet links laten liggen. Hoe weinig mijn inbreng ook zal zijn, het gaat naar de mensen daar en niet naar al die reisorganisaties die er onderweg iets van meepikken !
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De lokale bevolking van Moria is er helemaal klaar mee! Ernst 141 30.715 12 March 2020, 19:21
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)