Fodelianakis olijfolie                 
Folegandros
#1
In de zomer 2019 hoop ik weer naar de prachtige Cycladen te gaan, met de mooie witte dorpjes, de mooie stranden en de azuurblauwe zee.
Eerst (weer) naar Milos, dan 6 dagen Folegandros en vervolgens nog een week Paros/Antiparos.
Over Folegandros heb ik op dit forum nog niets gelezen. Zijn er forumleden die er geweest zijn? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? 
Ik zal gebruik maken van de bus en ook waar mogelijk te voet de meer afgelegen delen (bv. stranden) van het eiland proberen te bereiken, bv. vanaf een bushalte.
Maar ook andere tips en ervaringen zijn welkom.
Quote
#2
Hallo Esther,

Ik was er laatst nog in september. Verblijf was in Karavostasis waar de ferry aankomt. Met de bus is goed te doen in Folegandros. Er gaat regelmatig een bus van Karavostasis naar Chora waar je de bus(sen) naar andere plaatsen (Agkali - Ano Merida) op Folegandros kan nemen. Zelf hebben we het beperkt tot Karavostasis en omgeving en Chora. Zo zijn we ook te voet naar Chora geweest dat "maar" op zo'n 3,5 Km ligt. Het 1ste deel gaat omhoog maar daarna vlakt het af.
In de omgeving van Karavostasis zijn ook een aantal strandjes, al zijn sommige niet echt makkelijk bereikbaar. Naar het meer gekende strand van Katergo kan je op 2 wijzen. Te voet, maar dat is toch een redelijke afstand waarvan de helft via een oud geitenpad is. Er zijn echter ook vanuit Karavostasis een aantal bootjes/kaïks die op regelmatige basis naar Katergo gaan.
Chora is echt wel mooi, maar wel redelijk toeristisch met een groot aantal taverna's op diverse pleinen. Leuk ook om er 's avonds eens te gaan eten als je niet in Chora verblijft. Wel mistte ik er wat sfeer. Daarmee bedoel ik dat het er 's avonds stil is, geen muziekje of zo. In Chora is er ook het oude gedeelte, "Kastro", slechts enkele straatjes groot maar echt wel leuk om in rond te lopen.
Je hebt echt wel prachtige panorama's op Folegandros. Ons verblijf lag ietsje hoger en zo hadden wij zicht op Sikinos en bij helder weer kon je ook Paros, Naxos en Ios zien liggen. 's Avonds ook zelfs lichtjes van Santorini gezien.

Zelf zijn we ook van Milos naar Folegandros gegaan met de Adamantios Korais van Zante Ferries. Een tochtje van goed 2 uren en in vergelijking met de Seajets ferry's die dagelijks varen was het spotgoedkoop (7 of 8 Euro pp). De A. Korais ging in september 3 x per week. Daarnaast is er ook nog de Artemis van Hellenic Seaways (zelfde prijs voor een ticket) maar die gaat slechts 1 x per week op zaterdagmorgen om 7 uur vanaf Milos.
Folegandros naar Paros is niet echt een makkelijke verbinding met zelfs afgelopen zomer slechts 3 ferry's/week in het hoogseizoen (zondag en woensdagmiddag en op zaterdag in de voormiddag.) Op zondag en woensdag (Seajets) was dat een trip van goed 2 uren met een tussenstop in Naxos, op zaterdag (Artemis - Hellenic Seaways) is het een "minicruise" van bijna 7 uren met tussenstops in Sikinos, Ios en Naxos.

Hier is alvast een voorsmaakje met mijn foto's van afgelopen september: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Als je nog meer vragen hebt, laat maar komen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Bedankt voor al je interessante info, Patrick! Ik zal op een donderdag van Milos naar Folegandros gaan. En op woensdag van Folegandros naar Paros. Ik heb zelf ook al een beetje naar de ferries gekeken, en het moet mogelijk zijn op deze dagen. Naar Paros evt. via Santorini.
Op Folegandros zal ik waarschijnlijk ook in Karavostasis verblijven. Waar verbleef je op Milos?
Mooie foto's, ik hou wel van dat ruige bergachtige, wel heel anders dan Milos. De Kastro in Chora op Folegandros lijkt heel erg op Kastro op Sifnos, waar ik afgelopen zomer een week verbleven heb, een prachtig dorp was dat.
Ik heb er nu al zin in!
Quote
#4
In Milos verbleven wij in Pera Triovasalos in wat vroeger eigenlijk een oud herenhuis was (Sun, Sea & Sand Studios).

In Folegandros was dat Alisideri Traditional Houses, een +100 jarige boerderij die omgevormd is in een aantal studio's. Ligt aan de overzijde van de aanlegplaats van de ferry, dus een eindje van het dorp weg. Alhoewel, Karovastasi is niet echt een dorp. Was wel met (bijna) minimaal comfort. Ontbijt klaarmaken ging nog net, maar dat was het dan ook. Maar het uitzicht maakte wel veel goed en het was er ook hééééél rustig. 

In Karovostasis zijn wel nog wat andere acco's zoals Eleni's, Varda Bay, Coral, ....). Aan het (keien)strand aan de haven zijn er ook een 3-tal barretjes waar je een snack kunt krijgen. En verder zijn er een 3 tal taverna's. Beste vonden wij Capo del porto. Taverne Kalymnios kan ik niet aanbevelen, eten niet lekker en duur in vergelijking met de anderen.

Op donderdag van Milos naar Folegandros zal je waarschijnlijk met Seajets moeten. Als ze weinig aan hun schema veranderen zal dat Seajet2 of Superjet worden om 10.00 uur vanaf Milos.

Op woensdag van Folegandros naar Paros was dit jaar eveneens Seajets met de Andros Jet om 11.30 uur. Maar volgend jaar kan dat evengoed de Aqua Jewel, een "gewone" ferry, zijn. Met Seajets weet je het nooit tot het ogenblik aangebroken is.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik zou verblijf zoeken in Chora , heb dit zelf ook gedaan , erg leuk dorp met  pleintjes en leuke straatjes en goede eet mogelijkheden , tevens centraal gelegen om tripjes te maken. Heel erg leuk eiland met mogelijkheden voor elke voorkeur ,ik ben niet van de stranden maar er zijn er wel.
Quote
#6
Leuk om te zien Patrick; van de zomer een nichtje van een goede vriend ontmoet die op Folegandros woont.
Het was voor haar heel omslachtig om van Syros naar Folegandros te reizen.
Quote
#7
Mijn eilandhop-route voor de zomer van 2019 is weer enigszins veranderd.
Wel een voordeel dat je de hotels kan boeken bij Booking.com en later kostenloos weer kan annuleren als je plannen wijzigen.
Eerst 10 dagen naar Milos, dan 6 dagen Kimilos, 3 dagen Folegandros en tenslotte 5 dagen Antiparos, en dat midden in het hoogseizoen. Vertrek uit Amsterdam naar Athene op 14 juli en ik hoop weer te landen op Schiphol op 9 augustus.
Heb er zin in! Bijna een hele maand Cycladen, wat een heerlijk vooruitzicht!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ferries Santorini - Folegandros-Milos roefke 3 590 30 December 2023, 18:31
Laatste bericht: roefke

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)