Papoutsakia - Errug lekker...
#1
Ik ben dol op aubergines, probeer dan ook altijd weer nieuwe gerechten ermee uit. Maar onderstaand recept is een klassieker, er wordt steeds weer van gesmuld...Tongue

Papoutsakia – met gehakt gevulde aubergines
Voor 4 personen: 4 aubergines – 1 el olijfolie – 1 ui, fijngesneden – 1 teentje knoflook, geperst – 500 g runder/kalfs/lamsgehakt – 2 tomaten, ontveld en in kleine stukjes gesneden – 2 el (platte) peterselie, fijngehakt – 2 el paneermeel – 50 g geraspte belegen kaas – 1 ei – zout, peper.

Eventueel voor de saus: 25 g boter – 25 g bloem – 3 dl bouillon – 50 g geraspte belegen kaas – 1 ei – zout, peper. Als je geen saus maakt (zoals ik) strooi dan geraspte kaas erover en wat kookroom.

Snijd de aubergines overlangs doormidden. Kook de auberginehelften in een pan met ruim water ongeveer 5 minuten. Laat ze goed uitlekken. Verhit de olie en fruit de ui en knoflook zo’n 3 minuten. Voeg het gehakt toe en bak het onder voortdurend omscheppen bruin en rul. Voeg de stukjes tomaat en de peterselie toe en laat alles 5 minuten zachtjes pruttelen. Laat het mengsel wat afkoelen. Roer er paneermeel, geraspte kaas, ei en wat zout en peper door.
Hol de uitgelekte aubergines voorzichtig uit. Snijd het vruchtvlees in kleine stukjes en vermeng deze met het gehaktmengsel. Vul de auberginehelften hiermee en leg ze in een ovenvaste schaal. Zelf doe ik er nu wat geraspte kaas en kookroom overheen en zet ze 35 minuten in een warme oven van 175 graden tot een mooi bruin korstje is ontstaan. Maar je kunt ook een saus maken (de officiële versie):
Smelt de boter in een pan en roer er de bloem door. Voeg onder voortdurend roeren beetje bij beetje de bouillon toe tot een gebonden saus is ontstaan. Roer de kaas door de saus. Neem de pan van het vuur en roer het ei erdoor. Breng de saus op smaak met zout en peper en schenk de saus over de aubergines. Zet 35 minuten in een warme oven van 175 graden.
Lekker met rijst of aardappelpuree en een kleine (tomaten)salade.
Quote
#2
Klinkt en ziet er lekker uit Corry. We krijgen volgend weekend gasten en ik vroeg me al af wat ik dan voor ze ga maken. Het wordt dus papoutsakia. Ik ben reuze benieuwd hoe ze het gaan vinden.

Bedankt voor het recept!
Leuk trouwens die recepten hier :)
Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekker Grieks koken chris 3 2.047 12 February 2021, 10:46
Laatste bericht: AlexLangendijk
  Zooooo lekker: tomatenkeftedes Corry 4 2.999 30 April 2015, 20:49
Laatste bericht: JohanV
  Lekker eten in... Erwin 63 37.959 29 July 2014, 20:36
Laatste bericht: corrys
  Kant en klaar - maar ook lekker? Ger 12 11.762 20 July 2013, 13:03
Laatste bericht: Connie
  Zo mooi, zo lekker. martin 11 6.415 28 April 2012, 19:53
Laatste bericht: martin
  Papoutsakia eddyhopoulos 0 1.972 18 October 2010, 10:26
Laatste bericht: eddyhopoulos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)