Plakias en/of Stoupa
#1
Wie is al eens op vakantie geweest naar zowel Plakias (Zuidkreta) als Stoupa (Peloponnesos)?
Wat zijn de verschillen/overeenkomsten wb. sfeer, drukte, omgeving etc.?
Quote
#2
Ik herinner me dat uitstapjes maken vanuit Stoupa niet handig is vanwege de ligging van het dorp t.o.v. het wegennet. Je moest altijd heel veel kilometers maken voordat je ergens heen kon komen. Altijd eerst de bochtige weg naar Kalamata en dan pas verder kunnen. Dat is in Plakias veel beter, daar kan je meerdere kanten op. En op niet al te grote afstand zijn er genoeg leuke dingen te zien.
Plakias is op zich een aardig dorpje aan de kust met mooie stranden en genoeg mogelijkheden om leuke uitstapjes te maken.
Wees in Plakias wel beducht voor de harde wind/storm die er heel vaak staat. Dat komt door een bergformatie achter het dorp die er voor zorgt dat het er fors kan waaien.
Eerlijk gezegd zijn het geen van beide dorpen waar ik langere tijd zou willen verblijven, maar dat is uiteraard zeer persoonlijk. Ik ben ooit 2 weken in Stoupa geweest en dat vond ik eigenlijk veel te lang vanwege de lange aanrijtijden. Wanneer je geen uitstapjes wilt maken ligt dat denk ik anders. Ik moet wel vermelden dat het al weer wat jaren geleden is dat ik in Stoupa was, wellicht is het wegennet inmiddels flink aangepast.
Quote
#3
Yep, in beide plaatsen geweest. In Plakias een aantal maal met dagtochtjes vanuit Rethymnon. Dan zou ik liever weer naar Rethymnon gaan omdat het feeft en bruist. Wel druk, geen parkeerplaats te vinden. (mei en oktober)
Plakias heeft een prachtige zee, maar je bent er snel uitgekeken, leuk voor een paar dagen.
Stoupa in 2010 geweest. Leuk vakantiedorp, maar wat Xander zegt veel rijden voor je ergens bent. Wij zijn geen echte strandgangers maar het strand is wel mooi. Vandaar naar het Kanaal van Korinthe en Mycene geweest, wel met een overnachting in het Lord Byron Hotel in Nafplio. Vergane glorie, maar helemaal top met een Engels ontbijt op de binnenplaats.
Veel plezier met zoeken en voorpret.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&keep_landing=1&sb_price_type=total&type=total&
Quote
#4
Er zijn hele volksstammen vooral de Duitsers die zweren op Plakias (te lezen op hun forum) wij waren in 2006 2 weken in Mirthios wat iets hoger ligt, van die 2 weken 10 dagen wind om je oren dag en nacht, ik vond het 3 keer niks, en niet alleen de wind.
In 2004 waren we op de Peloponnesos vlak bij Nafplion, een goede uitvalsbasis om dingen te ondernemen, mooi centraal, we zijn er jammer genoeg nooit meer geweest.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
ook wij hadden in augustus 2010 gedurende 2 weken veel last van wind in plakias ( mirthios) deze kwam via een kloof uit de bergen gewaaid met koude lucht.
Moestens steeds achter een scherm of muurtje zitten om de wind niet te voelen, zwembad was hierdoor ook koud en 's avonds een lange broek en iets met lange mouwen aandoen om ergens iets te eten, en dan moest je nog zien dat je een tafel vond achter een plastiek windscherm, en dat in augsustus , was echt geen vakantie gevoel.
Ga dan liever naar aghia gallini is beter beschut tegen die wind of als je de peloponesoos wilt : regio nafplion , wij logeerden er in tolo enkel kilometers van nafplion
Quote
#6
Zowel in Stoupa als Plakias heerlijke weken gehad. Naar Stoupa nooit terug geweest ondanks dat we het daar fijn hadden. Daar speelt de ligging zeker bij mij, al zal het wegennet sindsdien zeker verbeterd zijn richting Kalamata. Bij Stoupa zijn twee kleinere stranden.
Ik lees veel klagen over de wind in Plakias en inderdaad die is er vaak. Toch gingen wij daar al 5x naar terug omdat we het zo'n heerlijke plek vinden. Als het stormt of hard waait in Plakias zelf zijn er een paar kilometer verderop kleine strandjes die veel beschutter liggen. En als het niet hard waait in Plakias heb je daar een heerlijk lang en breed strand en een heerlijk dorp met voor elk wat wils. Ik weet zeker dat wij naar Plakias terug gaan, waarschijnlijk vaker dan één keer. Ik denk niet dat wij ooit nog naar Stoupa gaan.
Quote
#7
Wat die wind betreft in Plakias...die is er inderdaad...regelmatig zoals overal in het zuiden, noorden, Cycladen, enz...maar...is dikwijls sterk overroepen.
Volgens mij zijn er in Plakias ook minstens 2 duikcentra en die zouden daar niet zitten indien er vaak veel wind is...
Veel succes met je keuze TS.
Quote
#8
Over  Stoupa heb ik geen ervaring, maar Plakias WEL...Na een halve week waren we wel daar een beetje uitgekeken... Daarna een auto gehuurd voor 7 dgn  en toen begon het (voor ons) leuker te worden ...
Wat betreft voor de hevige wind in Plakias, wij hadden daar maar ca 3 dagen last van... (va.half Mei) dat heeft te maken  met de Kourtalioko-kloof. ( gelegen tussen vlak voor  Plakias en Redhmymon in  )  die werkt als een  soort trechter.
Vanaf Plakias kan je  veel  leuke tochtjes maken...
Qua strand  op Plakias  vond (ikzelf) het niet veel soeps...Maar ja, dat komt misschien wel omdat wij hier in NL  bevoorrecht zijn... na een half uurtje fietsen  vanaf  huis op een heerlijk breed -lange   Noordzee strand  terechtkomen  Daar kan geen  enkel Grieks strand tegenop ...Alleen jammer dat het hier niet het heerlijk weertje  is zoals in Griekenland
Maar dank zei ons autootje hebben we daar   in de  wijde omgeving onwijs veel kunnen zien en bekijken, EN daardoor denk ik daar  met veel plezier op terug!!
Echt bruizend is het dorpje niet... maar wel genoeg eetgelegenheden...
Quote
#9
Stoupa hebben wij een paar jaar geleden 2 weken vakantie gevierd, wij zaten in huize didima van Ross Holidays. superfijne accommodatie!
Wij hebben 4 langere tripjes gedaan naar monemvasia, mystras en nog 2 die verder weg lagen de langste tocht was 2,5 uur maar we hebben dat onderbroken met leuke stops, gewoon 4 leuke dagen van gemaakt, s'morgens rond 8 uur vertrokken en rond 19.00 uur weer terug, onderweg lekker lunchen en bij thuis komst een duik in het geweldige zwembad, stoupa zelf echt op loopafstand dus wat eten gehaald en was helemaal prima.
Stoupa zelf heeft alles wat je nodig hebt en meer, verder vind ik het als uitvalbasis een prima plek maar het is maar net wat je wilt.
Zeker aan het water is het druk, stranden zijn druk het is een echte toeristenplek maar dat kan ook zijn voordelen hebben, wij hadden de accommodatie aan de andere kant van de drukke weg en kregen zou niets mee van de drukte van het dorp of de weg zelf maar waren wel op minimale loop afstand overal vandaan, dus wel de lusten maar niet de lasten.

Zelf gaan wij in principe niet 2x naar dezelfde plek maar Stoupa en vooral huize dididma zou ik zeker nog een keer boeken.
Quote
#10
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ben vergeten te vermelden dat we zelf al twee keer naar Plakias (en Souda) op vakantie zijn geweest. Blush
Dus eigenlijk info over Stoupa en dat vergeleken met Plakias.
Quote
#11
Ik vind Stoupa een super leuk plaatsje maar je bent imo heel beperkt in je bewegingsmogelijkheden. Je moet altijd eerst een stuk naar het noorden richting Kalamata of het zuiden richting Areopoli voordat je andere dingen kunt bezoeken. En dat is zo 1 uur rijden.
Wij zijn er 4 x geweest met name vanwege de mooie accommodatie en het gezellige dorpje maar daarna waren we er ook echt klaar mee.
Quote
#12
(31 January 2019, 21:38)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Iedereen bedankt voor de reacties.
Ben vergeten te vermelden dat we zelf al twee keer naar Plakias (en Souda) op vakantie zijn geweest. Blush
Dus eigenlijk info over Stoupa en dat vergeleken met Plakias.

En wat vond jij van Plakias?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#13
We hadden een appartement in Souda. Dan moet je voor boodschappen en restaurantbezoek naar Plakias gaan. Zo hebben wij Plakias leren kennen.
Eigenlijk alles wat wij zoeken was daar aanwezig : groot zandstrand en veel strandjes in de omgeving, leuke restaurantjes, aardige (berg)dorpjes, genoeg te zien/doen in de directe omgeving. Was midden september en kwam toen net niet te druk bij ons over.
Zijn enkele jaren later voor een weekje naar Plakias zelf teruggegaan in begin juli. En hebben een heerlijke vakantie gehad. Toen ook weer genoeg reuring maar niet te.
Overigens meerdere stellen/kennissen gesproken die van heel rustige eilandjes houden en toch ook graag een vakantie naar Plakias nemen.. .
Quote
#14
Nog even dan vanuit perspectief gezien dat je Plakias al kent: Stoupa is wat drukte/gezelligheid en voorzieningen in het dorpje best vergelijkbaar, iets minder groot in mijn herinnering maar ik weet niet zeker of die nog klopt Smile. Bij de populairder restaurants moest je wachten, maar dat is ons in Plakias ook wel overkomen (beide in september). De stranden zijn kleiner/smaller en daardoor ook voller. Zo een breed strand als bij Paligremnos op Plakias is er zeker niet,. Het Kalogria strand van Stoupa was bij ons favoriet, dat is maar meer zoals bij Souda. Het grotere strand bij het dorp is wat smaller en ligt meer aan de weg. Het dorpje Ag. Nikolaos even verderop is te wandelen/te fietsen en ook erg leuk. Een stuk verder fietsen langs de kust kan, maar is wel zwaarder. Wij verbleven er in Errieta, mooi grote studio met zwembad. Er zijn veel leuke uitstapjes te maken, de Mani met de prachtige torens vond ik ook erg mooi.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stoupa tips? Ger 46 33.972 17 August 2014, 19:00
Laatste bericht: Xandrios
  Info over app. Angela in Stoupa gezocht Ger 0 2.166 08 August 2010, 18:54
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)