Pasta met kip uit Corfu
#1
Dit gerecht hebben we vanavond weer gegeten! Een lekkere, pittige saus die goed past bij dit herfstige weer!
De pasta die ik voor dit gerecht gebruik is hylopites, omdat dat een lekker stevige pastasoort is die de saus heerlijk "omarmt".
In het originele recept worden andere delen van de kip gebruikt, net wat je lekker vindt. Je kan een hele kip in stukken verdelen, geeft een lekker robuust gerecht! Verwijder wel altijd het vel, dat komt echt niet lekker uit de saus. Het meest malse gedeelte van de kip vind ik toch de dijtjes en daarom gebruik ik die in dit gerecht.
Je kan er een salade bij serveren, maar het gerecht op zich is vrij stevig en vult snel.

Kali orexi!



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Dat ziet er weer lekker uit Johan! Uitproberen waard.  Zonder salade vind ik de groente toch wel karig dus iets van een tomaat/komkommersalade erbij wat mij betreft.

Ik ken de past hylopites niet. Wat is dat voor een soort pasta en door welk ander soort te vervangen?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#3
(27 January 2019, 23:40)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat ziet er weer lekker uit Johan! Uitproberen waard.  Zonder salade vind ik de groente toch wel karig dus iets van een tomaat/komkommersalade erbij wat mij betreft.

Ik ken de past hylopites niet. Wat is dat voor een soort pasta en door welk ander soort te vervangen?

Hylopites is een platte pasta, een kortere en bredere uitvoering van tagliatelle zeg maar. Echt traditioneel Grieks. Een heerlijke stevige korte lintpasta. Ik haal hem altijd bij het Griekse Huis in Tilburg. De moeite waard om eens te proberen!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Wat grappig,ik heb zaterdag ook kip met chilopythes gemaakt.Deze pastasoort wordt hier op Kreta veel gegeten.
Quote
#5
Mijn schoonmmoeder maakt de chilopites zelf. En dan niet haar eigen eenpersoons maaltijd alleen.
Nee er wordt gelijk op voorraad gemaakt voor ons, mijn schoonzus dr gezin en inmiddels krijgen onze dochters in Joanina en Rotterdam
ook een portie chilopites van jaja. En we blijven altijd slepen met vanalles eetbaars.......typisch Grieks
Om het nog even iets ingewikkelder te maken, er bestaan ook "koftes" gilopites, dan zijn die sliertjes doorgesneden, krijg je dus kleine vierkantjes.
Quote
#6
(28 January 2019, 09:23)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn schoonmmoeder maakt de chilopites zelf. En dan niet haar eigen eenpersoons maaltijd alleen.
Nee er wordt gelijk op voorraad gemaakt voor ons, mijn schoonzus dr gezin en inmiddels krijgen onze dochters in Joanina en Rotterdam
ook een portie chilopites van jaja. En we blijven altijd slepen met vanalles eetbaars.......typisch Grieks
Om het nog even iets ingewikkelder te maken, er bestaan ook "koftes" gilopites, dan zijn die sliertjes doorgesneden, krijg je dus kleine vierkantjes.

Hoi Nanny, zijn er specifieke gerechten waarbij die vierkante variant dan gegeten wordt?

(28 January 2019, 08:00)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat grappig,ik heb zaterdag ook kip met chilopythes gemaakt.Deze pastasoort wordt hier op Kreta veel gegeten.

Haha, dat was dan twee zielen één gedachte! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
(28 January 2019, 09:30)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 January 2019, 09:23)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn schoonmmoeder maakt de chilopites zelf. En dan niet haar eigen eenpersoons maaltijd alleen.
Nee er wordt gelijk op voorraad gemaakt voor ons, mijn schoonzus dr gezin en inmiddels krijgen onze dochters in Joanina en Rotterdam
ook een portie chilopites van jaja. En we blijven altijd slepen met vanalles eetbaars.......typisch Grieks
Om het nog even iets ingewikkelder te maken, er bestaan ook "koftes" gilopites, dan zijn die sliertjes doorgesneden, krijg je dus kleine vierkantjes.

Hoi Nanny, zijn er specifieke gerechten waarbij die vierkante variant dan gegeten wordt?

(28 January 2019, 08:00)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat grappig,ik heb zaterdag ook kip met chilopythes gemaakt.Deze pastasoort wordt hier op Kreta veel gegeten.

Haha, dat was dan twee zielen één gedachte! Smile
Mijn schoonmoeder maakt die kleintjes graag als soort soep klaar, in water gaar koken beetje boter of olie dr bij en als ze ongeveer gaar zijn een stuk feta erin brokkelen en 5 minuten zachtejes laten meekoken. Vaak gemaakt voor onze kinderen, zeker toen ze jonger waren en moeilijke eters waren.
Moet zeggen dat ik zelf niet echt een fan ben.
Quote
#8
@Nanny, net zoals vroeger hier in NL. Als er pasta (macaroni) gekookt werd, werd het restant macaroni vaak in warme melk gedaan, ook wel met suiker erbij. Brrr… Confused Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Lijkt heerlijk. Ga het weekend maken. Je zegt; in het originele recept worden andere delen van de kip gebruikt, welke delen Johan?
Quote
#10
(28 January 2019, 12:38)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Nanny, net zoals vroeger hier in NL. Als er pasta (macaroni) gekookt werd, werd het restant macaroni vaak in warme melk gedaan, ook wel met suiker erbij. Brrr… Confused Confused

Oh dat is weer iets nieuws voor mij Johan. Maar klinkt eerlijk gezegd niet als iets wat ik nu eens even ga proberen  Big Grin
Quote
#11
(28 January 2019, 21:53)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 January 2019, 12:38)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Nanny, net zoals vroeger hier in NL. Als er pasta (macaroni) gekookt werd, werd het restant macaroni vaak in warme melk gedaan, ook wel met suiker erbij. Brrr… Confused Confused

Oh dat is weer iets nieuws voor mij Johan. Maar klinkt eerlijk gezegd niet als iets wat ik nu eens even ga proberen  Big Grin

Zo! Dat is leuk en ouderwets. Je hebt gelijk Johan. Dat werd vroeger "pijpjespap" genoemd. Macaroni werd gekookt in melk met wat suiker. Het werd dan gegeten en als je wilde kon je er wat kaneel op doen. Soms werd het ook gegeten met wat bruine basterdsuiker er op! Leuk om hieraan herinnert te worden!  applaus:   Nanny, en anderen, ik zou zeggen gewoon eens proberen! Google maar eens op "pijpjespap"!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#12
(28 January 2019, 15:07)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt heerlijk. Ga het weekend maken. Je zegt; in het originele recept worden andere delen van de kip gebruikt, welke delen Johan?

In principe de hele kip Goedas. In delen gehakt en van vel ontdaan. De kippedijtjes vind ik gewoon ideaal, geen bot en heerlijk mals. Als je dan toch de hele kip gebruikt en het vel van de kip hebt gehaald: Het vel lekker in de oven tussen twee bakplaten heerlijk knapperig laten worden en er apart bij serveren. Is niet Grieks ofzo, maar wel heel lekker! O ja  en dan flink zout eroverheen draaien Tongue  Is slecht, maar een heel enkele keer wel lekker om te zondigen Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Gesmuld. Heerlijk was het. Nogmaals bedankt voor de recepten.
Quote
#14
(16 March 2019, 15:35)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gesmuld. Heerlijk was het. Nogmaals bedankt voor de recepten.
'T is graag gedaan! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kip met ouzosaus en kritharaki JohanV 5 1.540 23 February 2024, 20:51
Laatste bericht: Piepa
  Kota Kapama; macheroni met kip JohanV 7 2.043 08 November 2021, 00:45
Laatste bericht: JohanV
  Kip met aardappels uit de oven JohanV 2 2.130 30 April 2020, 23:41
Laatste bericht: JohanV
  Kritharaki met kip, kaneel en tomaat JohanV 0 1.023 16 December 2019, 17:00
Laatste bericht: JohanV
  Kip met citroen en oregano JohanV 3 1.998 09 December 2018, 16:46
Laatste bericht: chris
  Makarounes, zelf de pasta maken JohanV 3 3.289 14 August 2016, 23:38
Laatste bericht: JohanV
  Pasta met zeevruchten JohanV 5 3.962 25 June 2016, 21:11
Laatste bericht: roefke

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)