Grieksegids nieuws     
Griekse Goudse wafels
#1
Sommige van jullie hebben ons wellicht al gespot in het magazine Enjoy van Transavia. Andere hebben wellicht iets gelezen op de weblog van De Griekse Gids. Wij zijn in 2015 met 4 kleine kinderen vertrokken uit Nederland en hebben sinds een jaar de stroopwafelbakkerij nabij Thessaloníki. Eigenlijk opgestart nadat Griekse buren een keer op een verjaardag van ons de door ons versgebakken stoopwafels proeften. Ze hadden ze wel eens gezien en geproefd via een Griekse supermarkt, maar verse stroopwafels zonder toegevoegde geur, kleur en smaakstoffen kenden ze niet. Zelfs niet vanuit Nederland. En zo is het gekomen dat we nu in heel Griekenland verse stroopwafels en aanverwante zaken leveren mogen.

In Nederland hadden we een ander leven en ander werk en andere zaken die er toe deden en nu we onder de rook van Thessaloníki wonen en werken is het genieten enkel toegenomen. Steeds meer Grieken nemen dankbaar koeken bij ons af en steeds meer Nederlanders die van ons horen of lezen lopen bij ons binnen.

We bakken naast verse stroopwafels ook stroopwafelcake en muffins en we maken verse amandelspeculaas en kokosmakronen. Steeds weer doen we een kleine stap vooruit. We leren de Grieken ze proeven en we zijn blij dat er enthousiaste reacties komen. Ook goede adviezen over varianten krijgen we met regelmaat te horen. Wie het leuk vindt om eens op onze site te kijken (die nog steeds verder ontwikkelt) kan kijken op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bedankt

Maarten
Quote
#2
Smile 
Jaarlijks, als ik de straat waarin ik verblijf in Georgioupolis (Kreta), inloop voel ik al prikkende ogen...
Het gaat inmiddels al zo ver dat er buren bij mijn 'huisbazin' informeren of ik 'ze' weer bij me heb.

Je begrijpt dat er in de loop der jaren nogal wat stroopwafels zijn geïmporteerd. (Ik boek altijd 20 kg bagage bij m'n ticket, wat niet echt nodig is.)

Jaren geleden nam ik voor de jongste dochter des huizes altijd een zak 'kruimels' mee. Toen ik een keer voor de grap zei dat ik ze thuis was vergeten begon ze te huilen. 
Twee jaar geleden vroeg ik haar of ze nog steeds 'kruimels' wilde, of dat ze liever wafels wilde hebben. Ik kreeg bijna een boze blik: "Kruimels natuurlijk" was haar korte antwoordt.
Inmiddels is ze ± 20 en studeert ze, je raadt het niet... in Thessaloníki. Ik zal haar zometeen even jullie url doorsturen.  Shy Tongue

Succes met de handel!
Quote
#3
Ik had de Griekse stroopwafels al een poosje eerder gespot; zie deze topic:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Maar andere kadootjes bedenken. Nam elk jaar vele pakjes stroopwafels mee uit Nederland. (-;
Quote
#5
Leuk Maarten!
Ik heb het inderdaad gelezen op de weblog van de Griekse gids.
Fijn dat het zo goed loopt.

(14 February 2019, 18:21)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar andere kadootjes bedenken. Nam elk jaar vele pakjes stroopwafels mee uit Nederland. (-;

Wij nemen sinds een paar jaar eigen gebakken "knieperties" mee.
Dit is een traditie in Drenthe waar ze aan het eind van het jaar worden gebakken.
Ik bak ze nu dus ook in juli/augustus. De Grieken vinden ze heerlijk.
Dit jaar neem ik een "knieperties" ijzer mee naar Samos en ga ik daar samen met de eigenaresse van ons hotel aan het bakken. Ze mag dan het ijzer houden zodat ze ze dan zelf kan blijven maken.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#6
@Harma ik had geen idee wat een kniepertje is. Vriend Google wist het uit te leggen. Wat een leuk idee en wat lief om het daar achter te laten. Maak je het plat of rond met eventueel slagroom.
Quote
#7
Mijn moeder maakte dergelijke wafels altijd met Kerst. Niet in Drenthe, maar eerst in Limburg en daarna in Utrecht. Ze waren heerlijk krokant en bleven dat zeker meer dan een week, opgeborgen in een blijk.
Het deeg is denk ik vergelijkbaar met dat van stroopwafels. De maat was kleiner dan de standaard stroopwafel, maar natuurlijk afhankelijk van welk ijzer je ervoor hebt. Ik weet nog goed dat ik er (niet alleen) met m'n neus boven op 'zat'. En dan natuurlijk ook stiekem af en toe van het beslag snoepen!
Ze had een gietijzeren vorm, van ± 15 cm2. De stelen waren ook van gietijzer, maar zo lang dat je je handen er niet aan brandde. Waar het ijzer is beland kan ik slechts raden. Ik vrees bij m'n zus Wink
Dat ze ook wel kniepertjes worden genoemd wist ik niet.

Recept via Google:
500 gr bloem.
250 gr witte basterdsuiker.
250 gr gewone kristalsuiker.
200 gr boter (margarine)
3 eieren.
1 zakje vanillesuiker.
4-5 eetlepels lauw water.
wafelijzer. (zie Marktplaats)
Quote
#8
Ook in Groningen,waar mijn wortels lagen,werden kniepertjes gemaakt. Al naar gelang de grootte van het ijzer en de hoeveelheid deeg werden ze in formaten gemaakt. De grootste werden opgerold en gevuld met slagroom.
Quote
#9
(14 February 2019, 19:51)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Harma ik had geen idee wat een kniepertje is. Vriend Google wist het uit te leggen. Wat een leuk idee en wat lief om het daar achter te laten. Maak je het plat of rond met eventueel slagroom.
@Goedas, het "kniepertie" is plat, die staat voor het afgelopen jaar en is daarom open. Die eet je zonder slagroom maar kan ook met hoor. 
Het rolletje, die je ook van Vegter's in de winkel kunt kopen, maakten wij vroeger ook zelf. Die eet je naar smaak met slagroom er in. Het rolletje staat voor het nieuwe jaar omdat die nog onbekend is.
Wij noemen ze nieuwjaarsrolletjes.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#10
Wat een leuk idee. Ik ben in mei in Thessaloniki. Als ik in de buurt ben, kom ik zeker eens kijken.
Quote
#11
Mijn recept van de knieperties is nog van mijn oma.
500 gr. bloem
400 gr. kristalsuiker
250 gr. margarine
2 eieren
Zakje vanillesuiker
Hier maak je een deeg van en daar maak je kleine balletjes van.
Daarna in het kniepertiesijzer bakken.
Heerlijke dunne knapperige wafels!
Werden voornamelijk in Groningen, Drenthe en de achterhoek gebakken.
Er zijn vele varianten van het recept

Voor de rolletjes hadden wij een ander recept. Dat deeg was vloeibaar.
Als die uit het ijzer kwam dan rolde je die op met een rond stokje. Als het afgekoeld was dan kon je hem er zo afhalen
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#12
[Afbeelding: 2zfv4sh.jpg]

[Afbeelding: 11c8ft2.jpg]

[Afbeelding: 2hr3jh3.jpg]

Balletje deeg in het ijzer, ijzer sluiten en even flink aanknijpen. 
Na ongeveer 20 seconden is het kniepertie klaar. Af laten koelen en bewaren in een koekblik.

[Afbeelding: 10xy9gn.jpg]

[Afbeelding: 2hfng5f.jpg]

Er komen zo'n 80 stuks uit 1 portie deeg. Wij verbakken vaak 4 porties. 
Meestal zijn ze rond de kerst al weer op zodat we na kerst nog een keer bakken Wink
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#13
Wat leuk dit verhaal. In Friesland is deze traditie niet. Koop het wel als vegter rolletjes. Ik ga zo’n ijzer kopen. Leuk met de kleinkinderen te doen. Kun je in dat ijzer ook strooowafels maken? Kun je ook roomboter gebruiken?
Quote
#14
Kreeg net het recept van mijn vriendin die in de Achterhoek woont. Komt op een kleine nuance op hetzelfde neer.
500 gram bloem
500 gram bruine basterdsuiker
25 gram gemalen anijszaad
2 eieren
2 zakjes vanillesuiker
1 pakje roomboter
Beetje lauwe melk
Alles door elkaar dan lauwe melk en gesmolten boter toevoegen.
Quote
#15
Wat leuk Goedas dat jij ze zelf ook gaat maken.
Het is erg leuk om met de (klein)kinderen te doen.
Het ijzer is hier altijd bij de Blokker te koop.
Cloer is voor ons de beste! Kost € 34.95/€ 39.95
Ik denk dat je hier ook wel stroopwafels in kunt maken.
Heb het recept opgezocht en ga het i.i.g. een keer proberen.

Er zijn vele varianten op het recept. Denk dat het per familie verschilt.
Zal vast ook met roomboter kunnen.
Mijn ervaring is dat als je kristalsuiker gebruikt het kniepertie harder/knapperiger is.
Denk dat het recept van jouw vriendin vloeibaar is, dan kun je er ook rolletjes van maken. Dat lukt niet met mijn recept.
Eigen gemaakte rolletjes zijn echt veel lekkerder dan die van Veghter!
Gewoon meerdere recepten uitproberen en kijken wat je de lekkerste vind.
Succes er mee
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#16
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Afgelopen vakantie op Samos "knieperties" gebakken met de eigenaresse van ons hotel.
Ze vond het erg leuk en iedereen moest gelijk proeven.
Het ijzer is daar gebleven.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#17
Heb je dit jaar ook weer kniepertjes gemaakt Harma?
Quote
#18
Ja zeker Goedas.
Een week voor de kerst 2 porties verbakken.
Deze zijn al weer op.
Gister nog 2 porties verbakken.
Ik bak ongeveer 90 knieperties uit 1 portie.

Heb jij nog een ijzer gekocht?
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#19
Ja bij Blokker. We gaan 3 dagen met kinderen en kleinkinderen naar Drenthe in een huisje (11 man) wil het daar maken adv jou recept.
Quote
#20
Oh das leuk!
Veel plezier daar met elkaar.
Succes met het bakken.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#21
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kleindochter word in januari 2 jaar. 
Druk meehelpen met balletjes draaien.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Als je de Griekse eigenaresse leert "knieperties" bakken en ze het jaar erop bij de lunch krijgt....
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#23
Wat fantastisch. Mooi zoiets....
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)