Noodweer op kreta
#1
Afgelopen 30 uur is er verschrikkelijk veel regen gevallen. Ik plaats even een link waarop je wat gevolgen kan zien.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik hoorde van weerman Jan Visser dat er vandaag tot nu toe in Chania al 100 mm regen is gevallen....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Wat vreselijk, vooral die modderstromen!
Quote
#4
Heftig hoor!
Quote
#5
Als er nooit onderhoud gepleegd wordt, de verantwoordelijken niet naar de burgers luisteren als ze een klacht melden, en wachten tot er iets gebeurd krijg je dit.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Klopt helemaal Arthur.

De Lidl in Platanias ligt ook in zo een fijn kuiltje..
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Hier nog een  staaltje van niks doen.
Ik heb een voorbeeld van een stukje kade vlak bij mijn kaik, 7 jaar geleden aangegeven dat de kade verzakt, elk jaar een stukje en de gemeente doet niks tot een stuk instort, gelukkig zonder volk, toen moesten ze wel.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En weer als nieuw.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Is ook aardig wat wind. Vandaag van Amsterdam naar Heraklion gevlogen via Athene. Vlucht van Athene naar Heraklion had 3 kwartier vertraging vanwege slechte weer in Heraklion. Onderweg paar keer aardige turbulentie en eind verderop wat lichtflitsen. Bij landing in Heraklion ging vliegtuig ook aardig heen en weer. Werd onderweg begrijpelijkerwijs ook geen drankje verstrekt. 

Cors
Quote
#9
Arthur op de foto reportage is wel te zien dat er wel netjes gerepareerd kan worden.
Dat zie je elders nog wel eens anders.
Quote
#10
Jeetje heftig hoor!
Quote
#11
Op Kreta is het probleem van overstromingen door de mens geschapen namelijk veel te steile hellingen . De bodem van Kreta bestaat hoofdzakelijk uit kalk en zand. De regen spoelt in de loop der jaren de kalk uit de hellingen en er blijft enkel nog zand over , er zijn zo duizenden hellingen op Kreta die klaar staan om naar beneden te schuiven. De vraag is niet of ze gaan schuiven , maar wel wanneer ze gaan schuiven !!!!! Als er dan toch vegetatie werd aangeplant en die gaat in vlammen op zit je met het zelfde probleem want de centen voor een nieuwe beplanting zijn zoek geraakt . Het hoofdprobleem is dat men zo weinig mogelijk grond wil afstaan om de wegen te verbreden , en olijfbomen opofferen is helemaal uit den boze. Maar wat heb je er aan als je olijfboom na enkele jaren plotseling beneden aan de helling ligt , want de olijfbomen wortelen niet diep genoeg om die bergen zand tegen te houden , en de bodemvegetatie rond die olijfbomen wordt continu verwijderd zodat niets nog de bodem te samen houdt !!!! Het is dweilen met de kraan open !!!!! De problemen en de oorzaken zijn uiteraard talrijker maar ik wil hier geen boek schrijven of een open deur in stampen !! Dus hou ik het bij deze summiere uitleg !!!

“If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got.”
― Henry Ford
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Trieste balans na al het noodweer op Kreta!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#13
Zeker triest,  2 van hen wonen bijna bij mij om de hoek in Kroustas, ze worden morgenmiddag begraven.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
och wat verdrietig.. 4 personen uit 1 gezin wat een verlies
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




messara's signatuur Cool Cool
Quote
#16
Vandaag weer noodweer.

Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#18
en er is best wel veel gedaan wat betreft verstevigen en verbreden van rivieren ,ben net terug vanaf gister avond
ook naast de weg veel schoon gemaakt en plaatsen van betonnen wanden ,is weer triest zo te zien
Quote
#19
Ja het doet lelijk hier. Vandaag de volle laag, morgen ook nog gans de dag regen verwacht en voor maandag verwachten ze minder regen. Pas vanaf dinsdag zou het hier terug iets beter worden en vanaf woensdag terug volop zon.
Quote
#20
Voor de mensen die Sitia redelijk kennen…
Kritikos spiti 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En Mitsakakis (voor de loukoumades)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Volgens mijn info meer dan 274mm in amper een paar uur…..!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Filmpjes van het vliegveld van Heraklion.

Cors
Quote
#23
(14 February 2019, 18:29)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Afgelopen 30 uur is er verschrikkelijk veel regen gevallen. Ik plaats even een link waarop je wat gevolgen kan zien.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ze leren het nooit de Griekse overheid.

Enkele jaren geleden werd de Noordwestelijke regio rond Platania door een gelijkaardig noodweer geteisterd. Vele bruggen werden weggeslagen, grondverschuivingen alom, ganse wegen werden weggespoeld. daar ikzelf in deze regio woon was voor mij dadelijk duidelijk wat de oorzaak is van deze schade. Namelijk een zeer erbarmelijk of beter gezegd niet bestaande onderhoud van de oude afvoerbeddingen om de hevige neerslag die in de bergen valt op een veilige manier af te voeren naar de lager gelegen zee.
Alles volbouwen dat kunnen ze als de besten, maar niemand denkt preventief.  De overheid beperkt zich steeds tot een Mea-culpa als het te laat is.  
Ik zal een concreet voorbeeld geven van wat ik ter plaatse vaststel. Nadat de brug van Platania deels was weggespoeld. werd met veel media aandacht het leger ingezet om een bailey brug te plaatsen als noodbrug, slechts enkele kilometers verder was de brug van Travonitis ook ernstig bedreigd. Nadien werd deze schade hersteld en men is op de expressweg overal stevige betonnen muren aan het neerzetten om landverschuivingen te beperken, en jawel zelfs de 2 kleinere oude afvoerkanalen tussen Travonitis en Kolymbari werden grondig opgekuist met de bulldozer. zo moet het... Allen word er iets over het hoofd gezien dit moet jaarlijks herhaald worden want De natuur slaat hier krachtig terug in no-time zijn deze beddingen opnieuw dichtgegroeid met 3 meter hoge riet of bamboe, en dan heb je nog het fenomeen dat vele onverlaten deze anonieme plekken gebruiken om hun afval in te storten. men kan er nog geen kip doorjagen.  Onbegrijpelijk want er staan vele gratis containers in de buurt waar gretig gebruik van gemaakt word. Men moet geen wetenschapper zijn om te weten dat bij de eerstvolgende stormbui al deze begroeiing en achtergelaten vuil in no-time richting zee afgevoerd word, maar dan komt het probleem al deze watervloed moet eerst onder enkel wegen door via smalle duikers onder deze wegen. in no-time zullen deze verstopt zijn en dan moet het water zijn weg zoeken over de eigendommen van de buren. Dan zoals gebruikelijk "Mea Culpa hoe is dit mogelijk". Men promoot enkele projecten, de bedding van Travonitis Bridge word momenteel zeer vakkundig aangepakt, terwijl slechts enkel kilometers verder de oude beddingen volledig opnieuw dichtgegroeid zijn,geen haan die daar naar kraait, net daar zal bij de volgende stortbui grote schade ontstaan. we zijn er momenteel net aan ontsnapt omdat het noodweer in net Nooroosten toesloeg. bang afwachten wanneer wij weer aan de beurt zijn.
Onbegrijpelijk.....
Quote
#24
Helaas Cretenzer heb ik t idee dat precies jouw verhaal op vele plaatsen in Griekenland van toepassing is. En jammer genoeg
Zijn vaak de verkeerde mensen uiteindelijk de pineut, die met de schade zitten. Of zelfs hun leven kwijt zijn.
Quote
#25
Het ligt niet alleen aan de duikers die volraken.
Het is er niet op berekend om in zo'n korte tijd zoveel water te verwerken.
Hier in Gouves was het 2 jaar geleden raak en er is weinig veranderd.
Het probleem begint bovenaan de berg, er zijn geen putten om het op te vangen en dus dus stroomt alles over de weg als een rivier.
Ik ben zelf meermaals in Agia Pelagia geweest.
Er is inderdaad een soort tunnelbak maar veel te klein.
Na de bouw van de nieuwe weg boven is er weinig aan afwateringsmogelijkheden gedaan, dus dit zat er wel aan te komen...
Hier in Gouves is het wachten op de volgende keer, want iedereen praat er over dat er te weinig is gedaan om dit te voorkomen.
Quote
#26
De foto,s en filmpjes van de ramp doet me zeer denken aan een noodweer in Afissos op de Piliion ,waar ook de auto,s en de terassen
 in de zee dreven na een heftig noodweer van enkele uren ,gelukkig zijn er toen geen slachtoffers gevallen ,maarhad toch niet veel
langer moeten duren ,maar was toch wel angstig om zo iets mee maken
Quote
#27
Ja in Afissos ook eens een enorme storm meegemaakt de golven sloegen over de boulevard en de kiezels van het strand lagen op 1 hoog.
Quote
#28
Eind 2017 mocht ik aan de lijve ondervinden wat een kracht er achter deze watervloed schuilgaat.
Op mijn weg van Chania naar huis over de nieuwe expresweg werd ik met mijn kleine huurauto te hoogte van Galatas plots de speelbal van deze watervloed.
plots veranderde de auto in een drijvend object en samen met nog andere voertuigen. Dank zij een snelle reactie kom ik mij uit deze waterstroom bevrijden.
Enkele kilometers werd de weg plots versperd door politie voertuigen die ons ter plaatse rechtsomkeer deden maken en de afrit lieten nemen.
Diezelfde avond besloot ik het er nog eens op te wagen ditmaal over de oude weg langs de kust. overal waren ze de voertuigen uit het water aan het vissen die het niet gehaald hadden.
Sindsdien heb ik wel respect voor dit natuurfenomeen, maar ben mij ook gaan verdiepen naar de oorzaak.
Aanvang 2019 de regio krijgt een flinke waarschuwing, stevige neerslag parking LIDL Platania staan enkele voertuigen tot aan hun dak in het water, een deel van de brug van Platania
is reeds weggeslagen. tijd om in te grijpen... Noppes enige tijd later komt opnieuw een zondvloed over dezelfde regio. Eeuwen oude stenen bruggen storten onder emotioneel geschreeuw van de getuigen in elkaar, Hele stukken bergwegen schoven de hellingen af. De reeds gehavende Platiana Bridge werd ditmaal grondig vernield, de resterende fundering werd nu volledig
weggeslagen en stond bijna op instorten. De LIDL werd ditmaal leeggespoeld en moest gerenoveerd worden. hele stenen muren werden in de laatste bochten ondergraven en storten in.
Nochtans had men even ervoor reeds een waarschuwing ontvangen van de natuur.....
Het voorstel om wachtbekken in de bergen te maken kan slechts een deel opvangen en blijft nog een risico als je de eeuwenoude afvoerkanalen niet netjes onderhoud. deze zijn door de tijd door de soms harde rotslagen uitgesleten wat aangeeft wat een kracht dat hier achter zit.
Dat wachtbekkens ook drama's en levens kosten is zopas in de Belgische Ardennen gedemonstreerd. tijdens mijn verblijf in het zonnige Kreta mocht ik de ontstellende beelden zien in de media, hoe vele mensen hun haven en goed verloren in een streek waar ze vele generaties veilig gewoond hadden, plots waren ze alles kwijt. Oorzaak een falend wachtbekken en slecht waterbeleid. Enkel de natuur respecteren is hier de oplossing. zeker nu dat door de klimaat wijziging er steeds frequenter stormen komen.
Maar vele besturen op Kreta leven in het hier en nu en denken niet vooruit. Siga...Siga...
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Exclamation Noodweer in Griekenland Wilma 21 3.697 14 September 2023, 21:58
Laatste bericht: El Greco
  Noodweer Evia. chris 4 1.533 10 August 2020, 09:52
Laatste bericht: jacq1970
  Doden door noodweer Chalkidiki Ger 9 3.006 12 July 2019, 18:38
Laatste bericht: Wim M
  Noodweer in delen van Griekenland Ger 8 3.255 11 May 2018, 14:10
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)