[aanschaf huis] Deposit naar verkoper of escrow account?
#1
Wederom search geprobeerd maar geen hits?

Wij dachten altijd aan een escrow account maar onze advocaat zegt gelijk naar de verkopers rekening.
Dit vind ik een beetje eng, zie het maar eens terug te krijgen bij ellende denk ik dan.

Wat is normaal?
Quote
#2
(10 March 2019, 11:25)CaptainTeabag schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wederom search geprobeerd maar geen hits?

Wij dachten altijd aan een escrow account maar onze advocaat zegt gelijk naar de verkopers rekening.
Dit vind ik een beetje eng, zie het maar eens terug te krijgen bij ellende denk ik dan.

Wat is normaal?

Wat ik normaal vind Bob is dat als er een groot bedrag gemoeid zoals een huis kopen, ga toch niet klooien op een forum, er zijn zeker mensen die je kunnen helpen maar ik heb al eens geschreven zoek een expert op, kost wat centen, in NL ga je toch ook voor zekerheid.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Is onze advocaat dan niet de expert? Sorry dat ik er niet op kan komen maar waar kan ik de expertise vinden?
Quote
#4
Als de advocaat de expert is zou hij ook de nodige expertise moeten hebben. Denk ik.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Je kunt hier toch ook een vraag stellen als soort second opinion? Lijkt me sterk dat je bij zoiets dat hier gevraagd wordt alleen afgaat op
het antwoord dat iemand je hier op t forum geeft. Als t nu om een buskaartje ktel-thess airport gaat is dat weer iets anders ;)
Quote
#6
Ik heb nadat al het papierwerk/kadaster/eigendom/etc was geverifieerd door een advocaat en nadat de akte bij de notaris was gepasseerd de verkoper betaald. Dat gebeurt in NL ook.
Wanneer de akte  bij de notaris is gepasseerd krijgt de verkoper zijn geld.

Het enige opmerkelijke verschil (in ons geval?) was dat wij bij de notaris niet meteen hoefden te betalen maar een rekening kregen. Dus niet afrekenen op het moment van passeren zoals in NL, maar pas maar later. In ons geval een paar weken later.
Of deze werkwijze in GR normaal is weet ik niet. 

Overigens ben ik het volledig met Arthur eens. 
Huur ter plaatse een goede en vooral onafhankelijke expert in. Wij hebben dat destijds niet gedaan en misschien hebben wij wel geluk gehad dat alles op rolletjes liep. 
Op een forum als dit hoor je voornamelijk wat iemands persoonlijke ervaring is geweest, wat iemand denkt, of ergens heeft gehoord.
Ik heb het ook over mijn eigen ervaringen.
Quote
#7
(10 March 2019, 14:41)CaptainTeabag schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is onze advocaat dan niet de expert? Sorry dat ik er niet op kan komen maar waar kan ik de expertise vinden?

Sommige advocaten hebben samen met de notaris en soms ook nog met de verkoper een linkje, zeker in de kleine plaatsen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Hoe noem je zo n expert dan in het grieks?
Quote
#9
(10 March 2019, 22:44)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe noem je zo n expert dan in het grieks?

Advocatus Diaboli ?
Quote
#10
Bij de aankoop van mijn woning in Griekenland heb ik ook beroep gedaan op een experte. Dit is niet goedkoop maar uiteindelijk éénmalig. Er komt heel wat papierwerk bij kijken en zonder expertise zou je verloren lopen. Dit is niet enkel in Griekenland zo maar de regelgeving is anders. Ik heb ook een boekhoudster die mijn aangiftes en betalingen regelt.
Quote
#11
Wij hebben ons huis gekocht via Elxis en lekker makkelijk en zorgeloos. De aanbetaling moesten we aan de makelaar van de verkoper betalen, daarna vlogen we weer naar huis. Ik denk dat als we in Griekenland gebleven waren we geen aanbetaling hadden hoeven doen, want alles verliep zo snel en soepeltjes, maar heel begrijpelijk dat de verkopers ook wat zekerheid wilden, met kopers op afstand. Nadat alles geregeld en goedgekeurd was kregen we uiteindelijk een rekening voor het restant dat we meteen aan de verkopers moesten betalen. Dus na het passeren. De makelaar heeft ook pas daarna de aanbetaling doorgestort aan de verkopers. Dus was de koop niet door gegaan hadden wij het geld van hem terug gekregen.

Laat je goed informeren en nooit iets doen waarvan je van te voren geen goed gevoel hebt. Je kunt de mensen van Elxis ook inschakelen als je al een huis gevonden hebt. Zo hebben wij het ook gedaan.

Geniet er ook van, je doet het niet dagelijks. Neem dus de tijd.

Succes,
Natalie
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aanschaf scooter of motor Robest 2 1.009 24 June 2023, 08:51
Laatste bericht: Greece_2020
  Bij de SECOND HOME BEURS 4-5-6 maart in Utrecht staat ons huis Kreta huis te koop Gibsea 1 3.546 28 February 2016, 10:00
Laatste bericht: Computer Boy

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)