Griekse wijn
#1
Het is verrassend om waar te nemen dat de interesse in Griekenland zelf, op terrassen, op de eilanden en in taverna's, voor de Griekse wijnen toeneemt. Ik merkte het ook dit jaar in Chania stad. Daar waar ik 2 jaar geleden op de boulevard nauwelijks meer kon vinden dat de wijnen van Boutari, en wat lokale flessen, zag ik nu meerdere aanbieders van betere kwaliteitswijnen zoals Gerovassiliou, Alpha Estate en ook Nostos van Chania.

Ik wil hiermee niets te kort doen aan degene die de wijnen van Boutari lekker vinden, wij hebben een grote groep vaste klanten voor deze wijnen, maar het besef lijkt langzaam door te dringen, ook in Griekeland dat er ook mensen zijn die dit niet lekker vinden en er ook geld voor over hebben om een duurdere wijn te drinken.

De impact hiervan is niet alleen in GR merkbaar, maar ook in o.a. Nederland. Toeristen die terugkomen uit Griekenland en kennis gemaakt hebben met deze wijnen, nemen enthousiast contact met ons op.

Griekenland is meer dan alleen retsina, Imyglikos en Mavrodaphne, zonder deze traditionele dranken te kort te willen doen. De liefhebber van duurdere kwaliteitswijnen kwamen in Griekenland maar zelden aan hun trekken, maar daar lijkt nu toch snel verandering in te komen, gelukkig.

Het imago van Griekenland is al jarenlang een probleem voor de Griekse wijnproducenten. Imago van zon, zee, strand, en leuke eilanden. Maar het feit dat GR (een van )de eerste was met een volwaardige wijncultuur en dus aan de wieg heeft gestaan van de wijncultuur zoals wij die nu kennen weet bijna niemand, en dat is jammer. Hopelijk gaat dat snel veranderen en komt een breder publiek tot de ontdekking dat GR zic kan meten met de internationale wijntop. Want dat kunnen ze echt, maar nog te weinig mensen weten dat.

Mvg
Martin
Quote
#2
Ik heb helaas alleen een goed geheugen voor zaken waar je verder in je leven niets meer aan hebt. Ik kan me dus nog goed herinneren dat Meester Hamermans ons in de zesde klasse de wonderen van de wijncultuur bijbracht.

In 7000 voor Christus werd in Mesopotamië de eerste wijn verbouwd, schreef meester -lang voor Wikipedia en het het digitale schoolbord- op het groenglanzende bord.
Net even nagegoogled. Meester Hamelmans had gelijk! De Mesopothamiërs kwamen zelfs 5000 jaar eerder op het idee dan de Grieken!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Santorini wijn johan 4 2.210 30 July 2020, 05:44
Laatste bericht: Wim M
  Limnos gastronomie en wijn festival Patrick 0 1.295 21 June 2018, 12:57
Laatste bericht: Patrick
  Belgische ambassadrice Griekse wijn metaxa 1 1.725 20 May 2017, 17:22
Laatste bericht: Patrick
  Wijn uit Griekenland Margo 16 10.533 22 October 2014, 15:19
Laatste bericht: Tukkeroscar
  Griekse wijn in niet-Griekse horeca martin 5 4.037 15 August 2012, 19:38
Laatste bericht: martin

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)