Grieksegids nieuws
Openbaar vervoer Pireaus/Athene/airport
#1
Beste Athene-kenners, het is mij niet helemaal duidelijk hoe het met de metro werkt? Kun je met een gewoon enkel kaartje metro niet naar het vliegveld?
Situatie: we komen eind juli terug met de boot van Heraklion naar Pireaus en ik wil  voor 1 nacht een hotel boeken omdat we de volgende dag terugvliegen!   Ik wil de kosten met openbaar vervoer laag houden omdat we met vieren zijn. Kan ik het beste in Pireaus boeken omdat ik weet dat hier de x96 meen ik vertrekt? Of kan ik vanuit centrum ook voordelig naar airport komen of is alle openbaar vervoer naar airport duurder  of zitten er toeslagen op? We hebben kids van 15 en 17.
Graag jullie ervaring, bedankt alvast.
Quote
#2
Vanuit Piraeus kan je zowel met bus, metro als trein naar de luchthaven.

Bus x96 is er zowat iedere 15/20 minuten en een kaartje kost 6 Euro
Met de metro moet je overstappen in Monastiraki. Kaartje is 10 Euro. Vanaf Monastiraki heb je 2 maal per uur een metro naar de luchthaven.
Er is 1 trein om het uur van Piraeus naar de luchthaven. Traject duurt 1 uur en een kaartje kost eveneens 10 Euro.

Als je met de metro of de bus vanuit Piraeus naar de luchthaven gaat of vanuit het centrum van Athens blijft eender. De prijs van een kaartje is hetzelfde. Vanuit het centrum van Athene is er de bus X95 die vertrekt (ook om de 15-20 minuten) van het Syntagma plein.

Met zijn vieren kan je evenwel net zo goed een taxi nemen vanuit het centrum van Athene. Er is een vaste prijs van 38 Euro voor een rit naar de luchthaven. Dit is tussen 5 uur 's morgens en middernacht. De nachtelijke uren is het 54 Euro.

Heb je er eventueel aan gedacht om vanuit Heraklion (op dinsdag en zaterdag vanuit Rethymnon) met de ferry naar Rafina (wat dichter bij de luchthaven ligt) te gaan. Vanaf volgende week tot midden oktober kan dat dagelijks met Golden Star Ferries. De trip duurt wel zo'n 12-13 uren maar er wordt onderweg aangelegd in Santorini, Paros, Mykonos, Tinos en Andros. Een kaartje kost 46 Euro (Economy) of 55 Euro (Business Class).
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






In Rafina kan je eventueel overnachten in het Avra Hotel dat dicht bij de haven ligt. Transfers naar de luchthaven zijn inbegrepen in hun kamerprijzen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Bedankt Patrick voor de duidelijke info. We hebben al een boot geboekt van Heraklion-Pireaus, dus Rafina- optie gaat hem niet worden. Wordt dan waarschijnlijk dan toch een verblijf in Pireaus vlakbij X96 halte omdat we anders twee keer reiskosten kwijt zijn, bij aankomst naar verblijf en dan volgende dag naar luchthaven. Je zit dus toch altijd met een soort toeslag naar de luchthaven.
Quote
#4
Als je nog een hotel zoekt in Piraeus, dan kan ik het Phidias Hotel aanraden. Zij hebben ook een gratis shuttle van/naar de ferry, het metrostation of naar een bushalte van de X96 bus naar de luchthaven.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Nog een vraagje: waar kan ik die buskaartjes kopen, is dat in de bus zelf of zijn er speciale verkooppunten?
Quote
#6
De tickets voor de X96 bus naar Piraeus kan je kopen aan uitgangsdeur 5 van de aankomsthal. Daar zijn 2 ticket hokjes. 1 daarvan is zeker 24/24 open.

Nadat je je bagage opgepikt hebt kom je in het gedeelte van de aankomsthal dat voor iedereen toegankelijk is. Voor je zie je het KIMBO café. Ga naar rechts tot het einde en daar heb je uitgangsdeur 5. De ticket hokjes staan op het voetpad links.

Op dit beeld heb je rechts de deuren waar je uitkomt, links het KIMBO café en uitgangsdeur 5 is recht vooruit aan het einde links:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Je kunt gewoon een kaartje in de bus kopen de eerste bus in Piraeus gaat rijden om 5 uur s'morgens. elke 20 minuten een rechtstreekse verbinden met het vliegveld. Je rijdt er ongeveer een uur over en de kosten zijn 6 Euro per persoon
Quote
#8
(07 July 2019, 14:36)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kunt gewoon een kaartje in de bus kopen de eerste bus in Piraeus gaat rijden om 5 uur s'morgens. elke 20 minuten een rechtstreekse verbinden met het vliegveld. Je rijdt er ongeveer een uur over en de kosten zijn 6 Euro per persoon

Albert, het gaat om het omgekeerde traject. Van de luchthaven naar Piraeus. Dan kan je geen kaartjes kopen in de bus. De X96 rijdt overigens 24/24.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Als ik met het goed herinner staat bij de bushalte vlakbij de uitgang van het vliegveld een kioskje van de busmaatschappij waar je kaartjes kunt kopen.
Quote
#10
(10 July 2019, 19:10)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik met het goed herinner  staat bij de bushalte vlakbij de uitgang van het vliegveld een kioskje van de busmaatschappij waar je kaartjes kunt kopen.

Zie #6 in dit draadje.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Overmorgen (zaterdag dus) kom ik met de boot vanuit Heraklion aan op Pireaus   (omstreeks 18:30 h) en wil dan richting Athene, waar ik nog één nachtje door breng in een appartement.
Het liefst willen we met de tram ( of bus x96).
Wie weet waar ik daarvoor kaartjes kan kopen? 
Kun je die ook in de tram of bus zelf kopen?
En op zondag wil ik naar de luchthaven van Athene, kan ik die kaartjes ook al een dag van te voren kopen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Monique
Quote
#12
Als je hotel in het centrum is, kan je best met de metro gaan. De X96 bus gaat niet door Athene maar volgt een heel eind de kust om dan landinwaarts te gaan richting luchthaven.
Wat betreft de tram, die werd/wordt doorgetrokken vanaf Paleo Faliro tot de haven maar ik weet niet of dat nieuwe stuk al operationeel is.

Voor de bus (X95 van Syntagma naar de luchthaven) kan je inderdaad kaartjes vooraf kopen. Voor de bus is dat aan de kiosk op Syntagma vanwaar de bus ook vertrekt. Dat is aan de rechterzijde als je naar het parlementsgebouw kijkt.

Ook tickets voor de metro naar de luchthaven kan je de dag vooraf kopen in elk metro station.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Dank je voor je reactie Patrick.
Ons appartement ligt aan de kustlijn, op ca 11 km van Pireaus in de richting Athene, aan de route van buslijn X96,
Misschien kunnen we het eerste stuk ( van Pireaus naar het apt) wel de metro pakken als die goedkoper is en dan de volgende dag de bus X96 naar de luchthaven.
Quote
#14
Ja, dan kan je inderdaad beter de bus nemen. Ik was in de veronderstelling dat je in het centrum logeerde.

Als je onderweg opstapt op de X96 dien je de kaartjes bij de chauffeur te kopen.
Je kan inzoomen op deze kaart tot de bushaltes van de X96 verschijnen. Kan je zien welke makkelijkst is voor jullie.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&hl=en&ie=UTF8&t=m&ll=37.921717215374194%2C23.680527395575382&spn=0.379259%2C0.686646&z=13&source=embed&mid=1LU7e1Y4usbkFode1HQ7ZqAWt2bI
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoeveel tijd nodig voor overstap in Athene airport naar Naxos? iVDV 21 3.612 15 January 2023, 12:48
Laatste bericht: jjohn
  Gids voor het openbaar vervoer in Athene Patrick 0 591 19 February 2022, 17:23
Laatste bericht: Patrick
  Ferry Pireaus-Heraklios v.v. zomer 2019 Mir111 11 3.395 04 December 2018, 07:30
Laatste bericht: chris
  Nieuw ticketsysteem openbaar vervoer Athene Patrick 15 4.524 01 December 2017, 20:22
Laatste bericht: Viviane
  openbaar vervoer Mir111 6 2.678 29 June 2017, 19:36
Laatste bericht: Patrick
  Nieuwe prijzen openbaar vervoer Athene Patrick 7 4.532 08 February 2016, 19:44
Laatste bericht: Xandrios
  Vervoer van Rotterdam naar eindhoven Airport dashboot2005 0 2.456 26 March 2015, 16:13
Laatste bericht: dashboot2005
  Parkeren Rotterdam Airport sam 4 4.305 05 March 2015, 21:32
Laatste bericht: sam

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)