13 mei 2009 - 13 mei 2019: Oríste bestaat 10 jaar!
#1
Toch leuk om even bij stil te staan: Op 13 mei 2019 bestaat Oríste precies 10 jaar!

[Afbeelding: 10jaar4klein.jpg]

Een stukje geschiedenis, het ontstaan van Oriste en de ontwikkeling van het forum door de jaren heen. Ik weet nog goed hoe het ooit begon. Op het toentertijd populaire 'Griekenland-prikbord' van Startpagina (waar ik tevens 5 jaar moderator van was) schreef ik regelmatig stukjes met tips over één van mijn hobby's: het ontvangen van Griekse radio en televisiezenders via satelliet. In die tijd was daar redelijk veel interesse voor. Ik kreeg erg veel vragen daarover in m'n mailbox. Ik bedacht me dat het misschien leuk zou zijn om daar een klein discussieforum voor op te zetten, daar zouden andere liefhebbers van Griekse zenders dan tips kunnen neerzetten en uiteindelijk ook kunnen meeprofiteren van de ervaringen van anderen. Het 'Griekse TV'-forum was geboren:
[Afbeelding: logo2009.jpg] logo begin 2009

Binnen no-time werden er de meest uiteenlopende andere vragen m.b.t. Griekenland gesteld; deze werden toen in de rubriek 'Off-topic'-geplaatst (ze gingen immers niet over Griekse TV, films of muziek Blush ). Het forum groeide explosief (vooral die 'off-topic'-rubriek Smile ) en het werd al snel duidelijk dat de 'overige' berichten de overhand zouden krijgen. Dus werd de ene na de andere nieuwe rubriek aan het forum toegevoegd. Een Griekse boekenrubriek; een reisrubriek, een Griekse taalrubriek enz, enz. De naam 'Het Griekse TV, Film en Muziekrubriek' dekte de lading allang niet meer en dus moest er een nieuwe naam worden verzonnen: Oríste! (tot uw dienst!).
[Afbeelding: logo2011.jpg] logo 2010

Oríste! - Jóuw Griekenland-forum werd een allesomvattend Griekenland forum waar alle informatie over het land op één enkele website te vinden was. Tot die tijd waren de Startpagina-prikborden de standaard en razend populair. Het grote nadeel daarvan was echter dat men voor elke regio / eiland / onderwerp telkens weer naar een ander prikbord moest switchen. Bij Oríste! stond alles keurig bij elkaar met een overzichtelijke index bovenaan de beginpagina. Alle nieuwe berichtjes in één oogopslag, dat bleek uiteindelijk een enorm succes. Oriste! bleef maar groeien en groeien, en steeds meer nieuwe sub-rubrieken werden er aan toegevoegd. Nieuwe leden meldden zich met tientallen tegelijk aan en het aantal topics en berichten was vaak niet bij te benen. Alleen dat logo, dát kon iets leuker wat mij betrof; dus al vanaf 2011 prijkt het huidige logo bovenaan het forum:
[Afbeelding: logo2016.jpg] huidige logo

Inmiddels mogen we gerust stellen dat Oríste! dé ontmoetingsplaats voor de échte Griekenland-liefhebber is. Er heerst vrijwel altijd een leuke en vaak zelfs een 'familiale' sfeer; een soort 'ons kent ons'- clubje. Nou ja, clubje, we gaan inmiddels langzaam maar zeker naar de 3600 leden en met tussen de 2000 en 3000 pageviews per dag mogen we het gerust over een 'club' hebben, toch? Even wat statistieken:

De standen per jaar:
23 april 2009*: Leden: 0019 - Discussies: 0027 - Berichten: 00050
1 januari 2010: Leden: 0101 - Discussies: 0239 - Berichten: 01023
1 januari 2011: Leden: 0300 - Discussies: 0772 - Berichten: 03623
1 januari 2012: Leden: 0808 - Discussies: 1412 - Berichten: 09276
1 januari 2013: Leden: 1466 - Discussies: 2383 - Berichten: 21355
1 januari 2014: Leden: 1665 - Discussies: 3134 - Berichten: 29791
1 januari 2015: Leden: 2121 - Discussies: 3846 - Berichten: 36876
1 januari 2016: Leden: 2635 - Discussies: 4694 - Berichten: 46749
1 januari 2017: Leden: 3069 - Discussies: 5400 - Berichten: 55326
1 januari 2018: Leden: 3376 - Discussies: 5957 - Berichten: 62377
1 januari 2019: Leden: 3654 - Discussies: 6475 - Berichten: 68130
*testperiode: nog niet online te zien.

De aantallen per jaar:
2009: Nieuwe leden: 082 - Aantal discussies: 212 - Aantal berichten: 00973
2010: Nieuwe leden: 199 - Aantal discussies: 533 - Aantal berichten: 02600
2011: Nieuwe leden: 508 - Aantal discussies: 640 - Aantal berichten: 05653
2012: Nieuwe leden: 658 - Aantal discussies: 971 - Aantal berichten: 12079
2013: Nieuwe leden: 199 - Aantal discussies: 751 - Aantal berichten: 08436
2014: Nieuwe leden: 456 - Aantal discussies: 712 - Aantal berichten: 07085
2015: Nieuwe leden: 514 - Aantal discussies: 848 - Aantal berichten: 09873
2016: Nieuwe leden: 434 - Aantal discussies: 706 - Aantal berichten: 08577
2017: Nieuwe leden: 307 - Aantal discussies: 557 - Aantal berichten: 07051
2018: Nieuwe leden: 278 - Aantal discussies: 518 - Aantal berichten: 05753

Ik vind het nog steeds enorm leuk en een grote eer om een forum als dit te mogen beheren. En dat is enkel en alleen te danken aan al die fervente Griekenland liefhebbers die hier soms dagelijks voorbijkomen om de laatste nieuwtjes te brengen, vragen van anderen te beantwoorden of zomaar wat over Griekenland te discussiëren. Net als in een écht Grieks kafeneion dus!
Ik wil daarom afsluiten met een dikke pluim voor alle 'Oristianen' die met z'n allen dit forum hebben gemaakt tot wat het nu is: Dé ontmoetingsplaats voor iedereen die Griekenland een warm hart toedraagt.
Bedankt allemaal!
Ger
Quote
#2
Dankjewel aan iedereen en vooral aan jou Ger!!!!  
efcharisto
Viviane.
Quote
#3
Jij verdient de grootste pluim Ger voor het al 10 jaar onderhouden van dit leuke forum. Heel erg bedankt daarvoor! Hopelijk kunnen we met z'n allen nog een hele tijd zo door, op naar de volgende 10 jaar zou ik zeggen! groet
Quote
#4
Je hoeft niet zo te bescheiden te zijn, Ger. Als er 1 iemand alle lof en dank verdient ben jij het wel.
bravo

efcharisto
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik sluit me aan bij de anderen:  efcharisto

 En ook deze: 

goedgedaan
Quote
#6
Inderdaad Ger de eerste die we moeten bedanken ben jij. Heel erg goed gedaan, hartelijk dank.
Quote
#7
Topper Ger!! Idd dank.
Quote
#8
Gefeliciteerd Ger met je mooie Oriste. Wat een tijd en enthousiasme steek je erin. Dikke pluim.
Ik mis nog wel het epiros prikbord. Dat is geweest.....
Nog veel succes met de volgende jaren, ook dankzij de deskundigheid van de leden.
Quote
#9
Gefeliciteerd Ger ,op naar de volgende tien jaar goedgedaan
Quote
#10
Proficiat Ger en ga zo verder!
Quote
#11
Καλυμέρα!
Vandaag aangemeld als lid. Kon natuurlijk als griekofiel niet achterblijven. Proficiat met het 10-jarig jubileum? heb onmiddellijk berichtjes over 'Ηπυρος gelezen. Gaan dit jaar richting Parga, Valtosbeach. Tips, suggesties altijd welkom!
Quote
#12
Gefeliciteerd Ger! Je forum is onderdeel geworden van het dagelijkse informatie tot je nemen, klasse!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Alvast gefeliciteerd Ger, als ik een gaatje vind in mei en je thuis bent kom ik even langs met een vlaai, groetjes Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
gefeliciteerd ,met het mooie forum,waar we iedere dag informatie van krijgen
Quote
#15
Gefeliciteerd met dit mooie jubileum.
Quote
#16
Bravo Ger, voor alle tijd die jij hierin steekt !! Smile
Quote
#17
Gefeliciteerd Ger met 10 jaar Oriste
 
Dat er nog vele jaren met dit leuke forum mogen volgen.  
applaus: applaus: applaus:

Janos
Quote
#18
Proficiat Ger!
Het is en blijft een geweldig forum!
Dus... ga zo door zou ik zeggen!
Quote
#19
Beste Ger van harte gefeliciteerd met 10 jaar Oriste een forum waar zo veel mensen plezier aan beleven.

En beste mensen wat zou het leuk zijn als dezelfde Ger niet bijna alles uit zijn eigen zak zou hoeven te betalen. Wist u dat u met een kleine bijdrage per maand, zie het als een abonnement, Ger kan helpen om Oriste draaiende te houden.

Ik hoop dat we nog lang van Oriste kunnen blijven genieten.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#20
Gefeliciteerd Ger!
Fijn dat we met elkaar regelmatig kunnen genieten van dit prachtige forum.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#21
Van harte gefeliciteerd, Ger!
Het Oríste forum is een mooie ontmoetingsplaats geworden, dankzij jou, Ger.

Daar mag je gerust eentje op drinken.
Yamas!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
Van harte Ger! Bedenk me nu dat ik hier nu ook al bijna 10j. zit. Tijd gaat snel!
Quote
#23
10 jaar en 1dag alweer, nog van harte Ger!En veel dank voor de tijd
die je er instak/nog in zal steken!
Quote
#24
Gefeliciteerd, Ger, met dit jubileum.
Quote
#25
Ger,
van harte gefeliciteerd.
Hopelijk kan je dit mooie werk nog lang voortzetten.
Yi
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#26
Ook mijn felicitaties. Ik lees vaak met veel plezier de berichten op dit forum.
Het brengt Griekenland altijd een beetje naar Nederland ;)
Quote
#27
Ook namens ons van harte gefeliciteerd Ger, Leo en Joanna
Lejo's signatuur Oog om oog maakt enkel de hele wereld blind.
An Eye for an Eye Will Make the Whole World Blind
Mahatma Gandhi
Quote
#28
Van Harte Gefeliciteerd Ger , en grote klasse dat je deze geweldige site zover hebt gemaakt tot wat het nu is
Jij bent een kanjer !!
Quote
#29
groet Van Harte gefeliciteerd  groet groet groet groet
Quote
#30
Gefeliciteerd!
Quote
#31
Ger van harte gefeliciteerd met het 10 jarig bestaan van Oriste
Altijd heel leuk om te lezen ,zeer informatief ga zo door.
Quote
#32
Van harte, op naar de 20, top bron van informatie.
Quote
#33
Van harte gefeliciteerd, Ger!!
Dank voor al die jaren van verbondenheid! Je hebt een unieke website voor een unieke groep mensen! Ga zo door!
Quote
#34
Ger
Van harte gefeliciteerd met het 10 jarig bestaan van Oriste. Super dat jij je inzet voor ons. efxaristo

Marja
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  7 jaar oriste ! Nanny 29 10.394 17 May 2016, 22:54
Laatste bericht: janos54
  Mei 2009 - mei 2014: Oríste! bestaat 5 jaar Ger 49 34.532 22 May 2014, 13:52
Laatste bericht: Petra
  Bestaat er een leerplichtwet in Griekenland? Jill 10 7.330 18 December 2011, 12:20
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)