Netjes voorstellen
#1
Gia sas!
Na veel info opzoeken over Griekenland kom ik eindelijk dit forum tegen, actueel, actief en zeer rijk bedeeld met informatie over alles. Een uitkomst dus, waaraan ik zo ver mogelijk ook best wil bijdragen.
Maar eerst eens beleefd voorstellen. Waarom heb ik dit gezocht, wat doe ik hier?
Als ik spreek over 'ik' gaat het eigenlijk over 'wij'. Zie mijn profiel, ik hik tegen het pensioen aan, ben getrouwd en wij hebben een dochter in Veria, op 75 km van Thessaloniki. Sterker nog, we hebben sinds heel kort ook een appartement gehuurd in Veria. Daar willen we namelijk gaan wonen, om allerlei redenen hebben we het wel gehad met Nederland. Plus dat we een kleinzoon hebben in Griekenland, dat het een mooi land is, dat het weer ons daar beter gevalt, de Griekse levensstijl evenzo, de hartverwarmende hartelijkheid van de meeste Grieken, ik heb me zelfs Grieks-Orthodox laten dopen.

Onze dochter is feitelijk de dochter van mijn tweede echtgenote. Het weegt wel op het gemoed dat ik drie kinderen van mijn ex-echtgenote achterlaat, en twee zussen. Maar ja, mijn kinderen zijn volwassen en hebben hun eigen levens, waardoor ik ze helaas niet zo vaak zie. Mijn zussen zijn een stuk ouder dan ik, je mag wel zeggen een halve generatie ouder, daar heb ik ook geen intensief contact mee. Met onze Griekse kleinzoon en dochter al meer. Regelmatig zijn we naar Griekenland geweest, de Griekse partner van onze dochter heeft ons half Halkidiki en heel Imathia laten zien, we zijn op de berg Olympos geweest, we hebben allerlei Griekse kennissen opgedaan - en we willen gewoon  daar zijn.

Enige nuttige ervaring hebben we ook al. Over actuele kosten en dingen regelen hoop ik meer nuttigs te kunnen bijdragen. Eerste ervaringen:
- leer Grieks, minstens het spreken. Met een paar woorden kweek je al sympathie van Grieken - en vergeet maar dat de meesten vast wel Engels of zoiets spreken. Niet dus.
- het vrij logisch vervolg, het helpt ENORM om een vertrouwde Griekse kennis te hebben die weet hoe alles werkt in dat land. De partner van onze dochter is ondernemer van redelijk serieus formaat, en dat opent echt heel wat deuren

Goed voorbeeld is ons huurhuis. Wij willen daarheen, dus zoekt onze dochter Griekse makelaarssites met een knopje Grieks/Engels erop. Zoals
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beide sites laten een regio kiezen over heel Griekenland, en wat voor onroerend goed je zoekt voor koop of huur.
En daar staat het, een nieuw appartement te huur in Veria. We gaan weer op bezoek bij onze dochter, dan zullen we eens een paar aanbiedingen in het echt bekijken. Huren is naar goedkoop daar. Onze familie daar ziet het helemaal zitten en regelt een makelaar. Maar dat ene nieuwe appartement, waarvan we meteen vanaf internet zeiden 'dat is hem' - nee, kunt u niet bezichtigen, alleen weggelegd voor Grieken in overheidsdienst. Totdat de ondernemer zei 'ik sta garant', voor die 350 pegels per maand. Toen kon het wel, dag later contract voor drie jaar huur (standaard praktijk).
Dus: een goede Griekse kennis maakt echt een wereld van verschil. Nog steeds werkt (bijna) alles op vriendjespolitiek...

Over een paar maanden hopen we daarheen te vertrekken. Dus nog geen water en elektra laten aansluiten, zei mijn Griekse schoonzoon, regel ik later voor je. Internet van OTE maar nemen? Ziekteverzekering uit Nederland via CAK en dan aanmelden bij IKA? Eerst eens een paar maandjes het appartement inrichten alsof we toeristen zijn, nog geen definitieve banden in Nederland doorsnijden? We hebben een garage, niet verkeerd want op veel auto's daar die nooit binnen staan is de lak verbrand. We hebben eigen verwarming met oliestook, voor de winter moet je je tank laten volstorten, begrijp ik.
Nog een tip, neem echt een of andere cursus Grieks. Ik heb zeer veel gereisd, spraak een reeks talen waaronder Russisch met het Cyrillisch alfabet - maar Grieks is wel een geval apart, heb er nog nauwelijks een logische structuur in kunnen ontdekken. Wordt aan gewerkt.
Big Grin
Quote
#2
Beste 'Nedergriek',

Welkom op Oriste; leuk dat je ons gevonden hebt. Fijn dat je je even voorstelde.
Ik wens je héél veel lees- en schrijfplezier in dit virtuele kafeneion.

[Afbeelding: welkom.png]
Quote
#3
Welkom Nedergriek. Benieuwd naar jullie belevingen.
Quote
#4
Welkom! Ik vind het nu al een heerlijk verhaal. Veria zegt mij nog niets, maar je gaat ons er vast veel over vertellen en laten zien. Ik hoop dat je een appartement met logeerkamer gekozen hebt, want je zult zien dat de kinderen vaak langs willen komen met de huidige vluchtprijzen.

Inderdaad een cursus Grieks is altijd aan te raden, maar helaas vind ik het geen eenvoudige taal en in mijn regio (Pilion) spreken de Grieken best vaak Engels en Duits. Dus roepen wij steeds: nee spreek Grieks met ons.

Veel plezier hier op het forum!
Quote
#5
Welkom hier NederGriek


Dat je veel met ons mag delen Big Grin
Quote
#6
Goh, wat leuk als iemand zich zo voorstelt. Ben ook een klein beetje jaloers, wil eigenlijk volgend jaar een huis huren voor 6 tot 12 weken!  cool1  Veel geluk daar en hopelijk zien we veel reacties met je ervaringen! Leuk en welkom op het forum duimpie
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#7
Hallo Nedergriek,  2 weken geleden waren we in Edessa en hadden een uitstap gepland naar Veria maar helaas door tijdsgebrek zijn we er niet geraakt.   Staat nu op ons lijstje  voor volgend jaar in mei dus we zijn benieuwd naar jou verhaal.
Viviane
Quote
#8
Beste NederGriek, van harte welkom in dit virtueel maar leuk kafeneion.

Mijn petje af, en veel bewondering, enerzijds voor jouw vastberadenheid en durf om grote stappen te zetten (zowel vooruit kijkend naar jouw verdere toekomst, als achteruit kijkend naar wat je achter jou laat). Anderzijds ook voor de weg die je zoekt én vindt op het niet altijd even rooskleurig traject naar jouw eigen "Greek way of life".
Veel dank ook voor jouwe wijze raadgevingen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
(13 June 2019, 23:07)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Nedergriek,  2 weken geleden waren we in Edessa en hadden een uitstap gepland naar Veria maar helaas door tijdsgebrek zijn we er niet geraakt.   Staat nu op ons lijstje  voor volgend jaar in mei dus we zijn benieuwd naar jou verhaal.
Viviane

Smile Hallo Viviane. Wij waren vier weken geleden in Edessa, bij de waterval uit de thermische bergbron. Veria is op zich een gezellig stadje, natuurlijk zijn er wel wat archeologische dingen te zien, maar niet zo veel. Ligt mooi tegen de bergen aan. Maar ik zou zeggen: een dagje in het centrum, smalle straatjes en leuke winkels, en dan heb je het wel gezien.

Uitzicht vanaf ons balkon daar:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Bedankt voor de info.
Viviane
Quote
#11
Hallo en welkom hier, wat een heerlijke jaloersmakende voorstelronde , jullie gaan doen waar wij nog van dromen!
Ben heel benieuwd naar alle perikelen en mooie verhalen die er hopelijk gaan komen.
Ik wens jullie een voorspoedig en gelukkig leven in Griekenland, dat jullie dromen waar mogen worden!
Quote
#12
Hopelijk komt mijn profielfoto door, drie Grieken op een rij. Als ik mezelf ook al (bijna) Griek mag noemen.
September, dan moet het gebeuren. Op proef een aantal maanden in ons appartement te Veria huizen. Tenminste tot ik dan toch een keer echt 'pensionado' wordt komend voorjaar.

Eerst heel binnenkort daarheen rijden met een eerste klein ladinkje inventaris. Kwartier maken. Want belastingnummer Afimi aanvragen, dan pas kunnen we elektra en water aanvragen voor ons appartement. Maar vast een prepaid Grieks mobiel nummer erbij nemen, en internet bestellen voor het appartement. Het Nederlands mobiel abonnement gaat na een paar maanden mekkeren als je alleen maar in en vanuit Griekenland belt.

Fijn dat er ook wat betreft de rit naar Griekenland genoeg info op het forum komt, net nog wat nieuws van Irini45.

Andere dingen moet je maar moeizaam uitzoeken, zoals hoe het zit met belasting betalen voor al of niet gepensioneerden die naar Griekenland verhuizen. Een heel duidelijk en stellig antwoord vond ik niet gauw, al is er een heel behulpzame site van ons Ministerie van Buitenlandse Zaken met veel nuttige tips:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ook de Europese Unie helpt wel met de algemene rechten van EU-burgers:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar zelfs de tekst van het belastingverdrag Nederland/Griekenland geeft niet echt duidelijkheid. Dan maar gewoon bellen met de belastingdienst. "Als je emigreert gaat je belastingplicht mee naar Griekenland. Maar velen blijven braaf in Nederland belasting betalen en denken dat ze dan goed zitten, zo lang de Griekse belastingdienst niet komt kijken. Die mogen volgens hun belastingregels heffen". Ja, ook over pensioen uit Nederland, zowel bedrijfspensioen als AOW. Tenzij je bedrijfspensioen van de overheid (ABP) hebt.
Dus, zo zie je bij de belastingdienst, moet je het verzoekformulier aanvragen om in Nederland op je pensioen of uitkering GEEN automatische inhouding van belastingen meer te plegen. Of je met een AFM nummer van de Griekse belastingdienst meteen een verzoek krijgt om daar aangifte te doen zal mij benieuwen...

Je kunt overigens het aanvraagformulier M1 voor een AFM direct downloaden bij de Griekse belastingdienst, om bij je lokale belasting/burgerservice kantoor in Griekenland in te leveren. Is wel in het Grieks, kun je thuis vast het vertaalprogramma op loslaten. Aardigheidje om rekening mee te houden: bij diverse officiële documenten willen ze ook je vaders naam weten, dat hoort daar zo bij. Handig om een of meer uittreksels uit het geboorteregister te hebben, waarop je ouders zijn vermeld...

Binnenkort meer, zodra we de eerste zaken daar echt voor elkaar hebben. Of niet, als het veel moeilijker blijkt dan nu te overzien ;))
Quote
#13
Wink 
Succes Nedergriek,

Eerlijk gezegd is ons de beroemde Griekse bureaucratie nog al meegevallen. Misschien, omdat  Pilion niet zo heel veel buitenlandse huis eigenaren heeft. Maar met alle dingen water, elektra en bankzaken is iedereen hier ontzettend behulpzaam. 

Toen we bij de Elektriciteits maatschappij aankwamen werden er zelfs strootjes getrokken wie ons mocht helpen Big Grin .

Wel hebben wij gemerkt dat bijna elke Griek een boekhouder heeft en dat die in Griekenland heel goedkoop zijn en ontzettend handig, als je dingen op afstand moet regelen. Er zal er vast 1 in jouw dorp zitten die jou het leven veel makkelijker gaat maken.

En vreemd genoeg vinden ze het ook heel handig als je een (Nederlandse )telefoonrekening en het bewijs dat je die betaald hebt meeneemt. Daar staan blijkbaar alle gegevens op die je moet hebben, om ze het vertrouwen te geven dat jij een goede klant bent.

Kun je, je trouwens hun gezichten voorstellen toen ik mijn geboorte bewijs liet zien, met daar op de geboorteplaats van mijn moeder Situ Cicadas in Indonesië?

We horen weer graag van je!
Groetjes Natalie
Quote
#14
Dank voor de tip, Natalie! Zal dan maar een afdruk zien te maken van mijn mobiel contract, vaste telefoon gebruiken we bijna niet en zit samen met internet en tv in één abonnement. Misschien daarvan ook maar een afdrukje maandafrekening maken.

Ik zal het doorgeven, hoe het ons vergaat met AFM en dan elektra/water aansluiting.

Leuk, van dat geboortebewijs. Mijn vader is geboren en getogen in Batavia, vinden ze nu op de kaart nooit meer terug :))
Quote
#15
(30 July 2019, 08:44)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En vreemd genoeg vinden ze het ook heel handig als je een (Nederlandse )telefoonrekening en het bewijs dat je die betaald hebt meeneemt. Daar  staan blijkbaar alle gegevens op die je moet hebben, om ze het vertrouwen te geven dat jij een goede klant bent.
Ik woon alles bij elkaar 14 jaar in Griekenland heb heel veel meegemaakt maar deze heb ik nog nooit gehoord.
Je hebt een belastingnummer nodig en een en een huurcontract waar een adres opstaat meer niet en o ja erg vaak heel veel geduld.
Quote
#16
Cornelius schreef:.
Natalie66 schreef:En vreemd genoeg vinden ze het ook heel handig als je een (Nederlandse )telefoonrekening en het bewijs dat je die betaald hebt meeneemt. Daar  staan blijkbaar alle gegevens op die je moet hebben, om ze het vertrouwen te geven dat jij een goede klant bent.
Ik woon alles bij elkaar 14 jaar in Griekenland heb heel veel meegemaakt maar deze heb ik nog nooit gehoord.
Je hebt een belastingnummer nodig en een en een huurcontract waar een adres opstaat meer niet en o ja erg vaak heel veel geduld.
Ik vond het ook heel grappig, maar met de factuur van Vodafone had ik binnen 10 minuten een bankrekening en ook bij de energie maatschappij waren ze er blij mee. Ik denk omdat het format van de Vodafone rekening in Griekenland en in Nederland het zelfde is, ze makkelijk alles over kunnen schrijven en hoefde we niets te spellen. Een belastingnummer hebben wij ook, maar dit ging echt heel makkelijk zo.

Een adres overigens niet, het plaatsje waar wij wonen is zo klein dat er geen straatnamen zijn, wij moeten het dus doen met de postcode van het (hele) dorp en de daarbij de omschrijving: tegenover het hotel.

Maar ik denk dat, ze in Kreta iets meer ervaring met Nederlanders en andere mensen uit Noord-Europa hebben, dan in Pilion, zodat ze daar anders mee omgaan.

Groetjes Natalie
Quote
#17
Hier hetzelfde geluid vanaf Pilion. Maar de regel van de telefoonrekening geldt niet alleen voor buitenlanders, maar voor iedereen. Alle gegevens die een bankmedewerker invoert bij het openen van een rekening moeten ondersteund worden met bewijs. Zelfs je telefoonnummer. Ben wel benieuwd bij welke bank je was Natalie. Ik ben bij de Thessalias bank.
Quote
#18
Jan Platanias schreef:Hier hetzelfde geluid vanaf Pilion. Maar de regel van de telefoonrekening geldt niet alleen voor buitenlanders, maar voor iedereen. Alle gegevens die een bankmedewerker invoert bij het openen van een rekening moeten ondersteund worden met bewijs. Zelfs je telefoonnummer. Ben wel benieuwd bij welke bank je was Natalie. Ik ben bij de Thessalias bank.

Wij zijn bij Piraeus bank terecht gekomen (natuurlijk op aanraden van de buurman). Heel behulpzaam, ik vond het vooral heel grappig dat een Nederlandse factuur ook gewoon voldeed.  Ik heb wel het idee dat iedereen het wel leuk vind 1 zo'n gek Nederlands stel in de zoveel tijd. Dat zal in de meer toeristische plekken of plaatsen met veel ex-pats wel anders zijn.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)