Grieksegids nieuws
Viering van het traditionele Klidonas "festival" in Georgioupolis.
#1
Maandag 24 juni 2019.
Viering van het traditionele ΚΛΗΔΟΝΑΣ (Klidonas) "festival" in Georgioupolis.
Locatie: bij de haven in Georgioupolis.
Aanvang: 20:00 uur. Toegang en parkeren is gratis.

Eten en drinken zijn beschikbaar voor kleine prijzen! De opbrengst gaat naar een goed doel.
De toegang is gratis; er zijn zitplaatsen beschikbaar.
Na de show is er de hele avond muziek en dans. Ben je in de buurt? Ga er heen en beleef een typisch Griekse traditie.

Klidonas is een jaarlijks terugkerend kleinschalige culturele festiviteit, die op meerdere plekken in Griekenland wordt gehouden.
In Georgioupolis wordt het georganiseerd door een groep vrouwen uit het dorp.

Het geeft weer hoe, en vooral ook waarom, men in vroeger tijden het begin van de zomer vierde. 
De inhoud van het verhaal vind je door
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te klikken. 

Als je dit wil zien moet je er voor zorgen tijdig aanwezig te zijn. Men begint altijd met de uitvoering van het verhaal. De uitleg wordt zowel in het Grieks, als in het Engels gegeven.

Na de uitvoering van het verhaal wordt er de rest van de avond Griekse muziek gemaakt en wordt er, met en zonder, begeleiding van de ingehuurde dansgroep hartstochtelijk gedanst.
Hierbij worden ook toeristen aangespoord om mee te doen.

In het dorp is het voor schoolkinderen sinds een paar jaar verplicht om Griekse traditionele dansen te leren. Sinds vorig jaar laten zij deze tijdens het festival zien, wat een genot voor het oog is! (Zie de foto's
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.) 

Op één man na, de "bqq master" zijn er slechts een paar mannen die bij de organisatie worden geduld en wel voor de op- en afbouw van het podium en het brengen van drank en etenswaren.
De verkoop daarvan wordt geheel door de vrouwen verzorgd. De opbrengst gaat naar een goed doel.
Daarbij is er op enig moment een maaltijd die aan elke aanwezige wordt aangeboden in de vorm van een bord rijst en een stuk stoofvlees. Wat het achterliggende gebruik daarvan is is me niet bekend.
Quote
#2
Leuk dat je dit even vermeld.Kom misschien wel even langs buurman. Vanavond is er overigens een panagiri in kalamitsi alexandrou,ook leuk om te bezoeken. Het bord rijst zal pilafi zijn,rijst gekookt in bouillon van het gekookte schapenvlees soms ook nog met kippenbouillon. Het is de Griekse variant van risotto en wordt hogelijk gewaardeerd door de Grieken.
Ps. Het vlees wat geserveerd wordt noemt men vrasto
Quote
#3
Leuk dat je vertelt over Pilafi Chris. Dat is precies het gerecht dat er tijdens Klidonas in Georgioupolis gratis aan ieder die het wil wordt geserveerd.
Ik wist niet dat het zo heet, maar je beschrijving komt overeen. De bijgevoegde saus is een beetje zuur.

Omdat ik aankom (laat) op de avond van de festiviteit kan ik het dit jaar helaas niet meemaken.
De eerste keer dat ik het zag was ik erg verrast door de geweldige (spectaculaire) manier van sommige dansen en de opzwepende muziek die er tussen zit(ten)! De dansen worden zowel door de dansgroep en locals uitgevoerd.

Veel plezier bij de Panagiri vanavond! (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kan je er een voorbeeld van zien.)
Quote
#4
Rectificatie!

Eerder melde ik dat de viering van het traditionele ΚΛΗΔΟΝΑΣ (Klinodas) "festival" plaatsvindt in Georgioupolis op maandag 24 juni.
Dit is niet correct!
Het festival wordt gehouden op de datum van herkomst uit het verleden: zondag 23 juni!
Plaats en tijd blijven hetzelfde. ??????
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  MATALA Beach Festival 2019 metaxa 7 4.539 17 February 2022, 11:37
Laatste bericht: metaxa
  Matala Beach Festival 2018 metaxa 0 1.678 26 May 2018, 10:31
Laatste bericht: metaxa
  Matala Beach Festival 2017 Rico 1 2.490 28 March 2017, 18:56
Laatste bericht: Frederique
  Matala -Beach=Festival 2016 metaxa 1 2.456 31 March 2016, 10:58
Laatste bericht: Arthur
  Matala hippie festival Frederique 6 5.669 11 May 2013, 11:06
Laatste bericht: messara

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)