Kijk uit voor Griekse muggen met Westnijlvirus
#1
Griekenland maakt zich op voor een druk zomerseizoen met naar verwachting dertig miljoen toeristen. Maar de Griekse autoriteiten waarschuwen de vakantiegangers voor muggen die minder onschuldig zijn dan ze lijken. Ze kunnen het Westnijlvirus bij zich dragen en dat is niet zonder gevaar. Als toerist neem je best je voorzorgen.

Lees er hier meer over:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Sander Koenraadt, universitair docent entomologie en muggendeskundige van de Wageningen Universiteit, vertelt de gevaren van het beestje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Is dit nu weer een andere mug dan de tijgermug? Daar werd toch vorig jaar zomer steeds voor gewaarschuwd? Ook in Nederland?
Quote
#3
Reactie uit het D-GR-forum: in 2019 tot nu toe geen gevallen bekend,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
#4
Waarom zet men "Griekenland" in de titel van het artikel op hln.be terwijl er tig andere landen zijn in de Balkan en Zuid-Europa waar dezelfde gevallen voorkwamen?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Omdat het een waarschuwing betreft van het Grieks ministerie voor volksgezondheid. Tevens wordt in het artikel vermeld dat dit virus ook in andere landen voorkomt.
Quote
#6
De muggen komen vooral voor op paarden en ezels ,misschien dat de toeristen wat  minder
gebruik gaan maken van de zgn taxi ezels  in Griekenland
Quote
#7
Ik ben net een week terug van Kos.
Ik heb nog nooit zoveel muggen meegemaakt in Griekenland.
Soms was het zo erg, dat restaurants de verlichting op het terras uitdeden, omdat de gasten lek werden gestoken.
Ik had al Deet bij me, maar wij hebben daar nog een spuitbus gekocht.
Of de tijgermug erbij zat, weet ik niet, maar ik vond het super vervelend al die muggen.
Begin mei nog naar Rhodos geweest, de hoteleigenaar waarschuwde ons vooral om geen deuren open te laten staan voor de muggen, maar daar heb ik niets gezien.

En ik heb geen ezels of paarden gezien op Kos, dus daar lag het zeker niet aan.
Quote
#8
Electra63 schreef:Ik ben net een week terug van Kos.
Ik heb nog nooit zoveel muggen meegemaakt in Griekenland.
Soms was het zo erg, dat  restaurants de verlichting op het terras uitdeden, omdat de gasten lek werden gestoken.
Ik had al Deet bij me, maar wij hebben daar nog een spuitbus gekocht.
Of de tijgermug erbij zat, weet ik niet, maar ik vond het super vervelend al die muggen.
Begin mei nog naar Rhodos geweest, de hoteleigenaar waarschuwde ons vooral om geen deuren open te laten staan voor de muggen, maar daar heb ik niets gezien.

En ik heb geen ezels of paarden  gezien op Kos, dus daar lag het zeker niet aan.

Da's niet fijn, maar... je kan lichten uit doen zoveel je wil, daar hou je de muggen niet mee tegen. Komen niet op licht af, wetenschappelijk bewezen. Wij kopen altijd het antimuggenspul in Griekenland zelf. Een apotheker daar heeft ooit eens gezegd dat de samenstelling anders is dan de producten die voor de noord Europese markt worden gemaakt. Of het klopt, wie zal het zeggen?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Nu bijna 3 weken terug van het vasteland en nog nooit zo weinig last gehad van de muggen, bijna niets.
Er was nochtans een plaats bij waar we vorig jaar in dezelfde periode waren en toen ben ik lek geprikt, niet leuk.
Ik koop ook altijd bij de Griekse apothekers omdat ik denk dat die beter zijn.
Ik haat die beesten!
Viviane
Quote
#10
Op Kos al jaren problemen met muggen in Tigaki en Marmari. Over die speciale mug nog niks gehoord.
Hier boven in de bergen sowieso eigenlijk nooit problemen met muggen.
Quote
#11
west kreta ook geen last van muggen gehad
Quote
#12
Hier in Pitsidia wel last van muggen
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#13
Net terug van Zakynthos.
Wel wat muggen gezien.
Of dit de gevreesde muggen met het Westnijlvirus waren niet kunnen vast stellen.
Ze waren of platgeslagen of pijlsnel weg .
Hopen maar dat alles meevalt
Quote
#14
Ik weet niet wat je nu het beste kan hebben....Een paar muggenprikjes Of helemaal onder de uitslag zitten van Eikenprocessierupsen...

In Nederland hebben we nu zo last van die  Eikenprocessierupsen...
Is deze hinder ook al in Griekenland  geconcentreerd?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Muggen verjagen Cornelius 17 12.993 17 June 2012, 09:29
Laatste bericht: Sophia
  Vliegen/muggen in Griekenland Tol 21 16.019 04 March 2012, 21:00
Laatste bericht: Eilandgast
  Griekenland (Corfu) en muggen Petra 6 12.201 29 September 2010, 12:00
Laatste bericht: geen
  Muggen op Kythira? Fleurootje 5 6.456 24 May 2010, 21:13
Laatste bericht: KarenAnna

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)