Op Antikythera wonen en geld ervoor krijgen.
#1

Zin in avontuur? Grieks eiland geeft 500 euro per maand als je er komt wonen.

Zin om uit de ratrace te stappen en op een droomplek een nieuw leven te beginnen? Dan is deze oproep van een Grieks eiland mogelijk echt iets voor jou. Wie bereid is te verhuizen naar het piepkleine Antikythera krijgt 500 euro per maand van de lokale overheid.

Het eilandje ligt in de Middellandse Zee tussen Kreta en Kythira op 45 minuten vliegen van Athene. Er wonen slechts 24 mensen, maar in de zomer worden dat er wat meer. Op de website van het eiland valt te lezen: “Het is een van de kleinste, niet-gemoderniseerde, bewoonde Griekse eilanden. De plaatsen om dingen te kopen zijn beperkt, maar daar staat een onbeperkt aantal relax-mogelijkheden tegenover.”

Het eiland is iets meer dan 50 vierkante kilometer groot en er is maar een handjevol plaatsen om te verblijven. Op Airbnb is er maar één appartement beschikbaar. De burgemeester, Andreas Charchalakis vertelde aan de Griekse website iefimerida.gr: “Ons eiland is schitterend, maar in de wintermaanden is het zwaar. We zoeken naar gezinnen die deze plek nieuw leven in kunnen blazen.”

De burgemeester vervolgt: “Een paar dagen geleden kwamen er drie kleine kinderen met hun ouders naar Antikythira en de plek kwam helemaal tot leven. We hebben drie jonge gezinnen nodig, die Antikythira weer levendig maken en vullen met kinderstemmen.”

Het lijkt een trend te worden. In meerdere kleine dorpjes in Zuid-Europa zijn huizen voor bijna niets te koop in de hoop de krimp tegen te gaan en de sterk vergrijsde bevolking te verjongen.

Bron(nen): The Independent



Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
The Independent is blijkbaar een beetje laat met dit bericht.

December 2018:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=antikythira
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Misschien wat voor RTL als vervolg op Polopos en Ollolai?
Quote
#4
Als ze gezinnen met kinderen willen aantrekken is de vraag hoe gaan ze dat doen wat
betreft het onderwijs van de kinderen ,de ferry verbinding met Kythira en Kreta is zeer
minimaal ,twee jaar terug was er een lange tijd helemaal geen  ferry verbinding ,misschien
een leraar[es] aantrekken die ook brood kan bakken ,dan zijn er al twee problemen minder Tongue
Quote
#5
September 2018 was ik er en het was er nog altijd zoals in de pionierstijd van de rugzakkers. Nu ja, 15 jaar ervoor was ik er ook al een week !
Nu NOG STEEDS "back to basic". Dat beduidt volledige rust, wat wandelen, zwemmen en wat vertellen. Buiten de jaarlijkse ornithologen en een stel uit Parijs die er een huisje hebben, was toerisme nihil ! Inderdaad, toen nog maar 20 permanente bezoekers. Tijdens de vakantiemaanden baat een vrouw van wie de ouders er wonen, een redelijk restaurantje uit. Verder is er nog de "eiland taverne" waar je elementair kan eten.
Al wie de luxe de rug kan toekeren voor een tijdje : GA !
Ikzelf verkies de heel kleine eilandjes, bv. zelfs dit !
Hilde
Quote
#6
(15 April 2020, 18:42)Hilde schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




September 2018 was ik er en het was er nog altijd zoals in de pionierstijd van de rugzakkers. Nu ja, 15 jaar ervoor was ik er ook al een week !
Nu NOG STEEDS "back to basic". Dat beduidt volledige rust, wat wandelen, zwemmen en wat vertellen. Buiten de jaarlijkse ornithologen en een stel uit Parijs die er een huisje hebben, was toerisme nihil ! Inderdaad, toen nog maar 20 permanente bezoekers. Tijdens de vakantiemaanden baat een vrouw van wie de ouders er wonen, een redelijk restaurantje uit. Verder is er nog de "eiland taverne" waar je elementair kan eten.
Al wie de luxe de rug kan toekeren voor een tijdje : GA !
Ikzelf verkies de heel kleine eilandjes, bv. zelfs dit !
Hilde
Vanaf Naxos kun je   dagelijks de kleine eilandjes Iraklia - Koufonisia -Donousa -Schinousa en het wat grotere Amorgos
 met de Small cycladen boot   van de familie Skopelitus , bezoeken
Quote
#7
Op die kleine eilandjes die hierboven genoemd worden, was ik al ! In totaal heb ik trouwens al 84 eilanden bezocht en grote delen van het vasteland. Telkens ontdek ik toch nog iets nieuw !
Maar toch nog graag tips. Je weet maar nooit !
Hilde
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het Mechanisme van Antikythera ontrafeld? Ger 2 628 29 September 2021, 21:13
Laatste bericht: maria kaptein
  blokkade van Eurobank om geld over te maken naar buitenland ? TreinopStad 8 5.241 16 January 2015, 20:38
Laatste bericht: chris
  je zal er maar wonen Wick 2 2.862 09 December 2012, 13:41
Laatste bericht: Markos
  Contant geld meenemen? Vito 15 8.534 03 June 2012, 10:51
Laatste bericht: jjohn
  Geld zat in Greece papajani 4 3.884 28 May 2012, 16:41
Laatste bericht: papajani
  Athene - je zal er nu maar wonen Yiannis 7 5.877 25 October 2011, 23:37
Laatste bericht: marilena
  ze hebben toch geld zat in Griekenland Arthur 9 9.641 15 May 2011, 16:38
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)