Grieksegids nieuws
Nog nieuwe ferryroutes aangekondigd
#1
Naast de nieuwe ferry van Piraeus naar Aegina en Agistri (zie https://www.wageral.nl/oriste/showthread.php?tid=7083 ) staan nog nieuwe ferryroutes op til.

Waarschijnlijk volgende week (17 juli) gaat de eerste ferry varen op een route Piraeus > Milos > Santorini > Rethymnon. Deze route is het idee van een groep zakenmensen uit Santorini. De ferry wordt de omgebouwde ELLI T die nu OLYMPUS als naam heeft. De ELLI T behoorde vroeger toe aan het voormalige CRETAN LINES.

Vorige week nam Levante Ferries de aangekochte PER (ex KOPERNIK) in ontvangst. Het vaartuig wordt thans omgebouwd en zal als de SMYRNA gaan varen tussen Thessaloniki en Izmir. Het is nog niet meegedeeld of er ook tussenstops (Samos?) zullen zijn.

Tenslotte werd gisteren door zowel het Griekse als Cypriotische Ministerie van Scheepvaart meegedeeld dat een studie bekeken wordt om vanaf volgend jaar een ferry te laten varen tussen Limassol en Piraeus. Mogelijks komt er een tussenstop in Rhodos. In de wintermaanden zou er 1 maal per 2 weken heen en terug gevaren worden. Tijdens de zomermaanden zou de frequentie 1 x per week worden. De overtocht zou zo'n 30 uren duren.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Patrick ze varen alleen als ze genoeg subsidie krijgen, zijn de zakken gevuld is het even later weer afgelopen.
Als het al doorgaat met de lijn Pireus Limassol krijgt Salamis Lines concurrentie, ze varen al jaren Lavrio Limassol 1 x per week veel van mijn oud collega's nemen die route, duurt wel 38 uur.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
(12 July 2019, 20:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naast de nieuwe ferry van Piraeus naar Aegina en Agistri (zie https://www.wageral.nl/oriste/showthread.php?tid=7083 ) staan nog nieuwe ferryroutes op til.

Waarschijnlijk volgende week (17 juli) gaat de eerste ferry varen op een route Piraeus > Milos > Santorini > Rethymnon. Deze route is het idee van een groep zakenmensen uit Santorini. De ferry wordt de omgebouwde ELLI T die nu OLYMPUS als naam heeft. De ELLI T behoorde vroeger toe aan het voormalige CRETAN LINES.

Vorige week nam Levante Ferries de aangekochte PER (ex KOPERNIK) in ontvangst. Het vaartuig wordt thans omgebouwd en zal als de SMYRNA gaan varen tussen Thessaloniki en Izmir. Het is nog niet meegedeeld of er ook tussenstops (Samos?) zullen zijn.

Tenslotte werd gisteren door zowel het Griekse als Cypriotische Ministerie van Scheepvaart meegedeeld dat een studie bekeken wordt om vanaf volgend jaar een ferry te laten varen tussen Limassol en Piraeus. Mogelijks komt er een tussenstop in Rhodos. In de wintermaanden zou er 1 maal per 2 weken heen en terug gevaren worden. Tijdens de zomermaanden zou de frequentie 1 x per week worden. De overtocht zou zo'n 30 uren duren.


Wederom bedankt voor de aanvullingen Patrick; uiteraard heb ik ze meteen toegevoegd aan de Oríste-Linkenpagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(13 July 2019, 11:06)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick ze varen alleen als ze genoeg subsidie krijgen, zijn de zakken gevuld is het even later weer afgelopen.
Als het al doorgaat met de lijn Pireus Limassol krijgt Salamis Lines concurrentie, ze varen al jaren Lavrio Limassol 1 x per week veel van mijn oud collega's nemen die route, duurt wel 38 uur.

Ze wachten (hopen) inderdaad op wat Europese subsidie. Maar die komt er wel denk ik. Superfast is in het verleden ook zo begonnen met een route van Zeebrugge naar Schotland. Zonder Europese subsidie was die er nooit gekomen. Na het stopzetten van de subsidies na zo'n 5 jaar was het 2 jaar later ook  gedaan met die route want ze was niet echt winstgevend.

Ik denk dat ze ook rekenen op het afhaken van Salamis want met de nieuwe regels inzake de fuel en de emissie die ingaan vanaf 2020 zie ik Salamis niet onmiddellijk verdergaan met die ouwe roestbak die ze gebruiken. Tenzij ze een nieuwe ferry kopen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(12 July 2019, 20:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarschijnlijk volgende week (17 juli) gaat de eerste ferry varen op een route Piraeus > Milos > Santorini > Rethymnon. Deze route is het idee van een groep zakenmensen uit Santorini. De ferry wordt de omgebouwde ELLI T die nu OLYMPUS als naam heeft. De ELLI T behoorde vroeger toe aan het voormalige CRETAN LINES.

Na heel wat (bureaucratische) beslommeringen werd het uiteindelijk 31 juli vooraleer de eerste reis kon aangevat worden. En het wordt afwachten of die 1ste reis zelfs ooit zal kunnen verdergezet worden want de eindbestemming Rethymnon is niet bereikt.
Bij aankomst in Santorini werden op last van de havenautoriteiten alle passagiers en voertuigen ontscheept nadat blijkbaar verontrustende telefoontjes van passagiers ontvangen werden. Bij onderzoek werden scheuren en gaten ontdekt in de romp van het vaartuig. Daarop werd de OLYMPUS verboden verder te varen. Zodoende ligt zij nu sinds gisterenmorgen voor anker nabij Athinios in Santorini.

Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Had het vanochtend gelezen en vroeg me net af wanneer Patrick het hier zou publiceren ?
Ik las in een bericht dat ze bij een klein eilandje even wat rotsen hebben geraakt,cq even aan de grond gelopen zijn. Slechte beurt voor de maatschappij.

Ps.het gaat om het eilandje Spronisi,ligt in de caldera van Santorini.
Quote
#7
(02 August 2019, 11:37)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 July 2019, 20:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarschijnlijk volgende week (17 juli) gaat de eerste ferry varen op een route Piraeus > Milos > Santorini > Rethymnon. Deze route is het idee van een groep zakenmensen uit Santorini. De ferry wordt de omgebouwde ELLI T die nu OLYMPUS als naam heeft. De ELLI T behoorde vroeger toe aan het voormalige CRETAN LINES.

Na heel wat (bureaucratische) beslommeringen werd het uiteindelijk 31 juli vooraleer de eerste reis kon aangevat worden. En het wordt afwachten of die 1ste reis zelfs ooit zal kunnen verdergezet worden want de eindbestemming Rethymnon is niet bereikt.
Bij aankomst in Santorini werden op last van de havenautoriteiten alle passagiers en voertuigen ontscheept nadat blijkbaar verontrustende telefoontjes van passagiers ontvangen werden. Bij onderzoek werden scheuren en gaten ontdekt in de romp van het vaartuig. Daarop werd de OLYMPUS verboden verder te varen. Zodoende ligt zij nu sinds gisterenmorgen voor anker nabij Athinios in Santorini.

Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.
De buit is binnen, het geld is verdeeld, laat nu die pot maar wegroesten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Ik denk niet dat er een buit binnen is. Op geen van beide routes waren subsidies te krijgen. Het lijken mij 2 projecten waar behoorlijk wat geld verloren is.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
De grote uittocht van de Augustus vakantie met de ferry''s is gisteren begonnen

26 schepen vanuit Piraeus met 30.353 passagiers en 5.145 voertuigen

vanaf Rafina 14  afvaarten met 8.015 passagiers en 1.617 voertuigen

vanaf  Lavrio 1.812 passagiers en 507 voertuigen

en de verwachting is dat het vandaag nog een stuk drukker zal zijn

 bron Naxos news .gr

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
(02 August 2019, 12:19)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De grote uittocht van de Augustus vakantie met de ferry''s is gisteren begonnen

26 schepen vanuit Piraeus met 30.353 passagiers en 5.145 voertuigen

vanaf Rafina 14  afvaarten met 8.015 passagiers en 1.617 voertuigen

vanaf  Lavrio 1.812 passagiers en 507 voertuigen

en de verwachting is dat het vandaag nog een stuk drukker zal zijn

 bron Naxos news .gr

Daarvan zijn er een aantal gestrand in Andros gisterenavond toen de AQUA BLUE de kade raakte en vervolgens ook nog eens aan de grond liep. Werd relatief vlug losgetrokken maar kreeg verbod om uit te varen vooraleer er een grondige inspectie van de romp was gebeurd. Pas deze morgen om 11 uur kreeg de AQUA BLUE toelating om zijn reis verder te zetten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Uit het D-GR-Forum:
Bei der ersten Fahrt der neuen Linie "Sea Speed Ferries" von Piräus (gestern ab 21.30 Uhr) via Milos und Santorin nach Rethymno ist die Fähre "Olympus" (BJ 1976) am frühen Morgen offenbar vor Santorin auf ein Riff gefahren und hat sich Schäden am Rumpf zugezogen.
Das Schiff liegt jetzt im Hafen von Santorin, in Rethymno wartete man vergeblich auf die Ankunft der Fähre.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
#12
(02 August 2019, 11:37)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na heel wat (bureaucratische) beslommeringen werd het uiteindelijk 31 juli vooraleer de eerste reis kon aangevat worden. En het wordt afwachten of die 1ste reis zelfs ooit zal kunnen verdergezet worden want de eindbestemming Rethymnon is niet bereikt.
Bij aankomst in Santorini werden op last van de havenautoriteiten alle passagiers en voertuigen ontscheept nadat blijkbaar verontrustende telefoontjes van passagiers ontvangen werden. Bij onderzoek werden scheuren en gaten ontdekt in de romp van het vaartuig. Daarop werd de OLYMPUS verboden verder te varen. Zodoende ligt zij nu sinds gisterenmorgen voor anker nabij Athinios in Santorini.

Eerder deze week is de Olympus naar de Neorion scheepswerf in Syros gesleept. Daar zal bekeken worden wat de schade precies is. Afwachten dus of de Olympus hersteld wordt en of ze (ooit) terug in de vaart komt.


Patrick schreef:Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.

In diverse Turkse media verschenen getuigenissen van mensen die al geboekt en betaald hadden maar nu hun geld terug willen. En dat is niet makkelijk blijkt. De burelen in Cesme staan leeg en zijn afgesloten en verder worden telefoontjes en mails niet beantwoord.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Patrick schreef:Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.

In diverse Turkse media verschenen getuigenissen van mensen die al geboekt en betaald hadden maar nu hun geld terug willen. En dat is niet makkelijk blijkt. De burelen in Cesme staan leeg en zijn afgesloten en verder worden telefoontjes en mails niet beantwoord.
Patrick, ik schreef toch al de buit is binnen, als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook te mooi om waar te zijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(18 August 2019, 13:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick schreef:Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.

In diverse Turkse media verschenen getuigenissen van mensen die al geboekt en betaald hadden maar nu hun geld terug willen. En dat is niet makkelijk blijkt. De burelen in Cesme staan leeg en zijn afgesloten en verder worden telefoontjes en mails niet beantwoord.
Patrick, ik schreef toch al de buit is binnen, als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook te mooi om waar te zijn.

En welke buit zou dat moeten zijn, Arthur?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
(18 August 2019, 15:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2019, 13:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick schreef:Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.

In diverse Turkse media verschenen getuigenissen van mensen die al geboekt en betaald hadden maar nu hun geld terug willen. En dat is niet makkelijk blijkt. De burelen in Cesme staan leeg en zijn afgesloten en verder worden telefoontjes en mails niet beantwoord.
Patrick, ik schreef toch al de buit is binnen, als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook te mooi om waar te zijn.

En welke buit zou dat moeten zijn, Arthur?
Mensen hebben geboekt en betaald, jij schrijft dat die mensen voor een gesloten deur staan en de ferry niet meer vaart.
De buit is dus binnen of zie jij dat anders?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
(18 August 2019, 18:05)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2019, 15:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2019, 13:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick, ik schreef toch al de buit is binnen, als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook te mooi om waar te zijn.

En welke buit zou dat moeten zijn, Arthur?
Mensen hebben geboekt en betaald, jij schrijft dat die mensen voor een gesloten deur staan en de ferry niet meer vaart.
De buit is dus binnen of zie jij dat anders?

Neen, ik dacht dat je misschien iets anders bedoelde.
Denk dat ze op het kleine aantal voorafbetalingen wel niet veel buit binnengehaald hebben. Zal enkel een druppel op de hete plaat van het verlies zijn. Het leek me trouwens vanaf het begin al iets wat geen lang leven beschoren zou zijn. Volgens mij zitten weinigen te wachten op een dergelijke verbinding.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
(18 August 2019, 13:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick schreef:Ook voor een 2de nieuwe route is het snel over. Begin juli werd de route Cesme-Lavrio gestart maar dat duurde precies 17 dagen. De ferry die gebruikt werd zit alweer op zijn vorige route in de Zwarte Zee.

In diverse Turkse media verschenen getuigenissen van mensen die al geboekt en betaald hadden maar nu hun geld terug willen. En dat is niet makkelijk blijkt. De burelen in Cesme staan leeg en zijn afgesloten en verder worden telefoontjes en mails niet beantwoord.
Patrick, ik schreef toch al de buit is binnen, als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook te mooi om waar te zijn.

Dit is een overzicht van "de buit die binnen" was. Voor deze route waren er geen subsidies. Het was een privé initiatief.

     Datum             Reis        Motor Auto Passagiers TIR        Ontvangsten   Verlies
 30.06.2019 Çeşme Lavrion    0   10       54            0           € 2.800,00      -€ 33.600,00
 01.07.2019 Lavrion Çeşme    2   9         34            0           € 1.910,00      -€ 34.490,00
 02.07.2019 Çeşme Lavrion    5   1         19            0           € 440,00         -€ 35.960,00
 03.07.2019 Lavrion Çeşme    0   10       52            5           € 4.240,00      -€ 32.160,00
 04.07.2019 Çeşme Lavrion    1   2         23            0           € 780,00         -€ 35.620,00
 05.07.2019 Lavrion Çeşme    0   6         36            3           € 2.650,00      -€ 33.750,00
 06.07.2019 Çeşme Lavrion    5   7         58            21         € 7.820,00      -€ 28.580,00
 07.07.2019 Lavrion Çeşme    0  10        39            2           € 3.550,00      -€ 32.850,00
 08.07.2019 Çeşme Lavrion    0  7          42            17         € 7.120,00      -€ 29.280,00
 08.07.2019 Lavrion Çeşme    1  5          26            0           € 2.170,00      -€ 34.230,00
  09.07.2019 Çeşme Lavrion  3   8          41            6           € 5.050,00      -€ 31.350,00
 10.07.2019 Lavrion Çeşme   2   9          53            12         € 7.440,00      -€ 28.960,00
 11.07.2019 Çeşme Lavrion   5   5          63            31         € 11.800,00    -€ 24.600,00
 12.07.2019 Lavrion Çeşme   5   4          37            8           € 4.920,00      -€ 31.480,00
 13.07.2019 Çeşme Lavrion   2   3          59           36          € 12.670,00    -€ 23.730,00
 14.07.2019 Lavrion Çeşme   6   11        54            4           € 4.270,00      -€ 32.130,00

                                                                                             Totaal verlies: -€ 502.770,00

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De OLYMPUS die tijdens zijn 1ste reis een rif voor Santorini raakte is overigens hersteld en verliet eerder deze week de scheepswerf in Syros. Eerstdaags zal de route Piraeus -> Milos -> Santorini -> Rethymnon hernomen worden. Dat wordt 3 maal per week in beide richtingen. Op zondag wordt er niet aangelopen in Milos tussen Piraeus en Santorini.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe ferryroutes zomer 2019 Patrick 0 1.793 17 January 2019, 16:59
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)