Fodelianakis olijfolie                 
Frappé is een onomatopee, een wat??
#1
Frappé is een onomatopee, een wat?? (het rijmt wel leuk)

Το φραπέ en ο φραπές zijn twee leenwoorden uit het Frans. Het woord komt van het werkwoord “frapper” dat “kloppen, slaan” betekent. Het woord is wat we noemen een “onomatopee” van het Griekse woord η ονοματοποιία = όνομα + ποιώ/ποιέω welke woorden “naam” en “maken” betekenen. Dit woord wordt gebruikt voor “klanknabootsingen” d.w.z. een woord waarin een klank wordt nagedaan. Zo is bijvoorbeeld het werkwoord “miauwen” de klanknabootsing van het geluid dat katten maken en zo is bijvoorbeeld het woord η βόμβα (womwa) – nu in het Nieuwgrieks het woord voor “bom” net zoals in vele andere talen – een afgeleide vorm van het Oudgrieks o βόμβος (uitspraak toen: bombos) dat een “harde knal, dreun” moest nabootsen. Een ander voorbeeld van een onomatopee in het Grieks is het werkwoord γαβγίζω van de klank γαβ dat het geluid van het blaffen van een hond nabootst.
Of ik een frappé kan maken?
Nee, ik weet alleen hoe je het moet “verbuigen”:
το φραπέ blijft ongewijzigd, dus ένα, δύο, τρία φραπέ, alleen het eventuele lidwoord verandert van το in τα, maar als je de vorm ο φραπές gebruikt dan moet je hem wel verbuigen:
ο φραπές – οι φραπέδες etc.

Voor de Griekse taal en meer ga je naar Dàt is Grieks voor mij!



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Over het algemeen een heerlijke versnapering als je net uit een warme auto komt en plaats neemt op een strandstoel. Helaas is de gepresenteerde Frappé vaak waterig en vraag ik me af waarom ze er niet iets meer koffie in doen.
Quote
#3
Probeer eens: Frappè mètrio mè gála.
Quote
#4
(20 July 2019, 13:21)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Probeer eens: Frappè mètrio mè gála.

Da's precíes wat ik altijd bestel Cor Smile . Héérlijk.........
Quote
#5
Ik vind freddo cappuccino of freddo espresso metrio veel lekkerder en het is ook nog gezonder.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Ik maak mijn frappé dikwijls zelf, ook in Griekenland.

2 dessertlepeltjes koffie, 2 dessertlepeltjes suiker, beetje water erbij en dan mixen. Daarna nog wat (ijskoud) water erbij en een boel ijsblokjes.

Waar we logeren in Naxos weet onze gastvrouw het al en ik krijg bij aankomst dan ook altijd een hele plastiek zak vol ijsblokjes van haar na de vraag: "Do you have your frappe machine with you?" Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
(20 July 2019, 13:21)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Probeer eens: Frappè mètrio mè gála.
Die bestel ik altijd Tongue
Quote
#8
orís galá voor mij!
Half september weer daar, en vast een keer eerder thuis op het balkon. Vorig jaar september eindelijk een machientje op de kop getikt op Lesbos. Tot dan behielpen we ons overigens prima met een melkschuimertje op batterijen dat je hier bij Blokker kan kopen (de inspiratie om die te gebruiken deed ik eerder gewoon in Griekenland op tijdens een boottochtje).
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)