zonsopkomst
#1
De verbondenheid tussen talen


Het vervult me altijd weer verwondering en bewondering om te zien hoe talen onderling met elkaar verbonden zijn. 
We vertalen niet simpelweg woorden van de ene in de andere taal, nee, soms als je naar het te vertalen woord kijkt 
dan zie je dat beide woorden in hun eigen taal dezelfde betekenis hebben. Een prachtig voorbeeld hiervan is het werkwoord “(zich) oriënteren” . 
Hierin zit het woord “oriënt” verscholen wat “oost”, “het oosten” betekent. 
Het stamt ongetwijfeld uit de tijd dat wij hier in het westen ons richtten op het oosten om nieuwe werelden te ontdekken. 
Aanvankelijk betekent het werkwoord “zich oriënteren” dan ook “zich naar het oosten richten” en nu meer “de juiste richting kiezen”. 
De Griekse vertaling van het werkwoord is “προσανατολίζω” en als we dat ontleden dan zien we dat het samengesteld is uit het voorzetsel/voorvoegsel προς dat “aan, naar” betekent 
en het woord ανατολή (de zonsopkomst, het oosten) dat als zelfstandig naamwoord afstamt van het werkwoord ανατέλλω “opkomen, 
rijzen” en dat we bijvoorbeeld tegenkomen in ο ήλιος ανατέλλει wat betekent “de zon komt op” en als je je daarbij bedenkt dat die in het oosten opkomt dan betekent de samenstelling dus “naar het oosten gericht”.

Ondertussen kijk ik naar het oosten, ……we kunnen ons weer opmaken voor een warme dag!

Voor de Griekse taal en meer ga je naar Dàt is Grieks voor mij!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





foto Arcadia Portal
Quote
#2
Wat een leuke stukjes schrijf je iedere dag, Petra! efcharisto 
Ik lees ze graag.
Quote
#3
Inderdaad leuk om te lezen, en al spreek ik aardig grieks ik heb toch ook nog heel vaak van die "goh ja"
reacties bij t lezen van je stukjes.
Quote
#4
In Deventer zeggen ze “in Battum (Bathmen) treken ze de zunne op”. En ja,BThmen ligt oostelijk van Deventer.
Quote
#5
Wat leuk om te lezen dat jullie het leuk vinden!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)