Grieksegids nieuws
De naam Corfu
#1
Toppie!

Als we iemand betitelen als “coryfee” (nee, ik bedoel geen corvee, dat is helaas mijn lot vandaag) dan bedoelen we dat iemand een “ster” is, 
dat iemand uitblinkt in iets, dat ie tot de top behoort, want dat betekent het woord “top”.
Dit woord komt van het Griekse woord η κορυφή (en een alledaagse variant hiervoor waarbij samentrekking heeft plaatsgevonden is η κορφή). 
De η stond in het Oudgrieks voor een langgerekte “e”, vandaar de schrijfwijze “ee” aan het eind. 
Ook in samenstellingen zoals “topoverleg” e.d. wordt dit woord gebruikt, zij het dan dat hiervoor het bijvoeglijk naamwoord wordt gebruikt κορυφαίος – κορυφαία – κορυφαίο.
De benaming Corfu voor het eiland Κέρκυρα verwijst naar de benaming Κορυφώ van het versterkte Παλαιό Φρούριο (de oude burcht) dat twee toppen had. 
Naar deze plek is de stad “verhuisd” in de 6e eeuw na Chr. om zich beter tegen vijandige invallen te kunnen beschermen.
Nou is Corfu natuurlijk ook een toppertje!

Voor de Griekse taal en meer ga je naar Dàt is Grieks voor mij!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)