Tax violation
#1
We waren gisteren aan het eten in restaurant Spiros in Agios Prokopios Naxos, opeens een hoop consternatie, mensen konden niets meer bestellen bleek er belasting controle ter plekke worden uitgevoerd door 2 vrouwen en 1 man. Alle tafels werden gecontroleerd of de bonnetjes wel klopten etc. Hele restaurant zat helemaal vol, hoop gevloek op zijn Grieks we konden met moeite betalen afijn, vandaag liepen we langs en zagen we een grote sticker geplakt over de voordeur,gesloten vanwege tax violation, voor 2 dagen! de hele stad is weer op de hoogte en je krijgt zelf bij 1 bolletje ijs nu ook een bonnetje...
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dat zat er wel in ,nadat ze een paar jaar terug enkele inspecteurs min of meer van het
eiland geschopt hebben ,dat zijn ze  blijkbaar nog niet vergeten bij de belastingdienst in
Athene
Quote
#3
Belastingdienst is dit jaar erg actief ja. Hier in t dorp ook al meerdere keren langs geweest.
Maar als je zaak voor n paar dagen dicht gaat heb je t wel echt bont gemaakt,
dat gaat niet meer over n paar bonnetjes niet aanslaan. Want dan krijg je alleen maar een boete,
en kom je op de "zwarte lijst " van de Eforia te staan, je kunt er dan vanuit gaan dat ze je vaker komen bezoeken.
Een kapsalon hier in Kos had de agenda met afspraken naast de kassa liggen, makkie voor de inspectie
om dan te checken of die afspraken kloppen met de kassa, nee dus. Ook kapsalon dicht voor een aantal dagen.
Quote
#4
Het werd tijd dat er iets gedaan werd want het is natuurlijk altijd lang leve de vrijheid geweest !
Quote
#5
Het is natuurlijk altijd makkelijker om een restaurant, kapsalon en dergelijke - zeg maar de kleine zelfstandige - aan te pakken dan de grote bedrijven. Die kleine ondernemer heeft ook niet de financiële middelen om een horde advocaten en boekhouders te betalen om alle mogelijke mazen van het net te zoeken. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat sommige kleine ondernemers eens moeten aangepakt worden.
Maar als ik dan lees dat in België bijvoorbeeld een Britse keten van sportwinkels maar liefst 260.000.000 Euro belastingen niet betaald heeft, vraag ik mij af waarom die niet eens deftig gecontroleerd worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Het gaat hier niet om iets ingewikkelds. Gewoon btw afdragen,heb je geen boekhouder of advocaat voor nodig. Boekhouders zijn trouwens zeer goedkoop hier. En blijkbaar is er bij dat bedrijf in België deftig gecontroleerd,anders was dat bedrag niet betend geworden.
Quote
#7
Ben het wel het je eens Patrick dat er genoeg grote bedrijven zij die eens aangepakt moeten worden. En idd is dat lang niet eenvoudig.
Bij ons in t dorp een jonge knul die een eigen bedrijfje is begonnen, net paar maanden aan t werk,
loopt nog lang niet eenvoudig, veel starterskosten etc. En ja hoor vorige week gepakt toen hij bij een bekende n drankje niet aansloeg op de kassa.
Regels zijn regels ik weet t, maar aan de andere kant n knul van net 23 die in deze tijden voor zichzelf begint in Griekenland.....
Check grote jongens, of die onderneers die al 25 jaar een bedrijf hebben en op papier al die jaren verlies lijden,
doktoren die minimum loon verdienen etc etc.

Op zich ben ik ook voor controle, zoals Kosta hierboven al zegt het was allemaal n beetje te gemakkelijk.
Quote
#8
(03 August 2019, 13:20)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is natuurlijk altijd makkelijker om een restaurant, kapsalon en dergelijke - zeg maar de kleine zelfstandige - aan te pakken dan de grote bedrijven. Die kleine ondernemer heeft ook niet de financiële middelen om een horde advocaten en boekhouders te betalen om alle mogelijke mazen van het net te zoeken. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat sommige kleine ondernemers eens moeten aangepakt worden.
Maar als ik dan lees dat in België bijvoorbeeld een Britse keten van sportwinkels maar liefst 260.000.000 Euro belastingen niet betaald heeft, vraag ik mij af waarom die niet eens deftig gecontroleerd worden.

(03 August 2019, 14:22)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben het wel het je eens Patrick dat er genoeg grote bedrijven zij die eens aangepakt moeten worden. En idd is dat lang niet eenvoudig.
Bij ons in t dorp een jonge knul die een eigen bedrijfje is begonnen, net paar maanden aan t werk,
loopt nog lang niet eenvoudig, veel starterskosten etc. En ja hoor vorige week gepakt toen hij bij een bekende n drankje niet aansloeg op de kassa.
Regels zijn regels ik weet t, maar aan de andere kant n knul van net 23 die in deze tijden voor zichzelf begint in Griekenland.....
Check  grote jongens, of die onderneers die al 25 jaar een bedrijf hebben en op papier al die jaren verlies lijden,
doktoren die minimum loon verdienen etc etc.

Op zich ben ik ook voor controle, zoals Kosta hierboven al zegt het was allemaal n beetje te gemakkelijk.
Ik ben het met Patrick en Nanny eens, pak de grote bedrijven ook eens ipv altijd de kleine bedrijfjes of Jan met de pet.
Quote
#9
Ook op Paros hebben ze enkele zaken voor 48 uur gesloten ,en zijn er ook nog mensen gearesteerd.
Op naxos hebben ze naast enkele zaken voor 48 uur gesloten ook nog vier toeristen bootjes aan de
ketting gelegd volgens Naxos news .gr
Quote
#10
(03 August 2019, 15:14)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook op Paros hebben ze enkele zaken voor 48 uur gesloten ,en zijn er ook nog mensen gearesteerd.
Op naxos hebben ze naast enkele zaken voor 48 uur gesloten ook nog vier toeristen bootjes aan de
ketting gelegd volgens Naxos news .gr
Jeetje gearresteerd zelfs. Dat waren dan mensen die moeilijk gingen doen tegen die inspecteurs?
Een maand geleden werd hier in het dorp in een resaturant een Italiaan die net gegeten had en t restaurant wilde verlaten
gevraagd om zn bon te tonen. Maar die Italiaan weigerde, hij vind dat die inspectie niet netjes was, en ging zo weg.
het schijnt dat dat Italianen ongeveer t zelfde systeem hebben wat belasting en controle betreft als Griekenland.
Die man herkende gelijk de situatie blijkbaar.
Quote
#11
(03 August 2019, 10:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Belastingdienst is dit jaar erg actief ja. Hier in t dorp ook al meerdere keren langs geweest.
Maar als je zaak voor n paar dagen dicht gaat heb je t wel echt bont gemaakt,
dat gaat niet meer over n paar bonnetjes niet aanslaan. Want dan krijg je alleen maar een boete,
en kom je op de "zwarte lijst " van de Eforia te staan, je kunt er dan vanuit gaan dat ze je vaker komen bezoeken.
Een kapsalon hier in Kos had de agenda met afspraken naast de kassa liggen, makkie voor de inspectie
om dan te checken of die afspraken kloppen met de kassa, nee dus. Ook kapsalon dicht voor een aantal dagen.
Mijn kapsalon heeft een dubbele agenda, zoals zovelen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(03 August 2019, 17:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 10:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Belastingdienst is dit jaar erg actief ja. Hier in t dorp ook al meerdere keren langs geweest.
Maar als je zaak voor n paar dagen dicht gaat heb je t wel echt bont gemaakt,
dat gaat niet meer over n paar bonnetjes niet aanslaan. Want dan krijg je alleen maar een boete,
en kom je op de "zwarte lijst " van de Eforia te staan, je kunt er dan vanuit gaan dat ze je vaker komen bezoeken.
Een kapsalon hier in Kos had de agenda met afspraken naast de kassa liggen, makkie voor de inspectie
om dan te checken of die afspraken kloppen met de kassa, nee dus. Ook kapsalon dicht voor een aantal dagen.
Mijn kapsalon heeft een dubbele agenda, zoals zovelen.
Ha ha ja mn tandarts, mn loodgieter, mn electricien, mn automonteur en de taxi ook!
Quote
#13
(03 August 2019, 17:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 17:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 10:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Belastingdienst is dit jaar erg actief ja. Hier in t dorp ook al meerdere keren langs geweest.
Maar als je zaak voor n paar dagen dicht gaat heb je t wel echt bont gemaakt,
dat gaat niet meer over n paar bonnetjes niet aanslaan. Want dan krijg je alleen maar een boete,
en kom je op de "zwarte lijst " van de Eforia te staan, je kunt er dan vanuit gaan dat ze je vaker komen bezoeken.
Een kapsalon hier in Kos had de agenda met afspraken naast de kassa liggen, makkie voor de inspectie
om dan te checken of die afspraken kloppen met de kassa, nee dus. Ook kapsalon dicht voor een aantal dagen.
Mijn kapsalon heeft een dubbele agenda, zoals zovelen.
Ha ha ja mn tandarts, mn loodgieter, mn electricien, mn automonteur en de taxi ook!
Belasting ontduiken is van alle tijden en komt over de hele aardbol voort, iedereen doet aan creatief boekhouden, of het nu Nanny, Arthur of iemand anders is, alleen is het in sommige landen wat makkelijker.
Iemand die beweerd ik niet, liegt dat die barst.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(03 August 2019, 17:56)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 17:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 17:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn kapsalon heeft een dubbele agenda, zoals zovelen.
Ha ha ja mn tandarts, mn loodgieter, mn electricien, mn automonteur en de taxi ook!
Belasting ontduiken is van alle tijden en komt over de hele aardbol voort, iedereen doet aan creatief boekhouden, of het nu Nanny, Arthur of iemand anders is, alleen is het in sommige landen wat makkelijker.
Iemand die beweerd ik niet, liegt dat die barst.
Quote
#15
Tuurlijk doet iedereen het. De een is meer in de gelegenheid dan de ander. Maakt toch ook wel een verschil of het om duizendjes of tonnen/miljoenen gaat.
Quote
#16
Zeker komt dat overal voor, en je kunt t nooit helemaal voorkomen. Toch denk ik dat een beetje strengere controle wel
goed is, om de zaken een klein beetje binnen de perken te houden.
Toen ik 28 jaar geleden mn winkeltje opende, ging ik keramieken vaasjes kopen bij iemand in Athene, die meneer maakte
die dingetjes echt zelf. Wij dus naar die werkplaats toe, alles bekeken. En ook bestelling gedaan terplekke.
Ik kon me nog ongeveer de prijzen herinneren van sommige dingetjes, en was zeer verbaasd toen de spullen geleverd werden.
"Mijn" prijzen waren veel hoger dan de prijzen op de rekening!!!!
Meneer opgebeld, meneer verbaasd.....maar de prijzen op een "timologio" zijn toch altijd 50% van de echte prijzen?
Als "nieuwe" ondernemer was mij dat dus niet bekend.
Maar je kunt hieraan wel zien dat in die tijd, zonder er dus maar met een woord over te hebben gesproken, geewoon met
een nieuwe klant in zee werd gegaan met t idee van alles 50% zwart.
Die tijd is dus wel voorbij, zo gemakkelijk is het niet meer.
Quote
#17
(03 August 2019, 16:47)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jeetje gearresteerd zelfs. Dat waren dan mensen die moeilijk gingen doen tegen die inspecteurs?
Een maand geleden werd hier in het dorp in een resaturant een Italiaan die net gegeten had en t restaurant wilde verlaten
gevraagd om zn bon te tonen. Maar die Italiaan weigerde, hij vind dat die inspectie niet netjes was, en ging zo weg.
het schijnt dat dat Italianen ongeveer t zelfde systeem hebben wat belasting en controle betreft als Griekenland.
Die man herkende gelijk de situatie blijkbaar.

Ik zou net zo reageren als die Italiaan. Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(03 August 2019, 15:14)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook op Paros hebben ze enkele zaken voor 48 uur gesloten ,en zijn er ook nog mensen gearesteerd.
Op naxos hebben ze naast enkele zaken voor 48 uur gesloten ook nog vier toeristen bootjes aan de
ketting gelegd volgens Naxos news .gr

In Paros ging het o.a. om het gekende restaurant en strandbar Aspro in Naoussa waar men 13 bonnetjes voor een totaal bedrag van 324,60 Euro niet kon voorleggen. Niet allen werd de zaak onmiddellijk voor 48 uren gesloten, maar werd ook het strand afgesloten waar hun ligstoelen staan.
De zaakvoerders van Aspro zijn in beroep gegaan tegen het besluit omdat zij van oordeel zijn dat een sluiting van 48 uren een overdreven maatregel is. Temeer het gaat over de BTW op een bedrag van 324,60€ en er voorheen over de 8 jaar dat de zaak bestaat geen enkele overtreding vastgesteld werd. Als tegenreactie hebben zij bij het gerecht een klacht ingediend tegen de belastingdienst wegens "milieuvervuiling" omdat zij het strand afgezet hebben met plastic tape.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(04 August 2019, 10:42)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(03 August 2019, 15:14)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook op Paros hebben ze enkele zaken voor 48 uur gesloten ,en zijn er ook nog mensen gearesteerd.
Op naxos hebben ze naast enkele zaken voor 48 uur gesloten ook nog vier toeristen bootjes aan de
ketting gelegd volgens Naxos news .gr

In Paros ging het o.a. om het gekende restaurant en strandbar Aspro in Naoussa waar men 13 bonnetjes voor een totaal bedrag van 324,60 Euro niet kon voorleggen. Niet allen werd de zaak onmiddellijk voor 48 uren gesloten, maar werd ook het strand afgesloten waar hun ligstoelen staan.
De zaakvoerders van Aspro zijn in beroep gegaan tegen het besluit omdat zij van oordeel zijn dat een sluiting van 48 uren een overdreven maatregel is. Temeer het gaat over de BTW op een bedrag van 324,60€ en er voorheen over de 8 jaar dat de zaak bestaat geen enkele overtreding vastgesteld werd. Als tegenreactie hebben zij bij het gerecht een klacht ingediend tegen de belastingdienst wegens "milieuvervuiling" omdat zij het strand afgezet hebben met plastic tape.

Ik vind deze actie van de belastingdienst ook belachelijk en zwaar overdreven, als je de regels wil handhaven, prima maar kijk dan inderdaad eerst of de zaakvoerder al eerder in de fout is gegaan.
Aangezien men dit de laatste acht jaar niet heeft kunnen vaststellen en het om een relatief laag bedrag gaat, had een boete voor de zaakvoerder meer dan genoeg straf geweest.
Een zaak voor 48 uur sluiten en een strand afzetten is belachelijk en helpt deze zaakvoerder niet om zijn hoofd boven water te houden.
Tevens ziet zo'n afgezet strand er voor de toerist ook gezellig uit, kortom goed bezig, ik zeg pak ook de grote jongens eens aan en draai niet de kleine ondernemer de nek om.
Quote
#20
De belastingsdienst had ook kunnen zeggen: ok, jullie zijn al 8 jaar bezig, vandaag werd op een dag een bedrag van
A niet aangegeven. U heeft dus totaal een bedrag van 8x365xA niet aangegeven en een aanslag over dit bedrag wordt nagevorderd. Tenmiste doen de electriciteitsbedrijven in Duitsland dat als je betrapt wordt op "ontduiken" van de electriciteitsmeting "zwart aftappen van stroom". Natuurlijk, electriciteit is niet belasting - maar toch.
Johannes
Quote
#21
Het gaat niet direct om het pakken van de zg. Kleintjes. Het erom te laten zien dat deze aangekondigde acties serieus genomen moeten worden. Het werkt wel,er worden overal braaf bonnetjes op tafel gezet.
Overigens zijn de belasting acties niet nieuw. In 1993 heb ik ze ook al gehouden zien worden.

Ik vind het trouwens nogal aanmatigend om te denken dat al die gepakte ondernemers moeite hebben om rond te komen. Daar zie ik niks van wanneer ik om me heen kijk. Dat ze lage inkomsten opgeven geloof ik wel.
Quote
#22
Ze leren het nooit! Vandaag gegeten aan de overkant van restaurant die 2 dagen dicht was geweest ivm de belasting controle en jahoor een handgeschreven bonnetje/rekening! Wat een lef...
Quote
#23
Ik liep laatst door een horecazaak naar achteren. Het viel mij ineens op dat er een emmer met bonnetjes stond.
Wat gebeurt er: veel mensen nemen het bonnetje niet mee, die blijft dus op de tafel liggen. Deze zaak neemt ze mee terug en gooit ze in de emmer. Dan kom jij en bestelt wat voor laten we zeggen 5 euro. Ze duiken in de emmer en zoeken er een op waar 5 euro op staat. Die krijg jij bij je bestelling. Die theorie klopte, want mijn bonnetje was een paar uren oud terwijl mijn bestelling net op tafel was gezet.
Degene die scherp oplet zal zien dat de tijd (en mogelijk ook de datum) niet klopt. Ik denk dat 99% van de gasten dat niet ziet en als je het wel ziet zeggen ze dat de kassa klok niet goed staat.
Op deze manier lijkt de zaak alles prima te doen maar is de werkelijkheid anders!
Quote
#24
Willen jullie nu eens ophouden met dat gezeur.
Zie dat jullie eigen bonnetjes in orde zijn en laat verder ieder leven zoals hij zelf wil!
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#25
Als ik moet kiezen tussen goed eten zonder bon of slecht eten met bon dan is de keus niet
zo moeilijk denk ik Big Grin
Quote
#26
(04 August 2019, 23:50)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Willen jullie nu eens ophouden  met dat gezeur.
Zie dat jullie eigen bonnetjes in orde zijn en laat verder ieder leven zoals hij zelf wil!

Dat is wel heel makkelijk gesteld. Vroeg of laat draait er toch iemand op voor die belastingontduiking.
Quote
#27
Het zal mij werkelijk waar een worst zijn welke tijd er op mijn bonnetje staat, als het bedrag maar klopt.
Als ik op vakantie ben dan ga ik mij niet politiek bezig houden.

Het is heel simpel, een ieder die een maas in de wet gevonden heeft ( welk land dan ook) succes ermee, als je eenmaal gepakt wordt moet je ook niet zeuren, je hebt er lang van geprofiteerd en nu moet je op de blaren zitten.

Aan de andere kant , de grote bedrijven komen weg met belasting ontduiken en andere zaken , pak dat eerst eens aan , levert onderaan de streep ook meer op dan alle kleine bedrijfjes controle is prima maar dan wel over de hele breedte.
Quote
#28
Thumbs Down 

Kretenzische handelaar verwijdert met speciale software 80% van de bonnen die hij uitgeeft

Er wordt gewerkt aan belastingontduiking door kunst. Dit vonden de auditors van AADE in gelateria in Chersonissos. Na drie uur het bonnensysteem te hebben bestudeerd, ontdekten ze dat er speciale software was geïnstalleerd, die aan het einde van elke dag 80% van de afgegeven bonnen wist en slechts 20% ervan aan het belastingkantoor werd gepresenteerd.

Het auditteam ontdekte dat de software in slechts één dag 291 bewijzen had verwijderd en schat dat meer dan 3.000 bewijzen waren verwijderd in de afgelopen 15 dagen.

Het bedrijf werd 48 uur geschorst. Tegelijkertijd wordt de eigenaar onder de loep genomen voor zowel het huidige gebruik als het gebruik van inkomsten en btw uit voorgaande jaren dat verborgen is voor het belastingkantoor.
Bron Anatoli.


Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#29
(12 August 2019, 09:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Kretenzische handelaar verwijdert met speciale software 80% van de bonnen die hij uitgeeft

Er wordt gewerkt aan belastingontduiking door kunst. Dit vonden de auditors van AADE in gelateria in Chersonissos. Na drie uur het bonnensysteem te hebben bestudeerd, ontdekten ze dat er speciale software was geïnstalleerd, die aan het einde van elke dag 80% van de afgegeven bonnen wist en slechts 20% ervan aan het belastingkantoor werd gepresenteerd.

Het auditteam ontdekte dat de software in slechts één dag 291 bewijzen had verwijderd en schat dat meer dan 3.000 bewijzen waren verwijderd in de afgelopen 15 dagen.

Het bedrijf werd 48 uur geschorst. Tegelijkertijd wordt de eigenaar onder de loep genomen voor zowel het huidige gebruik als het gebruik van inkomsten en btw uit voorgaande jaren dat verborgen is voor het belastingkantoor.
Bron Anatoli.


Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is.

Is toch niets nieuws? In 2016 werden er al 10-tallen vaststellingen gedaan in Belgische kassa's van horeca zaken waaruit bleek dat er al van in 2004 sjoemelsoftware instak. 
We (Belgen & Nederlanders, zeg maar overal in de wereld) moeten ons hier niet voor doen alsof we heiliger zijn dan de paus hé.
Quote
#30
Wij noord Europeanen zijn zeker niet heiliger dan de paus maar net zo erg, voordat er weer iemand gaat zeuren, Oriste is een Griekenland forum is en geen Benelux of wat dan ook forum.
Dus worden wantoestanden wat maar een paar procent is hier behandeld.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#31
Als er een speciaal software systeem is geinstalleerd vind ik de situatie trouwens wel veel serieuzer "fout" dan
een paar drankjes zoals bij mij naast die niet aangeslagen waren op de kassa. Ik zou als belastinginspectie
ook eens gaan zoeken waar zo n systeem dan vandaan komt.
Of die lui aanpakken of de kassas beter beveiligen tegen dat soort dingen.
Quote
#32
Belastingen ontlopen zal altijd bestaan. Leg uw hand op uw hoofd en stel je de vraag... "Betaal ik graag belastingen?"
Quote
#33
(12 August 2019, 14:05)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij noord Europeanen zijn zeker niet heiliger dan de paus maar net zo erg, voordat er weer iemand gaat zeuren, Oriste is een Griekenland forum is en geen Benelux of wat dan ook forum.
Dus worden wantoestanden wat maar een paar procent is hier behandeld.

Ja Arthur, het mag hier zeker gemeld worden, het speelt zich ten slotte in Griekenland af (en daar dus niet alleen). Vraag me enkel af of de naïviteit onder mensen (incluis bewindslieden natuurlijk) echt zo groot is.
Quote
#34
Tachtig procent van de omzet niet opgeven aan de belasting is zelfs naar
Griekse begrippen toch wel iets te gortig van die zaak op Kreta Big Grin
Quote
#35
(13 August 2019, 08:49)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Belastingen ontlopen zal altijd bestaan. Leg uw hand op uw hoofd en stel je de vraag... "Betaal ik graag belastingen?"
Blij worden van belastingen betalen wordt niemand. In Griekenland heb ik dan nog weer t idee dat je weinig tot niks terugziet
in je omgeving van het geld dat je afdraagt. Ziekenhuizen zijn krakkemikkig, de schade van de aardbeving op Kos is na 2 jaar 
nog niet gerepareerd, mensen betalen zich scheel aan Frontistiria voor kinderen, wegdek is knudde,
we betalen als dorp zelf mensen om de bomen langs de weg bij te snoeien anders vind je de weg amper terug en zo kan ik nog wel ff door gaan.
Natuurlijk is dit geen directe reden om geen belasting te betalen, maar ik heb wel mn bedenkingen soms.

Aan de andere kant denken sommmige mensen in NL misschien ook wel zo.
Als je luie mensen in je omgeving hebt die in jouw ogen eigenlijk ten onrechte een uitkering kirjgen,
zal dat ook zo n gevoel geven van waar ben ik mee bezig.
Quote
#36
Nanny, ik kan me volledig vinden in je uiteenzetting. Ook op Lesvos tiert het onkruid langs de wegen en zit de weg aan mijn huis vol putten. Voor de vervanging van een lamp van de straatverlichting was het ook een paar maanden wachten. Overal hetzelfde liedje... belastingen betalen is nodig maar je moet er dan ook iets voor terug krijgen. De leiders graaien gretig verder en de boer, tja die ploegde voort...
Quote
#37
Schoonmoeder schilt aardappelen , 21.000 euro boete

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Dit riekt naar een afrekening of afgunst, daar zijn de Grieken heel goed in.
Hoe kan het dat opeens 2 inspecteurs en 2 agenten in een bergdorp met 40 inwoners terecht komen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#39
(29 August 2019, 15:19)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit riekt naar een afrekening of afgunst, daar zijn de Grieken heel goed in.

"Kliklijnen" zijn tegenwoordig overal een succes.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Dat bergdorp met 40 inwners zegt mij niet zoveel, "mijn" bergdorp heeft ook 60 inwoners maar wel 1 miljoen(!)
bezoekers per zomerseizoen. Wie weet heeft dit dorp wel een of andere kerk of klooster in de buurt en komen daar
ook van die georganiseerde busreizen t hele jaar door naar toe.
Tegenwoordig kan ook met een klik op de knop een "raar" geval wb
omzet/personeelsleden/ belasting etc eruitgepikt worden. Wie weet kwamen ze wel op die manier checken?
Maar ook wat Arthur zegt t kan ook afgunst zijn van een concurrent of zo.

Feit is dat er veel meer controle is. Zowel van belastingdienst als van de Efka.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tax op huur inkomen en EOT Chrisn 8 6.363 31 August 2016, 22:26
Laatste bericht: Nanny
  Vakantiewerk: Part time tax inspectors gevraagd oPetros 7 4.448 08 March 2015, 14:10
Laatste bericht: Karel

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)