Eureka!
#1
Οok wel heureka (eigenlijk zou ik dat moeten zeggen) vanwege de spiritus asper εὕρηκα, waar ik in een volgende post iets over zal zeggen

Eureka – Oudgrieks εὕρηκα dus – betekent “ik heb gevonden” en komt van het werkwoord εὑρίσκω – “vinden”.
Zoals je in de post van 27 juli over “eu” kunt lezen, is er ten aanzien van “ευ” gaandeweg een klankverandering opgetreden. 
Deze combinatie werd op een bepaald moment uitgesproken als “ev”. Het werkwoord εὑρίσκω klonk dus als –> evrisko en 
zoals we wel vaker in het Nieuwgrieks zien “vallen” onbeklemtoonde beginklinkers weg, dus evrisko klonk als vrisko en 
zo werd dus het werkwoord "vinden" in het Nieuwgrieks βρίσκω. In het Nieuwgrieks is "ik vond/ik heb gevonden" βρήκα.

“Eureka!” is wereldwijd bekend geworden dankzij de uitroep van Archimedes ( 287-212 v. Chr.) die proefondervindelijk komende uit de badkuip tot zijn beroemde bevinding was gekomen, namelijk dat
“de opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas” en welke bevinding nu als de wet van Archimedes bekend staat.
Wat een vondst he?!
Dàt is Grieks voor mij!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)