Το αλογάκι της Παναγίας
#1
Video 
Το αλογάκι της Παναγίας

'Het paardje van de Heilige Maagd'  heet in het Nederlands de bidsprinkhaan en in het Engels: Praying Mantis.
Dit insect wordt zo genoemd omdat hij zijn voorpoten samenvouwt alsof hij bidt.
Het lijkt daardoor een heilig dier, maar het is enorm bloeddorstig. Nou ja, zij vooral. Het vrouwtje is veel groter dan het mannetje en tijdens de laatste seconden van de paring vreet ze het mannetje op.
De Latijnse naam is Mantis Religioza en dat komt van het Griekse μάντης dat ziener betekent.
In het Oud-Grieks werd het woord met een jota geschreven – μάντις.

Deze zomer hebben we er heel veel in Epidavros, ik heb er nog nooit zoveel gezien. Ze zitten overal en kruipen ook regelmatig naar binnen. Dan pakken we ze voorzichtig op en zetten we hem/haar weer buiten. Deze mantis op het plaatje zat op de stoel naast mee.

Er is een mooie uitdrukking.
Μάντης είσαι; - Mantis ben je?
Een ironische uitdrukking, wanneer iemand het antwoord vindt op iets zeer voor de hand liggends.

Verwante woorden van μάντης zijn:
  • ο μάντης - de ziener
  • η μάντισσα - de zieneres
  • το μαντείο – het orakel
  • το μαντείο των Δελφών - het orakel van Delphi
  • η μαντεία - de voorspelling
  • μαντεύω – raden, gissen
  • μαντικός -ή, -ό – voorspellend
Ik voorspel dat iedereen in deze groep iedere keer weer een beetje beter Grieks spreekt. ????
Meer Griekse lessen vind je in mijn blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)