η Πλάκα + η πλάκα
#1
Het woordje “Plaka” geschreven met een hoofdletter komt van het Oudgriekse woord πλαξ dat (hoog)vlakte, plateau betekent. 
Wij kennen de Plaka vooral als de oudste wijk van Athene aan de voet van de Akropolis. Overigens kom je het woord met deze betekenis ook elders in Griekenland tegen.

Het zelfstandig naamwoord η πλάκα in het Nieuwgrieks heeft vele betekenissen, zoals:
“plaat, plaquette, gedenksteen, tegel, plaque” maar ook:
“grapje, geintje” en vooral met die betekenis zul je het nogal eens tegenkomen. Voorbeelden hiervan zijn:

για πλάκα = voor de gein
κάνω πλάκα = een grapje maken
έχει πλάκα αυτή η ταινία = dit is een leuke/geinige/grappige film
πλάκα μου κάνεις;= Houd je me (nu) voor de gek?

ook leuk is het gebruik van dit woord in de tweede naamval dat achter een zelfstandig naamwoord wordt gezet:

……της πλάκας, zoals in:

είναι ταινία της πλάκας = het is een film van niks

Nee, het is geen geintje!

Voor de Griekse taal en meer ga je naar Dàt is Grieks voor mij!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Altijd druk en gezellig is het op deze plaats!  Heel geliefd bij de jongeren.
Viviane
Quote
#3
Plaka op Kreta ligt gewoon op zee niveau, niks plateau of is dat een van die beroemde Griekse uitzonderingen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Plaka was bij mij het platte dak tot dat ik er een echt dak op heb gebouwd. 
Plaka is ook het fundament waarop het huis wordt gebouwd.

Zo zie je Arthur een woord met vele betekenissen zoals er ook in het Nederlands woorden zijn die meerdere betekenissen hebben.

Kal vradi

Dick
Quote
#5
πλάκα heeft heel erg veel betekenissen.
plaat
tegel
lol
grap
geintje
Plezier
bakplaat
tandplak
foto
zerk
grafsteen
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#6
Ik vind het wel goed hoor
Quote
#7
Plaka is opKos de naam van een bos.......
Quote
#8
(18 August 2019, 18:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Plaka is opKos de naam van een bos.......

Waar overigens veel pauwen rondlopen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Ja inderdaad het pauwenbos!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)