De cryptische taal van iconen
#1
Het Griekse woord “eikóna” betekent “beeld”, “beeltenis”of “afbeelding” en hoewel het woord in het Grieks in de ruimste zin gebruikt kan worden, heeft het woord in het Nederlands vooral de betekenis van een geschilderde afbeelding van een heilige. Maar ook in het Grieks is een van de betekenissen de geschilderde afbeelding van Christus, Maria of van een heilige. Wie kent ze niet? Elke Grieks-orthodoxe kerk is er uitbundig mee versierd en ook ontbreekt er in de meeste Griekse bussen en taxi’s niet een miniatuuricoon van Aghios Nikolaos de beschermheilige van o.a. zeelieden en reizigers.In de pittoreske straatjes van de toeristen-
centra kom je bijna op elke hoek van de straat een winkeltje tegen dat iconen in alle vormen en maten aan de man probeert te brengen. Afbeeldingen van Christus, Maria met en zonder kindje Jezus en legio heiligen.Wie zou denken dat een icoon slechts een van de vele souvenirs is waaruit de toerist kan kiezen om als trofee mee te nemen naar huis, komt bedrogen uit. Menig Grieks huis heeft een apart ingericht hoekje dat door een icoon wordt beheerst. De Grieken geloven heilig in hun iconen en de kracht die ze eraan ontlenen. Uit dankbaarheid voor de wonderen verricht door de heilige worden iconen in hun geheel verzilverd of worden er veelal verzilverde plaatjes aan gehangen, de zogenaamde “támata”, vaak in een afdruk van het lichaamsdeel, arm of been, dat door toedoen van de heilige genezen is.
Het schilderen van iconen is geen uiting van de eigen impressie,maar bijna een religie op zich. Zo zijn materiaalgebruik, kleur, gelaatsuitdrukking e.d. aan regels gebonden. Het mysterieuze dat de icoon uitstraalt wordt nog eens extra benadrukt door de wel haast mystieke inscripties waarmee de heiligenafbeeldingen opgesierd zijn. Zelfs diegene die het Griekse alfabet machtig is heeft bij het ontcijferen van zo’n inscriptie vaak het gevoel dat hij een cryptogram aan het oplossen is. Veel iconen met een afbeelding van Maria hebben de inscriptie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Voor de Griekse Taal en meer, ga je naar: Dàt is Grieks voor mij! 
Meer? Ga naar: BLOGS!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Petra, ik dacht dat het θαύμα was, dus "tafmata".
Ben ik verkeerd of kan het allebei?
Viviane
Quote
#3
het woord το θαύμα bestaat ook, maar dat betekent "wonder"
Quote
#4
Sorry Petra, ik heb niet goed gelezen.
Ik word ook al een dagje ouder  Blush
Bedankt
Viviane
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  visualiseren van taal helpt echt! petra mens-omtzigt 0 1.929 10 July 2016, 09:17
Laatste bericht: petra mens-omtzigt

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)