September 2019 vrijdag
#1
Deze morgen wordt ik vroeg wakker, het lichaam zit nog in de werkcyclus van thuis maar als ik besef dat de omgeving waarin ik ontwaak totaal anders is dan die ik gewend ben gaat de knop om.
Het is 6 uur in de morgen als een vieze lucht opnieuw mijn zintuigen prikkelt.
Het is een bekende geur en al gauw steekt er iemand een vinger op in mijn hersenen..... dieselolie?
De wind staat vol op de hotelkamer die uitkijkt over de haven van Rafina, de grote boten die aangemeerd lagen gisteravond gaan waarschijnlijk vertrekken en vandaar de stank.
Ik draai mij om en slaap verder, althans dat probeer ik, de twee glazen ouzo van gisteravond zijn waarschijnlijk nog in gevecht met de kalamaria want mijn maag reageert heftig  op het duel wat daar gestreden wordt en ook naar mijn hersenen wordt een signaal afgegeven dat de hoeveelheid genuttigde alcohol even teveel van het goede was.... hoofdpijn.
Een warm douche die ik langzaam naar ijskoud draai doet uiteindelijk wonderen.
Als we naar de receptie lopen om nog even te checken of we wel zijn ingeroosterd bij de bustransfer blijkt dit niet zo te zijn dus dat gebeurd alsnog.
We hebben ruim tijd voor het ontbijt dat bestaat uit een twee fraphe sketto en twee kleine broodjes die we nuttigen op een bankje aan de promenade langs de kust.
We worden opgemerkt door twee huismussen waar we enkele ogenblikken later ons ontbijt mee delen.
Het dorp moet nog wakker worden, een enkele visser gooit zijn lijn uit en even verderop zoekt een zestal Japanners driftig naar een boot die er nog niet ligt.
Het is een aangename morgen, de wind vanuit zee zorgt voor voldoende verkoeling en wij vervolgen onze weg door de haven met de nog lege restaurantjes en de karakteristieke viswinkeltjes die hun waar al keurig uitgestald hebben.
Een diversiteit aan gestorven vis ligt ons vanuit het ijs verwonderd aan te staren.
Op een hoek van de straat zit een kat geduldig te wachten op een maaltje vis, als de blikken van de visboer die van mij kruisen knikt hij met zijn ogen dat het wel goed komt met het ontbijt van de cyperse.
Nog even het grote centrale plein over wat in tegenstelling tot de avond ervoor bijna verlaten is, hier en daar zitten wat oudere Grieken verscholen achter hun fraphe of koffie ons aan te staren.... “toeristen”.
We pakken de rugzakken opnieuw in en gaan naar de uitcheck, bedanken de receptionist van het hotel hartelijk en complimenteren hem met de geslaagde renovatie , hij straalt als een aap met zeven ..........
Als eerste stappen we in het shuttlebusje van het hotel, ik heb de bestuurder alvast wat geld gegeven voor zijn volgende fraphe en de man knikt uiterlijk vriendelijk, jammer genoeg is dit de enige fooi die hij ontvangt op dit ritje.
De overige passagiers van de bus gaan waarschijnlijk naar huis want geen van de stervelingen kan het over zijn lippen krijgen om een woord van goedemorgen te produceren.
Opnieuw het vliegveld alleen nu lijkt het wel een mierenhoop, kris kras lopen de toeristen door het gebouw een ieder driftig op zoek naar zijn bestemming.
Ik heb thuis al ingecheckt voor de binnenlandse vlucht maar dit blijkt achteraf geen enkel voordeel te bieden, we staan alsnog in een lange rij van wachtende waarvan 3/4 niet weet hoe het electronisch invoeren van je koffer werkt.
Inmiddels krijg ik informatie van onze secundaire werkgever, de heer van Weerde, onder bekende beter bekend als Frank.
Van uitrusten na een vermoeiende reis is geen sprake, of we zaterdag kunnen verschijnen op de grote rondwandeling Chora en vrijdagavond maar gelijk aanschuiven op het dorpsplein van Potamos voor het wekelijkse dorpsfeest.
Ik heb er totaal geen zin in, helemaal vanuit het zuiden van het eiland de vermoeiende reis naar het noorden, ga er nog een nachtje over slapen, O nee dat gaat niet......
Ook de vlucht naar Kythira heeft enige vertraging, niet dat mij dat ook maar enigszins boeit, we komen er uiteindelijk toch wel, wat mij wel boeit zijn die passagiers die opnieuw komen aanstormen in de veronderstelling dat ze hun vlucht gemist hebben.
Het eiland van Afrodite ligt volop te baden in de zon, we komen aanvliegen vanuit noordelijke richting, ik zie de vuurtoren duidelijk liggen en de prachtige lijnen van de oude paden die ik overduidelijk herken.
Even begin ik als een arend het landschap af te speuren, niet doen!
Nee we zitten de eerste week in het zuiden, nu al nadenken over tochten in het noorden is zonde van het geheugen.
Het laatste stukje van de vlucht is de ergste in een vlucht wat ik ooit meegemaakt heb, ik begin nu toch echt te twijfelen over de  gemoedstoestand van de vlieger van dit toestel, we gaan van links naar rechts en met schokken naar beneden.
Tenslotte landt het toestel eerst op het rechter wiel om vervolgens met beide wielen de rechtuitrijstand van het toestel te zoeken......pffff we zijn er.
Als we uitstappen staat er een hele delegatie aan mensen naar ons te zwaaien en even krijg ik het gevoel om door de knieën te gaan om het asfalt te kussen, de temperatuur belet mij het niet te doen.
We worden begroet door een zestal bekenden, leuke en vooral vriendelijke mensen die de liefde voor het eiland met ons delen.
Veel tijd voor grote gesprekken zijn er niet, dus vanavond toch maar de tocht ondernemen richting het noorden.
Nu richting Kapsali in de gehuurde auto, een Suzuki diesel, een pittig autootje.
We verblijven de eerste week bij Yannis in Kapsali, niet in zijn eigen accommodatie maar in een soort van dependance.
Na een tocht van een half uurtje ontmoeten we de vriendelijke eigenaar die we al kennen van eerdere ontmoetingen.
De dependance blijkt een appartement met een werkelijk schitterend uitzicht over de baai van Kapsali met rechts het imposante Kastro.
Ik sluit mijn ogen en zie me hier al zitten met een ouzo op tafel en twee vermoeide ledematen van een van de een of andere saaie wandeling.
1 koffer gaat leeg de ander komt wel, we haasten ons naar de boulevard om nog wat te eten.
Van enige vakantie is nog geen sprake, op naar Fratsia, mijn wandelmaatje heeft daar dansles, een ding wat niet gemist mag worden.
Ik drop haar bij de vriendelijk kalende Vangelis en ga zelf door naar Pelaghia waar ik in alle rust onder het genot van een biertje dit verhaaltje verder kan tikken.
Dan terug naar Fratsia en hup door naar Potamos, daar ontmoeten we veel vrienden en aan een lange tafel genieten we van de avond en de wijn, wordt er gedanst en begint het een beetje op vakantie te lijken.

Tot morgen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Afzien hě, vakantie hebben!
Quote
#3
Heerlijk, leuk om "bekende" plekken als Rafina weer te zien en het mooie Kastro!
Quote
#4
Veel Grieken heten Yannis, maar is dit soms de Yannis van Aphrodite?
Viviane
Quote
#5
(07 September 2019, 12:02)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Veel Grieken heten Yannis, maar is dit soms de Yannis van Aphrodite?
Viviane

Uiteraard!
Quote
#6
Ooit hebben we daar 2 jaar na mekaar gelogeerd, in september, heel rustig.
Geniet ervan!
Viviane
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 di-wo Japio 1 1.134 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.313 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 Zaterdag Japio 5 2.033 17 September 2019, 10:38
Laatste bericht: metaxa
  September 2019 donderdag Japio 5 1.919 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 woensdag Japio 4 1.988 12 September 2019, 17:42
Laatste bericht: Mieke
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.641 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  september 2019 maandag Japio 2 1.452 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 zaterdag Japio 0 1.124 07 September 2019, 19:03
Laatste bericht: Japio
  September 2019 Japio 8 2.393 07 September 2019, 10:21
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)