Terugloop Toeristen 2019
#1
Het valt mij op dat er zeker op Kreta een behoorlijke terugval is qua toeristen, dit in tegenstelling wat de Griekse overheid naar buiten brengt.
Hoe kom ik tot deze stelling dat zal ik uitleggen.
Ten eerste ik woon in de aanvliegroute nar het vliegveld van Heraklion Kreta op ongeveer 17 km van aankomst.
Ik heb regelmatig de laatste jaren zitten turven en ten opzichte van vorig jaar komen er minimaal in het seizoen 45 procent minder vliegtuigen over.
Ik ben in de zomermaanden erg vaak op de luchthaven van Heraklion en het is er nog nooit zo rustig geweest als dit jaar.
De all in hotels in mijn regio zitten zelden of nooit vol.
Was het bijna schier onmogelijk om in mijn regio een huurauto ter plekke te regelen in Juli/Augustus nu gooien ze dit jaar met enorme aanbiedingen.
De Tavernes die altijd vol zaten zijn nu nog niet voor 50 procent bezet.
en noem maar op gevolg is dat de prijzen omhoog schieten wat absoluut niet goed is.
Quote
#2
Vroeger gingen veel mensen op zonvakantie naar de zuidelijke landen,maar tegenwoordig zijn
de zomers hier ook echt zomers ,dus blijven veel van die zonnekloppers in eigen land ,misschien
kan dat de oorzaak zijn van minder toeristen op Kreta ??
Quote
#3
Zou dit voor heel Griekenland merkbaar zijn, of alleen Kreta. Turkije komt ook weer meer in trek, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn? Metaxa heeft ook een punt. De zomers worden hier ook steeds mooier. Eigenlijk in heel Europa.
Quote
#4
Was begin van dit jaar al in het lokale nieuws op Kreta dat er dit jaar minder vluchten gepland waren dan vorig jaar, mede doordat er aantal prijsvechters in de problemen waren. 

Cors
Quote
#5
Als ik de staat van veel accomodaties zie, de prijs/kwaliteit verhouding en de service die vaak te wensen overlaat, kan ik me voorstellen dat de toerist naar andere landen vertrekt.
De Grieken zijn zich langzaam uit de markt aan het prijzen, ze hebben het jarenlang te gemakkelijk gehad, de gasten kwamen toch wel.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
De wat onbekende/minder toeristische eilanden komen steeds meer in trek.
Ook eilandhoppen wordt steeds gemakkelijker en populairder.
Bij Nederlanders staat Griekenland op 8.
En dan natuurlijk toeristen uit andere landen.
Ik geloof wel, dat de liefhebbers van all-in switchen naar Turkije, goedkoper en meer luxe.
Quote
#7
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Volgens de statistieken voor Kos een daling van 6-7 procent. Maar als ik kijk naar de staat van de wegen,
parkeermogelijkheden, t ziekenhuis en ga zo nog maar even door, denk ik dat t beter is dat we niet meer mensen
op t eiland hebben.
Quote
#9
(09 September 2019, 19:41)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik de staat van veel accomodaties zie, de prijs/kwaliteit verhouding en de service die vaak te wensen overlaat, kan ik me voorstellen dat de toerist naar andere landen vertrekt.
De Grieken zijn zich langzaam uit de markt aan het prijzen, ze hebben het jarenlang te gemakkelijk gehad, de gasten kwamen toch wel.
Heb ook gemerkt dat er in Griekenland veel onderhoud niet meer gebeurt.
Laatst nog in Zakynthos geweest, veel wegen zijn in erbarmelijke staat, veel vuilnis blijft langs wegen opgestapeld,...
Voor mij niet zo belangrijk, ben wel wat gewoon in Griekenland.

De gemiddelde all inn toerist ziet dit uiteraard ook en is daar al wat gevoeliger voor. Deze interesseert enkel zonnen in een mooie omgeving en lekker eten.
Als ik zie aan welke prijzen vrienden all in vakanties in Turkije boeken, daar kan Griekenland niet tegenop qua prijs, service, luxe
Quote
#10
Ik denk dat je 2 soorten toeristen hebt. De all incl / hele dag zonnen toerist en de Griekenland liefhebbers. M.i zal de eerste groep meer voor Turkije, Kroatië enz kiezen. Mijn man en ik horen bij de laatste groep. Denk de meeste mensen van dit forum. Dinsdag mogen we weer....
Quote
#11
"De gemiddelde all inn toerist ziet dit uiteraard ook en is daar al wat gevoeliger voor. Deze interesseert enkel zonnen in een mooie omgeving en lekker eten"

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, excuus alvast aan degenen die ik misschien tegen het hoofd stoot oops , maar all-in icm lekker eten?   lol
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
(10 September 2019, 10:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"De gemiddelde all inn toerist ziet dit uiteraard ook en is daar al wat gevoeliger voor. Deze interesseert enkel zonnen in een mooie omgeving en lekker eten"

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, excuus alvast aan degenen die ik misschien tegen het hoofd stoot oops , maar all-in icm lekker eten?   lol
Had misschien beter geschreven "veel" (aka buffet á volonté) ipv lekker Big Grin
Quote
#13
(10 September 2019, 09:22)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat je 2 soorten toeristen hebt. De all incl / hele dag zonnen toerist en de Griekenland liefhebbers. M.i zal de eerste groep meer voor Turkije, Kroatië enz kiezen. Mijn man en ik horen bij de laatste groep. Denk de meeste mensen van dit forum. Dinsdag mogen we weer....
Voor ons de komende jaren even geen Griekenland meer, uitstapje Portugal dit najaar en de rest Scandinavië en natuurlijk tussendoor Fryslan, waar toch de helft van mijn roots liggen.
Groetjes Ate.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
@Arthur/Ate. Ook wel eens mooi een uitstapje. Fryslan mag ik het hele jaar vertoeven. Fijn dat jij dat ook mooi vindt..wonen ook heel lieve mensen, net als in Griekenland (grapje)
Quote
#15
Komend jaar gaan we weer in de zomer naar Kreta. Wat ik al jaren mis is de goedkope tickets, die eerst aangeboden werden. Nu vliegen we vaak op Athene en kijken dan waar we heen gaan, zoals afgelopen zomer vanuit Piraeus met de ferry naar Kreta.
Quote
#16
(10 September 2019, 14:40)Mir111 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Komend jaar gaan we weer in de zomer naar Kreta. Wat ik al jaren mis is de goedkope tickets, die eerst aangeboden werden. Nu vliegen we vaak op Athene en kijken dan waar we heen gaan, zoals afgelopen zomer vanuit Piraeus met de ferry naar Kreta.
Als je flexibel bent en niet persé van één luchthaven wilt vliegen zijn er hele leuke prijsjes, alleen in de zomer heb je vaak woeker prijzen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
In 2017 zijn we de laatste week van Augustus een week in Karmisiana [West Kreta] geweest in een appartementen complex ,
van de 8 appartementen stonden er 4 leeg ,dan zijn we  naar Plakias  [Zuid Kreta ] gereden waar er van de 8 appartementen
in de week ook de helft leeg stond ,net in het weekend waren  er nog een paar meer bezet ,wij stonden daar ook wel van te
kijken ,normaal is het rond die tijd toch behoorlijk druk op Kreta
Quote
#18
Ben benieuwd of er mensen terug zijn van vakantie en het ook rustiger vonden buiten Kreta om.
Quote
#19
In mijn ogen speelt ook de prijsvormening mee zeker hier op Kreta.
De prijzen rijzen de pan uit voor een hapje eten in de toeristenhoek bij mij in de regio betaal je al snel inkl een drankje al 25 a 30 euro pp.
Veel zeggen dan in Nederland kost het veel meer maar ik vind wat je dan voorgeschoteld krijgt het een belachelijke prijs.
Uiteraard weet ik na ruim 15 jaar waar ik naar toe moet om buiten het toerisme een heerlijke maaltijd te verkrijgen voor een goede prijs en de juiste kwaliteit.
Ik ben afgelopen periode 6 dagen op bezoek geweest in Maroulas zo'n 10 km van Rethimno in de bergen zeer rustig en geweldig lieve mensen.
Ze runnen een taverne en hebben 1 appartement met een zwembad en tot mijn verbazing zaten daar elke dag 25 tot ruim 40 mensen te eten tegen een geweldige prijs en een zeer hoog kwalitatief gehalte.
Dus als je, je plekjes weet te vinden kan het nog steeds.
Ook bij mij in de regio weet ik buiten het toerisme deze plakjes te vinden.
Quote
#20
Ik schrik van de prijzen die jij noemt Cornelius. Dan kan ik begrijpen dat er minder mensen komen.
Quote
#21
Het hypocriete van veel toeristen die voor een AI in Turkije kiezen is dat ze tussendoor:
- Erdogan een gevaarlijke gek vinden
- menen dat de dubbele nationaliteit van Belgische Turken moet afgeschaft worden
- Turkije eigenlijk niks vinden
Maar er dan wel aan het zwembad gaan liggen in een AI.

Het valt mij wel op dat er nu in Thessaloniki minder toeristen zijn dan ik verwacht had. Hoewel de 2 appartementen van onze gastheer wel continue volgeboekt zijn.
Morgen verhuizen naar Nea Moudania (net ten Noorden van Kassandra) en eens zien of daar veel toeristen zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
Eind van de week vertrek naar het zuiden van Kreta, ik zal e.e.a. na afloop laten weten. Ik weet één ding, het appartementencomplex waar wij heen gaan is volgeboekt, al vele weken. Of dat gemiddeld in het dorp zo is, weet ik natuurlijk niet.
Quote
#24
(10 September 2019, 19:05)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het hypocriete van veel toeristen die voor een AI in Turkije kiezen is dat ze tussendoor:
- Erdogan een gevaarlijke gek vinden
- menen dat de dubbele nationaliteit van Belgische Turken moet afgeschaft worden
- Turkije eigenlijk niks vinden
Maar er dan wel aan het zwembad gaan liggen in een AI.

Het valt mij wel op dat er nu in Thessaloniki minder toeristen zijn dan ik verwacht had. Hoewel de 2 appartementen van onze gastheer wel continue volgeboekt zijn.
Morgen verhuizen naar Nea Moudania (net ten Noorden van Kassandra) en eens zien of daar veel toeristen zijn.
Omwille van het smeer likt de kat de kandeleer , of in voorkomend geval de r**t van perdolan.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Net terug van 14 dagen Thassos-stad. Heel erg druk, vooral Bulgaren, Roemenen en veel Turken gezien. Die hebben het voordeel dat ze met de auto komen. het was van de week een stuk rustiger omdat de scholen weer beginnen.
De prijzen liggen een stuk lager dan elders. Zonbedjes gratis en een grote Mythos 2.50.
2 oktober naar Rethymnon, zal op de prijzen letten. Was vorig jaar wel veel duurder dan Thassos. Vergeleken met Amsterdam viel het allemaal wel mee. Willen volgend jaar in juni weer naar Lesbos, daar is was/is BTW lager en viel het ook mee.
Quote
#26
(10 September 2019, 19:08)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes

Dat hebben wij in Thessaloniki ook zo ervaren. Wij zijn elke dag in een taverne (telkens dezelfde) gaan eten en hebben tussen 17 en 24 Euro betaald voor brood, 1L water, een gedeeld voorgerecht (portie was ruim voldoende voor 2), 2 hoofdschotels en drank (1/2 wijn of flesje retsina of 2 x 1/2L bier). Na afloop kregen we gratis dessert (2 bollen ijs + 2 gebakjes + watermeloen + shotje Masticha).
Op de promenade 7 euro voor 2 drankjes (in feite voor 4 drankjes want je krijgt overal nog een glas ijswater ook).
Dus aan die prijzen zal het niet liggen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Zie net een berichtje dat frapport heeft geplaatst; augustus +3,64 en algemene verhoging van t seizoen met 1,61%
Maar ook mensen die naar bijv Kalimnos, Nissyros of Kalimnos willen landen op Kos, geeft beetje vertkend beeld misschien.
Wat betreft prijzen in restaurants denk ik ook dat t hier nog wel meevalt.
Ik hoor ook wel eens verhalen van vriendinnen die reisleiding doen,
en mensen in de bus hebben die zo n hele dag eilandtour met 40 graden in de bus lopen slepen met broodjes en appels voor de lunch.
Ze vertellen die mensen wel eens wat een simpele goriatiki salade met evt een voorgerechtje en tzatziki kost,
en sommigen staan daar echt van te kijken. En dan hebben we t nog neit over t kwaliteitsverschil en de gezellige ervaring.
Quote
#28
JohanV schreef:Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes

Voor 'ons' soort toeristen misschien niet, maar voor een gezin uit de binnenstad is 33 euro pp pd best veel, dat zal met 2-3 kinderen al snel op 1500 euro (ik ga ervan uit dat de kinderen iets minder uitgeven) boven de reiskosten uitkomen. Als je dan voor 299 euro All-In ergens zit dan is dat voor mensen met wat minder te besteden toch heel aantrekkelijk.
Quote
#29
(11 September 2019, 08:50)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zie net een berichtje dat frapport heeft geplaatst; augustus +3,64 en algemene verhoging van t seizoen met 1,61%
Maar ook mensen die naar bijv Kalimnos, Nissyros of Kalimnos willen landen op Kos, geeft beetje vertkend beeld misschien.
Wat betreft prijzen in restaurants denk ik ook dat t hier  nog wel meevalt.
Ik hoor ook wel eens verhalen van vriendinnen die reisleiding doen,
en mensen in de bus hebben die zo n hele dag eilandtour met 40 graden in de bus lopen slepen met broodjes en appels voor de lunch.
Ze vertellen die mensen wel eens wat een simpele goriatiki salade met evt een voorgerechtje en tzatziki kost,
en sommigen staan daar echt van te kijken. En dan hebben we t nog neit over t kwaliteitsverschil en de gezellige ervaring.
Op de cruise schepen zit zo,n lunch pakket bij de prijs inbegrepen ,misschien is dat ook wel bij sommige AL IN resorts
in de haven van b.v Santorini zitten vooral de Chinezen die meegenomen lunchpakketten op de terrassen van de tavernes
op te eten,vorig jaar nog  gezien met z,n vieren aan een tafeltje,waarvan er maar een  van hun  iets te drinken bestelde ,
en de rest zat gewoon hun lunchpakket op te eten ,
Quote
#30
Ik ben in Juni op Rhodos en onlangs op Corfu geweest. Kan niet zeggen dat er minder toeristen waren, integendeel. Ik vond het erg druk, vooral op Corfu, waarbij
ontzettend veel toeristen uit Oost-Europa en Italie hier vakantie vierden.
Vooral Corfu-stad wordt overlopen door toeristen die afkomstig zijn van de grote Cruiseschepen die hier dagelijks aanleggen (tussen de 5000 en 10000 extra bezoekers per dag), en die verder weinig geld spenderen.
Een uitbaatster van een winkel in Messonghi, waar wij verbleven, noemt deze bezoekers 'dode toeristen', want je hebt er helemaal niets aan. Ze lopen 3 uurtjes rond door Corfu-stad en vluchtten dan weer richting hun Cruiseschip zonder ook maar 1euro uit te geven. Blush
Quote
#31
(11 September 2019, 09:07)Natalie66 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV schreef:Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes

Voor 'ons' soort toeristen misschien niet, maar voor een gezin uit de binnenstad is 33 euro pp pd best veel, dat zal met 2-3 kinderen al snel op 1500 euro (ik ga ervan uit dat de kinderen iets minder uitgeven) boven de reiskosten uitkomen. Als je dan voor 299 euro All-In ergens zit dan is dat voor mensen met wat minder te besteden toch heel aantrekkelijk.
Dat zijn idd de keuzes die je maakt. Zijn helaas ook vaak de mensen die later in allerlei pulpprogramma’s komen klagen dat ze zo kei en keihard gewerkt hebben voor de vakantie en dat ze geen frikandellen op het buffet hadden, de animatie niet in het Nederlands was en nog meer van dat soort klachten die van te voren te voorkomen zijn. Sorry, maar wat kom je in Griekenland doen als je niet van je compound afkomt en alleen de diepvrieshap in je hotel eet? Excuus , ik dwaal af   offtopic2
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#32
JohanV schreef:
Natalie66 schreef:
JohanV schreef:Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes

Voor 'ons' soort toeristen misschien niet, maar voor een gezin uit de binnenstad is 33 euro pp pd best veel, dat zal met 2-3 kinderen al snel op 1500 euro (ik ga ervan uit dat de kinderen iets minder uitgeven) boven de reiskosten uitkomen. Als je dan voor 299 euro All-In ergens zit dan is dat voor mensen met wat minder te besteden toch heel aantrekkelijk.
Dat zijn idd de keuzes die je maakt. Zijn helaas ook vaak de mensen die later in allerlei pulpprogramma’s komen klagen dat ze zo kei en keihard gewerkt hebben voor de vakantie en dat ze geen frikandellen op het buffet hadden, de animatie niet in het Nederlands was en nog meer van dat soort klachten die van te voren te voorkomen zijn. Sorry, maar wat kom je in Griekenland doen als je niet van je compound afkomt en alleen de diepvrieshap in je hotel eet? Excuus , ik dwaal af   offtopic2
Snap ik helemaal, maar zeikerds heb je overal en ik heb dan altijd nog de hoop dat op zijn minst 1 van die kinderen het raam van zo'n hotel uit kijkt en denkt: later als ik groot ben, ga ik dat land ontdekken! Maar misschien ben ik een positivo.
Quote
#33
De puristen hier onder ons zouden het liefste willen dat Griekenland zo authentiek als mogelijk blijft en veroordelen vakantiegangers welke Griekenland gebruiken als pure zonbestemming.
Griekenland is aan het veranderen en dat houdt je niet tegen. 
Natuurlijk zijn er gelukkig nog steeds authentieke rustige plekjes maar op steeds meer plaatsen zijn de Grieken bezig 'snel geld' te verdienen.
Ik ben de laatste jaren bij terugkomst op sommige bestemmingen geschrokken van de toename van het (massa) toerisme in een betrekkelijk korte tijd. Dit zorgt ervoor dat wij steeds meer plaatsen mijden en soms zelfs uitwijken naar Andalusië of bv de Toscane omdat daar waar wij heen willen "volgeboekt" is.
Ook zien wij dat op sommige plaatsen de prijzen wel degelijk fors gestegen zijn. Logisch, er zijn meer toeristen en die betalen het toch wel. Wat ik wel jammer vind is dat deze duurdere plaatsen vaak niet bepaald Grieks klantvriendelijk communiceren. Soms wordt je ronduit onbeschoft behandeld, het vercommercialiseerd soms op een negatieve wijze.
Ook hier geld inderdaad dat als je de weg kent er gelukkig ook nog steeds goedkopere, leuke en vriendelijke plekken zijn.
Projectontwikkelaars kiezen voor grootschalige accommodaties welke vaak all-in zijn omdat vooral de Italianen en Israëlisch maar ook veel Nederlanders dit op prijs stellen. 
Ik verwacht niet dat dit de komende jaren minder wordt al hoop ik dat wel. Ook de plaatselijke Griek zijn die grote hotels vaak een doorn in het oog. (Vaak is het personeel Albanees of dergelijke dus leverd het de Grieken niet meer banen op.)

Vanuit Nederland valt me al een paar jaar een trend op bij de vliegmaatschappijen welke er voor zorgt dat dat sommige vluchten eerder volgeboekt zijn. Daar waar enkele jaren geleden nog veel rechtstreekse vluchten naar veel Griekse bestemmingen gingen, worden nu vaak 2 bestemmingen gecombineerd (tussenstop) waardoor er dus minder toeristen per bestemming gebracht worden. Transavia, TUI, etc kiezen liever voor de zekerheid van een vol vliegtuig dan voor vollere accommodaties. Sommige bestemmingen doen ze zelfs gewoon niet meer.
Quote
#34
Het klopt dat er veel andere nationaliteiten werken in de Griekse horeca. Deze tak kan vaaAk zeer moeilijk aan personeel komen. De all-in accomodaties die ik ken hebben overigens een vaste staf,allemaal Grieken. De meesten zijn al 17 jaar in vaste dienst. De formule is gebaseerd op lokaal geproduceerd eten en drinken. Het kan dus best wel.
Quote
#35
Jjohn het zijn volgens mij nu juist de bestemmingen waar Transavia -Tui Corendon  e.d niet naar toe
vliegen waar de problemen die je hier benoemt niet of nauwelijks voorkomen .Wat betreft
twee eilanden combineren, dat was 25 jaar geleden ook al zo bij  Transavia . Wij zijn jaren geleden  zo,n
tien keer met Ross op vakantie geweest en dat was altijd met een tussenlanding ,tegenwoordig gaan we 
naar de Cycladen ,en als je de toeristen eilanden Santorini -Mykonos  en paros links laat liggen is het nog
steeds geen massatoerisme met alle gevolgen van dien
Quote
#36
(11 September 2019, 14:46)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




als je de toeristen eilanden Santorini -Mykonos  en paros links laat liggen is het nog
steeds geen massatoerisme met alle gevolgen van dien
Wij zijn afgelopen 2 jaar respectievelijk naar Kefalonia en Lefkas geweest nadat we in beide gevallen ongeveer 5 jaar eerder ook geweest waren (in dezelfde periode) en wij waren onaangenaam verrast door de drukte. Vooral de scheepsladingen toeristen welke met de grote toeristenboten op de stranden en in de havens gedropt werden vonden wij bizar.
Quote
#37
(10 September 2019, 19:08)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zaten de laatste twee weken van augustus in Misiria, zo'n 3 km van Rethymnon. Hebben elke avond tussen de 7 en 8 euro betaald voor de hoofdgerechten. Waar hebben we het over? Na de vakantie hebben we het uitgerekend. Per persoon omgerekend waren we per dag net geen € 33,00 kwijt. Dat is voor: ontbijt, lunch (altijd op taverna), een drankje op terras en diner. Maar ook de boodschappen (o.a. ouzo! en dat gaat snel met drie man) zijn daar bij gerekend. Dus de kosten rijzen de pan uit? Nee, niet waar wij zaten. Of je moet € 33,00 voor een vakantiedag veel geld vinden. Vorig jaar op Kefalonia ook met drie man, ongeveer zelfde prijsstelling, minimaal hoger. Het leuke is, dat we in 2011 ook in Misiria/Platanes hebben gezeten en dat ik een foto heb van een menubord waarop de gerechten stonden voor €6,50 - € 7,00. Dus in 8 jaar maar zeer kleine stijging van de prijzen in absolute zin! Dus zelfs in toeristengebied hoeft het niet duur te zijn!
Ik denk dat de mensen zich teveel laten aanpraten.  Rolleyes
Beste JohanV ik praat niet over achteraf plekjes waar je goedkoop kan eten ik weet er na 15 jaar Kreta vele en daar ga ik ook steevast naar toe, ik mijd de toeristen hoek bijna altijd maar soms kom ik er wel eens met vrienden of kennissen die hier zijn en dan betaal je de hoofdprijs. voorgerechtje, hoofdgerechtje en een dessert vergezeld van een simpele huiswijn kost je minimaal 25 a 30 euro aan de hele kustlijn, op het moment dat je enige km weg rijd hiervan, iets dat de gemiddelde toerist niet doet betaal je de hoofdprijs.

Gewoon een voorbeeldje ik ben bezig geweest een website te bouwen voor een grote wijnboer (mee gestopt omdat ze niet betaalde) uit Dafnes de streek op Kreta waar veel wijn vandaan komt. De prijs voor een liter huiswijn die ze verkochten was enige jaren geleden 48 eurocent per liter, zal nu miss rond de 55 a 60 eurocent per liter zijn. Momenteel betaal je meestal tussen de 5 en 6,50 euro voor een halve liter wijn dus tel uit je winst ha ha. Zo kan ik nog vele voorbeelden opnoemen ook qua gerechten en ga het nu even niet vergelijken met Nederland want dat is al helemaal doorgeslagen.
Quote
#38
Wij combineren ons favoriete eiland  Naxos altijd met nog enkele eilandjes ,vorig jaar was dat Amorgos en
Donoussa ,volgende week gaan we eerst naar Tinos dan naar Naxos en waarschijndelijk nog een paar dagtochtjes
naar de kleine Cycladen eilandjes Iraklia en of Shinoussa , zo hebben we Naxos al gecombineerd  met Andros -Milos
Paros en Anti paros -Syros -Kimolos en Koufonisia ,en nergens massatoerisme ,dus JJohn ik zou zeggen probeer het
eens uit,misschien wil je net als ons nergens anders meer naar toe Wink
Quote
#39
(11 September 2019, 15:31)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij combineren ons favoriete eiland  Naxos altijd met nog enkele eilandjes ,vorig jaar was dat Amorgos en
Donoussa ,volgende week gaan we eerst naar Tinos dan naar Naxos en waarschijndelijk nog een paar dagtochtjes
naar de kleine Cycladen eilandjes Iraklia en of Shinoussa , zo hebben we Naxos al gecombineerd  met Andros -Milos
Paros en Anti paros -Syros -Kimolos en Koufonisia ,en nergens massatoerisme ,dus JJohn ik zou zeggen probeer het
eens uit,misschien wil je net als ons nergens anders meer naar toe Wink
Zouden wij zo willen. Maar nu zijn we nog aangewezen, zoals vele, op periodes waarin dat moeilijk te plannen is.
Straks als we beide met pensioen zijn gaan we dat doen.
Maar gelukkig hebben wij Karpathos nog.  Wink
Quote
#40
"Beste JohanV ik praat niet over achteraf plekjes waar je goedkoop kan eten"

Beste Cornelius, ik ook niet, gewoon aan de hoofdstraat waar de restaurants naast mekaar op een rijtje zitten, toeristischer kan je ze niet vinden daar Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toeristen Boot gezonken bij Milos metaxa 8 1.143 14 August 2021, 13:03
Laatste bericht: Arthur
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 857 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Bescherming ezels voor overgewicht toeristen Markos 9 3.209 04 April 2019, 11:55
Laatste bericht: jacq1970
  Stijging toeristen dit jaar. Arthur 32 6.821 18 September 2018, 11:44
Laatste bericht: messara
  De eerste toeristen zijn gespot Nanny 12 3.954 03 April 2018, 15:07
Laatste bericht: Arthur
  het aantrekkelijk maken voor toeristen TreinopStad 3 2.605 22 January 2016, 08:51
Laatste bericht: metaxa
  630.000 toeristen via Nederland naar Griekenland Ger 0 1.742 18 November 2015, 12:14
Laatste bericht: Ger
  De toeristen de crisis laten meebetalen? vlagreco 17 9.477 11 July 2012, 10:13
Laatste bericht: Erwin
  Gaan er minder toeristen naat Kreta ? Gert en Marjanne 35 19.796 21 May 2012, 11:44
Laatste bericht: elena2006
  Meer toeristen naar Griekenland Ger 21 17.751 03 August 2011, 20:31
Laatste bericht: ger64

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)