September 2019 donderdag
#1
Hoe groot kan het contrast zijn, ik zit bijna een week in de bekendste en ook de grootste badplaats van dit eiland en ben de zee hier nog niet in geweest, daar gaan we vanmiddag maar eens verandering in brengen.
En dan gelijk  maar eens wat kleur op de ledematen erbij laten schilderen als we er toch liggen.
In de ochtend een klein piep wandelingetje om afscheid te nemen van dit gebied waar we vandaag voor het laatst zijn, morgen verkassen naar het noorden.
Ik zat gisteravond zo vol van de burger die ik s middags had genuttigd dat er geen plaats meer was voor het avondeten.
Dus in de avonduren maar weg van de boulevard want daar is alles wat de klok slaat eten en als de aroma je zintuigen prikkelt ga je toch zitten.
Op naar Chora ik weet daar een klein banketbakkertje waar ze echte hete koffie schenken met een keuze uit tientallen gebakjes waar nog wel een plekje voor te vinden is in de maag.
Chora toont weer gezellig, op het plein zijn wat stoeltjes bezet en worden er flinke gesprekken gevoerd.
Onderweg komen we weer Takis tegen, nee niet de taxichauffeur maar de bekendste kat van Chora.
In de hoofdstraat die eindigd bij het Kastro lopen we naar binnen bij Maria Sweets and More.
Een van de secundaire vestigen die allen dezelfde naam dragen en waarvan de bakkerij in Kalikerones zit, naast de windmolen, juist ja.
Heerlijke zoete taartjes bakt die volgens de 1.55 lange zeer vriendelijke serveerster niet machtig zijn.
Eerst maar twee Fraphe en een taartje en terwijl de koffie wordt bereid ontstaat er voor ons een opvallend ritueel.
Ik ga er over schrijven voor u, niet omdat het grappig of lachwekkend is ik vind het zelf enigsinds triest maar wil dat wel met u delen.
Voor de zaak staat een jonge man, hij ziet er al een beetje vreemd uit, beweegt raar en heeft bij de geboorte niet alles mee gekregen wat een normaal mens wel meekrijgt in zijn bovenkamer.
Doch de jongen voelt zich zichtbaar gelukkig en iedereen kent hem ook en maakt een praatje met hem of zegt hem gedag, volgens mij heb ik opgevangen dat hij Nikos heet.
Nikos doet bepaalde bewegingen, loopt een stukje en herhaalt ze, dit gebeurt de hele avond, dus mocht u Nikos tegen komen in de hoofdstraat, ga niet raar staan te kijken maar zeg hem vriendelijk gedag.
Na de Fraphe nog twee cappuccino, hete koffie en dat is hoogst uitzonderlijk op het eiland want meestal is het lauwe koffie die je gauw moet opdrinken.
Een bekende familie uit Logothetianika loopt voorbij en wenst ons Kalo vradi.
Ik knik maar heb geen flauw benul wat t betekend.
Kalo is goed maar wie of wat is vradi.
De telefoon brengt uitkomst.... goedenavond.
Als ze later weer terug komen hetzelfde ritueel alleen nu schiet ik ingehouden in de lach.
De kleine kinderen lopen met ballonnen die ze ergens gekregen hebben.
Het zijn dezelfde kinderen van wie je de foto’s op Facebook ziet en waarvan dan de gezichten zijn afgeschermd door rode balonnetjes.
Ik zeg tegen mij vriendin, de kinderen staan straks weer op Facebook, kijk maar ze hebben al balonnetjes
Als we teruglopen is de magnetische kracht van een Souvlakitent wel heel groot, we doen het niet, morgen maar.
Goed, ontbijten en op pad maar, zal geen groot verhaal worden want volgens mij valt er op de route van deze morgen weinig spannends te beschrijven.
Vanuit het appartement gaan we op pad, we gooien de twee rugzakken voorzien van strandspullen in de auto, die halen we straks wel weer op.
We steken de asfaltweg over en kruipen omhoog het bos in, het warme naaldbomen bos waar het ruikt naar hars,  een sterke indringende geur.
Het smalle pad kronkelt zich door het bos, steekt weer het asfalt over om dan weer over te gaan in een smal eenmanspad.
De tocht gaat achter de plaatselijke camping langs richting de toren die je bijna overal kunt zien.
Nu staan we echter oog in oog met het witgekalkte kerkje wat zich hoog boven in de rotswand bevindt.
Omdat we toch de tijd hebben klimmen we via het pad naar boven.
Er staat een auto en als ik naar boven kijk is de deur van de poort open.
We betreden de trappen en gaan door het eerste kleine gebouwtje, even kijk ik achterom om te kijken waar het slot zich bevindt, een hangslot aan de binnenzijde.
Het koepelvormige gebouw is de enige doorgang naar het hoger gelegen kerkje, je kunt er niet omheen maar moet er echt doorheen.
Ik kijk om mij heen of ik ergens de eigenaar zie van de auto want dat moet haast wel dezelfde persoon zijn die de deur ontgrendelt heeft.
Het moet toch niet zo zijn dat als wij verder naar boven lopen en hij ons niet gezien heeft vrolijk de deur achter ons sluit.
Dan ben je mooi de pisang.... kan dan wel heel hard om mijn moeder gaan roepen maar die ligt ergens eeuwig te rusten dus ik ben bang dat we dan tot de volgende dag opgesloten worden.
“Loop jij maar naar boven dan blijf ik hier”, kijk er is er altijd een die slimmer is dan ik.
Als ik halverwege de trap ben zie ik dat ook de deur van het kerkje ontgrendelt is dus ik roep mijn maatje naar boven.
Als we binnentreden herken ik weer de prachtige kerk van de grottentocht van Pyrgos House.
Achter in de hoek staat verlegen een student, die zoveel mogelijk probeert het contact te vermijden, zijn Engels is net zo goed als mijn Grieks.
Dus hij zou bier moeten kunnen bestellen en om de rekening kunnen vragen.
Toch begin ik een kleine conversatie met Xaris of Charis.
Hij is hier elke dag een paar uurtjes aanwezig voor de toeristen.
Als ik hem vertel dat ik hier eerder ben geweest met een excursie en de naam Frank valt verschijnt er een glimlach op het gezicht van de jongen.
“Frank is my big Friend” straalt hij met trots uit.
We nemen een stensel  in ontvangst met informatie over de kerk, een kant Engels en de andere kant Grieks.
Ik ga u niet vertellen wat er op staat, u kunt er morgen zo terecht in de ochtenduren en dat zou ik ook zeker doen want het uitzicht is zeker de moeite waard.
We nemen afscheid van de jongen en hervatten onze wandeling die achterlangs de camping gaat.
Een camping in een bos waar de bomen zo dicht op elkaar staan dat je door de bomen het bos.......... juist ja.
We lopen over het oude pad richting het zuid oosten als even verderop een bordje mijn aandacht trekt “ kerkje van de heilige Nicolaas”.
Ik denk dat is bijzonder hier ben ik nog nooit geweest en dus wijken we even van de route om het kerkje te bekijken.
In schril contrast ligt naast het kerkje een groot hotel complex met een mooi zwembad.
We gaan verder en volgen de bordjes “Windmill” maar volgens mij is de windmill helemaal geen windmolen maar meer iets bevangen een vuur of wachttoren, hij staat op een dusdanig strategische plek dat het wel alles behalve een windmolen is.
Bovendien wie is er zo gek om hier zijn graan te brengen.
Dus ik heb mijn twijfels over de benaming van de vervallen toren waar je overigens wel in kunt en ja...weer een mooi uitzicht hebt richting het Kastro.
Even verderop in de heuvel richting Chora zie je nog zo een toren alleen deze is volledig gerestaureerd en wonen er volgens mij mensen in.
De communicatie ging vroeger via dit soort torens een soort optische  telegraaf paal.
Als er gevaren dreigde uit zee in de vorm van piraten of de eeuwige vijand de Turken dan werd er een vuur ontstoken op deze torens en zo over het gehele eiland doorgegeven.
Goed verder.
Het resterende deel van het pad lopen we naar beneden waar we op de weg uitkomen en deze teruglopen naar de auto bij het appartement.
We plukken de beide rugzakken uit de kofferbak en gaan op naar het strand bij de kloof.
Ik hou niet van de drukte en al helemaal niet als de mensen naast me opgebaard liggen op zo een strandbedje.
Dus het is een klein stukje lopen maar ach we zijn wel iets gewend.
O wacht eerst nog proviand inslaan, het begrip verlaten strand houd namelijk tevens in dat je er niets kan kopen dus eerst nog even langs de buurtsuper voor wat water en dan de boulevard af richting Chora.
Als we de steile weg omhoog moeten lijkt het wel of er een Duitser op me rug is gaan zitten, wat heb ik allemaal mee?
We slaan een smal pad in wat hoog langs de kust en de rotsen loopt, het stikt hier van de zwaluwen die duidelijk aangeven dat de zomer nog niet voorbij is.
Op het brede strand is het rustig. Er liggen 3 personen.
We installeren ons, de kleren gaan uit en ik sta heerlijk mijn voeten te verbranden op de gloeiende kiezels..... pfff rennen t water in.
Dan snel terug voor de onderwaterkijkers, het zal wel weer tegenvallen de wereld van Neptunus’.
Maar dat is zeker niet zo, links van het strand zijn onder water diverse mooie rotsformaties te bezichtigen, zwemmen er diverse vissen met me mee en denk ik zelfs dat ik een kleine papagaaivis ontdek.
Ik had de onderwater camera in het appartement laten liggen in de veronderstelling dat t toch niets zal zijn... ach mocht er in de komende dagen nog een verloren dag zijn.....
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Leuk Jaap!
Succes met de grote verhuizing. Pas op dat er niets weg waait.
Quote
#3
Toch nog een leuke wandeling geworden !
Quote
#4
Jou onderwateravontuur doet mij denken aan mijn man die ooit met een hele grote zeeschildpad in de baai van Kapsali zwom.  Ze staken tegelijkertijd hun kop boven water, schrokken van mekaar en de schildpad zwom verder.
Viviane.
Quote
#5
(13 September 2019, 11:51)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jou onderwateravontuur doet mij denken aan mijn man die ooit met een hele grote zeeschildpad in de baai van Kapsali zwom.  Ze staken tegelijkertijd hun kop boven water, schrokken van mekaar en de schildpad zwom verder.
Viviane.

Ben benieuwd wat je man deed Big Grin
Quote
#6
Snorkelen  ha..ha..
Viviane
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 di-wo Japio 1 1.134 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.313 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 Zaterdag Japio 5 2.033 17 September 2019, 10:38
Laatste bericht: metaxa
  September 2019 woensdag Japio 4 1.988 12 September 2019, 17:42
Laatste bericht: Mieke
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.642 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  september 2019 maandag Japio 2 1.453 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 zaterdag Japio 0 1.124 07 September 2019, 19:03
Laatste bericht: Japio
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.077 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 Japio 8 2.393 07 September 2019, 10:21
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)